کد خبر: ۸۴۰۷۵۴
تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۶

کنایه به بیلورد‌های حجاب؛ آماده جواب باشید

خود را آماده کنند که اگر فردا و پس‌فردایی، گفتار‌هایی از این نویسندگان و شعرا نظیر ویکتورهوگو یا تولستوی، با مستندات قطعی روانه کوچه و بازار شد و با جملات قصار فعلیشان در تضاد و تعارض بود، پاسخی درخور برای آن موقعیت نیز داشته‌باشند.
کنایه به بیلورد‌های حجاب؛ آماده جواب باشید
آفتاب‌‌نیوز :

روزنامه اطلاعات نوشت: برخی تابلو‌ها و بیلبورد‌های گوشه و کنار شهر نشان از این صرافتمندی دارد که دغدغه‌مندان حجاب بانوان، بالاخره متوجه شدند که نهادینه‌شدن یک اعتقاد، هم نیاز به کار فرهنگی دارد و هم زمان می‌بَرد؛ و کاش دوباره زمان، زمان را نخورَد!

تا اینجای ماجرا کمی تا قسمتی جای خوشحالی دارد و تا حدودی آدمی را امیدوار می‌کند که بله! بالاخره بعد از هزاران‌بار آزمون و خطای شدت و قهر و اشتلم، نوبت نرمش و مدارای تفاهم و گفتگو، هرچند از بالای بیلبورد‌ها رسید؛ مرحبا!

نکته‌ای می‌مانَد و آن این‌که در همین خیزِ به اصطلاح فرهنگی و بعضاً هنری (!)، بازهم نوعی شتابزدگی- اگر نگویم عوامیگری- به چشم می‌خور‌َد؛ چطور؟

سال‌ها گذشت تا معلوم شد نامه منتسب به چارلی‌چاپلین خطاب به دخترش در ارشاد وی به نوعی حجاب، یا اقرارنامه اینشتاین در مورد اسلام‌آوردنِ وی و بلکه تشرّف به تشیّع مجعول است؛ همان‌گونه که ترجمه‌های مرحوم ذبیح‌الله منصوری در مورد امام‌صادق علیه‌السلام، با عنوان مغز متفکر جهان تشیّع (!) ساخته و پرداخته ذهن او و برخاسته از ناچاری وی در ارتزاق از راه نوشتن بوده؛ که البته بسی جای تأسف!

کسانی، گیرم از سر حسن نیّت، اما سطحی و شتابان، بعد از فراز و فرود‌هایی تأسفبار در چالش حجاب، به صحنه فرهنگ و هنر ورود کرده‌اند؛ بلکه آنچه در این سال‌ها جواب نداد، جواب دهد. بسیار خوب! دست‌مریزاد! …، اما بد نیست اگر به سراغ منابع یا اشخاصی خارج از این فرهنگ و اعتقاد می‌روند و فعلا از نمد گفتار‌های آنان به دنبال بافتن کلاه مورد نظر هستند، لااقل به سه‌چیز بیندیشند:

۱- اگر با چشم خود، این عبارات را در آثار آنان ندیده‌اند، به نقل‌قول‌ها و مشهورات مجعول اکتفا و اعتنا نورزند؛

۲-قبل و بعدِ این عبارات را از همان افراد و آثار در نظر بگیرند؛ چرا که گاه این قبل و بعد‌ها به کلّی مطلبی را که دوستان در نیّت دارند، وارونه می‌کند!

۳- خود را آماده کنند که اگر فردا و پس‌فردایی، گفتار‌هایی از این نویسندگان و شعرا نظیر ویکتورهوگو یا تولستوی، با مستندات قطعی روانه کوچه و بازار شد و با جملات قصار فعلیشان در تضاد و تعارض بود، پاسخی درخور برای آن موقعیت نیز داشته‌باشند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین