کد خبر: ۸۴۱۱۴
تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۳۸۷ - ۱۳:۱۸
گزارش روزانه بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر

هیاهوی نمایش «میزاک» در سینمای رسانه‌های گروهی (گزارش تصویری)

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب- گروه هنر: در شرایطی که هنوز جشنواره درست و حسابی آغاز نشده، پس از یک روز آرامش نسبی و نمایش فیلم «بیست» در سالن رسانه‌های گروهی، دیروز باز گرما و شرایط ویژه‌ای بر این سالن حاکم شد. این در شرایطی است که به نظر می‌رسد جشنواره فیلم فجر، هنوز به شکل کامل آغاز نشده است. 

چون هنوز نوبت نمایش اغلب فیلم‌های ایرانی که بسیاری از مشتاقان سینما انتظار نمایش آن‌ها را می‌کشند، فرا نرسیده است؛ آثاری از قبیل قسمت دوم «اخراجی‌ها»، «بی‌پولی»، «درباره الی»، «اشکان، انگشتر متبرک و داستان‌های دیگر»، «شبانه روز»، «تردید» و «پستچی سه بار در نمی‌زند». با این وجود خبرها حاکی از رونق جشنواره فجر به عنوان بزرگترین رویداد فرهنگی سال هستند. 

صف‌های جشنواره همچنان به مثابه یک رسانه ویژه عمل می‌کنند و در خبرها آمده بود که حتی بین دو گروه هوادار و مخالف فیلمسازی مثل بهرام بیضایی، زد و خوردهایی صورت گرفته است. بسیاری از صاحب نظران شروع دیر هنگام جشنواره را ناشی از برنامه‌ریزی یکی دو سال اخیر برگزار کنندگان جشنواره می‌دانند که سعی کرده‌اند برای جلوه بیش‌تر آثار مهمان و مربوط به بخش‌های بین‌الملل جشنواره، تنها تعداد اندکی از فیلم‌های ایرانی پذیرفته شده برای رقابت با فیلم‌های خارجی را در روزهای نخستین جشنواره به نمایش درآورند و نمایش اغلب فیلم‌های ایرانی به نیمه دوم جشنواره موکول شده است. 

به هر حال نمایش فیلم «میزاک» در سالن رسانه‌های گروهی، بعد از 24 ساعت آرامش پس از نمایش فیلم‌های بهرام بیضایی و تهمینه میلانی، بار دیگر فیلمسازان و منتقدان را به جان یکدیگر انداخت. میزاک از جمله فیلم‌های موسوم به معناگرای جشنواره است که به هنگام نمایش صدای گروه پرتعدادی از منتقدان سرشناس را درآورد. 

بازی‌های انتزاعی، نقش‌های عجیب و غریب و موقعیت‌های داستانی کم تاثیر فیلم، در شرایطی که سازندگان فیلم می‌خواستند ضعف‌های فیلم‌شان را با به کار بردن عباراتی همچون سینمای فرهنگی و متفاوت بپوشانند، و منتقدان و صاحب نظرانی که نمی‌خواستند زیر بار بروند، جو خاصی را بر جلسه مطبوعاتی پس از نمایش فیلم حاکم کرد. 

منتقدان حاضر در جلسه به خصوص می‌خواستند بدانند که بودجه و هزینه چنین فیلم‌هایی را در شرایطی که خود تهیه کننده اذعان دارد که احتمال نمایش‌شان در سالن سینما کم است، چه فرد یا سازمان یا نهادی می‌پردازد. 

اعتراض «محمدرضا فروتن» به پاره‌ای از سوال‌های رسیده به مجری جلسه، جو را متشنج‌تر ساخت. منتقدان اعتقاد داشتند که فروتن به هیچ عنوان نباید در چنین موضوعی دخالت کند و از مجری جلسه منصور ضابطیان گله کردند که چرا تمام سوال‌ها را نمی‌خواند. 

ادامه گفتگوها و بحث‌ها پس از پایان جلسه با حضور جهانگیر کوثری تهیه کننده فیلم، حسینعلی لیالستانی کارگردان و سه منتقدی که در بحث‌های درون جلسه شرکت داشتند، یعنی امیر قادری و نیما حسنی‌نسب و امیر پوریا به برنامه سینما صدا کشیده شد. برنامه‌ صریحی از رادیو گفتگو به سردبیری و اجرای فرزاد حسنی که یک جور 90 سینمایی است و هر شب ساعت 11 تا 12 از رادیو پخش می‌شود. 

اما دیگر فیلم نمایش داده شده در روز گذشته، یعنی زادبوم به کارگردانی ابوالحسن داودی حواشی کمتری داشت. منتقدان نسبت به باقی فیلم‌های ایرانی نمایش داده شده تا به این لحظه فیلم داودی را پسندیدند و داودی اعلام کرد که این فیلم درباره زندگی چهار نسل از مردم این سرزمین، حاوی دکترین اوست و رویا تیموریان به عنوان یکی از بازیگران فیلم از منتقدانی که به ریتم کند فیلم اعتراض داشتند، گفت که این سینمای انسانی است و از منتقدان خواست تا چشم و گوش مردم را برای تماشای چنین فیلم‌هایی آماده کنند. 

به نظر می‌رسد که تا به امروز بیش‌ترین آرای مثبت را در میان منتقدان و صاحب نظران همین فیلم «زادبوم» کسب کرده، هر چند که به نظر اغلب این منتقدان، زادبوم هم فیلم کاملی نبود و باید در انتظار نمایش فیلم‌های دیگر نشست تا بهترین آثار سینمای ایران در سال 1387 از نگاه مردم و منتقدان مشخص شوند. از فردا نمایش فیلم‌های ایرانی حاضر در جلسه در حجم وسیع‌تری آغاز خواهد شد و گزارش‌های جشنواره‌ای سایت آفتاب نیز رونق بیش‌تری خواهد یافت.
{$old_album_84114}
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
-
|
۰۲:۲۶ - ۱۳۸۷/۱۱/۲۲
0
0
فيلم ميزاك با وجود چنين بازيگراني جز تاسف خوردن هيچ چيز ندار
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین