کد خبر: ۸۴۲۷۳
تاریخ انتشار : ۱۸ بهمن ۱۳۸۷ - ۱۷:۱۷
گزارش آفتاب از آخرین تحولات درباره زمان تحویل نیرگاه اتمی بوشهر

روسیه: تا پایان 2009 نیروگاه بوشهر را تحویل می‌دهیم

کرینکو اسفند به بوشهر می‌رود
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب- سرویس بین‌الملل: بنا به گفتۀ شرکت دولتی انرژی هسته‌ای روسیه، این کشور برنامه‌ریزی کرده است که تا پایان سال جاری میلادی، یک راکتور هسته‌ای در نیروگاه بوشهر راه‌اندازی کند.

سرگئی کرینکو رئیس آژانس هسته ای روسیه روز پنجشنبه گفت: «نیروگاه بوشهر تا پایان سال جاری میلادی راه اندازی خواهد شد».

محمود رضا سجادی سفیر ایران در مسکو نیز روز جمعه در گفتگو با روزنامه روسی "گازتا" درباره روند ساخت نیروگاه هسته‌ای بوشهر گفت: «95 درصد از ساخت نیروگاه هسته‌ای بوشهر که روسیه در حال آماده سازی آن در جنوب ایران است، به اتمام رسیده و باید در نیمه دوم سال 2009 میلادی راه اندازی شود».

سجادی با اشاره به تاخیر 10 ساله در ساخت این نیروگاه، افزود:‌ «امیدوارم این طرح هرچه سریعتر به پایان برسد».

ساخت نیروگاه بوشهر که از سال 1994 میلادی به‌دست روسها سپرده شده، به علت تنش‌های ایجاد شده برسر برنامه های هسته ای ایران چند باربه تاخیر افتاده است.

نیروگاه
نیروگاه بوشهر در ساحل خلیج فارس در جنوب‌غربی ایران واقع شده است. این نیروگاه، اولین نیروگاه برق هسته‌ای ایران است. 

روسیه در سال 1995 توافق کرد این نیروگاه را در محل یک پروژۀ قدیمی‌تر که کار آن در دهۀ 1970 توسط شرکت آلمانی زیمنس آغاز شده بود، احداث کند. پروژۀ شرکت زیمنس به خاطر شکل‌گیری انقلاب اسلامی ایران و جنگ تحمیلی، متوقف شد. جزئیات این قرارداد در روسیه «اسرار دولتی» محسوب می‌شوند، اما گفته می‌شود ارزش این قرارداد در حدود یک میلیارد دلار است.

چرا این نیروگاه اهمیت دارد؟
تحلیل‌گران می‌گویند ایران می‌تواند به یک مسئلۀ کلیدی در روابط دیمیتری مدودف (رییس‌جمهور روسیه) و باراک اوباما (رییس‌جمهور آمریکا) تبدیل شود. اوباما ماه گذشته گفت که آمریکا آمادۀ گفتگو با تهران است. 

ایالات متحده و برخی کشورهای اتحادیۀ اروپا مدعی هستند که مشکوکند که شاید ایران، تحت پوشش برنامۀ هسته‌ای غیرنظامی‌اش، به دنبال ساخت بمب هسته‌ای باشد. ایران این مسئله را رد می‌کند. 

سرگئی لاوروف (وزیر امور خارجۀ روسیه) مرتباً گفته است که مسکو نمی‌خواهد ایران به سلاح هسته‌ای مجهز شود، اما شواهدی مبنی بر اینکه ایران به دنبال ساخت بمب هسته‌ای است نمی‌بیند. 

در ماه جاری، کشورهای بزرگ دنیا که برای اولین بار از زمان ریاست‌جمهوری اوباما در مورد مسئلۀ ایران با یکدیگر دیدار می‌کنند، ایران را تشویق کردند تا از خواسته‌های سازمان ملل تبعیت کند. این خواسته‌ها شامل متوقف کردن غنی‌سازی اورانیوم و باز کردن راه بازرسی توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌باشند.

چه کسی این نیروگاه را می‌سازد؟
یک زیرمجموعه از شرکت دولتی هسته‌ای روسیه در حال ساخت این نیروگاه است. این شرکت در ماه نوامبر ، (آبان ماه)، گفت که برای راه‌اندازی نیروگاه آماده می‌شود، و بنابراین تعداد پرسنل خود در آنجا را حداقل 25% افزایش می‌دهد. سرگئی کیرینکو ، رییس شرکت روس‌اتم، گفت که در اواخر فوریه (اسفند) از این نیروگاه دیدار می‌کند.

سوخت این نیروگاه چه می‌شود؟
روسیه تحویل سوخت هسته‌ای به این نیروگاه را در اواخر سال 2007 آغاز کرد، و تحویل سوخت در سال گذشته به اتمام رسید. 

روسیه و واشنگتن با یکدیگر هم‌عقیده‌اند که صادرات سوخت هسته‌ای به ایران، پروژۀ غنی‌سازی پلوتونیوم توسط ایران را غیرلازم می‌سازد، که این مسئله همان نکتۀ اصلی در دغدغه‌های غربی‌ها است.

آیا راه‌اندازی نیروگاه مجدداً به تأخیر خواهد افتاد؟
راه‌اندازی نیروگاه بوشهر، از ابتدای کار در دهۀ 1970 میلادی تا به حال، چندین بار به تأخیر افتاده است. مسؤولان روسی و ایرانی، تاریخ‌های متفاوتی را برای افتتاح اعلام کرده‌اند. دو طرف در سال 2007 با همدیگر مناقشه‌ای داشتند که مسکو می‌گفت بر سر تأخیر در پرداخت هزینه‌ها بوده است.

دغدغه‌های امنیتی چه می‌شود؟
مسؤولان هسته‌ای روسیه می‌گویند که این نیروگاه را نمی‌توان برای تولید سلاح‌های هسته‌ای به کار برد. روسیه تلاش کرده است ایران را وادار کند که شفافیت بیشتری در مورد برنامۀ هسته‌ای‌اش داشته باشد، اما به غرب نیز در قبال منزوی کردن ایران هشدار داده است. 

اسرائیل، متحد همیشگی واشنگتن در خاورمیانه، نگرانی خود پیرامون نیروگاه بوشهر را اعلام کرده و سال پیش مدعی شده است که ایران می‌تواند تا سال 2010 به یک بمب اتم دست پیدا کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین