کد خبر: ۸۴۲۹۷۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۹
بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش‌وپرورش

رضا مراد صحرایی، وزیر آموزش و پرورش شد؛ مخالفان و موافقان چه گفتند؟

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز؛ سه‌شنبه ۹ خرداد ۱۴۰۲ به بررسی صلاحیت رضامراد صحرایی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش پرداختند که در نهایت با اعتماد نمایندگان صحرایی وزیر شد.
رضا مراد صحرایی، وزیر آموزش و پرورش شد؛ مخالفان و موافقان چه گفتند؟
آفتاب‌‌نیوز :

این جلسه قرار بود با دفاع سیدابراهیم رییسی رییس‌جمهور از رضا مراد صحرایی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش همراه باشد، اما معاون اول رئیس جمهور در جلسه رای اعتماد به وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش حضور پیدا کرد.

هم‌چنین محمد حسینی معاون پارلمانی ریاست جمهوری از جمله دولتمردانی است که رضامراد صحرایی را به عنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در جلسه رای اعتماد به وی همراهی کرد.

در ابتدای جلسه، قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی به معاون اول رئیس جمهور و هیات همراه خیرمقدم گفت و بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در مجلس شورای اسلامی آغاز شد.

سپس رضاحاجی‌پور  سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات گزارش کمیسیون را به مدت ۱۰ دقیقه قرائت و از موافقت این کمیسیون با رضامراد صحرایی برای تصدی وزارت آموزش و پرورش خبر داد.

به نوشته خبرگزاری ایسنا؛ احمد نادری عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی به ارائه توضحیاتی درباره علت حضور پیدا نکردن رییس جمهور در جلسه بررسی صلاحیت رضامراد صحرایی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش پرداخت و اظهار کرد: بر اساس اطلاعات ما قرار بود امروز رییس جمهور در جلسه بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش حضور پیدا کرده و لایحه برنامه هفتم را هم به مجلس تقدیم کند.با توجه به تصمیمات اتخاذ شده در دولت و تصمیم شخص رییس جمهوری برای بررسی بیشتر برنامه هفتم، حضور ایشان در مجلس منتفی شد.

به گفته نادری لایحه برنامه هفتم به زودی به مجلس تقدیم می شود.

مخالفان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش چه گفتند؟

مخالفان رای اعتماد به وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش نکاتی را در مورد اجرای سند تحول و اجرای قانون رتبه بندی معلمان مطرح کردند.

به گزارش خبرگزاری فارس، بررسی برنامه و صلاحیت رضامراد صحرایی برای تصدی وزارت آموزش و پرورش و اخذ رای اعتماد به وی در دستور کار امروز مجلس شورای اسلامی قرار گرفت.

خضریان: مشکلات آموزش و پرورش با رفت و آمد افراد حل‌شدنی نیست

علی خضریان نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش بیان کرد: با رفتن آقای نوری و آمدن فرد دیگری اگر بنا باشد ساختارها حفظ شود مشکلی از این وزارتخانه حل نمی‌شود و اگر قرار باشد همین مسیر طی شود چاره‌ای جز تغییر وزرا در مجلس شورای اسلامی وجود ندارد.

وی خطاب به صحرایی ادامه داد: آقای صحرایی، علی‌رغم این‌که یک سال از انتصاب شما به عنوان رئیس دانشگاه آینده‌ساز فرهنگیان می‌گذرد تعداد زیادی از عناصر شناسنامه‌دار غرب‌گرا و تابلودار جریان اصلاحات در مجموعه شما جابه‌جا نشدند. شما هنوز بعد از ۱۳ ماه از تصدی دانشگاه فرهنگیان نتوانستید تیم مناسبی را برای کمک به خود جمع‌آوری کنید چه طور امکان تدارک تیمی حرفه‌ای در وزارت آموزش و پرورش و ایجاد تحول در این وزارتخانه را در خود می‌بینید؟

خضریان تصریح کرد: شما از فروردین‌ماه امسال سرپرست وزارت آموزش و پرورش شده‌اید اما با همان تیم قبلی که منجر به رسیدن آموزش و پرورش به این نقطه رسیده است کار را ادامه داده و این افراد جزء حلقه نزدیک و دوست شما هستند. آقای نوری در اجرای رتبه‌بندی معلمان کنار گذاشته شد اما شما با همان حلقه کار را جلو بردید.

خضریان با اشاره به مدیریت صحرایی در یک آموزشگاه زبان انگلیسی که با کانون زبان ایران ارتباط دارد، گفت: در این آموزشگاه کلاس ها مختلط و بعضا بی حجاب برگزار می شود، شما در اینستاگرام خود از خوانند طرفدار فتنه حمایت کردید و پست گذاشتید. شما رئیس ستاد انتخاباتی نماینده اصلاح طلب یکی از شهرستان ها بودید و بعد از رأی آوردنش رئیس بنیاد شهید آن شهرستان شدید. علت قوت گرفتن جریان لیبرال در دوره ریاست شما بر دانشگاه فرهنگیان چیست؟ چرا در دانشگاه فرهنگیان بابلسر با حضور شما همایش جریان لیبرال برگزار شد؟

عضو فراکسیون انقلاب خاطرنشان کرد: افراد نزدیک به اصلاحات در دوره شما در دانشگاه فرهنگیان قوت گرفته اند آیا رئیس سازمان نوسازی مدارس را شما مسئول رایزنی با نمایندگان کرده اید؟ چرا از امکانات دولتی برای لابی و رایزنی با نمایندگان استفاده کرده اید؟

موسوی: صحرایی از بدنه آموزش و پرورش نیست

سیدعلی موسوی نماینده ملکان در مجلس شورای اسلامی نیز در مخالفت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش اظهار داشت: آقای صحرایی از بدنه آموزش و پرورش نیست و نمی‌تواند درک درستی از این وزارتخانه داشته باشد. حال این‌که مدیریت و سکانداری مستلزم داشتن قابلیت و توانمندی بالایی است که وزیر پیشنهادی چنین سوابقی ندارد. انتظار می‌رفت رئیس جمهور گزینه‌ای با تجربه مدیریتی و اشراف به مسائل را معرفی کند. آقای صحرایی شباهتی به آقای نوری وزیر سابق آموزش و پرورش دارد که عملا در مدیریت وزارت آموزش و پرورش درجا زد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که با تصدی وزارت آموزش و پرورش توسط صحرایی، امیدآفرینی در بدنه فرهنگیان مشاهده نخواهد شد، تصریح کرد: به نظر می‌رسد که آقای صحرایی برنامه‌ای برای وزارت آموزش و پرورش ندارد انتظار می‌رفت در راستای دغدغه‌های رهبری برنامه‌هایشان را در جهت حفظ منزلت معلمان، تقویت مدارس دولتی و افزایش کمی و کیفی محتوای درسی و تربیتی و جبران کمبود معلم ارائه می‌کرد و برنامه منسجم‌تری برای ارتقاء کیفیت آموزش و پرورش داشت.

موسوی با بیان این‌که صحرایی نتوانست در ایام سرپرستی وزارت آموزش و پرورش ارتباطی با بدنه فرهنگیان داشته باشد، اظهار کرد: برنامه آقای صحرایی برای مدارس غیردولتی و شهریه‌های نجومی چیست که این وضعیت طبقه‌بندی دانش آموزان براساس ثروت خانواده‌هایشان است. انتظار می‌رفت که رئیس جمهور گزینه مناسب‌تری برای تصدی وزارت آموزش و پرورش به مجلس شورای اسلامی معرفی می‌کرد.

بابایی: برنامه صحرایی برای جذب فرهنگیان و نوسازی مدارس چیست؟

علی بابائی کارنامی نماینده ساری و میان‌دورود در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با برنامه و صلاحیت رضامراد صحرایی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: در ابتدا از رئیس جمهور به جهت معرفی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در موعد مقرر به مجلس تشکر می‌کنم، همچنین از رئیس محترم مجلس به جهت رصد وضعیت این وزارتخانه و پشتیبانی لازم برای ارتقاء امورات کمی و کیفی مرتبط و البته از رهبر معظم انقلاب برای استفاده از کلید واژه انقلابی و مردمی بودن و همچنین مطالبه‌گری نمایندگان مجلس یازدهم تشکر می‌کنم، ایشان یک بار دیگر به در رأس امور بودن مجلس تأکید کردند.

نماینده ساری و میان‌دورود در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مخالفتم از جنس مخالفت با جریان حاکم بر جریان فکری آموزش و پرورش نیست، افزود: این وزارتخانه توانسته در مسیر درست مقابله با جریانی که غربگراها دنبال کردند، حرکت کند اما نگرانی‌هایی به جهت وجود ابهامات در برنامه پیشنهادی وزیر داریم. وضعیت مدارس، معلمان و ارتباط بین معلم و دانش‌آموز و همچنین معلم و خانواده‌ها بسیار حائز اهمیت است و آقای صحرایی باید برای تقویت این روابط برنامه خود را ارائه دهد. البته برخی سوالات و ابهامات نیز درباره بیمه تکمیلی فرهنگیان، نحوه جذب فرهنگیان برای خرید خدمات آموزشی، نوسازی مدارس فرسوده و فوق‌العاده ویژه فرهنگیان وجود دارد که باید شفاف و روشن شود.

بابائی کارنامی در ادامه به قانون رتبه‌بندی معلمان اشاره کرد و گفت: این قانون از افتخارات مجلس یازدهم و دولت سیزدهم است و وزیر پیشنهادی باید توضیح دهد که آیا اهتمام جدی برای اجرای کامل این قانون دارد یا خیر و آیا قرار است این موضوعات در حد شعار مطرح شود یا دولت و معاون اول رئیس جمهور نیز اراده‌ای برای حمایت از برنامه‌های وزیر پیشنهادی دارد. صندوق ذخیره فرهنگیان و ارتباط آن با فرهنگیان یا فرزندان آنها یا موضوع مدارس غیردولتی و قرارداد معلمان نیز از دیگر ابهاماتی است که در برنامه‌های وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش وجود دارد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش باید به سوالات و نگرانی‌های نمایندگان پاسخ دهد، مجلس محل تضارب آراء است و وزیر نباید بگوید که اختیاراتی ندارم یا دولت و یا مجلس همکاری نمی‌کنند. وزارت آموزش و پرورش باید متناسب با دغدغه‌های مقام معظم رهبری مدیریت شود. مجلس یازدهم نه تنها شعار نمی‌دهد بلکه تعارف هم ندارد، همه ما در یک کشتی برای اجرای برنامه‌های انقلاب و مصلحت نظام و منافع ملی مردم نشستیم و امیدوارم تصمیم نهایی امروز مجلس بر اساس برنامه وزیر اتخاذ شود.

آقای صحرایی؛ برنامه شما برای دغدغه های مالی معلمان و آسیب های اجتماعی پیرامون دانش آموزان چیست؟

عبدالعلی رحیمی مظفری نماینده مردم سروستان، کوار و خرامه در مجلس یازدهم نیز در جریان بررسی برنامه و صلاحیت رضا مراد صحرایی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، در مخالفت با وی گفت: ابتدا آنکه باید بگویم جناب آقای مخبر شما به عنوان نماینده رئیس جمهور بهتر است سخنان نمایندگان را گوش دهید تا بتوانید نکات مهم را به آقای رئیسی منتقل کنید، دوم آنکه رئیس جمهور باید زودتر از این زمان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش را به مجلس معرفی می کرد، چرا که وزارتخانه ای مهم و کلیدی است.

وی با بیان حدیثی از امام صادق (ع) به وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: شما برای مسائل مالی در بدنه آموزرش و پرورش به عنوان یکی از دغدغه های اصلی معلمان چه برنامه ای دارید؟ این در حالی است که بنده به وزیر قبلی عرض کردیم دو خط نامه به رئیس سازمان برنامه و بودجه بنویسید، چرا که اگر بودجه رتبه بندی معلمان را ندهند، شما چند وقت بیشتر دوام نخواهید آورد، بنابراین آقای صحرایی نیز باید در این خصوص برنامه ارائه دهد.

نماینده مردم سروستان، کوار و خرامه در مجلس یازدهم با بیان اینکه در حوزه پرورشی طی 2 سال گذشته که از ریاست آقای رئیسی می گذرد، با وجود آنکه شعارهای بسیاری در این رابطه داشتند، چه اتفاقی افتاد؟ ادامه داد: دوستان به من گفتند فراکسیون به آقای صحرایی رأی داده و شما نیز باید قائل به رأی فراکسیون باشید، هر چند من قائل به نظر جمعی فراکسیون هستم، اما دلیل نمی شود سوالات تخصصی خود را نپرسم. متاسفانه امروز مشکل اصلی آموزش و پرورش علم نیست، چرا که امروز ناهنجاری بسیاری در سطح اجتماع داریم که صریحاً به وضع آموزش و پرورش مرتبط می شود، لذا آقای صحرایی بفرمایید چه برنامه ای برای این مهم دارید، چرا که ما در برابر رأی که می دهیم باید پاسخگوی مردم باشیم.

عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس یازدهم مطرح کرد: آقای صحرایی؛ آیا دغدغه امروز آموزش و پرورش؛ چه معلم و چه دانش آموز، واقعا مسائل علمی است؟ چرا که نه به علم توجه می شود و نه تربیت اسلامی و سند تحول آموزش اسلامی در مسیر اجرا مانده است، ضمن آنکه مقام معظم رهبری فرموده اند باید به معرفی قهرمانان ملی در مدارس اهتمام ورزید، لذا صریحاً توضیح دهید برای معرفی قهرمانان جنگ تحمیلی در مدارس ما چه برنامه ای دارید، چرا که مدارس باید محل آشنایی با این افراد باشد و نه سلبریتی ها. آقای صحرایی چگونه می خواهید دغدغه معلمان را در حوزه های مختف از جمله مسائل مالی کاهش دهید، چرا که شایسته نیست معلمان ما چند شغله باشند. آیا برای حل این مشکل از رئیس جمهور قول گرفته اید؟

موافقان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش چه گفتند؟

موافقان رای اعتماد به وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش از سوابق و برنامه‌های صحرایی دفاع کردند.

آزاد: صحرایی اجرای سند تحول بنیادین را در مقابل پروژه تعطیل سازی مدارس کلید می‌زند

الهام آزاد نماینده نایین در مجلس در دفاع از رای اعتماد به رضا مراد صحرایی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: امروز قرار است به وزیرآموزش و پرورش رای دهیم و قطعا ما نمایندگان چه مخالف و چه موافق وزیر پیشنهادی باید در پیشگاه خداوند پاسخگو باشیم، من همیشه معتقد بودم که رأی ما درخصوص هر مسئله‌ای چه سوال، چه استیضاح و چه طرح‌ها و لوایح باید دقت نظر را در این موارد داشته باشیم. در بسیاری از مواقع اگر ابهامی داشتم، تلاش می‌کردم که آن رأی که دادم مدنظر داشته باشم و در جا‌هایی که قطعیت و یقین داشتم تلاش می‌کردم رأی خود را نیز به همکاران پیشنهاد دهم که امروز به عنوان موافق وزیر پیشنهادی اعتقاد راسخ دارم، چرا که ایشان را از قبل می‌شناسم و فردی توانمند و متعهد است که این مسیر را پله پله طی کرده تا به این جایگاه رسیده است.

نماینده نایین اظهار کرد: معتقدم که وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش فردی توانمند، متخصص و متعهد است و این مسیر را پله پله طی کرده است تا به این جایگاه رسیده است امیدواریم همه ما با رای راسخ بتوانیم، سکان آموزش و پرورش را به ایشان بسپاریم.

عضو کمیسیون اصل ۹۰ قانون اساسی با اشاره به مطالبات رهبری در تحقق سند تحول بنیادین آموزش و پرورش گفت: در سال‌های اخیر بزرگترین مطالبه مقام معظم رهبری از آموزش و پرورش اجرای سند تحول بنیادین بوده است، مدرسه مهمترین سنگر انقلاب است که نیازمند تحول است و اگر امروز به داد آن نرسیم، فردا بسیار دیر خواهد بود. اکنون که دشمنان خارجی و داخلی انقلاب پروژه تعطیل سازی مدارس را کلید زده اند، نیازمند مدیری شجاع و کاردان هستیم که در عین احیای مدارس کشور و مقابله با پروژه تعطیل سازی مدارس به صورت جدی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را اجرا کند. اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش با کار‌های نمایشی و تبلیغاتی شدنی نیست، تحول نیازمند وزیری است که در وهله اول برنامه‌ای نوآورانه و هوشمندانه بر سند تحول ارائه کند و در وهله دوم از توان رهبری و مدیریت عالی برای اجرای این برنامه برخوردار باشد. همچنین در وهله سوم در مواقع حساس که منافع مدافعان وضع موجود در خطر می‌افتد، برای گرفتن تصمیمات دشوار و تحولی شجاعت به خرج دهد.

وی با توجه به نقشه دشمن برای تعطیلی مدارس در کشور اظهار کرد: نیازمند مدیری شجاع و کاردان هستیم که در عین احیای مدارس کشور و مقابله با پروژه تعطیل سازی مدارس به صورت جدی سند تحول بنیادین را اجرا کند و اجرای این سند با کار‌های نمایشی و تبلیغاتی امکان پذیر نیست. 

آزاد تحول را نیازمند وزیری دانست که برنامه نوآورانه داشته باشد و افزود: وزیر آموزش و پرورش باید از توان راهبری و مدیریتی عالی برای اجرای این برنامه راهبردی برخوردار باشد و برای گرفتن تصمیمات دشوار و تحولی شجاعت به خرج دهد.  به طور قطع همه ما برنامه‌های آقای دکتر صحرایی را به طور کامل مطالعه کرده ایم که قاطعانه می‌گویم در طول این سال‌ها هیچ یک از وزرای پیشنهادی آموزش و پرورش چنین برنامه منسجمی برای اجرای سند تحول بنیادین ارائه نکرده اند.

نماینده نایین تصریح کرد: مهمترین ویژگی برنامه صحرایی در اجرای سند تحول بنیادین این است که تمام برنامه‌های ایشان مستند به سند تحول است. از برنامه‌های مربوط به نیروی انسانی گرفته تا برنامه‌های مربوط به سازوکار‌های مدیریتی وزارتخانه، عدالت آموزشی، ارتقای کیفی آموزشی و پرورشی، اقتصاد آموزش و پرورش، مباحث مربوط به فضا و تجهیزات و توانمندسازی خانواده‌ها که همه و همه برخاسته از سند تحول بنیادین و مستند و زمانبندی مشخص ارائه شده است.

عضو کمیسیون اصل ۹۰ قانون اساسی مجلس یادآور شد: در برنامه صحرایی الگوی مدرسه در سند تحول دیده است و این برنامه بارقه‌ای امید رابرای تحول درآموزش و پرورش زنده می‌کند.

وی گفت: ایشان برنامه مدونی را برای آموزش و پرورش دارند، کما اینکه مقام معظم رهبری نیز در واکنش به سخنان آقای صحرایی در اردیبهشت ماه فرمودند: «این‌ها همه شدنی است و اگر کسی تصور کند که این بلندپروازی است و رفتن به سوی یک سری افق‌ها که دستمان به آن‌ها نمی‌رسد، قطعا اشتباه کرده است، همه این‌هایی که گفتند توقعات ما بوده و شدنی است، همت می‌خواهد، کاردانی می‌خواهد، پیگیری می‌خواهد و کمک الهی شامل اینچنین حرکتی خواهد بود». این امیدواری که مقام ولایت برای تحول آموزش و پرورش ارائه کردند، همه ما را بر این که بتوانیم در دوره مسئولیت آقای صحرایی شاهد اجرای سند تحول بنیادین باشیم، امیدوار کرده است، به ویژه اینکه این موارد را در کنار شخصیت متین، جهادی، علمی و شجاع ایشان در دوره مدیریت بر دانشگاه فرهنگیان قرار می‌دهیم.

آزاد اظهار کرد: آموزش و پرورش مهمترین رکن پیشرفت کشور است که با تغییر مکرر وزرا و تصدی گری چندباره سرپرست‌های مختلف در رأس آن با بی ثباتی مدیریتی مواجه است. این حجم از بی ثباتی به هیچ وجه عادی نیست. با این بی ثباتی و تغییرات مکرر نه تنها اجرای سند تحول بنیادین ممکن نیست، به سرانجام رساندن امور جاری وزارتخانه نیز نشدنی است. در پایان از تمام همکاران تقاضا دارم که با تایید صلاحیت ایشان به عنوان فردی انقلابی و دارای روحیه جهادی نشان دهیم که شایسته مهر مجلس انقلابی هستیم.

دهنوی: صحرایی مدیری با تجربه و جوان است

در ادامه سید محسن دهنوی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی و در موافقت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: آقای صحرایی شناخت مناسبی از فضای آموزش و پرورش دارد، ایشان کسی است که کار را از سال‌ها پیش و از معلمی شروع کرده و از مناطق محروم به بالاترین سطح در وزارت آموزش و پرورش رسیده است و لذا ایشان تجربه مناسبی در همه سطوح این وزارتخانه دارد. نکته بعدی جوان بودن ایشان است که یک امتیاز تلقی می‌شود. در کنار تجربه بالا، جوان بودن و پرتلاش بودن ایشان ویژگی خوبی است. در جلساتی که در مجلس شورای اسلامی با حضور ایشان برگزار شد متوجه شدم که ایشان شناخت مناسبی از فضا داشته و نقشه راه مناسبی برای حل مسائل آموزش و پرورش دارد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: وزارت آموزش و پرورش با مشکلات متعددی مواجه است که مربوط به چند سال اخیر نیست. عدم ثبات مدیریتی، عدم توجه کافی دولت‌ها به این وزارتخانه، عدم توجه به مسائل معیشتی و به ویژه عدم توجه به حوزه پرورشی و فرهنگی از جمله چالش‌های این وزارتخانه است. امروز جامعه دانش آموزی به ویژه در حوزه پرورش و تربیت حال خوبی ندارد و این مسئولیت بزرگی است که آقای صحرایی برعهده خواهد گرفت. برادر مومن و انقلابی بنده چندین نکته در مخالفت با ایشان مطرح کردند؛ ایشان گفتند که وزیر پیشنهادی در طول سه ماهه گذشته به دنبال رایزنی بوده است، بنده به عنوان عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی تاکید می‌کنم که تا قبل از معرفی ایشان به عنوان وزیر پیشنهادی، یکبار هم ایشان را در راهروی مجلس شورای اسلامی ندیدم، اگر جلسه‌ای برای لابی تشکیل شده است بیایید و صراحتا اعلام کنید. نباید از انصاف خارج شویم.

دهنوی ادامه داد: در جایی گفته شد که ایشان، جانبازی را برکنار کرده است، در جلسه‌ای که روز گذشته بنده با ایشان داشتم از ایشان پرسیدم که شما فرزند شهید هستید و ایشان پاسخ داد که فرزند شهید بودن افتخار است، اما پدر بنده بیش از هشت سال در منطقه عملیاتی بوده و جانباز شیمیایی ۳۵ درصد بود و سال گذشته به رحمت خدا رفت. فردی که از چنین خانواده‌ای برخاسته قطعا با فرهنگ ایثار و شهادت آشنا است و اگر در جایی فردی برکنار شده نباید نگاه ایشان را زاویه‌دار تلقی کرد.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در پایان اظهار کرد: در دیداری که سوم خرداد با مقام معظم رهبری داشتیم ایشان بار دیگر لقب انقلابی بودن را به مجلس شورای اسلامی اعطا و توصیه کردند در مورد وزرایی که به مجلس معرفی می‌شود از سخت‌گیری پرهیز شود. هر یک روزی که این وزارتخانه با سرپرست اداره شود میلیون‌ها دانش آموز و معلم و خانواده ایرانی ضرر می‌کند.

وی خطاب به صحرایی گفت: پشت این تریبون که متعلق به ملت است عرض می‌کنیم با توجه به مشکلات عدیده‌ای که وزارتخانه به ویژه در حوزه فرهنگ و پرورش و تربیت دارد که قرار است نسل آینده کشور را تربیت کند، امروز علاوه بر اینکه به شما اعتماد خواهیم کرد، در کنار شما کمک خواهیم کرد که مشکلات معلمین به ویژه مشکلات معیشتی معلمان و مشکلات تربیتی، پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش را حل کنید. البته ما نمی‌خواهیم از استانداردهایمان کوتاه بیاییم و معتقدیم صحرایی استانداردها، شرایط و صلاحیت لازم را دارد، اما توصیه ما این است که از سختگیری غیرضروری بپرهیزیم و بگذاریم این وزارتخانه صاحب وزیر بشود و آموزش و پرورش را کمک کنیم.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: صحرایی نشان داده درک درستی از مسائل اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی دارند لذا از آقای مخبر تقاضا می‌کنم به ویژه در مسائل بودجه و پشتیبانی در کنار مجلس کمک کنید که آموزش و پرورش از این وضعیت خارج شود و به روز‌های خوب خود برسد تقاضای من است که همه با هم به رای اعتماد صحرایی، رای موافق بدهیم.

روح‌الامینی: وزیر پیشنهادی برای پیگیری حقوق معلمان با کسی تعارف ندارد

همچنین عبدالحسین روح الامینی نجف آبادی نیز در موافقت با برنامه و صلاحیت رضامراد صحرایی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: فرصت کمی به آقای صحرایی برای ارائه برنامه‌ها داده شد و ایشان امکان دفاع از برنامه‌های خود را نداشتند، اما در همین فرصت کم دریافتیم معدل ایشان نسبت به معدل وزرای معرفی شده پیش از ایشان در دولت بالاتر است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: وزیر آموزش و پرورش باید وزیری شجاع، با استعداد و توانمندی در استفاده از ظرفیت‌های ذاتی آموزش و پرورش باشد که بتواند حقوق دانش‌آموزان و معلمان را در کنار هم ببیند و از آن استفاده کند و آقای صحرایی نمره بالایی نسبت به سایر وزرای کابینه دریافت می‌کند. کسی که از روستا و مدرسه عشایری شروع کرده و قومیت، زبان و گرایش برایش تفاوتی ندارد و بیانیه شب گذشته انجمن اسلامی معلمان که یک تشکل اصلاح طلب است و نسبت‌های ناروایی که به ایشان دادند برایمان مشخص کرد که یک تشکیلی که فاصله با امام (ره) و انقلاب دارد، چگونه در مورد ایشان اظهارنظر منفی می‌کند، چرا که ایشان در دوران مسئولیتشان با جریان‌های مختلف همواره در راه انقلاب و امام ایستادگی کردند و از اصول کوتاه نیامدند و اهل زد و بند نبودند.

روح‌الامینی با اشاره به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش گفت: توجه به این سند متعالی در برنامه‌های ایشان یک نکته مثبت است که در همین مدت کوتاه سرپرستی آموزش و پرورش نیز نشان دادند که بسیاری از کار‌های بر زمین مانده را انجام داده‌اند و نشان دادند پیگیری خوبی نسبت به حقوق معلمان دارند و با کسی در پی حقوق آن‌ها تعارفی ندارند و با بالادستی بر سر حقوق معلمان مماشات نمی‌کنند. همچنین توجه ویژه به دانشگاه فرهنگیان از رئوس برنامه‌های ایشان است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به انتظارات خود از وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش افزود: انتظار داریم شایسته سالاری و تغییرات در تیم مدیریت را مورد توجه قرار دهند، چرا که وزیر آموزش و پرورش قبلی را تیم ضعیف مدیریتی دچار مشکل کرد، همچنین با توجه به اینکه در آستانه تدوین برنامه هفتم هستیم، فرصت تدوین برنامه با تغییر وزیر آموزش و پرورش را به فال نیک می‌گیریم و امیدواریم در این مسیر تحولات خوبی شکل بگیرد چرا که یکی از سرفصل‌های مهم برنامه موضوع آموزش و پرورش است.

این نماینده در مجلس یازدهم ادامه داد: سهم آموزش و پرورش از درآمد‌های مالیاتی و مالیات بر ارزش افزوده یکی از موضوعاتی است که می‌توان به اقتصاد آموزش و پرورش کمک کند، همچنین تقویت اقتصاد آموزش و پرورش و برچیده شدن مافیای کنکور و کوتاه شدن دست پولدار‌ها از آموزش و پرورش و تدوین نظام رفاهی برای معلمان و تبدیل به احسن کردن و مولدسازی املاک آموزش و پرورش به نفع معلمان و همچنین اصلاح شرایط صندوق ذخیره فرهنگیان و توجه به مطالبات جدی بدنه آموزش و پرورش از مطالبات مهم ما از وزیر پیشنهادی است.

صحرایی: حال آموزش و پرورش خوب نیست/به وفاق ملی نیاز داریم

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با بیان این‌که حال آموزش و پرورش و معلمان خوب نیست، گفت: برای حل مشکلات آموزش و پرورش به کمک دولت، ملت و مجلس شورای اسلامی و در یک کلام به وفاق ملی نیاز داریم.

رضامراد صحرایی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی صلاحیتش برای تصدی وزارت آموزش و پرورش ضمن قدردانی از اظهارات نمایندگان موافق اظهار کرد: انتظار می‌رفت همکار دانشگاهی‌ام کمی تحقیق می‌کرد و بعد مطالب را بیان می‌کرد. امیدوارم آنچه در مورد شخص بنده گفته شد در صورت صحت، خدا من را هدایت کند و در صورتی که صحت نداشته باشد که ندارد، خداوند حقیقت را آشکار و دل و ذهن افراد را نسبت به من نرم و مهربان کند.

پس از سخنان صحرایی با اعلام رئیس مجلس شورای اسلامی رای‌گیری برای وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در مجلس شروع شد.

صحرایی وزیر آموزش و پرورش شد

در نهایت، بعد از صحبت‌های موافقان  و مخالفان و دفاعیات وزیر پیشنهادی، نمایندگان مجلس شورای اسلامی به صحرایی گزینه پیشنهادی تصدی وزارت آموزش و پرورش اعتماد کردند.

 محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در این نشست نتیجه رأی نمایندگان به وزیر پیشنهادی را قرائت کرد که براساس آن نمایندگان مجلس با ۱۶۷ رأی موافق، ۸۶ رأی مخالف، ۱۴ رأی ممتنع و ۲ رأی باطله از مجموع ۲۶۹ نماینده حاضر در صحن، تصدی وزارتخانه آموزش و پرورش را به صحرایی سپردند. 

در این جلسه حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری حضور نداشت و محمد مخبر معاون اول رییس جمهوری در مجلس بود.

قبل از صحرایی، یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش بود که استعفا داد. 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
0
20
وزیر آموزش و پرورش باید از بدنه معلمان باشد و تجربه کار اجرایی و آموزش داشته باشد
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین