کد خبر: ۸۴۳۶۱۷
تاریخ انتشار : ۱۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۱۵

عکس| در دیدار امیرعبدالهیان با وزرای خارجه عربستان، امارات و روسیه چه گذشت؟

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در دو روز اخیر با وزرای خارجه آفریقای جنوبی، امارات عربی متحده و روسیه دیدار و گفت‌وگو کرده است.
عکس| در دیدار امیرعبدالهیان با وزرای خارجه عربستان، امارات و روسیه چه گذشت؟
آفتاب‌‌نیوز :

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه که برای شرکت در نشست وزرای امور خارجه کشور‌های گروه بریکس و دوستان بریکس به کیپ تاون آفریقای جنوبی سفر کرده، امروز (جمعه) ۱۲ خرداد ماه در حاشیه این نشست با «شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان» وزیر خارجه امارات عربی متحده دیدار و درباره موضوعات مورد علاقه دوجانبه و منطقه‌ای بحث و تبادل نظر کرد.

نشست وزرای خارجه کشور‌های گروه بریکس و دوستان بریکس امروز در کیپ تاون آفریقای جنوبی برگزار شد. وزرای خارجه و مقامات عالیرتبه کشور‌های آفریقای جنوبی، ایران، برزیل، روسیه، هند، چین، آرژانتین، بنگلادش، کومور، کوبا، بروندی، کنگو، مصر، گابن، گینه بیسائو، اندونزی، قزاقستان، عربستان سعودی، امارات عربی متحده و اروگوئه در این نشست شرکت کردند.

در دیدار امیرعبدالهیان با وزرای خارجه عربستان، امارات و روسیه چه گذشت؟

در دیدار امیرعبدالهیان با وزرای خارجه عربستان، امارات و روسیه چه گذشت؟

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در دیدار با همتای اماراتی از فضای مثبت جدید در مناسبات بین کشور‌های منطقه ابراز خرسندی کرد و آن را به نفع همه همسایگان خواند. 

امیرعبداللهیان همچنین در این دیدار از اهتمام امارات به گسترش روابط دوجانبه و نیز مشارکت بسیار خوب هیأت اقتصادی امارات در نمایشگاه اکسپو تهران قدردانی کرده و از همتای اماراتی برای سفر به تهران دعوت کرد و این دیدار را کمک کننده به تقویت روابط دوجانبه خواند.

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به سفر اخیر شیخ خلیفه شاهین المرر وزیر مشاور دولت امارات به تهران و توافق در خصوص برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور، بر اهمیت برگزاری این اجلاس در آینده نزدیک با هدف تقویت روابط اقتصادی و تجاری دوجانبه تأکید کرد و افزود: لازم است با تلاش و همکاری مشترک، روابط دوجانبه را در زمینه‌های اقتصادی، تجاری و سرمایه گذاری ارتقاء بخشیم.

روز سه‌شنبه نهم خرداد ماه نیز خلیفه شاهین المرر وزیر مشاور دولت امارات عربی متحده با امیرعبداللهیان در تهران دیدار کرد و وزیر امور خارجه با اشاره به سیاست همسایگی دولت سیزدهم در توسعه روابط با همسایگان از امارات به عنوان شریک تجاری مورد اعتماد یاد کرد و افزود: روابط دو کشور در دو سطح دولتی و بخش خصوصی توسعه می‌یابد. خلیفه شاهین المرر نیز در این دیدار بر عزم امارات برای توسعه مناسبات با جمهوری اسلامی ایران تأکید کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در ادامه دیدارش با همتای اماراتی در کیپ تاون، تحکیم ثبات و امنیت در حوزه خلیج فارس را مسؤولیت جمعی و منفعت مشترک کشور‌های منطقه خواند و یادآور شد: رژیم صهیونیستی منافع خود را در دامن زدن به ناامنی در منطقه جستجو می‌کند و از آسیب زدن به امنیت کشور‌های منطقه دریغ نمی‌کند.

 حسین امیرعبداللهیان و شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان وزیر امور خارجه امارات عربی متحده دوم اردیبهشت ماه هم تلفنی گفتگو کرده بودند. رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در آن گفتگو به همتای اماراتی گفت که هیچ محدودیتی برای توسعه همه جانبه مناسبات وجود ندارد. 

شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان وزیر خارجه امارات عربی متحده نیز در دیدار امروز در کیپ تاون با همتای ایرانی ضمن ابراز خرسندی از دیدار فراهم شده در حاشیه اجلاس بریکس، این دیدار را فرصتی مغتنم برای استمرار مشورت‌های فیمابین خواند و خاطرنشان کرد: لازم است روابط دو کشور را در همه زمینه‌های مورد علاقه از جمله در حوزه‌های تجاری و اقتصادی گسترش دهیم.

وی با اشاره به برگزاری نشستی بین‌المللی به میزبانی امارات در سطح روسای کشور‌ها در خصوص تغییرات آب و هوایی گفت: از آقای رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران برای مشارکت در این نشست دعوت خواهیم کرد و این نشست فرصت مناسبی برای گفتگو و تبادل نظر در زمینه انرژی‌های نو و پاکیزه خواهد بود.

وزیر خارجه امارات عربی متحده از اهتمام ویژه وزیر امور خارجه ایران نسبت به روابط دوجانبه قدردانی کرد و ضمن تشکر از دعوت به عمل آمده از وی به منظور سفر به تهران گفت: به طور متقابل همواره به شما در امارات خوشامد می‌گوییم و آماده همکاری متقابل برای گسترش بیش از پیش روابط دوجانبه هستیم.

دیدار امیرعبداللهیان و همتای عربستان

امیرعبداللهیان با «فیصل بن فرحان» وزیر خارجه عربستان سعودی نیز دیدار و گفت‌وگو کرد.

در دیدار امیرعبدالهیان با وزرای خارجه عربستان، امارات و روسیه چه گذشت؟

این دومین دیدار وزرای خارجه ایران و عربستان سعودی بعد از احیای روابط دیپلماتیک ایران و عربستان سعودی است. وزرای خارجه ۱۷ فروردین ماه و بعد از توافق دو کشور برای ازسرگیری روابط دیپلماتیک با یکدیگر در پکن دیدار و بیانیه مشترکی صادر کردند. ایران و عربستان سعودی بعد از هفت سال و سه ماه قطعی روابط ۱۹ اسفند ۱۴۰۱ در شهر پکن در خصوص از سرگیری مناسبات دیپلماتیک توافق کردند.

حسین امیرعبداللهیان و فیصل بن فرحان وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی ۲۲ اردیبهشت ماه هم در گفت‌وگویی تلفنی آخرین وضعیت توافقات مشترک دو کشور در پکن را مرور کردند.امیرعبداللهیان با ابراز خرسندی از سیر توافقات انجام شده از سوی جمهوری اسلامی ایران و عربستان از جمله نشست وزرای خارجه دو کشور و اعلام ازسرگیری روابط، اعزام تیم‌های فنی بازگشایی سفارتخانه‌ها و سرکنسولگری‌های دو کشور و همچنین اقدام به معرفی سفرا گفت: جمهوری اسلامی ایران تمهیدات لازم را برای افتتاح رسمی نمایندگی سیاسی و کنسولی خود در عربستان سعودی در نظر گرفته است.

دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان و لاوروف

امیرعبداللهیان با سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه دیدار و گفت‌وگو کرد.

در دیدار امیرعبدالهیان با وزرای خارجه عربستان، امارات و روسیه چه گذشت؟

در دیدار امیرعبدالهیان با وزرای خارجه عربستان، امارات و روسیه چه گذشت؟

دو وزیر خارجه درباره مناسبات دوجانبه و تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی به گفت‌وگو پرداختند.

ابراز امیدواری نسبت به سفر رئیسی به آفریقای جنوبی در آینده نزدیک
‌وزیر خارجه آفریقای جنوبی در دیدار امیرعبداللهیان از تقویت همکاری‌های اقتصادی ۲ کشور استقبال و ابراز امیدواری کرد که زمینه سفر رئیسی به پرتوریا و دیدار روسای جمهور ۲ کشور در آینده نزدیک فراهم شود.

ابراز امیدواری نسبت به سفر رئیسی به آفریقای جنوبی در آینده نزدیک

امیرعبداللهیان همچنین با خانم «نالدی پاندور» وزیر امور خارجه آفریقای جنوبی به صورت دوجانبه دیدار و گفت‌وگو کرد.

در دیدار امیرعبدالهیان با وزرای خارجه عربستان، امارات و روسیه چه گذشت؟

وزیر امور خارجه ایران ضمن تشکر از خانم پاندور به خاطر دعوت به عمل آمده جهت حضور و مشارکت جمهوری اسلامی ایران در نشست مشترک با گروه بریکس، ابراز امیدواری کرد که سازوکار عضویت ایران و دیگر کشورهای علاقه‌مند به عضویت در بریکس هر چه زودتر توسط اعضای اصلی مشخص شود.

امیرعبداللهیان با اشاره به نظم جهانی در حال تغییر، افزود: شانگهای و بریکس می‌توانند در نظم جدید جهانی نقش مهمی ایفا کنند.

وزیر امور خارجه ایران با اشاره به برنامه ریزی انجام شده برای برگزاری اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور در پرتوریا، این نشست را در توسعه مناسبات فیمابین حائز اهمیت خواند.

وی همچنین بر اهمیت اجرایی شدن اسناد قبلی امضا شده بین دو کشور تأکید کرد و افزود: لازم است کمیته‌های فرعی کمیسیون مشترک دو کشور هر چه سریع‌تر فعال شود.

امیرعبداللهیان همچنین برخی ظرفیت‌های بالای شرکت‌های ایرانی در زمینه‌های فنی و مهندسی را برشمرد و بر آمادگی ایران جهت بهره گیری از این ظرفیت‌ها به منظور تقویت همکاری‌های دوجانبه اقتصادی تأکید کرد.

وزیر امور خارجه ایران به تجربیات موفق جمهوری اسلامی ایران در کمک به کشورهای همسایه جهت مبارزه با تروریسم اشاره کرد و افزود: در این زمینه امکان مشورت‌های تخصصی بین طرف‌های ذیربط ایران و آفریقای جنوبی وجود دارد.

امیرعبداللهیان همچنین از حمایت‌های آفریقای جنوبی از ملت فلسطین قدردانی کرد.

خانم نالدی پاندور وزیر امور خارجه آفریقای جنوبی از حضور امیرعبداللهیان در نشست دوستان بریکس در کیپ تاون قدردانی کرد و گفت: وزرای خارجه کشورهای عضو بریکس در این نشست در خصوص سازوکار عضویت کشورهای جدید تبادل نظر کرده و نتیجه آن را به اجلاس آتی سران بریکس ارائه خواهند کرد.

وی همچنین از پیوستن کشورهای جدید به بانک همکاری بریکس استقبال کرد.

وزیر خارجه آفریقای جنوبی همچنین نسبت به تقویت همکاری‌های اقتصادی دو کشور استقبال و ابراز امیدواری کرد که زمینه سفر رئیسی رئیس جمهور به پرتوریا و دیدار روسای جمهور دو کشور در آینده نزدیک فراهم شود.

وی همچنین با اشاره به برخی تحولات در جنوب حوزه آفریقا، تروریسم را یکی از خطرات مهم پیش رو در این‌ منطقه برشمرد.

حسین امیرعبداللهیان پیش از عزیمت به کیپ تاون برای شرکت در نشست بریکس در توئیتی نوشته بود: بریکس نمایانگر نیمی از جمعیت دنیا است که حدود یک‌ پنجم از اقتصاد جهان را نمایندگی می‌کند. حضور فعال در مجامع بین‌المللی یکی از گام‌های دکترین سیاست‌ خارجی متوازن دولت است.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز در نشست وزرای خارجه بریکس و دوستان بریکس در کیپ تاون با اعلام برگزاری کنفرانسی با همکاری سفارتخانه‌های کشور‌های عضو بریکس در تهران، گفت: جمهوری اسلامی ایران در کنار دیگر کشور‌های همسو و علاقه‌مند می‌تواند شریکی مطمئن برای بریکس در آینده باشد.

سازوکار بریکس (BRICS) شامل پنج اقتصاد بزرگ در حال ظهور، یعنی برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی است. برای نخستین بار وزرای امور خارجه چین، هند، برزیل و روسیه در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در سال ۲۰۰۶ با هم دیدار کردند و نخستین نشست رسمی سران این گروه در سال ۲۰۰۹ در روسیه برگزار شد. آفریقای جنوبی هم در سال ۲۰۱۰ به شورای تجاری این گروه پیوست و ریاست این گروه در سال ۲۰۲۳ را نیز بر عهده دارد. در سالی که گذشت الجزایر، آرژانتین، مصر، اندونزی، ایران، نیجریه، عربستان سعودی، ترکیه و امارات عربی متحده تمایل خود را برای پیوستن به بریکس اعلام کردند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین