کد خبر: ۸۴۴۷۳۵
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۳

جزئیات تازه درباره نشت اشعه در بیمارستان امام رضا کرمانشاه

نائب رئیس و نماینده کرمانشاه در مجلس با اشاره به ماجرای نشت اشعه در بیمارستان امام رضا (ع)، اظهار داشت: افراد غیر متخصص اجازه ندارند درباره این موضوع صحبت کنند، چون با روان مردم بازی می‌کنند و این تشویش اذهان عمومی است.
جزئیات تازه درباره نشت اشعه در بیمارستان امام رضا کرمانشاه
آفتاب‌‌نیوز :

عبدالرضا مصری نائب رئیس مجلس تصریح کرد: کارشناس رتبه نخست کشور که نظرش در سمینار‌های بین‌المللی سند است، نسبت دادن حادثه چرنوبیل به بیمارستان امام رضا (ع) را مسخره توصیف کرده است. به قول ایشان دو نفر در خیابان تصادف کرده‌اند و در حال جروبحث با همدیگر هستند، آیا ما می‌توانیم دعوای لفظی آن‌ها را با جنگ جهانی دوم مقایسه کنیم؟

مصری افزود: بنده شاید بالغ بر چهارده مرتبه با سازمان انرژی اتمی تماس گرفتم تا بهترین و زبده‌ترین متخصصان و همچنین پیشرفته‌ترین تجهیزات را برای بررسی اتفاق اخیر بیمارستان امام رضا (ع) به کرمانشاه بفرستند، چون سلامت مردم در اولویت نخست قرار دارد.

نماینده کرمانشاه در مجلس با اشاره به نظر نهایی کارشناسان سازمان انرژی اتمی درباره میزان نشت پرتو در بیمارستان امام رضا (ع)، گفت: این کارشناسان در بدترین شرایط ممکن، تمام اطراف قسمت‌های مربوطه بیمارستان را با دستگاه آن هم با بالاترین دوز پرتودهی، اندازه‌گیری کردند تا میزان نشت پرتو مشخص شود. بر اساس استاندارد‌های مورد نظر کارشناسان که پس از سه روز اعلام شد، این میزان پرتو هیچگونه خطری برای کارکنان بیمارستان، بیماران و ارباب رجوع نداشته است.

میزان نشت اشعه رادیوتراپی بیمارستان امام رضا(ع) کمتر ازحد معمول بود

کارشناسان واحد قانونی انرژی اتمی ایران نیز بعد عصر روز پنجشنبه طی نشست تخصصی بررسی ایمنی دستگاه رادیوتراپی بیمارستان امام رضا (ع) که با حضور کارشناسان سازمان انرژی اتمی ایران و مسئولان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه برگزار شد، اظهار کردند: به منظور بررسی رخداد نشت اشعه در اتاق رادیوتراپی بیمارستان امام رضا (ع) به مدت سه روز بررسی‌های لازم و دقیق انجام شد.

این کارشناسان با بیان اینکه سرقت سرب توسط سارقان از سقف اتاق رادیوتراپی سبب بروز اشعه در طبقه بالای این اتاق بوده، افزودند: به دلیل حساسیت‌های ایجاد شده بررسی میزان سنجش نشت اشعه با وجود اینکه سرب‌ها به مرور و در زمان‌های متفاوت سرقت شده اما ارزیابی میزان نشت اشعه در بدترین حالت ممکن و در بیشترین میزان نشت اشعه و سرقت یک لایه کامل از سرب‌های داخل سقف صورت گرفت.

تیم کارشناسان واحد قانونی انرژی اتمی ایران با اشاره به اینکه حداکثر اشعه دریافتی ۴ میلی سیورت تخمین زده شده، تصریح کردند: بررسی‌ها بر این صورت انجام شده که اگر فردی در طول سه ماه و به طور مداوم در طبقه بالاتر اتاق رادیوتراپی و بر رأس دستگاه و دریافت اشعه قرار بگیرید تنها به میزان چهار میلی سیورست اشعه از دستگاه دریافت کرده است.

این تیم کارشناسی در ادامه بررسی‌ها افزودند: بر همین اساس و با توجه به اینکه طبقه بالای اتاق درمان تنها محل عبور بوده و کسی به طور مستمر در آن برای ساعت طولانی حضور نداشته این میزان دریافت اشعه با چهار میلی سیورت برای هیچ یک از پرسنل بیمارستان، کارکنان، بیماران و همراهان آنها صورت نگرفته است.

کارشناسان واحد قانونی انرژی اتمی ایران با تاکید بر اینکه هر فرد به طور معمول در طول یک سال سه میلی سیورت از طبیعت در یافت می‌کند، عنوان کردند: بر اساس کمیت این میزان نشت اشعه به دلیل میزان پایین آن حتی قابل اندازه گیری در بدن اشخاص نیست و اصلاً نگران کننده نخواهد بود.

همچنین تاکید شد: با توجه به اینکه حداکثر نشت اشعه در بدترین حالت و بالاترین تخمین چهار میلی سیورت صورت گرفته حتی برای این میزان دریافت اشعه هیچ‌گونه معیار سنجی طراحی نشده که بر همین اساس برای سلامت افراد خطر آفرین نخواهد بود.

این تیم همچنین به باور و تصور غلط پرتو زا بودن اشعه‌های درمانی تاکید و خاطر نشان کردند: با توجه به اینکه ایکس درمانی قابلیت پرتوزایی نداشته و اگر فردی در مسیر این پرتو قرار گیرد در جامعه پرتوزا خواهد بود تصوری اشتباه و دور از توجیهات علمی است.

این تیم کارشناس به بررسی‌های انجام شده در سایر مکان‌هایی که احتمال دریافت اشعه را داشتند اشاره داشته و بیان کردند: با توجه به نگرانی‌های ایجاد شده در این خصوص پاویون بانوان را که مدعی بودند نشت اشعه به آنجا سرایت کرده مورد آزمایش و بررسی قرار داده که به دلیل فاصله طولانی با اتاق درمان دستگاه رادیوتراپی نشت اشعه در آن مکان کمتر از یک میلی سیورت بوده و حتی به میزان استاندارد بررسی نرسیده است.

تیم کارشناسان اعزامی سازمان انرژی اتمی ایران به بررسی نشت اشعه بر اساس چهارچوب‌های سازمان بین المللی هسته‌ای تاکید و اضافه کردند: در این راستا تمامی پرونده‌های بیمارانی که در طول ۲ ماه نشت اشعه مورد درمان قرار گرفتند مورد بررسی قرار گرفت تا علاوه بر بررسی میزان اشعه‌های تابیده شده به هر بیماران میزان دز خارج شده از اتاق درمان رادیوتراپی را مورد سنجش قرار دهیم.

این کارشناسان واحد قانونی انرژی اتمی ایران اظهار کردند: بر اساس پروتکل‌های تعیین شده برای تأمین حفاظت و جلوگیری از نشت اشعه جای گزاری بتن و لایه‌های سربی به دلیل چگالی بالا به عنوان یکی از راهکارهای مؤثر ارائه شده است چرا که بیشترین میزان جلوگیری را در نشت اشعه به اطراف خواهد داشت.

تیم کارشناسان واحد قانونی انرژی اتمی ایران در پایان تاکید کردند: سقف اتاق رادیوتراپی با ۱۲۰ سانت بتن ریزی و چند لایه سرب طراحی شده که باید در نظر داشت که با وجود این حفاظ‌ها در هنگام پخش اشعه از دستگاه بخش عمده‌ای از اشعه تا حدود ۷۰ درصد جذب بدن فرد بیمار شده و مابقی آن در صورتی که از بتن و سرب‌ها عبور کند به طور بسیار ضعیف به اطراف می‌رسد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین