محمد وحیدی در رابطه با تقلب در حوزه امتحانات نهایی دانش آموزان، گفت: در ایام امتحانات نهایی، پیامهایی مبنی بر وجود تقلب منتشر شد که نگرانیهایی در میان دانش آموزان و خانوادههایشان ایجاد کرد؛ ما این پیامها را به وزارت آموزش و پرورش و سازمان سنجش آموزش کشور هم انتقال دادیم که این آزمونها به دلیل تاثیر ۴۰ درصدی در کنکور سراسری باید با نهایت اطمینان و اعتماد دانش آموزان برگزار شود.
وی افزود: زمانی که کنکور سراسری برگزار میشود همه دستگاهها پای کار میآیند و اینترنت در لحظاتی قطع میشود، ولی وقتی ۴۰ درصد معدل امتحانات نهایی، در کنکور تاثیر دارد؛ بنابراین باید اطمینان بخشی را در امتحانات نهایی افزایش دهیم تا نگرانی در این بخش کمتر شود. آقای پورعباس گفتند در جلسات سازمان سنجش و شورای پذیرش، نگرانی دانش آموزان را به عنوان اصل جدی مد نظر قرار دادیم تا حداقل تصمیم منطقی در دستگاههای مورد حمایت اتخاذ شود.
وحیدی در رابطه با مشکلات ایجاد شده در تصحیح اوراق امتحانات هایی، گفت: نکته دیگر در خصوص مشکلات مربوط به امتحانات نهایی، حوزههای تصحیح اوراق است؛ اوراق امتحانی اسکن میشود و در حوزههای غیر از آن حوزه امتحانی سه بار توسط افراد مختلف، تصحیح میشود؛ اما در بخشی از موارد شکاف معناداری بین تصحیح اوراق در بعضی از حوزههای امتحانی دیده شده است که نیاز به بازنگری در نوع فرایند کنترل تصحیح اوراق دارد؛ در واقع اختلاف معناداری بین نمرههای سه تصحیح کننده دیده میشود که باعث ایجاد نگرانی در دانش آموزان شده است که این نمره دادنها اگر با دقت انجام نشود باعث ضرر آنها میشود.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ادامه داد: درخواست شده است تا پرداختیهای معلمانی که در حوزههای برگزاری آزمون نهایی و تصحیح اوراق حضور دارند، تسریع شود؛ زیرا وقتی این پرداختها با یکسال تاخیر انجام میشود، انگیزه معلمان در حوزههای تصحیح کاهش پیدا میکند و کسانی که مدیران حوزههای تصحیح هستند با مشکلات خاصی در برگزاری دقیق حوزههای تصحیح و اوراق روبرو میشوند.
وحیدی همچنین در رابطه با تفاوت کیفیت آموزش مدارس دولتی و غیر دولتی بیان کرد: همانطور که رهبر انقلاب اسلامی، در ۱۲ اردیبهشت فرمودند باید به سمت ارتقاء کیفیت مدارس دولتی برویم. مدارس دولتی انواع متفاوتی مثل استعداد درخشان، نمونه دولتی و هیات امنایی دارد، اما کیفیت بخشی به مدارس، به معنای تنوع بخشی نیست و باید به سمتی برویم که وقتی خانوادهی میخواهد مدرسهای برای فرزندش انتخاب کند بتواند به همین مدارس اطمینان کند. مدارس غیر دولتی نوبت ثابت صبح دارند و به دلیل اینکه مدارس دولتی دو نوبته هستند و حذف مدارس دو نوبته در کشور هنوز اتفاق نیفتاده است، بنابراین والدین دانش آموزانی که کارمند هستند به دلیل اینکه میخواهند با فرزندانشان هم نوبت باشند، به سمت مدارس غیر دولتی میروند؛ لذا این مساله به معنای کیفیت مدارس غیر دولتی نیست بنابراین باید نظارت بیشتری بر نوع تدریس معلمان، افزایش حضور معلمان و کیفیت تدریس معلمان مدارس دولتی داشته باشیم.
وی همچنین در رابطه با جواب آزمون استخدامی آموزش و پرورش گفت: این گله را به وزیر محترم آموزش و پرورش داشتیم که تاخیر در اعلام نتایج، اثر منفی دارد؛ زیرا وقتی زمانِ مصاحبه و گزینش معلمان به تاخیر میافتد، در سال جدید با کمبود بیشتر معلم روبه رو میشویم.