کد خبر: ۸۴۷۸۷۷
تاریخ انتشار : ۰۶ تير ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۵

گرمازدگی، گرماگرفتگی و راه‌های درمان

یک دارو ساز در خراسان جنوبی گفت: با شناخت تفاوت‌های گرمازدگی و گرماگرفتگی باید به راه‌های درمان و پیشگیری آن فکر کرد.
گرمازدگی، گرماگرفتگی و راه‌های درمان
آفتاب‌‌نیوز :

فرزانه شمشیرگران اظهارکرد: گرمازدگی با گرماگرفتگی تفاوت داشته؛ گرمازدگی از گرماگرفتگی شدیدتر و خطرناک تر است.

وی با بیان اینکه گرماگرفتگی اگر درمان نشود تبدیل به گرمازدگی خواهد شد، افزود: علائم گرماگرفتگی شامل؛ تعریق زیاد، سردرد، گیجی، سرگیجه، تهوع و استفراغ، عطش زیاد، ضعف و درد دست و پا و افزایش ضربان قلب و تنفس است.

این داروساز بیان کرد: علائم گرمازدگی شامل؛ دمای بدن بیش از ۳۹.۵ درجه، عدم هوشیاری و حتی غش، عدم تعریق و قرمزی پوست و تند یا کند شدن ریتم تنفس است.

شمشیرگران در پاسخ به این سؤال که چه کسانی بیشتر در معرض گرمازدگی قرار می‌گیرند، گفت: کودکان زیر چهار سال و میانسالان بیش از ۶۵ سال به خصوص افراد مبتلا به فشار خون و افراد دارای اضافه وزن و چاقی بیشتر در معرض خطر هستند.

وی با اشاره به راه‌های درمان گرماگرفتگی، افزود: انتقال فرد به مکان خنک و سایه، کم کردن لباس‌ها، خوراندن آب یا مایعات حاوی الکترولیت مانند ORS به فرد و گذاشتن یخ یا آب سرد روی بدن از جمله راه‌های درمان است.

این داروساز با بیان اینکه طی گرمازدگی تعریق فرد قطع شده و سطح هوشیاری وی کاهش یافته و بی حال می‌شود، ادامه داد: در این حالت تنها باید فرد را به اورژانس رسانده و از خوراندن مایعات به وی پرهیز کنید.

شمشیرگران با بیان اینکه تا زمان رسیدن فرد به اورژانس لباس‌های وی را کاهش داده و کمپرس یخ یا آب خنک روی بدن فرد قرار دهید، تصریح کرد: برای پیشگیری از گرماگرفتگی و گرمازدگی، در فصل گرما حتماً مایعات و الکترولیت‌ها مانند ORS  را زیاد مصرف کنید؛ حتی اگر تشنه نیستید.

وی با بیان اینکه در فضاهای باز در فصل گرما و زیر نور مستقیم آفتاب نمانید و به سایه بروید، تصریح کرد: مصرف وعده‌های غذایی سبک و خنک مانند سالاد و پوشیدن لباس خنک و سبک به رنگ روشن از جمله راه‌های پیشگیری از این مساله است.

این داروساز با بیان اینکه مصرف الکل باعث بدتر شدن گرمازدگی می‌شود، ادامه داد: سعی کنید بین ساعات ۱۱ تا ۱۵ از خانه بیرون نروید و در حین سفر توجه کافی به افراد میانسال مخصوصا افراد مبتلا به فشار خون، بیماری‌های قلبی ، کودکان و نوزدان داشته باشید.

شمشیرگران با بیان اینکه گرمازدگی باعث عوارضی خواهد شد، یادآور شد: گرمازدگی را باید جدی گرفت و نباید ساده از کنار آن رد شد چراکه در صورت نادیده گرفتن باعث تبعاتی خواهد شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین