بر اساس آمارهای منتشرشده از سوی مرکز آمار ایران از شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوار در تیر ۱۴۰۲، شاخص قیمت مصرف کننده خانوارهای کشور نسبت به ماه قبل ۲ درصد افزایش یافته و نسبت به ماه مشابه سال قبل نیز ۳۹.۴ درصد بیشتر شده است. در این میان سهم تورم گروه خوراکی و آشامیدنی در تورم ماهانه و تورم نقطه به نقطه بالاتر بوده است.
اطلاعات مرکز آمار از ۵۳ قلم کالای خوراکی نشان میدهد، کنسرو تن ماهی با رشد ۱۳ درصد بیشترین تورم ماهانه را در میان اقلام خوراکی داشته است. از طرف دیگر، اما هندوانه با افتی ۲۴ درصدی بیشترین افت قیمت را رقم زده است. بررسی سالانه کالاها نشان میدهد در یک سال منتهی به تیر ۱۴۰۲ بیشترین رشد قیمت در گوشت گوسفند رقم خورده است.
در تورم نقطه به نقطه تیر امسال گوشت گوسفند با نرخ ۱۱۵ درصد یکهتاز عرصه خوراکیهاست و پس از آن پسته با نرخ ۹۶ درصد قرار دارد. در مقابل، اما شاهد کاهش رشد قیمتی در روغن نباتی جامد به میزان منفی ۱۰ درصد هستیم.
طبق بررسیها به طورکلی روند رشد قیمتی میوهها در تیرماه ۱۴۰۲ مسیر کاهشی را نسبت به خرداد امسال طی کرده است. پرچمدار این کاهش قیمت، هندوانه با رشدی منفی ۲۴ درصدی و پس از آن هلو با رشدی منفی ۲۲ درصدی است. در ادامه اگر قیمت میوهها را با تیرماه ۱۴۰۱ مقایسه کنیم متوجه میشویم که برخی از میوهها تورمی بیش از ۵۰ درصد را تجربه کردهاند.
به عنوان مثال موز با اینکه نسبت به ماه پیش منفی ۸ درصد کاهش قیمتی داشته، اما اگر نسبت به ماه مشابه در سال پیشین مقایسه کنیم متوجه رشدی نزدیک به ۸۷ درصد میشویم. این موضوع در مورد پسته هم صدق میکند، چراکه قیمت آن نسبت به ماه پیش رشد تقریبا ۲ درصدی داشته، اما نسبت به تیرماه پارسال ۹۶ درصد رشد قیمتی را تجربه کرده است.
گوشت گوسفند در رتبه اول، کنسرو ماهی تن در رتبه چهارم و پس از آن گوشت گاو در رتبه پنجم بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه در میان خوراکیها قرار دارند که به گفته برخی فعالان این صنف، علت آن فاصله زیاد تولید تا مصرف است و ظاهرا واسطهها باعث تنش در بازار و رشد قیمتها میشوند.
تورم نقطه به نقطه به این مفهوم است که شاخص کل قیمت مصرفکننده در خانوارهای کشور با موقعیت مشابه خود در سال گذشته چه تغییری کرده است. بدین ترتیب باوجود رشد ۱۱۵ درصدی گوشت گوسفند نسبت به تیرماه ۱۴۰۱، حذف شدن آن از سبد مصرفی دهکهای پایین جامعه امری قابل حدس است. باتوجه به اهمیت تامین نیاز پروتئینی، اتخاذ سیاستی در راستای تأمین بخشی از نیازهای معیشتی خانوارهای کشور بهویژه خانوارهای کم برخوردار بسیار ضروری است.