آفتابنیوز : آفتاب: مهندس میرحسین موسوی گفت: «در کشوری که منابع و سرمایهها بیپایان نیست، باید منابع را در اهداف راهبردی و استراتژیک استفادهکنیم، نه اینکه این منابع را در مورد پروژههای کوچک و خرد که از آن استفاده آنی کماهمیت خواهیم برد، به کار گیریم».
به گزارش سرویس سیاسی آفتاب، مهندس میرحسین موسوی شب گذشته در اولین سخنرانی خود بعد از اعلام کاندیداتوری برای انتخابات ریاست جمهوری دهم، در حسینیه حجت واقع در بازار دوم نازیآباد به بیان دستاوردهای انقلاب و نیز ویژگیهای اسلام ناب محمدی پرداخت.
نخستوزیر دوران دفاع مقدس در ابتدای سخنان خود با اشاره به ولادت پیامبر اکرم (ص) و آغاز دهه چهارم انقلاب، به ذکر برخی از دستاوردهای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران پرداخت و گفت: «انقلاباسلامی در کنار دستاوردهای مهمی که داشته، مشکلاتی نیز داشته است که در آن تردیدی وجود ندارد. زمانی که به این دستاوردها نگاه میکنیم، طیف وسیعی از دگرگونیها و تحولات گسترده را نسبت به قبل از انقلاب شاهد هستیم، اما نعمت استقلال و آزادی بیشتر از نعمتها و دگرگونیهای دیگر توجه ما را به خود جلب میکند».
وی با یادآوری شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی در دوران انقلاب، اظهار کرد: «استقلال در کشور ما فرصتهای بینظیری ایجاد کرده که ارزش آن برای نسل جوان ما زمانی آشکار میگردد که بتوانیم شرایط قبل از انقلاب را برای آنان توصیف کنیم و گوشهای از وضعیتی که در آن قرار داشتهایم را به آنان انتقال دهیم».
مهندس موسوی به تشریح اوضاع ایران در قبل از انقلاب اسلامی پرداخت و گفت: «دهها هزار مستشار فرنگی و آمریکایی در شرکتها، سازمانها، نهادها و ادارات و کارخانجات حضور داشتند و ایران، جزء حلقه دفاعی غرب برگرداگرد یک ابر قدرت دیگر بنام شوروی نبود. در حقیقت ما یک حلقه ناچیز اما مهم از نظر خط دفاعی برای غربیها، بهویژه آمریکا بودیم و این مسئله، خود ایجاب میکرد که آنها مراقب نقش ایران در منطقه باشند».
وی افزود: «ما در همه تحولاتی که در منطقه صورت میگرفت به صورت یک حلقه وابسته و به عنوان عضو یک مجموعه عظیم در خدمت منافع غرب بودیم. اما مسأله به اینجا ختم نمیشد. حتی از سال 1352 به بعد که در درآمدهای نفتی ما افزایش یافت، نقش ژاندارمری غرب در منطقه به ایران سپرده شد تا جایی که ایران در مقابل هر حرکت رهاییبخش و آزادیبخشی که در منطقه بود، به عنوان نماینده غرب در مقابل آنها ایستادگی میکرد».
نخستوزیر دوران هشت سال جنگ تحمیلی، با یاد آوری این مساله که ایران مهمترین خریدار اسلحه از آمریکا در قبل از انقلاب بود ادامه داد: «این خریدها در یک فضای عادی صورت نمیگرفت. به طور مثال در رابطه با خریدهای نیروی هوایی، یک حساب بانکی بود که ایران بالای ده میلیارد دلار در آنجا پول داشت. خود آمریکاییها براساس اینکه چه نیازی را تشخیص میدادند، یا اینکه ما چه قطعاتی را کم داشتیم از جانب ما هزینه کرده و خودشان آن قطعات را جایگزین میکردند. از سوی دیگر خلبانان و متخصصان کشور از آن مسائل خبری نداشتند».
وی تصریح کرد: «بیشترین تصمیمگیری که در کشور صورت میگرفت متاثر از نقش سفارتخانههای قدرتهای بزرگ در کشور بود».
مهندس موسوی در ادامه سخنان خود به بررسی پیوند استقلال با دفاع مقدس پرداخت و گفت: «بعد از جنگهای ایران با روس که منجر به جدایی بخشهای قابل توجهی از سرزمینهای ما شد، یک ترس و وحشتی برای مقابله با قدرتهای خارجی ایجاد شد. این وحشت به همراه سستیهای حکومتهایی که بر سر کار بودند، منجر شد که در طول سالیان بعد، حتی با مقاومت کمتر، بخشهای دیگری از کشور جدا شود و کشور ما شاید وستعش به کمتر از نصف خود برسد».
وی افزود: «دفاع مقدس و هشت سال ایستادن، خوف از مرگ، خوف از ایثار را در کشور ما از بین برد و مردم به خاطر ارزشهای والا و برای حفظ کشور و اسلام در برابر مرگ ایستادند و این هراس را یکباره در ذهن خود از بین بردند».
مهندس میرحسین موسوی ادامه داد : «ملتی که بعد از این دفاع مقدس متولد شد، ملت شجاعی بود که از سختیها و قدرتهای بزرگ نمیهراسید. این دستاورد بزرگ که در جهان شناخته شده است بزرگترین وسیله دفاعی ما در سالهای گذشته بوده است».
نخستوزیر دوران جنگ تحمیلی با بیان اینکه استقلال تنها به یک ملت سرافرازی نمیبخشد، تصریح کرد: «در سایه استقلال فرصتهای عظیمی برای رشد، تعالی، پیشرفت و توسعه کشور بوجود خواهد آمد. بدون استقلال و دفاع مقدس که چنین سرمایهای را در کشور بوجود آورده، امکان پیشرفت و ما در تکنولوژی هستهای و صنایع موشکی امکان پذیر نبود.فرصت پرداختن به این تکنولوژیها تنها در سایه استقلال یک کشور میتواند امکان پذیر باشد».
مهندس موسوی گفت: «در حال حاضر میتوانیم بسیاری از پیشرفتهایی که در کنار استقلال به دست آمده را ذکر کرد. ولی در عین حال نیز میتوان سوالهایی را مطرح کرد که آیا از نعمت استقلال و این دستاورد بزرگ و ظرفیت عظیم به طور کامل استفاده کردهایم؟ آیا توانستهایم از این فرصت استفاده کرده و فاصله خود با کشورهایی که در دوهه اخیر در آسیا با نرخ رشد ده درصد از نظر اقتصادی و تکنولوژی پیشتاز بودهاند و به تدریج وزن جهان را به نفع شرق دگرگون میکنند، خوب استفاده کنیم»؟
وی به سند چشمانداز بیست ساله اشاره کرد و گفت: «طبق این سند، ایران میبایستی طی بیست سال به عنوان قدرت برتر از نظر علمی و اقتصادی در منطقه مطرح باشد. این چشمانداز تنها جنبه توسعه اقتصادی و فرهنگی ندارد بلکه در آن باید به جنبه امنیتی نیز توجه شود. در منطقه ما یک مسابقه بزرگ برای پیشرفت وجود دارد و چه بسا کشورهایی برای این رشد و توسعه و نفوذ از جانب کشورهای غربی حمایت میشوند. به همین دلیل پیشرفت در این زمینه برای ما جنبه حیاتی دارد و فقط جنبه اشتغال ندارد با اینکه موضوع اشتغال برای ما بسیار با اهمیت است. جنبه اقتصادی ندارد گرچه توسعه اقتصادی هم برای ما از اهمین بالایی برخوردار است».
مهندس میرحسین موسوی ادامه داد: «ما اگر بخواهیم این استقلال و ملت خود را حفظ کنیم و با ارزشهای بومی و دینی خود در آینده پاینده باشیم و بتوانیم یک کشور تاثیرگذار در جهان باشیم، باید به اهداف چشمانداز برسیم و جا دارد دولتمردان ما به این مسأله توجه کنند».
وی به طرح خاورمیانه بزرگ اشاره کرد و گفت: «بعد از حمله به افغانستان و عراق هدف از طرح این مسأله از سوی همه کشورهای غربی به ویژه آمریکا، تبدیل شدن این منطقه به یک بلوک کاملا وابسته به آمریکا در منطقه بود. به نوعی که این بلوک بتواند تمام مشکلات آنها در منطقه را حل کند، جایگاه اسرائیل را تثبیت کند و وسیله فشار و کنترلی برای دو ابرقدرت چین و روسیه باشد. و بتواند مسئله استقلال ایران را در خود حل کند. اما مقاومت مردم افغانستان و عراق، برنامهریزی اشتباه و پیش بینیهای غلط و نیز جهتگیریهای صحیحی که در کشور ما صورت گرفت منجر شد که فعلا این برنامه کنار گذاشته شود گرچه از نظر آینده هنوز این خطر وجود دارد».
مهندس موسوی بخش دیگری از سخنان خود را به موضوع اسلام ناب محمدی اختصاص داد و اظهار کرد: «امام خمینی ( ره ) در دوسال آخر عمر خویش همواره در سخنرانیها، بیانیهها و اعلامیههای خود تاکید میکردند که همه اسلامهای ادعایی، رهاییبخش نیستند. ممکن است ادعایی در مورد اسلام باشد ولی این ادعا نادرست باشد. اسلام ناب محمدی، اسلامی آمیخته با تعصبات گروهی، قومی و منافع گروههای گوناگون نیست. برای همین دقت در همین مسأله اهمیت زیادی دارد و بنده فکرکردم تا یکی دوماهی که به انتخابات ریاست جمهوری باقی است، گوشههایی از این مسئله را باز کنم».
وی ادامه داد: «اسلام از طرف ذات اقدس الهی که خود مصون از هرگونه جهل و خطا است از طریق پیامبر اکرم (ص) به عنوان اسوه معرفی میشود و اسلامی که او معرفی میکند، طبیعی است که از هرگونه آمیختگی با هوی و هوسها و گرایشهای قومی و قبیلهای مبرا است».
مهندس موسوی تصریح کرد : «مشکلی که پیدا کردهایم این است که آن اسلام ناب با گرایشهای گوناگونی آلوده شده و اسلامی شده که نمیتوانسته منجر به بیداری و ایستادگی ملت ما باشد. زمانیکه امام خمینی بحث ولایت فقیه را در نجف باز کردند، در حقیقت اولین قدم را برای معرفی اسلامی که میتواند اسلام روز باشد و یا اسلامی که با مسأله جهان میتواند در افتد و راه حلهایی را برای خروج از بن بستهای کشور ایجاد کند، پایه گذاری کردند».
نخستوزیر دوران هشت سال دفاع مقدس افزود: «دلیل مقاومتهای بعدی ما علاوه بر پیروزی انقلاب اسلامی، رسوخ دین اسلام در دل وجان جوانان و مردم ما بود. امام خمینی به خاطر اینکه اسلام را به خوبی معرفی کنند به بیان ویژگیهای اسلام ناب میپرداختند و در کنار آن ویژگیهای اسلامهای مخالف اسلام ناب محمدی را مطرح میکردند».
وی به تشریح اسلام ناب محمدی از منظر امام خمینی پرداخت و گفت: «ایشان این اسلام را اسلام رهاییبخش و اسلامی که پرچمداران آن را مظلومان، پابرهنگان و فقرای جهان هستند، عنوان میکردند، اسلامی که طرفداران آن همیشه از مال و قدرت بیبهره بودند و یا اسلامی که در مقابل اسلام مقدسنماهای متحجر میایستد، و یا اسلامی که در مقابل سرمایهداری خدانشناس میایستد و یا اسلامی که در مقابل اسلام مرفهین بیدرد قرار میگیرد معرفی میکرد».
مهندس میرحسین موسوی ادامه داد: «امام خمینی (ره) با رفاه و مرفه مخالف نیستند اما با ثروتهای باد آورده و مرفهین بیدرد که به مسائل کشور، نظام و جامعه بی تفاوت هستند و دست در دست سرمایه گذاران جهانی گذاشتهاند، مخالفاند. او با رفاه و سرمایهای که در خدمت تولید، کارآفرینی و مردم باشد مخالفت ندارد بلکه با سرمایهدارنی مخالف است که در خدمت سرمایههای بینالمللی برای غارت سرمایههای کشوری است. ایشان به هیچ وجه به دنبال قطبی کردن رابطه کارگر و کارفرما نیست او مخالف جامعهای است که در آن همه چیز کالایی، پولی و یا قابل خرید و فروش است حتی آبرو و عزت مردم».
وی با بیان اینکه امام خمینی (ره)، مخالف جامعههایی است که در آن همه چیز، حتی عزت و آبروی مردم نیز خرید و فروش میشود، با ذکر مثالی گفت: «بعد از آنکه آقای باکری شهید میشوند، همه متوجه میشویم که مهندس مکانیک بوده است. این امر به دلیل این است که در آن زمان مهندس مکانیک بودن در مقابل ارزشهای اسلامی و ایثار برای ملت چیزی محسوب نمیشد اما امروز چه شده است که برای بالا رفتن از نردبان قدرت ما مدرکهای تحصیلی را خرید و فروش میکینم. این نشان میدهد که ما از جامعهای که اساس آن از اسلام ناب محمدی پایه گذاری شده، به سمت یک جامعهای که ارزشهای فرهنگی در آن قابل فروش هستند، در حال لغزش هستیم».
مهندس موسوی اظهار کرد: «بحثی در علوم انسانی وجوددارد که میگوید در برخی جوامع مردم بر اساس مصرف طبقهبندی میشوند و منزلت مییابند. وقتی انقلاب اسلامی صورت گرفت جامعه ما به جامعهای تحول پیدا کرد که مسئله نوع مصرف اهمیت ناچیزی داشت. اما در جوامعی که به انحطاط میل میکنند میبینیم که براساس اینکه افراد چه و به چه مقدار مصرف میکنند منزلتهایشان تعیین میشود. در جامعهای که کاخها و ستونهای بلندی در مقابل این کاخها برافراشته میشود جشنهایی برگزار میشود و پولهای عظیمی ریخت و پاش میشود و افتخاری برای خود محسوب میکنند و منزلت اجتماعی خود را با آن به تثبیت میرسانند، باید احساس خطر کنیم. چرا که در جامعه اسلامی، ایثار و پایبندی به ارزشها است که منزلتهای اسلامی را تعیین میکند».
وی ادامه داد: «در اول انقلاب آن ارزشهای برآمده از قشرهای متوسط و ضعیف مملکت بود که وقتی شکوفا شد یک نوع چیرگی در سراسر فرهنگ جامعه ما پیدا کرد اما در یک شرایط بی تفاوتی میتواند ارزشهای منبعث و برامده از جامعه ی مرفهین بی درد، حتی به آن قشرهای پایین دست ما سرایت کند و آن ارزشهای زیبا را از دست آنان بگیرد».
مهندس موسوی با بیان اینکه اسلام ناب محمدی مخالف تحجر است، اظهار کرد: «اسلام ناب، اسلامی متناسب با شرایط مکان، روز و درک کننده تحولات در جهان و جامعه است. او از همه تجربیات بشری، علم و نیروی انسانی برجسته استفاده میکند».
وی با اشاره به پخش سریال حضرت یوسف از صداوسیما گفت : «حضرت یوسف زمانی که با بحران 14 ساله مواجه میشوند به برنامه ریزی در هفت سال فراونی و هفت سال قحطی میپردازند و بیشک برای گذر از این بحران نیاز به توان بالایی است که حتما باید بر آن برنامهریزی صورت گیرد و از همه امکانات استفاده شود. ما باید از این موضوع نتیجه بگیریم که با توجه به سالهای فراوانی ارز نفتی که بهصورت غیر عادی و باورنکردنی بالا رفت، آیا برای سالهای قیمت پایین نفت و قحطی ارز برنامهریزی کردهایم؟ آیا در سالهای فراوانی درآمدهای ارزی ما گوش به سخنان کارشناسان دادهایم؟ آیا به سخنان شخصیتهای سیاسی خود که فراز و نشیبهای سیاست را به ما گوشزد کردهاند، توجه کردهایم»؟
نخستوزیر دوران جنگ تحمیلی با بیان اینکه اسلام ناب محمدی مختص به زمان خاصی نیست، گفـت: «اسلام ناب محمدی از برنامهریزی استقبال میکند و اسلام ناب نمیتواند مخالف سازمان برنامهریزی کشور باشد».
وی ادامه داد: «اسلام ناب محمدی به ما توصیه میکند که از همه نیروهای انسانی کشور علیرغم اختلاف سلیقه برای پیشبرد کشور استفاده کنیم. قدر این گوناگونیها و تفاوتها را بدانیم و آن را تهدید ندانیم. ما باید از مدیرانی که در دوران دفاع مقدس تجربهاندوختهاند و از سرمایههای کشور محسوب میشوند و از هزاران چاه نفت برای ما ارزشمندتر هستند، چشم پوشی نکنیم. ما سرمایههای بینهایتی نداریم، بلکه باید با استفاده درست از منابع کمی که در اختیار داریم، مشکلات را حل کنیم».
مهندس موسوی تصریح کرد: «در کشوری که منابع و سرمایهها بیپایان نیست، باید منابع را در اهداف راهبردی و استراتژیک استفاده کنیم نه اینکه این منابع را در مورد پروژههای کوچک وخرد که از آن استفاده آنی کماهمیت خواهیم برد، به کار گیریم».
آخرین نخستوزیر ایران سخنش را با ذکر روایتی از پیامبر اسلام در مورد عدالت زمامداران پایان داد واندیشیدن در مورد آن را به حاضران واگذار کرد؛ «زمامداران باید که در هیچ حال ستم و بی داد بر مردم روا ندارند و در سخن گفتن با مردم جز راست نگویند و به وعدههای که به مردم میدهند وفا کنند».