کد خبر: ۸۶۵۸۸
تاریخ انتشار : ۲۲ فروردين ۱۳۸۸ - ۱۴:۳۰
سخنگوی شورای نگهبان، تشکیل کمیته صیانت از آرا را خلاف قانون دانست

کدخدایی: از نامه کروبی تعجب کردیم

ثبت نام بانوان در انتخابات ریاست جمهوری منع قانونی خاصی ندارد
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: سخنگوی شورای نگهبان قانون اساسی گفت: «این شورا در انتخابات ریاست جمهوری همچون همه انتخابات دیگر، بر اساس رعایت بی‌طرفی، رعایت اخلاق انتخاباتی و به صورت غیرجانبدارانه عمل خواهد کرد».

به گزارش سرویس سیاسی آفتاب، عباسعلی کدخدایی در نخستین نشست خبری امسال خود، ابراز امیدواری کرد با همکاری همه مردم، انتخاباتی حداکثری و پرشور را شاهد باشیم. 

از نامه کروبی تعجب کردیم
خبرنگاری درباره نامه آقای کروبی به شورای نگهبان و شائبه‌هایی مبنی بر اینکه سخنان اخیر آیت‌الله جنتی دبیر شورای نگهبان طرفداری از محمود احمدی‌نژاد، بوده است پرسید، که سخنگوی شورای نگهبان گفت: «روابط عمومی ما پاسخ نامه آقای کروبی را داده است».

وی افزود: «آنچه آیت‌الله جنتی گفته بود به هیچ وجه طرفداری از شخص خاصی نبوده بلکه بر روند کلی که در سی سال گذشته در نظام بوده، تاکید کرده است».

کدخدایی گفت: «تاکید آیت‌الله جنتی بر اجرای عدالت بوده است که از ابتدای انقلاب نیز همه مسئولان درصدد آن بوده‌اند».

وی افزود: «ما از این نامه تعجب کردیم و در روزهای آینده متن کامل سخنان آیت الله جنتی برای اطلاع افکار عمومی منتشر خواهد شد». 

تشکیل کمیته صیانت از آرا خلاف قانون است
خبرنگار دیگری درباره پیشنهاد برخی احزاب برای تشکیل کمیته صیانت از آرا پرسید که کدخدایی گفت: «تشکیل هر نهاد جدیدی نیازمند قانون است و بنابراین ایجاد چنین کمیته ای، خلاف قانون و مقررات است».

وی افزود: «شورای نگهبان در سی سال گذشته کاملا بی طرف بوده و اسناد هم نشان می‌دهد که در همه ادوار، انتخابات، سالم برگزار شده است».

کدخدایی گفت: «اینکه می‌بینید در همه انتخابات در حوزه‌هایی ابطال یا تایید داشته‌ایم نشان می‌دهد شورای نگهبان به وظیفه خود عمل کرده است».

وی افزود: «هیچ نیازی به ابراز نگرانی نیست و شورای نگهبان با رعایت بی‌طرفی بر اجرای انتخابات نظارت قانونی خواهد کرد».

خبرنگاری درباره تایید صلاحیت نامزدهای احتمالی انتخابات که هم اکنون مشغول تبلیغات غیررسمی هستند، پرسید که کدخدایی گفت: «شورای نگهبان هیچ نوع پیشداوری درباره کسی ندارد».

وی افزود: «شورای نگهبان در نام‌نویسی از نامزدها وظیفه قانونی ندارد و شهروندان بر اساس قانون می‌توانند ثبت نام کنند یا نکنند».

کدخدایی گفت: «شورای نگهبان بررسی صلاحیت‌ها را در زمان قانونی خود انجام می‌دهد و نظر خود را شفاف و روشن اعلام می‌کند».

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی درباره فعالیت انتخاباتی برخی نامزدها قبل از زمان قانونی گفت: «اعلام، فعالیت احتمالی و حاشیه‌ای طبق قانون منعی ندارد اما تبلیغات رسمی با قانون مغایر است».

وی افزود: «اینکه کسی سفر یا سخنرانی یا اعلام زودهنگام کند، چون احتمال ثبت نام کردن یا نکردن وی وجود دارد، بنابراین اطلاق فعالیت انتخاباتی نمی‌شود».

کدخدایی گفت: «تبلیغات رسمی است که با قانون مغایرت دارد و کاملا شفاف و روشن بیان شده است».

یکی از خبرنگاران پرسید: «آیا صداوسیما می‌تواند در زمان تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری، سفرهای استانی رئیس جمهور یا برنامه‌های دیگر وی را منعکس کند»؟

کدخدایی پاسخ داد: «آنچه فعالیت معمول مقامات مسئول است، بر طبق قانون و رویه سی سال گذشته منعی ندارد».

وی گفت: «رئیس جمهور یا نمایندگانی که می‌خواهند در انتخابات بعدی شرکت کنند، امکاناتی عمومی دارند که اخبار و مطالب آنها منتشر می‌شود».

کدخدایی گفت: «تا زمانی که این اخبار در جریان مسائل جاری کشور باشد از جهت قانون منعی ندارد».

سخنگوی شورای نگهبان گفت: «چون انتخابات ریاست جمهوری برای هموطنان مقیم خارج از کشور نیز برگزار می‌شود هیئت نظارت بر انتخابات خارج از کشور تشکیل و احکام اعضای آن صادر شد». 

انتخابات در سه مرحله ثبت نام، ثبت کد ملی و تجمیع آرا رایانه‌ای می‌شود
کدخدایی در ادامه نشست خبری امروز خود افزود: «جلسات مستمر کارشناسی شورای نگهبان با همکارانمان در وزارت کشور درباره رایانه‌ای برگزار شدن انتخابات به صورت مستمر برگزار شده است و به این نتیجه رسیده‌ایم که در سه مرحله ثبت نام نامزدها، ثبت کد ملی و تجمیع آرا، انتخابات به صورت رایانه‌ای برگزار شود».

وی گفت: «در جلسه اخیر شورای نگهبان این موضوع بررسی شد و اعضای شورا با آن موافقت کردند».

سخنگوی شورای نگهبان افزود: «با این حال معیار ما از نظر قانون، روش دستی است».

خبرنگاری درباره نحوه حضور نمایندگان نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری پای صندوق‌های رأی گیری سؤال کرد که کدخدایی گفت: «داوطلبان ریاست جمهوری می‌توانند مانند همه ادوار گذشته، نمایندگانی پای صندوق‌های رأی داشته باشند».

وی افزود: «مراحل حضور نامزدها طبق قانون اساسی است و دستگاه‌ها مکلفند بر اساس قانون عمل کنند».

سخنگوی شورای نگهبان اضافه کرد: «نمایندگان باید نماینده شخص داوطلب باشند نه احزاب».

کدخدایی گفت: «تأیید صلاحیت و بررسی نهایی این نمایندگان در هیئت‌های اجرایی و هیئتهای نظارت انجام می‌شود».

خبرنگاری گفت: «یکی از نامزدهای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری بعد از ایام نوروز به انتشار پوسترهای تبلیغاتی اقدام کرده است که کدخدایی پاسخ داد: «انتشار پوستر پیش از زمان قانونی، ممنوع است». 

خبرنگار دیگری درباره حضور خانم‌ها به عنوان داوطلب ریاست جمهوری سؤال کرد و پرسید: «آیا در اطلاق رجل سیاسی تفسیر تازه ای صورت گرفته است یا خیر»؟

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ گفت: «در تفسیر این واژه هیچ تغییری ایجاد نشده است».

وی افزود: «در گذشته هم از قشر بانوان افرادی در انتخابات ثبت نام می‌کردند و ثبت نام آنان منع قانونی خاصی ندارد».

کدخدایی گفت: «بررسی صلاحیت نامزدها در مرحله بعد است که شورای نگهبان به موقع درباره آن اقدام خواهد کرد».

سخنگوی شورای نگهبان در ادامه نشست خبری امروز خود، تقویم انتخاباتی این شورا را در دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، میان دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری و میان دوره ای مجلس شورای اسلامی تشریح کرد.

کدخدایی گفت: «شورای نگهبان از بیست و سوم فروردین تا بیست و یکم اردیبهشت به مدت سی روز صلاحیت نامزدهای انتخاباتی میان دوره ای مجلس خبرگان رهبری را بررسی خواهد کرد».

وی با بیان اینکه انتخابات میان دوره ای مجلس خبرگان رهبری در دو حوزه تهران و گلستان برگزار می‌شود افزود: «کسانی که اجتهاد آنان مشخص نباشد باید در آزمون شرکت کنند که زمان و مکان آن متعاقباً اعلام خواهد شد».

کدخدایی گفت: «همچنین کسانی که درباره بررسی صلاحیت خود شکایت داشته باشند از بیست و چهارم تا بیست و ششم اردیبهشت به مدت سه روز فرصت خواهند داشت».

وی افزود: «شورای نگهبان هم از بیست و هفتم اردیبهشت تا پنجم خرداد صلاحیت نهایی این نامزدها را بررسی می‌کند و در پنجم خرداد اسامی تأیید صلاحیت شدگان مجلس خبرگان به وزارت کشور اعلام خواهد شد».

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه انتخابات میان دوره ای مجلس شورای اسلامی در شش حوزه برگزار می‌شود گفت: «نامزدها پس از بررسی صلاحیتشان در فرمانداری، چهار روز از دوم تا پنجم اردیبهشت فرصت دارند اعتراض احتمالی خود را اعلام کنند».

وی افزود: «هیئت‌های نظارتی شورای نگهبان در استان‌ها نیز از ششم تا دوازدهم اردیبهشت به مدت هفت روز صلاحیت این افراد را بررسی خواهند کرد و معترضان احتمالی به رأی هیئت‌های نظارتی از سیزدهم اردیبهشت تا اول خرداد فرصت دارند شکایات خود را اعلام کنند».

کدخدایی گفت: «شورای نگهبان تا یازدهم خرداد فرصت دارد صلاحیت این افراد را به صورت نهایی بررسی کند و اسامی آنها دوازدهم خرداد اعلام خواهد شد».

وی افزود: «صلاحیت داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری دوره دهم نیز از بیستم تا بیست و چهارم اردیبهشت بررسی می‌شود و بعد از رسیدگی نهایی تا بیست و نهم اردیبهشت و بررسی مجدد آن، اسامی آنان سی‌ام اردیبهشت منتشر خواهد شد».

سخنگوی شورای نگهبان در بخش دیگری از سخنانش به عملکرد این شورا در بررسی و اعلام نظر مصوبات مجلس شورای اسلامی و دولت در سال 1387 اشاره کرد و گفت: «در سال گذشته مجلس شورای اسلامی 135 مصوبه شامل 110 لایحه و 25 طرح را برای تأیید به شورای نگهبان ارسال کرد».

وی افزود: «بیش از 50 درصد این مصوبات مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد و تأیید شد».

کدخدایی گفت: «درخصوص تعداد دیگری، ایراداتی بوده که برخی رفع شده و بقیه در دست اصلاح است».

وی افزود: «دولت نیز دوازده اساسنامه برای تأیید به شورای نگهبان ارسال کرد که ده مورد آن فاقد ایراد بود و تأیید شد، یک مورد ایراد داشت و یک مورد دیگر در دست بررسی است».

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه برخی افراد حقیقی و حقوقی که مدعی خلاف شرع بودن برخی مصوبات هستند به دیوان عدالت اداری شکایت می‌کنند و دیوان این شکایات را برای اعلام نظر به شورای نگهبان ارجاع می‌دهد گفت: «در سال 1387 دیوان عدالت اداری 29 نامه در این باره به شورای نگهبان ارسال کرد».

وی افزود: «فقهای شورای نگهبان پس از بررسی این شکایات، 21 مورد را خلاف شرع مقدس تشخیص ندادند و دو مورد را خلاف شرع تشخیص دادند.»

کدخدایی ادامه داد: «سه مورد هم به علت کمبود مدارک به دیوان عدالت ارجاع شد و سه مورد دیگر در دست بررسی است».

خبرنگاری در باره نامگذاری سال 1388 به نام سال اصلاح الگوی مصرف از جانب مقام معظم رهبری و امکان تبلیغات مسرفانه برخی نامزدهای انتخاباتی از سخنگوی شورای نگهبان سؤال کرد که وی پاسخ داد: «سؤال شما به بخش‌های اجرایی بازمی‌گردد».

کدخدایی گفت: «توصیه ما این است که در تبلیغات، از اسراف پرهیز شود و اصلاح الگوی مصرف مد نظر همه دستگاه‌ها باشد».

وی افزود: «شورای نگهبان نیز همانند دیگر دستگاه‌ها و نهادها برای اجرای منویات مقام معظم رهبری آمادگی دارد و چنانچه دولت یا مجلس در این باره مصوبه ای داشته باشند آن را بررسی خواهد کرد».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۲۹ - ۱۳۸۸/۰۱/۲۲
0
0
سلام استاندارتبریزآقای بیگی ازحالاتبلیغات آقای احمدی نژادرا شروع کرده است به شهرهائیکه 15 سال است باتوجه به درخواست اهالی استاندارنرفته است امروزاستاندارتبریز بدون خبرقبلی باروسای ادارات استان به جمع مردم رفته قولهای بدون عمل احمدی نژادرا توجیه میکند وباتعریف احمدی نژاد صحبت راپایان میبرد تبلیغات شاخ ندارد
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین