آفتابنیوز : آفتاب- گروه اقتصادی: سعید لیلاز از کارشناسان و مدیران حوزه صنعت و خودرو که به گفته آگاهان به دلایل سیاسی، سال 85 از مجموعه ایران خودرو کنار گذاشته شد در گفت و گویی با آفتاب به تشریح عوامل و دلایل برکناری منوچهر منطقی از سمت مدیرعاملی گروه صنعتی ایران خودرو و همچنین عملکرد او در مدت زمان طولانی مسئولیت در ثروتمندترین کارخانه خودرو سازی ایران پرداخته است.
لیلاز که مدیریت در بخشهای مختلف مجموعه ایران خودرو را تجربه کرده و به عنوان تحلیلگر اقتصادی در مطبوعات و رسانهها نیز شناخته میشود با اینکه بارها از سیاستهای اقتصادی و نتایج ضعیف اقدامات دولت در سالهای گذشته انتقاد کرده است، در این گفت و گو برکناری منطقی و جایگزینی «جواد نجمالدین» به عنوان مدیری «با تجربه و کارشناس» را مثبت ارزیابی میکند.
او درعینحال معتقد است با توجه به حمایت نکردن دولت نهم از جریان تولید و تولیدکنندگان کوچک و بزرگ داخلی، اشخاص و مدیران را نمیتوان مقصر اصلی ناکامی مشکلات کارخانجات و گروههای تولیدی چون ایران خودرو دانست. با اینحال به علت حاکم نبودن برنامه و دیدگاه سیستمی در اقتصاد، مدیران قدرتمند و توانا میتوانند با دردست گرفتن ابتکار عمل و اجرای روشهای مدیریت علمی در جهت بهبود اوضاع و افزایش بهرهوری بر خلاف جریان اقتصاد متکی به دولت و بر خلاف سیاستهای نادرست آن گامهای مهمی بردارند.
لیلاز در این گفت و گو، منوچهر منطقی را مدیری زحمتکش معرفی میکند اما مهمترین ضعف وی که علت اصلی ناکامی ایرانخودرو در مقایسه با سایپا است را اجرای «منویات مسئولان و حامیان دولت و رئیس جمهور» و البته ضعف در اتخاذ روشهای درست مدیریتی میداند. او از این منظر به نقد عملکرد 6 سال و نیمه منوچهر منطقی در ایران خودرو پرداخته است: این مدیر سابق ایران خودرو درباره علت برکناری منوچهر منطقی از ایران خودرو و عملکرد او در نزدیک به 80 ماه مدیریت در این گروه صنعتی میگوید: «مدیرعامل سابق ایران خودرو را میتوان از مدیران زحمتکش در صنعت خودروسازی کشور دانست با اینحال در دوره مسئولیت او مشکلاتی هم وجود داشت که به نحوه عملکرد و روشهای مدیریتی منطقی مربوط میشد».
لیلاز در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی آفتاب تصریح میکند: «اگرچه دولت در بسیاری از حوزهها از جمله اقتصاد عمکرد قابل دفاعی ندارد و همواره مورد انتقاد کارشناسان بوده اما دور از انصاف و نقد کارشناسانه است که تمام تصمیم و تغییرات آن را بدون بررسی عوامل و مشکلات موجود مردود اعلام کرد».
لیلاز میگوید: «داوری در خصوص یک بنگاه مهم اقتصادی و نحوه عملکرد و همچنین کارنامه مدیران باید در شرایط زمانی صورت گیرد. از سوی دیگر عملکرد ایران خودرو در زمان مدیریت منطقی با بنز یا تویوتا مقایسه نمیشود اما این امکان وجود دارد که عملکرد و کارنامه آن را با کارخانه دیگری در ایران مانند سایپا مورد مقایسه قرار داد».
به گفته او در سالهای گذشته سهم ایران خودرو در بازار در برابر سایپا کاهش یافته که بخشی از این اتفاق مربوط به روشهای مدیریتی منطقی میشود.
لیلاز معتقد است کنار گذاشتن پیکان از چرخه تولید که در زمان منطقی انجام شد اقدام اشتباه و حرکتی غیراقتصادی بود: «پیکان در زمان منطقی کنار رفت که او میتوانست از این حرکت جلوگیری کند و به جای آن مرحله به مرحله تحول در تولید آن ایجاد کند. این کار باعث شد تا بسیاری از تولیدکنندگان کوچک مرتبط با پیکان به شدت آسیب ببینند. ضمن آن که ایران خودرو در دوره منطقی از سایپا عقب افتاد، هر چند بازار تولید را در دست داشت اما بخش بزرگی از بازار تجاری خودروی ایران را به سایپا سپرد».
این کارشناس صنعت خودرو در مورد زمان طولانی مدیریت منطقی در ایران خودرو میگوید: «منوچهر منطقی 6 سال و نیم، نزدیک به 80 ماه مدیرعامل ایران خودرو بود و بعد از منوچهر غروی رکود بیشترین زمان مدیریت را در ایران خودرو از آن خود کرد. این زمان زیاد، فرصت کافی را برای اجرا و اعمال روشهای مدیریتی مهیا ساخته بود و به همین دلیل نمیتوان گفت که زمان کافی برای بهبود کمی و کیفی تولیدات و افزایش سهم ایران خودرو در بازار وجود نداشت».
مدیرعامل اسبق شرکت خدمات پس از فروش ایران خودرو، در عین حال تصریح میکند: «البته مشکلات ایران خودرو را باید در چهارچوب سیاستهای کلان اقتصادی ایران و دولت نهم و در واقع ناشی از آن دانست. بنابراین سهم مدیران و حتی وزرا در ایجاد وضع نابسامان کنونی اقتصاد کشور را باید با درنظر گرفتن سیاستهای اقتصادی دولت مورد ارزیابی قرار داد».
او میگوید: «با این نگاه نمیتوان شخص منطقی را به طور مستقیم عامل تمام مشکلات ایران خودرو دانست و او را مقصر اصلی معرفی کرد چرا که سیاستهای کلان اقتصادی دولت نهم "تولید محور" نبود، با این حال در زمان دولتی که امور کشور به طور سیستماتیک اداره نمیشود تصمیمگیری و روشهای مدیریتی فردی در بخشهای مختلف نقش غیرقابل انکاری دارد و به این جهت است که عملکرد منطقی ضعیف به نظر میرسد. در واقع مدیرعامل سابق ایران خودرو باید نقش بیشتر و موثری در بهبود اوضاع، رفع مشکلات و افزایش کارایی مجموعه مدیریتی خود ایفا میکرد».
به گفته لیلاز عملکرد ایران خودرو در سالهای گذشته سیاسی شده بود و سیاستها و منویات مسئولان خارج از این مجموعه و مسئولان دولت بر افزایش مشکلات و کاهش سهم این شرکت در بازار به سادگی تاثیر گذاشت.
معاون اسبق فروش ایران خودرو معتقد است، اجرای توصیههای بدون توجیه اقتصادی و سیاسی دولت همچون ساخت موتور ملی، احداث واحدهای کوچک در خارج از کشور، از جمله برنامههای تحمیل شدهای بود که کارکرد، پتانسیل و منابع ایران خودرو را به هدر و سهم آن را در بازار کاهش داد و مشکلات جدی از جمله مشکلات مالی برای این مجموعه صنعتی ایجاد کرد.
لیلاز به اهمیت ایران خودرو در اقتصاد ایران اشاره میکند و میگوید: «به جرات میتوان گفت که کارخانه ایران خودرو در ایران بعد از صنعت نفت از بیشترین امکانات، تکنولوژی، موقعیت و منابع انسانی و مالی برخوردار است و میتواند در اقتصاد بسیار تاثیرگذار و پرسود باشد و حتی بر بهبود شاخص بورس اوراق بهادار نیز اثر گذارد. با این پتانسیل بالا امید آن وجود دارد که تغییر مدیریت بتواند سرآغازی برای کاهش مشکلات و افزایش کارایی و بهرهوری در این گروه صنعتی بزرگ باشد».
او در مورد جانشینی منطقی در ایران خودرو نیز میگوید: «جواد نجمالدین، مدیرعامل جدید ایران خودرو از مدیران با تجربه و متخصصی است که سالها سابقه فعالیت در بخش خودروسازی را دارد. سابقه او نشان میدهد که مدیری تکنوکرات و غیرسیاسی است و میتواند در جهت کاهش مشکلات ایران خودرو و افزایش سهم در بازار داخلی و خارجی موثر عمل کند».
كف كرديم
با اون سیاستهای تحمیلی ایران خودرو رو در حد نسبتا قابل قبولی اداره کرد ، لیلاز میگه که سیاست تولید محور نبود بعد از تولید موتور ملی انتقاد میکنه!