کد خبر: ۸۶۹۷۱
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۳۸۸ - ۰۸:۴۸
آزمون دموکراسی در بزرگترین دمکراسی جهان

پيروز انتخابات هند كيست؟

هندی‌ها از روز پنجشنبه به پای صندوق‌های رأی رفتند
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب- سرویس بین‌الملل: مردم هندوستان از روز پنجشنبه در مناطق شرقی و مرکزی این کشور به پای صندوق‌های رای‌ رفتند تا آغازگر بزرگترین انتخابات در تاریخ این کشور باشند.

این رای‌گیری که در پنج مرحله و در طول یک ماه برگزار می‌شود، بی‌شک نیازمند تدابیری امنیتی برای حفاظت از صندوقهای رای دربرابر حملات احتمالی شورشیان مائوییست و گروه اسلام‌گرای افراطی موسوم به «جنبش جهاد» است.

برای درک تعداد رای دهندگان فقط کافی است بدانیم که 43 میلیون هندی، یعنی جمعیتی بیش از جمعیت بالغان انگلیس، از سال 2004، به شمار واجدان شرایط رای دادن در این کشور افزوده شده‌اند. بیش از یک میلیون ماشین شمارش آرا در 828000 ایستگاه رای‌گیری قرار گرفته تا رای دهندگان مجبور نباشند برای انداختن رای خود مسافتی بیش از دو کلیومتر را طی کنند.

برگزاری انتخابات می‌تواند همراه با خشونت باشد. درجریان رای‌گیری سال 2004 بیش از 20 نفر کشته شدند. دولت مرکزی ارتشی میلیونی برای تأمین امنیت انتخابات در اختیار دارد و 250 هزار شبه نظامی نیز برای حفاظت بیشتر حضور دارند.

پس از حملات تروریستی سال گذشته در جریان انتخابات بمبئی، لیگ برتر کریکت هندوستان که با انتخابات هم‌زمان شده بود، در آفریقای جنوبی برگزارشد.

از زمانی که حزب کنگره و خانواده گاندی قدرت خود را در سال 1989 از دست دادند هیچ حزبی نتوانسته است به تنهایی قدرت را در هند تصاحب کند. در آخرین انتخابات، حزب کنگره توانست با 26 درصد آرا تنها 145 کرسی را از 543 کرسی مجلس به خود اختصاص دهد و مجبور شود برای تشکیل کابینه قدرت را با سایر احزاب تقسیم کند.

با وجود تشکیل دولت ائتلافی میزان مشارکت در حد 60 درصد ثابت مانده است و این فقرا هستند که بیش از هر گروه دیگری در انتخابات شرکت می‌کنند.

در انتخابات هندوستان سه گروه بندی اصلی وجود دارد: ائتلاف متحد پیشرو با اکثریت حزب کنگره؛ حزب بهاراتیا جاناتا، که بر اساس حزب «بهاراتیا جانتا دال» ساخته شده؛ و جبهه سوم که روی کمونیست‌ها متمرکز است. این به این معنی است که برخلاف انتخابات انگلیس و آمریکا یک شخصیت خاص تمام آرا را ندارد.

در یک نظرسنجی که امسال به عمل آمد مشخص گردید که هیچ رهبری نمی‌تواند بیش از 25 درصد مورد پذیرش مردم باشد و در نهایت به عنوان نخست وزیر انتخاب شود. «سونیا گاندی» 63 ساله که یکی از محبوبترین رهبران سیاسی هند است و ریاست حزب کنگره را در دست دارد، در ایتالیا متولد شده و نشان داده که سیاستمداری زیرک است. وی با وجود پیروزی در انتخابات گذشته معتقد بود این احتمال وجود دارد که موضوع محل تولدش بعدها به بحثی داغ تبدیل شود بنابراین از پذیرش سمت نخست وزیری خودداری کرد و درمقابل «مان موهان سینگ» را به عنوان جانشین خود برگزید.

به دنبال این تصمیم‌گیری «موهان سینگ» بیشتر درگیر فرموله کردن سیاست‌ها شد و سونیا کار پیچیده انجام توافق‌ها و ساخت ائتلاف را به عهده گرفت. او همچنین فرزند 38 ساله خود راهول را وارد عرصه سیاسی کرد تا حزب را بازسازی کند.

به نظر کارشناسان حزب کنگره شانس پیروزی زیادی را در انتخابات دارد و می‌تواند آغازگر دستاوردهای قابل توجهی باشد. این حزب در گذشته توانست با اعمال فشار حقوق 4.5 میلیون کارمندان دولت را به میزان قابل توجهی افزایش دهد.

«مان موهان سینگ» توانست قرارداد همکاری‌های هسته‌ای هند و ایالات متحده آمریکا را در مجلس با اکثریتی بسیار شکننده تصویب کند و به همین دلیل مورد تشویق نخبگان قرار گرفت. طبق این قرارداد، آمریکا اجازه داد تا هند سلاح‌های هسته‌ای خود را نگه دارد و همچنان قادر به خرید رآکتورهای هسته‌ای باشد. 

ائتلاف حزب کنگره نیز اولین سیستم تامین اجتماعی در هند را آغاز کرده و بر تضمین شغلی قشر فقیر در روستاهای کشور تاکید دارد. این امر 400میلیارد روپیه 5.4 میلیارد پوند هزینه به همراه دارد که البته باعث جذب آراء 600 میلیون زارع هند می‌شود. این راهکار برگه برنده اصلی حزب کنگره است.

در مقابل حزب «بهاراتیا جاناتا» یا BJP به رهبری «لعل کریشنا عدوانی» 81 ساله، دیگر مدعی پیروزی درانتخابات است. فعالان این حزب تخمین زده‌اند که سه موضوع مهم باعث رای آوردن آنها خواهد شد: حملات تروریستی، ساختار سلسله‌مراتبی حزب کنگره و سرکوب اقلیت‌ها، به ویژه مسلمانان. 

قابل ذکر است که این سه موضوع درجریان سخنرانی تند «وارون گاندی» نوه «جواهر نعل نهرو» و عضو BJP آغاز شد. او وی در حاشیه سخنرانی خود دریک حوزه انتخاباتی گفت که (نقل به مضمون) سر مسلمانان را قطع می‌کند و اگر کسی در مقابل هندوها انگشت بلند کند او دست آنها را قطع می‌کند.

یکی دیگر از موضوعات مهم گسترش رشد اقتصادی در هند است که در پنج سال گذشته رشد 8 درصدی داشته است درعین حال سود آن هرگز به مر دم عادی نرسیده و در عوض میزان بی‌کاری افزایش یافته است. 

در این میان قدرت اصلی در دست احزاب محلی است. حزب کنگره و BJP در انتخابات گذشته تنها در 7 ایالت از 28 ایالت موفق بودند. در هر ایالت، احزاب ملی رقیبی سرسخت دارند که سیاستمداری محلی است. 

یکی از این سیاستمداران محلی «کوماری میاواتی» است. او کادری ویژه از کارگران دارد که از گروه دالیت آمده‌اند (گروهی که پیش از این به نجس‌ها معروف بودند). حزب او در انتخابات سال 2007 رای اول ایالت اوتارپرداش، پرجمعیت‌ترین ایالت هند را به دست آورد. او مدعی است سیاست‌هایش مبنی بر برقراری عدالت اجتماعی است ولی در عمل مشاغل به صورت سهمیه‌ای به هوادارانش رسیده. پیروزی او در این ایالت شمالی که 80 کرسی در مجلس دارد یک زلزله سیاسی به شمار می‌رفت.

تحلیلگران معتقدند میاواتی می‌تواند حزب ملی سوم را تشکیل دهد. اگر احزاب محلی از وی حمایت کنند، این زن سیاستمدار با کسب 40 کرسی، احتمالا نخست وزیر آینده هند خواهد شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین