مهرماه سال گذشته بود که مرکز سیمرغ صدا و سیما که به تعبیر پیمان جبلی، رئیس رسانه ملی با هدف احیای عرصههای مغفول نمایشی رسما کار خود را آغاز کرد. مرکزی که با گذشت یک سال آنقدرها انعکاس خبری از فعالیت اش نداشت و حالا سرپرست تولیدات نمایشی مرکز سیمرغ رسانه ملی حکم خود را از مجید اکبرشاهی به عنوان رئیس این مرکز گرفته است.
در این حکم برای «محمدحجت احمدی زر» به سمت سرپرست تولیدات نمایشی صیانت از متون ارسالی دفتر فیلمنامه برای تولید با کیفیت و منطبق بر متن نیز مورد تاکید قرار گرفته است.
موضوعی که در این مرکز در نظر گرفته شده اهمیت دادن به دیگر گونههای نمایشی است؛ هر چند آنتن امروز تلویزیون از سریالها خالی است، اما مرکز سیمزغ زاده شد تا آنتن خالی از تلهتئاتر، کارهای کوتاه نمایشی و غیرنمایشی بوده بار دیگر فعالیت خود را در رسانه ملی داشته باشند. موضوعی که به گفته مدیران باعث میشود تنوع ژآنری ایجاد شود و بخشی از خواستههای مخاطب امروز را برآورده سازد.
در همان روزهای ابتدای فعالیت مرکز سیمرغ؛ مجید اکبرشاهی که پیش از آن مدیر گروه فیلم و سریال سیمافیلم بود و مدتی مدیرعامل مؤسسه تصویر شهر بود مسئولیت این مرکز را بهعهده داشت. وظایف سیمرغ را افزایش ظرفیت رسانه ملی در ژانرهای مغفولمانده عنوان کرد و گفت: «این مرکز با ساخت مجموعههای سیتکام (مجموعههای نمایشی با دکور ساده)، سرعت تولید آثار نمایشی را بالا خواهد برد و آثار متنوع و متکثری به وجود میآید.»
به نظر میرسد این مرکز با توجه به جمع شدن گروههای فیلم و سریال شبکههای مختلف تلویزیونی و همچنین فعالیت سیما فیلم، هم باید بتواند خیلی زود فعالیتش را بیشتر کند و هم این که شاید برخی عنوان کنند که این مرکز یک نوع موازی کاری را در آینده خواهد داشت.
مدیران رسانه ملی با مرکز سیمرغ به گونهای میخواهند تلویزیون را به گونه از تولید و پخش سریالهای خطی و محوری کلیشهای، تکراری و همچنین چهرههای تکراری نجات دهند. اما به نظر میرسد در یک سال گذشته این مرکز آنقدرها هم در تولید و پخش گونههای نمایشی فعال نبوده. حالا این مرکز تولید یک سریال ۹۰ شبی را ادامه میدهد؛ سریالی به کارگردانی جواد مزدآبادی که به گفته کارگردانش تا سه ماه آینده؛ ۳۰ قسمتش تولید و آماده پخش میشود و در این سریال تک لوکیشن بازیگران طنز سریالهای دهه ۸۰ حضور دارند. این سریال تلویزیونی در راستای توصیهها و سیاستهای تحولی قائممقام رئیس سازمان صداوسیما و راهاندازی مرکز سیمرغ در جهت تولیدات آثار زودبازده و کیفی ساخته میشود. باید دید این مرکز که یک سال از تولدش میگذرد قرار است چه اتفاقاتی را در رسانه ملی رقم بزند؛ رسانهای که این روزها با تغییر و تحولات مدیریتی در شبکههای مختلف همراه است و در حال حاضر با دو بحران تامین بودجه و کاهش مخاطبان روبه روست.