کد خبر: ۸۷۱۷۰
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۳۸۸ - ۱۱:۵۳
در آيين گشايش ستاد انتخاباتی موسوی در اصفهان:

انصاری: موسوی به شدت پایبند بر اصول اصلاح‌طلبی است

میرحسین موسوی یکی از قهرمانان دفاع مقدس است
آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب: دبير اجرايی مجمع روحانيون مبارز تاكيد كرد: «اصلاح‌طلبان بدانند میرحسین موسوی به شدت پایبند بر اصول اصلاح طلبی یعنی دفاع از حق رای مردم، کرامت ملت و توجه به خرد جمعی است». 


به گزارش ایلنا، مجید انصاری كه در آيين گشايش ستاد انتخاباتی مير حسين موسوی در اصفهان سخن می‌گفت با اشاره به اهمیت رای مردم در دیدگاه حضرت امام خمینی (ره) اظهار داشت: «اگر جمله معروف "میزان رای ملت است" از زبان فردی صرفاً سیاسی یا یک دانشمند علوم اجتماعی صادر می شد، در این درجه از اهمیت نبود که از زبان یک فقیه مطرح می شود که این مایه افتخار جامعه اسلامی و ما مسلمانان است». 

عضو ارشد مجمع روحانيون مبارز تاكيد كرد: «امام (ره) هرگز از روی تفنن جمله معروف "میزان رای ملت است" را بیان نکردند».

وی افزود: «دین ما این ظرفیت را دارد که کامل‌ترین نظام سیاسی را برای تسلط مردم بر سرنوشت خود داشته و اداره کند و کسانی که با برداشت نادرست از دین و ولایت دینی این تصور را دارند که رابطه حاکمیت با مردم، رابطه یک سو و بالا به پایین است و بعضاً در سخنان خود مطرح می‌کنند که اگر امام از جمهوری سخن گفتند، از سر ناچاری و بر اساس ضرورت زمان بوده و این حرف‌ها اعتقاد قلبی ایشان نبوده است بدانند امام هرگز از سر تفنن این سخن را بیان نکرده بودند». 

وی با اشاره به دو پایه مشروعیت حکومتی که بر پایه اسلام استوار است، گفت: «این دو پایه مشروعیت حکومت، یکی مشروعیت الهی است که مربوط به شرایط ولی می‌شود و دیگری خواست و رای مردم است و ابداً این بحث‌هایی که مطرح می‌شود و بین مشروعیت و مقبولیت تفکیک می‌شود و راه ندادن رای مردم در حوزه مشروعیت و آن را فقط به خاطر تنفیذ حکومت دانستن، با آموزه‌های امام راحل، علوم اسلامی و قرآنی و سخنان امیرالمومنین، علی(ع) سازگاری ندارد».

وی خاطرنشان کرد: «نظریه امام خمینی(ره) در زمینه جمهوریت نظام، هم یک نظریه شرعی و قرآنی و هم یک نظریه عقلی است. از این جهت که اگر یک نظام صالح بخواهد تشکیل شود، راهی جز اراده و پشتیبانی مردم وجود ندارد و ماندگاری یک نظام صالح با پشتیبانی همه مردم است و مطمئناً بهترین نظام سیاسی نظامی است که از خواست مردم منبعث شده باشد و این یک اصل عقلایی است».

شرکت در انتخابات یک واجب سیاسی است

عضو ارشد مجمع روحانيون مبارز در ادامه تصريح كرد: «به لحاظ تجربی، طی سی‌سال گذشته بعد از پیروزی انقلاب اسلامی شاهد بودیم که هرجا و به هر میزان حضور مردم بیشتر بوده است، اقتدار نظام و سلامت آن بیشتر بوده و اگر پیوند نظام و مردم نبود، در آغاز انقلاب و در زمان جنگ دچار شکست می‌شدیم».
 
وی افزود: «تجربه عملی نشان داده است، در ایران به هر میزان شرکت مردم در انتخابات بیشتر بوده است، نظام مقتدرتر بوده است».

انصاری با بیان اینکه حضور در صحنه انتخابات طبق این صحبت، یک عمل فوق‌العاده ارزشمند، دینی و سیاسی است، اظهار داشت: «تصور نشود حضور در انتخابات و فعالیت کردن در این جهت و انجام تبلیغات انتخاباتی با نیت خالص یعنی اصلاح امور مردم، پاداش و ثوابی کمتر از فرایض دینی دارد زیرا شرکت در انتخابات، یک واجب سیاسی است و اگر نیت خالص باشد، هرگامی که در راه اصلاح مردم برداشته شود، همانند گام‌هایی است که در خانه خدا برداشته می‌شود».

انصاری خاطر نشان كرد متاسفانه این بعد از تکالیف دینی ما که پیوند مستحکم با زندگی اجتماعی و سیاسی افراد دارد، به خوبی تبیین نشده است و عبادات فقط در ربطه فرد با خدا جستجو می‌شود، در حالی که اگر به زندگی پیامبران بنگریم، باید ببینیم چقدر از زندگی آنان صرف عبادت شخصی شده است و چقدر آن صرف انجام وظایف اجتماعی و اصلاح امور مردم شده است.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام يادآور شد: «گرچه شرکت در انتخابات بر اساس اصل شرع، دین و وصیت امام خمینی(ره) همیشه تکلیف است، اما در مقطع کنونی، جنبه آن مضاعف شده است زیرا کشور در شرایط ویژه‌ای قرار گرفته است».

وی ادامه داد: «اگر قطار کشور بر روی ریل‌های توسعه، به پیش می‌رفت و احساس می‌شد که لوکوموتیوران این قطار، در یک بستر هموار با داشتن دانش و توانایی این قطار را به پیش می‌برد و افرادی که وارد صحنه می‌شوند، توانایی و دانش کافی برای اداره کشور را دارند، شاید از اهمیت موضوع کاسته می‌شد ولی اکنون در این شرایط نیستیم».

در سال‌ها اخیر در حرکت به سوی اهداف سند چشم انداز بیست ساله کوتاهی شد

انصاری تاکید کرد: «به عنوان سرباز کوچک انقلاب باید بگویم امروز علی رغم برخورداری از زمینه‌های بزرگ از جمله 27 سال تجربه سنگین و پر بها در زمینه‌های مختلف و همچنین زیرساخت‌های ایجاد شده در دولت سازندگی و اصلاحات، حقیقتاً کشور در مسیر همواری قرار گرفته بود که می‌توانستیم با کارهای حساب شده و با توجه ویژه به اهداف در نظر گرفته شده از جمله سند چشم انداز بیست ساله کشور، به سمت اهداف توسعه کشور حرکت کنیم».

وی با اشاره به سند چشم انداز بیست ساله توسعه کشور خاطر نشان کردند: «سند چشم انداز توسعه بیست ساله به هیچ وجه بلند پروازانه تنظیم نشده بود و بر روی این سند، هزاران ساعت کار کارشناسی صورت گرفته و این سند با بررسی‌های ویزه در مجمع تشخیص مصلحت نظام توسط مقام معظم رهبری تائید شد و ایشان این سند را ابلاغ کردند تا همه ارکان نظام حرکت خود را بر پایه این سند تنظیم کنند ولی متاسفانه در عمل به مفاد این سند در سال‌های اخیر کوتاهی شد».

دبير اجرايی مجمع روحانيون مبارز با بيان اينكه اگر روند مدیریت موجود کشور اصلاح نشود، نه تنها در پایان زمان سند چشم انداز به اهداف سند چشم انداز عمل نشده و کشو اول منطقه نمی‌شویم بلکه موقعیت فعلی خود را نیز از دست خواهیم داد،اظهار داشت: «نرم افزارهایی که در اختیار دولت نهم قرار گرفته بود که هیچ یک از آنان در اختیار دولت‌های پیشین نبود که بزرگترین آن، ابلاغیه سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی است».

وی ادامه داد: «بعد از پایان جنگ در هر زمانی خواستیم در حوزه‌های زیربنایی اقتصاد، بخش خصوصی و سرمایه گذاری خارجی را فعال کنیم، شورای نگهبان آن را مغایر اصل 44 می‌دانست و این امکان از دست دولت‌های پیشین خارج بود، ولی در اواخر دولت اصلاحات، بحث‌های کارشناسی زیادی صورت گرفته و دیگر موارد تا تبدیل شدن آن به ابلاغیه قانونی، این انحصار دولتی شکسته شد و زمینه برای ورود بخش خصوصی هموار شد که اگر این کارکرد هرگز در اختیار دولت‌های پیشین نبود، ولی دولت نهم با وجود در اختیار داشتن این امکان و در کنار آن، درآمد افسانه‌ای نفتی وضعیتی نابسامانی در حوزه اقتصادی ایجاد کرده است».

انصاری تصریح کرد: «دولت نهم در آغاز کار خود با حادثه غیر مترقبه‌ای روبرو شد که آن حادثه، کسب درآمدهای افسانه‌ای نفتی بود که اگر دولت مطابق با برنامه چهارم توسعه عمل می‌کرد، اکنون 90 میلیارد دلار در حساب ذخیره ارزی پول داشتیم».

وی با اشاره به فرصت شناسی سایر کشور‌ها از افزایش قیمت نفت، اظهار داشت: «عربستان و کویت از درآمد کلان نفتی استفاده کردند و صندوق‌های ذخیره ارزی خود را پر کردند و اکنون در شرایط بد اقتصادی جهانی، با پول ذخیره کرده سهام شرکت‌های بزرگ اروپایی را با قیمت بسیار پایین تر از زمان قبل می‌خرند و جالب است که کشور کویت به هیچ وجه از حساب ذخیره ارزی خود استفاده نکرده است و فقط سود این حساب را به بودجه جاری کشور وارد کرده است».

با دلارهای نفتی باغ‌های مکزیک و مصر را آباد کردیم

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به وضعیت فعلی حساب ذخیره ارزی کشور گفت: «این از عجایب روزگار است که مسئولین موجودی حساب ذخیره ارزی را محرمانه می‌دانند و از اعلام آن خوداری می‌کنند».

وی با بیان اینکه نباید اکنون با توجه به امکاناتی که داشتیم با رکود تورمی مواجه شویم، گفت: «اقتصاد کشور اکنون با تعطیلی روز به روز واحدهای صنعتی روبروست و با اتخاذ سیاست‌های وارداتی، از یک سو کشاورزان و باغداران کشور خود را با مشکل روبرو کردیم و از سوی دیگر باغ‌های مکزیک و مصر را آباد کردیم»!

انصاری با بیان اینکه وضعیت کشور در زمینه مدیریت به مراتب بدتر از وضعیت اقتصادی کشور است، اظهار داشت: «بدون تردید بزرگترین سرمایه‌های هر کشور، نیروی انسانی آن کشور است که متاسفانه در طی سه سال گذشته چند هزار نفر از مدیران مجرب کشور رانده شدند و مردم از خدمات آنان محروم شدند».

وی افزود: «قرار بود جمهوری اسلامی به معنای واقعی را تجربه کنیم، یعنی تصمیماتی بر پایه رای و نظر ملت داشته باشیم ولی متاسفانه در سال‌های اخیر به سمت فردگرایی و تصمیمات یک شبه برگشته‌ایم».

امام خمینی(ره) تا آخرین روز حیات خود از مهندس موسوی حمایت جانانه می‌کرد

این عضو ارشد مجمع روحانیون مبارز با بیان اینکه تغییر وضع موجود یک تکلیف ملی است، اظهار داشت: «برای این تغییر، هیچ راهی جز حضور در یک انتخابات پرشور وجود ندارد».

وی با اشاره به انصراف سید محمد خاتمی به نفع جریان اصلاحات، اظهار داشت: «خاتمی برای جلوگیری از تعدد کاندیداهای اصلاح طلب و به وحدت رسیدن آنان انصراف داد و هدف فعلی همه ما، ورود به صحنه انتخابات با هدف کسب پیروزی و حرکت در جهت اصلاح امور کشور است».

انصاری با اشاره به خصوصیات بارز مهندس موسوی گفت: «موسوی مدیر بحران است و من به واسطه ارتباطی که با دفتر امام خمینی داشتم شاهد بودم که امام خمینی(ره) تا آخرین روز حیات خود از مهندس موسوی حمایت جانانه می‌کرد».

وی با بیان اینکه مهندس موسوی به منافع ملی، عقل و خرد جمعی پایبند است، تصریح کرد: «ایشان در زمان جنگ کاری کارستان کرد و اداره کشور با درآمد آن زمان و مخارج سنگین جنگ، کار بسیار دشواری بود».

میرحسین موسوی یکی از قهرمانان دفاع مقدس است

انصاری در ادامه به ذکر خاطره‌ای از زمان نخست وزیری مهندس موسوی پرداخت و افزود: «زمانی که وضعیت جبهه‌های جنگ به شدت گره خورده بود، خدمت مهندس موسوی رسیدم که در آن زمان تلفن ایشان زنگ زد و ایشان گوشی را برداشتند و با کسی صحبت می‌کردند. در بین سخنان ایشان متوجه شدم حال ایشان تغییر پیدا کرد و مقداری مضطرب شدند، وقتی علت را جویا شدم گفتند که آخرین ذخیره سیلوهای کشور را نیز برای تامین گندم مورد نیاز تحویل دادیم و در سیلو‌ها گندمی وجود ندارد».

وی افزود: «مهندس موسوی در چنین شرایط سختی کشور را به گونه‌ای اداره کرد که آثاری از قحطی و ورشکستگی نمایان نبود و بدون تردید، میرحسین موسوی یکی از قهرمانان دفاع مقدس است، زیرا رزمندگان ما بدون یک دولت قوی نمی‌توانستند در جنگ پیروز شوند».

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه صحبت از غیبت میرحسین موسوی در 20 سال گذشته و دوری او از صحنه اشتباه است، تصریح کرد: «میرحسین در مدت این 20 ساله مشاور آقایان هاشمی و خاتمی بوده و در شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز عضو بوده است، همچنین به عنوان استاد دانشگاه در جمع دانشجویان حاضر بوده است و صحبت‌های وی از زمان اعلام حضور در انتخابات نشان از انسجام فکری کامل و تسلط به مسائل گوناگون کشور دارد». 

این عضو ارشد مجمع روحانیون مبارز با اشاره به اعلام حمایت این تشکل سیاسی از مهندس موسوی در انتخابات گفت: «مجمع روحانیون مبارز با توجه به تجربه مدیریت اجرایی بالای مهندس موسوی و شانس بالای ایشان در رای آوری با رای گیری در مجمع به این نتیجه رسید که از ایشان در انتخابات حمایت کند که از 22 نفر عضو شورای مرکزی، 18 نفر به میرحسین موسوی، 3 نفر به حجة‌الاسلام کروبی و 1 نفر رای ممتنع داده و ایشان به عنوان کاندیدای مجمع روحانیون مبارز انتخاب شدند».

وی با اشاره به عرصه نابرابر انتخابات ریاست جمهوری خاطر نشان ساخت: «صداوسیما با 6 شبکه ملی و شبکه‌های استانی حضور فعال و جانب دارانه‌ای در انتخابات دارد و متاسفانه به ستاد تبلیغاتی یکی از بزرگواران تبدیل شده است».

انصاری با توجه به انحصار رسانه‌ای حاکم بر کشور پیشنهاد داد مسئولین صدا وسیما یک شبکه را به عنوان شبکه انتخابات را اندازی کنند که این شبکه به صورت کامل به فعالیت‌های انتخاباتی کاندیداها، مناظره‌های انتخاباتی و ... اختصاص داشته باشد.

وی با اشاره به فعالیت های انتخاباتی رییس جمهور گفت: «رییس جمهور تعدادی از سفرهای کلیدی استانی خود را در این ماه‌های باقیمانده انجام می‌دهد و صداوسیما نیز به شکل هنرمندانه‌ای به انعکاس اخبار سفرهای وی می‌پردازد».

انصاری با بیان اینکه باید این موضوع در قانون انتخابات دیده شود گفت: «چگونه است که در انتخایات‌های دیگر باید افراد از 6 ماه قبل انتخابات از مسئولیت انصراف دهند، ولی برای ریاست جمهوری چنین محدودیتی دیده نشده است، البته انصراف رییس جمهور قطعاً صحیح نیست ولی ایشان باید از اهرم‌های تبلیغاتی که ریاست جمهوری در اختیارشان قرار می‌دهد در ماه‌های باقیمانده به انتخابات استفاده نکنند».

وی در ادامه به سوالات حاضران در جلسه پاسخ گفت.

در پاسخ به سوالی در خصوص مواضع و جهت گیری سیاسی مهندس موسوی گفت: «میرحسین موسوی خواستگاه اصلاح طلبی دارد ولی به اصول پایبند است و اصولگرایانی که اصول را در اندیشه امام(ره) و دفاع از حقوق ملت می‌دانند، می‌دانند که نمره میرحسین در این شاخص‌ها عالی است». 

وی افزود: «اصلاح طلبان بدانند میرحسین موسوی به شدت پایبند بر اصول اصلاح طلبی یعنی دفاع از حق رای مردم، کرامت ملت و توجه به خرد جمعی است». 

این عضو مجمع روحانیون مبارز در پاسخ به سوالی در مورد مواضع میرحسین در خصوص حذف تشکل های دانشجویی منتقد در زمان حاضر گفت: «ایشان به عنوان یک استاد دانشگاه و فرد پایبند به اندیشه امام (ره) و اندیشه های اصلاح طلبی هرگز برخوردهای قهرآمیز با جوانان را بر نمی‌تابند و برخوردهای صورت گرفته با کرامت انسانی مورد نظر ایشان هم خوانی ندارد.

موسوی در سال 84 احساس خطر نمی‌کرد

وی در پاسخ به پرسش یکی از حاضران که چرا موسوی در انتخابات سال 84 کاندیدا نشد، گفت: «این سوال از خود ایشان پرسیده شد و ایشان جواب دادند "به این دلیل کاندیدا نشدم که در زمان هاشمی و خاتمی این دو بزرگوار کشور را به خوبی اداره کرده و با وجود بعضی انتقادات، احساس خطری نمی‌کردم" و در دوره قبل نیز ایشان تصور می‌کردند یکی از کاندیداهای اصلاح طلب رای می‌آورد».

این نماینده دوره‌های مختلف مجلس شورای اسلامی در پاسخ به پرسشی در خصوص چگونگی صیانت از آرا کاندیداها اظهار داشت: «بدون تردید صیانت از آرا با حضور پر شور مردمی و گسترش شرکت در انتخابات حاصل می‌شود».

وقتی میرحسین موسوی نخست وزیر شد، از جوانان این کشور بود

وی افزود: «البته ما از عزیزان در شورای نگهبان می‌خواهیم از ناموس سیاسی مردم یعنی آرای آنان حفاظت کنند».

انصاری در پاسخ به این پرسش که رابطه مجلس هشتم و میر حسین در صورت پیروزی احتمالی ایشان در انتخاب چگونه خواهد بود، تصریح کرد: «درست است که مجلس هشتم مجلسی اصولگرا است ولی نشان داده است به روندهای فعلی و روح قانون گریزی حاکم دردولت معترض است».

وی در پاسخ به پرسش یکی از حاضران در خصوص اعتقاد مهندس موسوی به استفاده از جوانان در زمینه مدیریتی کشور، تصریح کرد: «میرحسین وقتی به عنوان وزیر خارجه و بعدتر نخست وزیر جمهوری اسلامی ایران انتخاب شد، از جوانان این کشور بود که با نگاهی به کابینه ایشان می‌بینیم در آن زمان نیز به استفاده از جوانان اعتقاد داشتند و اکنون نیز اعتقاد دارند و برنامه‌هایی برای استفاده از نیروهای تحصیل کرده دارند و بعداً اعلام می‌شود».

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین