کد خبر: ۸۷۵۱۵
تاریخ انتشار : ۰۶ ارديبهشت ۱۳۸۸ - ۱۱:۱۷
رئیس کمیته مخابرات مجلس هفتم خبر داد:

مقام ماقبل آخر برای اینترنت ایران در بین 70 کشور منطقه

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: در روزهای گذشته کاربران اینترنتی با مشکلاتی از جمله قطعی و سرعت پایین در دسترسی به سایت‌های مختلف اینترنتی مواجه بودند.

شرکت زیر ساخت با تایید این مشکلات از «اختلال در پهنای باند» اینترنت به مدت 72 ساعت خبر داد و دلیل آن را بازسازی و تعمیر کابل دریایی در مسیر جنوب اعلام کرد.

علاوه بر مشکلاتی که کاربران تقریباً هر روز برای استفاده از اینترنت با آن روبرو هستند و دیگر بخشی از ملزومات استفاده از اینترنت در ایران شناخته می‌شود قطعی اینترنت به دلیل پارگی یا تعمیر کابل جنوب (فجیره) بارها اتفاق افتاده و فعالیت‌های مختلف مرتبط را با مشکل روبرو ساخته است.

دکتر رمضانعلی صادق‌زاده از متخصصان مخابرات و اینترنت در پاسخ به این سوال که آیا چنین مشکلاتی در تمام کشورهایی که از فناوری اینترنت استفاده می‌کنند رخ می‌دهد؟ گفت: «آمادگی دیجیتالی از شاخص‌هایی است که وضعیت کشورها را در دستیابی و استفاده از اینترنت ارزیابی و رتبه آنها را مشخص می‌کند. همچنین این شاخص چند پارامتر مختلف از جمله مشارکت بخش خصوصی و دسترسی به اینترنت با چه پهنای باندی را در خود دارد».

وی اعلام کرد: «رتبه ایران در سال‌های قبل در آمادگی دیجیتالی از بین 70 کشور 59 بود و اکنون این رتبه در بین همان 70 کشور به 69 تنزل پیدا کرده است. این شاخص نشان می‌دهد ما به جای پیشرفت در دسترسی به اینترنت در چند سال گذشته پس‌رفت نیز داشته‌ایم؛ تا جایی که از رتبه 59 به 69 سقوط کردیم».

دکتر صادق‌زاده گفت: «در رابطه با گسترش اینترنت در ایران بعد از جنگ طی 20 سال، بیش از 75 هزار کیلومتر فیبر نوری چه به صورت بین شهری و چه داخل شهری کار گذاشته شده است».

این کارشناس توضیح داد: «فیبر نوری وسیله‌ای است که انتقال اطلاعات بیشتر با سرعت بسیار بالاتر را فراهم می‌کند. این اطلاعات شامل صوت، تصویر و متن است».

رئیس کمیته مخابرات مجلس هفتم گفت: «یکی از معضلات، استفاده از اینترنت در ایران مربوط به ضریب نفوذ اینترنت می‌شود که در پایان برنامه چهارم باید به 30 درصد برسد یعنی از هر 10 نفر 3 نفر باید به اینترنت دسترسی داشته باشد. بر این اساس شبکه 70 هزار کیلومتری فیبر نوری برای رسیدن به ضریب نفوذ 30 درصد کافی نیست و باید گسترش یابد».

صادق‌زاده ادامه داد: «مسئله بعدی این است که دسترسی به اینترنت برای افراد مختلف با چه سرعتی میسر می‌شود».

این کارشناس IT با اشاره به ارائه خدمات اینترنت پرسرعت ADSL از سوی تنها چند شرکت تصریح کرد: «حتی اشخاصی که امکان دسترسی به اینترنت پرسرعت را دارند بر اساس بخشنامه‌ای که هدف آن ایجاد محدودیت در دانلود فیلم و عکس از برخی سایت‌ها است نمی‌تواند از سرعت واقعی اینترنت برخوردار شوند».

وی توضیح داد:‌«بر اساس بخشنامه دولت شرکت‌های ارائه دهنده ADSL تنها مجاز به ارائه خط اینترنت با حداکثر سرعت 128 کیلوبایت بر ثانیه هستند که چون متقاضیان استفاده از این خدمات زیاد و شرکت‌های ارائه دهنده آن محدود است سرعت واقعی برای کاربران حداکثر به 65 تا 60 کیلو بایت بر ثانیه می‌شود که با این سرعت انتقال داده‌ها با سرعت امکان‌پذیر نیست».

وی همچنین به ارتباط ایران با سایر کشورها از طریق کابلی که از فجیره می‌گذرد اشاره کرد و گفت: «این کابل همواره در مقاطع مختلف دچار مشکلاتی از جمله پارگی شده است».

این کارشناس مخابرات تاکید کرد: «هیچ‌گاه در علم مخابرات خطوط ارتباطی از یک یا چند مسیر غیرمطمئن طراحی نمی‌شود و از مسیرهای مختلف با ضریب اطمینان بالا استفاده می‌شود تا ارتباطات تحت‌الشعاع چنین مشکلاتی قرار نگیرد و مختل نشود».

وی همچنین درباره مشکلاتی که فیلترینگ برای کاربران و محققان ایجاد کرده است گفت: «کمیته تشخیص مصادیق فیلترینگ سایت‌های اینترنتی متشکل از نمایندگانی از وزارت اطلاعات، ارشاد و صدا و سیما تعیین می‌کنند که چه سایت‌هایی فیلتر شود. در این میان برخی کلمات مشترک در تحقیقات محققان و دانشجویان و سایت‌های مستهجن موجب شده است تا آنان از دسترسی به بسیاری از منابع علمی محروم شوند».

عضو کمیسیون عمران مجلس هفتم ادامه داد: «برای رفع این مشکل قرار بود وزارت ارتباطات و فناوری، نرم‌افزار جدیدی را برای فیلترینگ طراحی کند تا کلمات مشترک تنها در سایت‌های مستهجن فیلتر شوند». 


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۵ - ۱۳۸۸/۰۲/۰۶
0
0
دلتان خوشه.خوشی زده زیر دلتان.
اینترنت می خواهیم چکار .
انشالله با ماهواره بعدی که می فرستیم هوا یک پهنای باندی به شما بدهیم که خودتان کیف کنید
راستی پهنای باند یعنی چه؟
تا انجا که ما می دانیم فیلتر چیز خوبی است هر چیز مضری تو سیگار باشه حذف می کند
تازه هی شما بزنید تو سر دولت هی بگید پسرفت کردیم
نمک نشناسها
مگر از اینتر نت بجز برای چت استفاده دیگری هم می شود کرد خود وزیر گفته
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۲ - ۱۳۸۸/۰۲/۰۶
0
0
فکر میکنم شرکت زیر ساخت باشه نه رایر سافت. بهتره بیشتر دقت کنید. از یه سایت خبری وزین این اشتباهات قابل قبول نیست.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۸ - ۱۳۸۸/۰۲/۰۶
0
0
خلایق هر چه لایق.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۹ - ۱۳۸۸/۰۲/۰۶
0
0
یکبار شعرهای باباطاهر عریان جستجو کردم با فیلتر مواجه شدم . خیلی خندیدم !
ناشناس
|
Netherlands
|
۱۴:۰۲ - ۱۳۸۸/۱۱/۲۳
0
0
اینترنت برای چمونه ما همان نان و پنیرمان را می خوریم
اینترنت مال خره
پیشنهاد من به مخابرات اینه که با توجه به اینکه
الان 4-5 تا سایت بیشتر باز نیست
با اتصال به اینترنتصفحه لیست اون 4-5 سایت رو در اختیار مشترک گرامی قرار بده تا اون بدبخت بیچاره که حتی نمی تونه تصمیم بگیره از چه سایتی استفاده کنه و مخابرات گرامی باید براش تصمیم بگیره بدونه که چه سایتهایی در دسترس هستند
به امید اون روز که این 4-5 سایت هم از دسترس خارج بشه و خیال هممون راحت شه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین