کد خبر: ۸۷۶۵۵
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۳۸۸ - ۱۷:۰۲

بیانیه کمیته مستقل مردمی صیانت از آرا درباره انتخاب معتمدین محلی

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: کمیته مستقل مردمی صیانت از آراء با صدور نامه‌ای سرگشاده خطاب به کلیه گروه‌ها‌ و تشکل‌های سیاسی، صنفی، اجتماعی، و همچنین مجریان و ناظران دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، از آن‌ها خواست که در زمینه انتخاب «معتمدان محلی» هیأت‌های اجرایی نهایت دقت و هوشیاری را مبذول دارند.

کمیته مستقل مردمی صیانت از آرا اعلام موجودیت کرد [+]

به گزارش سرویس سیاسی آفتاب، متن کامل این نامه سرگشاده به شرح زیر است:

در توصیف اهمیت انتخابات آزاد، عادلانه، رقابتی و سالم به عنوان یکی از نمادهای دمو‌کراسی، بسیار گفته و شنیده شده است. در این میان اما سلامت انتخابات به عنوان بحثی فرا‌حزبی و فرا‌جناحی، از اهمیت دوچندانی برخوردار است. 

چرا که اساساً انتخاباتی می‌تواند نمایانگر اراده رأی دهندگان و واجد اثر باشد که اولیٰ‌ترین عنصر خویش یعنی سلامت را در بطن و متن خود داشته باشد. انتخابات اگر در دنیای امروز ابزار منطقی و کم هزینه‌ای جهت تغییر مشی‌ها و روش‌ها است، به غیر از ساختار دموکراتیک و توسعه‌یافته، نیازمند عنصر سلامت و بی‌طرف بودن مجریان آن و یا حداقل وجود امکان نظارت نهادهای بی‌طرف است. 

مسئله‌ای که با توجه به اتفاقات رخ داده در طی چند انتخابات اخیر، همچنین یک‌دست شدن کامل ارکان نظارت و اجرا و اقدامات سوال برانگیزی از جمله تغییر اکثریت کارکنان ستاد انتخابات کشور در اواخر سال گذشته (به بهانه غیرقابل قبولِ افزایش بهره‌وری)، نگرانیها و دغدغه‌هایی را در خصوص سلامت انتخابات، حتی در سطح مقامات کشور ایجاد کرده است. 

لذا در این شرایط وظیفه ملی، دینی و روشنفکری تک تک ایرانیان است که هر یک به سهم خویش، با استفاده از هر امکان و ظرفیت قانونی که میسر است، در راستای صیانت از آرای ملت بکوشند. 

پر‌واضح است که با همه نگرانی‌ها و دغدغه‌هایی که در خصوص سلامت انتخابات وجود دارد، نباید از ترس مرگ خودکشی کرد و حضور خود را بی‌فایده و پیشاپیش خود را در راه صیانت از آرای ملت ناکام و بازنده دانست.

«کمیته مستقل مردمی صیانت از آرا» نیز در این راستا توسط جمعی از فعالان سیاسی، صنفی و اجتماعی تشکیل شده است تا به نوبه خود و به مقتضای توان خویش، با تلاش در راستای آموزش و اطلاع‌رسانی، بخشی از وظیفه ملی و مسؤولیت اجتماعی خویش را در خصوص صیانت از آرای ملت، به انجام رساند. 

این گروه البته تاکید مجددی دارد بر دو اصل اساسی استقلال گروه از جریانهای سیاسی و همچنین ضرورت فعالیت در چارچوب ظرفیتهای قانونی موجود.

این کمیته، از همه فعالان و گروههای سیاسی، صنفی، مدنی، فرهنگی، مذهبی، قومی و ... درخواست می‌نماید که با کنار نهادن تحلیل‌های برخاسته از اعتقاد به تعیین نتیجه انتخابات از پیش و ناامیدی از تغییر وضعیت موجود، به عنوان اذهان بیدار جامعه و دیده‌بانان مستقل، همه توان و پتانسیل خود را در حفظ و صیانت از آرای ملت به کار گرفته و به صورت مستقل، خودجوش و غیر متمرکز به سازماندهی و برنامه ریزی در این زمینه بپردازند.

در همین زمینه این کمیته نیز پیشنهاداتی را به شرح ذیل ارائه می‌نماید که توسط هر شهروند مسؤولی قابل پیگیری است:

بر اساس مفاد قانون انتخابات ریاست جمهوری و آیین نامه اجرایی مربوطه، ارکان انتخابات ریاست جمهوری شامل دو رکن اصلی نظارت و اجرا است که به طور کلی وظیفه نظارت، بر عهده هیأت نظارت شورای نگهبان، و اجرای انتخابات نیز بر عهده "معتمدین هیات‌‌های اجرایی" و "اعضاء شعب اخذ رای" می‌باشد. 

چنانچه در بیانیه شماره یک کمیته نیز ذکر شده است، هدف و خواست اصلی این کمیته آن است که در راستای اطمینان‌بخشی به عموم هم‌وطنان و اثبات سلامت انتخابات، در گزینش مجریان انتخابات، اعم از «معتمدین هیاتهای اجرایی» یا «اعضای شعب اخذ رای»، از نمایندگان گروه‌های مختلف اجتماعی، خصوصاً چهره‌های مستقل و موجه، که (همگی بهترین مصادیق و شایسته‌ترین‌ها برای عنوان معتمدین محلی هستند)، استفاده شود. 

نکته ظریفی که می‌بایست بدان اشاره شود این است که همین نفس ذکر عنوان «معتمدین محلی»، خود گویای قائل شدن و تأکید قانونگذار بر حق نظارت مردم بر انتخابات و نحوه تعیین سرنوشت خود است. 

با این وصف آیا می‌توان گفت که درخواست اجرای قانون، و برنامه‌ریزی و سازماندهی در این راستا، بی‌قانونی است؟! 

مطابق قانون انتخابات ریاست جمهوری، پس از صدور دستور شروع انتخابات از طرف وزیر کشور، جهت تعیین ارکان اجرایی انتخابات، فرماندار هر شهرستان و همچنین بخشدار هر یک از بخشها، نسبت به دعوت از سی نفر از معتمدین آن بخش اقدام می‌نماید. هیات معتمدین هر بخش، پس از تشکیل جلسه داخلی، از بین خود 8 نفر را به عنوان اعضای اصلی و 5 نفر را به عنوان اعضای علی‌البدل هیات اجرایی انتخاب می‌نمایند و بدین ترتیب با حضور این منتخبین، فرماندار (بخشدار)، رئیس ثبت احوال، دادستان و یکی از اعضاء شورای شهر، هیات اجرایی بخش‌ها و شهرستان‌ها تشکیل می‌گردد. 

وظیفه اصلی هیأت‌های اجرایی انتخاب تعداد و محل شعب اخذ رای و همچنین اعضای هر شعبه اخذ رای می‌باشد. 

با عنایت به آنچه بیان شد ضروری است گروهها و افراد صاحب نام و شناخته شده در هر بخش و شهرستان، از بخشداری‌ها و فرمانداری‌ها تقاضای دعوت به عضویت در جمع «معتمدین هیأتهای اجرایی» در گام اول و «اعضاء شعب اخذ رأی»، در گام بعدی نمایند. 

بدیهی است اگر برگزار کنندگان انتخابات حسن نیت داشته باشند (که فرض ما در انجام چنین فعالیتی، همین حسن نیت است) این درخواستها را با آغوش باز پذیرا شده و سلامت انتخابات را مهر تأیید مجددی خواهند زد. 

بدون شک اعتمادسازی پیش از برگزاری انتخابات، به وسیله فراهم نمودن زمینه نظارت افراد و گروه‌های مستقل بر روند برگزاری آن، می‌تواند زمینه مشارکت بسیاری از کسانی را فراهم نماید که به دلیل نگرانی از عدم قرائت صحیح آرایشان، از شرکت در انتخابات خودداری می‌نمایند. و بدین ترتیب آنها را به حضور در پای صندوقهای رأی و در نتیجه افزایش درصد مشارکت در انتخابات، ترغیب نماید. 

با توجه به زمان محدود باقی‌‌مانده، ضروری است این درخواست‌ها سریعاً مطرح و پیگیری گردد به نحوی که دیر اقدام کردن و اتمام مهلت قانونی، زمینه‌ای برای مخالفت با حضور معتمدین واقعی مردم نگردد.

(مطابق بررسی های صورت گرفته، هیأتهای اجرایی از تاریخ 15 اردیبهشت و همچنین اعضاء شعب اخذ رای، 9 روز قبل از روز اخذ رأی، یعنی بعد از تاریخ 13/3/87 به صورت رسمی تشکیل خواهند شد). 

نکته اساسی که لازم می‌دانیم بر‌ آن تاکید نماییم و امیدواریم از طرف گروه‌های مختلف به خصوص گروه‌های حاضر در صحنه انتخابات مد نظر قرار گیرد، این است که نباید با این استدلال که نمایندگان نامزدها می‌توانند در شعب اخذ رای و هیاتهای اجرایی (به عنوان ناظر و بدون حق دخالت اجرایی) حضور داشته باشند، تلاش در جهت عضویت در هیاتهای اجرایی و عضویت در شعب اخذ رأی شعب (به عنوان اعضای اصلی و دارای حق رای و دخالت اجرایی)، به دست فراموشی سپرده شده و همه توجه و پتانسیلها در بحث صیانت از آرا، صرفاً بر سازماندهی «نمایندگان نامزدها» متمرکز گردد. 

در پایان به استحضار میرساند، سایت اینترنتی www.seyanat88.com طی چند روز آتی جهت پوشش اخبار کمیته در دسترس خواهد بود. 

بسان رود که در نشیب دره سر به سنگ میزند، رونده باش
امید هیچ معجزی ز مرده نیست، زنده باش

با آرزوی روزهایی بهتر 

کمیته مستقل مردمی صیانت از آرا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iraq
|
۲۱:۱۵ - ۱۳۸۸/۰۲/۰۸
1
0
عالی است....
این اصولگرایان آنقدر ترسیدند که حتی 20:30 هم امروز جرات نکرد خبری انتخاباتی بدهد.
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین