در پی انتشار گزارشی در آفتابنیوز با عنوان "تونل اقلید فارس؛ بزرگترین تونل خاورمیانه بدون مسئول!+فیلم"، جمعی از هواداران موحد ابطحی، توضیحاتی در این خصوص ارسال کرده اند که متن آن به شرح زیر است: میانگین دمای شهرستان اقلید در فصل زمستان به ۲۹ درجه زیر صفر میرسد. به همین دلیل با بارش اوّلین برف زمستانی، گردنه تیمارگونه اقلید (حد فاصل اقلید و سرحد چهاردانگه) بسته میشد.
مرحوم علامه که از چند دهه قبل با این مشکل آشنا بودند، سرانجام پس از مشاورههای بسیاری که با کارشناسان راه انجام میدهند به این نتیجه میرسند که تنها راه برطرف کردن این مشکل حفر تونل است. به همین خاطر در دوره ریاست جمهوری حجت الاسلام سید محمّد خاتمی در نامهای از ایشان میخواهند که برای برطرف کردن این مشکل مساعدت لازم صورت گیرد و قول میدهند که برای اجرای این طرح مردم منطقه را نیز بسیج کنند.
رئیسجمهور وقت در واکنش به درخواست مرحوم علامه حاج سید محمد باقر موحد ابطحی، در نامهای تفصیلی به وزیر راه دستور میدهند که در این زمینه اقدام لازم صورت گیرد. رئیس جمهور وقت در این نامه تأکید میکنند که آیتالله موحد ابطحی تا کنون از ما درخواستی نداشته اند و این درخواست نیز برای رفاه حال مردم منطقه اقلید است و ناشی از اشرافی است که ایشان در دهههای گذشته نسبت به مسائل و مشکلات مردم منطقه به دست آورده اند.
به حول و قوه الهی در سال ۱۳۸۵ طرح تونل اباصالح المهدی ارواحنافداه آغاز شد. با وجود طول بسیار تونل و ساختار بد زمین¬شناختی منطقه و... این تونل بدون خطا و خطر جسمی و جانی به پایان رسید.
طول این تونل ۲۶۱۰ متر است، که ارتباط بین مناطق مرکزی و شمال و جنوب کشور (استانهای فارس، کهکیلویه و بویراحمد، اصفهان، یزد) و انتقال فرآوردههای کشاورزی و صنعتی را تسهیل میکند.
از طرف دیگر این تونل به بزرگراه طریق الرضا (مسیر حرکت امام رضا از مدینه تا مرو) که یکی دیگر از اقدامات مرحوم علامه است میپیوندد.
جناب آقای مهندس سید رضا میر محمّد صادقی، مدیر پروژه تونل ابا صالح المهدی و از ارداتمندان دیرینه به مقام معنوی و علمی و شخصیتی حضرت آیتالله العظمی حاج سید محمّد باقر موحد ابطحی اعلی الله مقامه نقل میکند:
مرحوم علامه یک مهدیه در آسپاس ساخته بودند، که در بهار سال ۸۳ شمسی، به اتفاق ایشان، برای بازدید مهدیه به آسپاس میرفتیم. در بین راه به گردنه تیمارگون رسیدیم.
ایشان فرمودند: «به نظر شما چگونه میتوان این گردنه را حذف کرد؟!، خاکبرداری یا حفر تونل؟».
گفتم: «تونل و اتفاقاً الآن در یک شرکتی مسئولیت دارم که آن شرکت کار حفر تونل را انجام میدهد»
پس از آن روز ایشان مرتباً با من تماس گرفته و پیگیر تونل میشدند. من هم با مدیران شرکت صحبت کردم و موقعیت و خصوصیات آیتالله ابطحی را شرح دادم، که ایشان واقعاً مرد عمل هستند.
زمانی که من در کارخانه قند بودم، راه همین گردنه تیمارگون، به خاطر برف شدید بسته شد و از سه نفر که قصد عبور از گردنه را داشتند، دو نفر را گرگ خورده و یک نفر هم زخمی شده بود که به کارخانه آمد و از من کمک خواست و من با استاندار وقت تماس گرفتم، که که این گردنه بسته شده، وسیلهای بفرستید که گردنه را باز کند؛ ولی نفرستاد که بعد از آن با آیتالله ابطحی تماس گرفتم، که دو روز بعد با یک بلدوزر به اقلید آمدند و به باز کردن راه مشغول شدند و این گونه است که ایشان مرد عمل بودند.
ایشان مرتب پی گیر تونل شدند. ما هم مدیران شرکت را راضی کردیم، بدون هیچ گونه قرار داد و دریافتی، شروع به مطالعه و بررسی کردند و به این نتیجه رسیدند که این راه طولانی از طریق این تونل ده دقیقه خواهد بود و در استهلاک ماشین، سوخت، هزینه حمل و نقل، وقت و از هر جهت دیگر صرفه جویی خواهد شد.
به نظر آیتالله ابطحی این راه، راه «طریق الرضا» خواهد بود، که از اهواز به یاسوج، از آنجا به اقلید و بعد اصفهان، یزد، طبق و مشهد خواهد رسید. فکر ایشان یک فکر عجیبی بود، یک آینده نگری بینظیر داشتند و فکر صدها سال آینده را میکردند.