در ادامهی مطلب نکات بیشتری را در رابطه با شرایط و مراحل تأسیس شرکت، ثبت صورتجلسه و پیگیری ثبت تغییرات شرکت شرح میدهیم. تا انتها همراه ما باشید.
اولین قدم برای ثبت شرکت انتخاب نوع شرکت (شرکت سهامی خاص، سهامی عام، مسئولیت محدود، تضامنی، مختلط غیر سهامی، مختلط سهامی، نسبی، تعاونی تولید و مصرف و دانش بنیان) است؛ درواقع با این کار میتوان اعضای شرکت و همچنین شرکا را مشخص کرد. از دیگر مراحل انجام این کار میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
یکیدیگر از شرایط ثبتی که باید به آن توجه داشته باشید، انتخاب نام مناسب برای مجموعه است. ممکن است به اشتباه فکر کنید که انتخاب نام، ساده و آسان است و دقت خاصی نمیخواهد؛ اما باید توجه داشته باشید که انتخاب اسم در فرآیند ثبت، الزامات و نکات خاص خود را دارد. برای نمونه نام انتخابی شما باید حتماً ۳ سیلاب و دارای ریشه فارسی باشد. این نکته را نیز در نظر بگیرید که انتخاب نام برند، موضوع مجزایی از اسم شرکت است. اسم شرکت نامی است که برای تمام فعالیتهای حقوقی شما استفاده میشود؛ درحالیکه نام برند همان اسمی است که مردم شما را با آن میشناسند که ثبت آن مراحل خاص خود را دارد. برای ثبت برند لازم است که ابتدا شرکت خود را به ثبت و تأیید نهایی برسانید.
در این گام از فرایند ثبت لازم است که تمام اطلاعات مرتبط با شرکت مانند آدرس، سمت اعضا و نوع فعالیت شرکت را ارائه کنید. پس از مشخص شدن حوزه فعالیت، اطلاعات مربوط به آن به کارشناسان اداره ثبت مشخصات شرکتها برای اعلام محدوده مجاز فعالیت مجموعه اعلام میشود. این اقدام باعث سهولت در پیشبرد اهداف بخشهای مختلف شرکت و ایجاد مسیری برای رشد و توسعه آنها خواهد شد.
در این مرحله باید تمام اطلاعات و مدارک مربوط ازجمله تصویر شناسنامه و کارت ملی اعضای شرکت را برای ثبت به سامانه ارائه کنید. پس از بارگذاری اطلاعات، باید منتظر تأیید کارشناسان بمانید. بعد از تأیید نهایی باید مشخصات اسناد اصلی شرکت را وارد کنید تا مجاز به دسترسی به آگهی پیشنویس ثبتی باشید.
در این مرحله از فرایند ثبت شرکت لازم است که تمام اسناد مربوطه که شامل اساسنامه، شرکتنامه و اظهارنامه است را با دقت فراوان آمادهسازی کنید؛ چراکه درصورت عدم مطابقت با قوانین ثبتی از تأیید مجموعه جلوگیری خواهد شد. پس از تهیه و تنظیم این اسناد، دو نسخه را آماده و از اعضای شرکت را برای امضاء آنها دعوت کنید. یک نسخه را برای خود نگه دارید و دیگری را به اداره ثبت ارسال کنید.
در این مرحله باید تمام مدارک آماده شده را درون یک پوشه و پاکت مخصوص قرار دهید و آن را به اداره ثبت شرکتها ارسال کنید. ضمن ذکر این نکته که پوشه و پاکت را میتوانید از اداره پست دریافت نمایید. بعد از ارسال منتظر تأییدیه از سوی اداره ثبت باشید.
چنانچه تمام مراحل قبلی را بهدرستی انجام داده باشید، از طرف سامانه ثبت پیامی مبنیبر ثبت شدن شرکتها دریافت خواهید کرد. در این مرحله باید هزینههای مربوطه را پرداخت و پرینتی از آن تهیه کنید. آگهی تأسیس شرکت بعد از مدتی ارسال خواهد شد.
تغییر مدیر، مدیران شرکت و شرکا، ایجاد تغییراتی در اساسنامه، عوض شدن اسم شرکت، انحلال مجموعه و تغییرات حسابهای مالی ازجمله شرایطی هستند که ثبت تغییرات در اداره ثبت شرکتها را الزامی میکنند. درواقع این موضوع طبیعی خواهد بود که شرکتها بر اساس اساسنامه، تغییر و تحولاتی را در طول روند کاری مجمع عمومی شرکت، مجمع عمومی فوقالعاده و یا بر اساس جلسات هیأت مدیره ایجاد کنند؛ اما بهجهت قانونی بودن فعالیتها باید این تغییرات را به ثبت برسانند. در ادامه مراحل کلی ثبت تغییرات عنوانشده است:
همانطور که در قسمت قبلی نیز اشاره شد، ثبت صورتجلسه تغییرات بهمعنای ثبت رسمی تصمیمات و تغییراتی است که در جلسات هیئت مدیره یا مجمع عمومی شرکت اتخاذ میشود. برای ثبت رسمی این تغییرات به مدارکی نیاز است که در ادامه آنها را بررسی میکنیم:
همانطور که در قسمتهای قبلی نیز اشاره شد، فرایند ثبت شرکتها، فرایندی ساده، اما درعین حال دقیق است که عدم تطابق مدارک و بروز کوچکترین خطایی از جانب شرکت، فرایند ثبت را متوقف خواهد کرد. ازآنجاییکه بیشتر ما با این فرایندها آشنایی نداریم، بهتر است که از یک مجموعه معتبر ثبتی کمک بگیریم. الی ثبت یکی از معتبرترین شرکتهای ثبت و اخذ رتبه مشاور و پیمانکاری است که برای دریافت خدمات از این مجموعه میتوانید به آدرس اینترنتی این شرکت به نشانی www.elisabt.ir مراجعه کنید. کارشناسان این مجموعه در هر گام از فرایند ثبت و تأسیس شرکت همراه شما هستند تا بدون وجود هیچ مشکلی بتوانید مجموعه خود را در کوتاهترین زمان ممکن به ثبت برسانید. بهنظر شما چرا مراجعه به دفاتر معتبر ثبتی برای فرایند ثبت و اخذ رتبه شرکتها حائز اهمیت است؟
منبع: الی ثبت