کد خبر: ۸۸۰۵۸۳
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۶

شادی صادق بوقی یا هتل؟ شهرت جهانی مرد رشتی!

ثبت بسیاری از آثار فرهنگی ملموس و غیرملموس ایران در یونسکو ایرانیان را خوشحال می‌کند و برخورد‌های روادارانه فرهنگی در میان اقوام می‌تواند شعار ساختن «ایران قوی» را محقق کند.
شادی صادق بوقی یا هتل؟ شهرت جهانی مرد رشتی!
آفتاب‌‌نیوز :

رقص و شادمانی یک هوادار قدیمی فوتبال در شهر معروف به نشاط رشت در این هفته نیز خط خبری برخی رسانه‌های خارجی بود. خبر بسته شدن چند مغازه و مسدود شدن صفحه صادق بنا متجدد معروف به صادق بوقی فوتبال کافی بود تا موضوع سیاسی شود و تبلیغات رسانه‌های غربی علیه نظام سیاسی ایران را به همراه بیاورد. این فضاسازی درنهایت با حمایت‌های رسمی از حرکت عرفی و شعرخوانی دسته‌جمعی مردم کوچه بازار بی‌رمق شد و برای سیاست‌گذاران و فرهنگ‌بانان تجربه گران پرهیز از حاشیه‌سازی‌های بی‌مورد را رقم زد.

دستگاه‌های فرهنگی متوجه قیاس مردم میان رقص و آواز‌های فیلم‌های سینمایی و محصولات شبکه‌های خانگی با مورد رشت شدند، اما چرا فیلم سینمایی «هتل» و مشابه آن از کانال مجوز‌های عریض و طویل فرهنگی عبور می‌کند و شادی گروهی از مردم در کانون گردشگری رشت و بازار آن حساسیت‌برانگیز می‌شود. حمایت از خرده‌فرهنگ‌های بومی که برخی از آن‌ها به‌عنوان میراث ناملموس ثبت جهانی یونسکو شده‌اند اهمیت دارد یا تبلیغ آثار ضعیف و کم‌محتوای سینمایی که سوژه‌های دم دستی و هزل و هجو را جایگزین طنز کرده‌اند و جز یک رنگ و لعاب حرف دیگری برای مردم ندارند؟

برخی رسانه‌های آمریکایی و انگلیسی از اتفاق رشت برای معرفی یک چهره ضدفرهنگ از سیاست در ایران استفاده و بهره‌برداری زیادی از آن کردند.

فایننشال تایمز در ویدئویی گزارش داد «یک راننده تاکسی که حرکات رقصش در بازار ماهی ایران در فضای مجازی پخش شد، به نمادی از نافرمانی تبدیل شده است. بعد از اینکه یکی از ویدئو‌های او در این ماه به‌طور غیرمنتظره‌ای رسانه‌های اجتماعی ایران را تحت تاثیر قرار داد، مقامات به وحشت افتادند و آن را نقض موازین اسلامی دانستند. این اتفاق منجر به بسته شدن حساب کاربری این مرد در اینستاگرام و توبیخ کسانی شد که برای تشویق او به این فرد ملحق شدند.

نیویورک تایمز هم در گزارشی مغرضانه نوشت «یک رقص پربازدید و یک کمپین شادی روحانیون ایران را ناامید کرد. همه چیز از آنجا شروع شد که یک غرفه فروش ماهی ۷۰ ساله به نام «بوقی» برخلاف قوانین ایران در حال شیار کردن در ملاء عام بود. ویدئویی از صادق بنا متجدد ۷۰ ساله که در بازار کوچکی در رشت ایران می‌خواند و می‌رقصد، به نمادی از نافرمانی مدنی و مطالبه آزادی و شادی تبدیل شده است.»

ایندیپندنت هم در گزارشی این رقص پربازدید را تبدیل به یک موضوع سیاسی و براندازانه علیه ایران کرد و نوشت: «رقصنده تاکسی ایرانی به نماد مقاومت بعید تبدیل می‌شود. یک راننده تاکسی ایرانی که حرکات رقصش در یک بازار ماهی در فضای مجازی منتشر شد، پس از اقدام مقامات برای سرکوب ویدئو‌های او به یک قهرمان ضد رژیم تبدیل شده است. این پیرمرد ۷۰ساله معروف به عمو صادق در شهر ساحلی رشت، جایی که جمعیت برای تماشای اجرای پرنشاط او جمع می‌شوند، آواز می‌خواند و می‌رقصد.»

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین