کد خبر: ۸۸۱
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۳۸۳ - ۲۰:۱۵

وزير پيشنهادي راه يكشنبه به مجلس مي رود

آفتاب‌‌نیوز :

وزير پيشنهادي رييس جمهوري در وزارت راه و ترابري يك شنبه براي گرفتن راي اعتماد به مجلس مي رود. محمد رحتمي سومين انتخاب خاتمي در وزارت راه است كه امروز به رييس مجلس معرفي شد. پس از استيضاح احمد خرم در پاييز امسال كه منجر به عزل وي شد، نمايندگان مجلس به دومين انتخاب خاتمي، احمد صادق بناب نيز راي اعتماد ندادند. اما به نظر مي رسد رحمتي گزينه اي است كه موفق به گرفتن راي اعتماد نمايندگان مي شود.

با وجود نامه مقام رهبري به مجلس در مورد استيضاح نشدن وزرا در مجلس و اظهار نظرهاي مثبت برخي از اعضاي طيف اكثريت مجلس در مورد گزينه معرفي شده از سوي خاتمي، شانس رحمتي براي دريافت پاسخ مثبت از سوي مجلس بيشتر به نظر مي رسد.
مهمترين ماموريت رحمتي در صورت كسب راي اعتماد افتتاح عملي فرودگاه امام خواهد . فرودگاه امام خميني يكي از اصلي ترين دلايل استيضاح احمد خرم بود. اين فرودگاه كه تاكنون 256 ميليارد تومن براي ساخت آن هزينه شده است در دهه فجر سال گذشته افتتاح شد اما بلافاصله پس از افتتاح از سوي نيروي نظامي بسته شد. حضور شركت تركيه اي تاو مهمترين علت بسته شدن فرودگاه امام بود.

اكنون ماهها پس از اين واقعه، محمد رحمتي شيرين ترين نكته برنامه خود را بازگشايي فرودگاه امام عنوان مي كند:" در زيربخش هوايي شايد شيرين‌ترين خبر مربوط به بهره‌برداري از فرودگاه امام خميني (ره) است.اميدوارم با تدبيري كه انديشيده خواهد شد قبل از ارديبهشت ماه سال آينده بهره‌برداري آغاز شود، البته هر چه زودتر بهتر.در خصوص تامين هواپيما نيز مشكل خاصي وجود ندارد.به نظرم بگذاريد وقتي هواپيما در فرودگاه نشست اعلام خواهيم كرد، ولي به طور كلي مي‌توان گفت همه مشكلات قابل حل است و هيچ شرطي براي حل مشكل وجود ندارد.
رحمتي ادامه مي دهد:" خوشبختانه با توجه به طرح تثبيت قيمت‌ها در دو سال آتي، قيمت‌ها تغيير چنداني نخواهد داشت و اميدوارم حتي در برخي موارد قيمت‌ها پايين هم بيايد؛ زيرا با ورود ماشين‌هاي بيشتر به شبكه حمل‌ونقل و بهره‌برداري از برخي طرح‌هاي راهسازي و راه‌آهن‌سازي مي‌توان تسهيلات بيشتري براي مردم فراهم كرد.ولي متاسفانه بايد گفت مسئله سرعت و ايمني در اكثر اوقات با يكديگر تضاد دارند. در جاده‌هاي كشور حدود چهار هزار نقطه حادثه‌ساز شناسايي شده است كه هر سال حدود 500 نقطه حذف مي‌شود. با اين ترتيب سال‌هاي زيادي براي حذف موارد وجود دارد. آنچه در سوانح سهم وزارت راه مي‌شود در برخي موارد مسئله عدم نگهداري كافي راه است. من شهادت مي‌دهم كه پرسنل زحمتكش وزارت راه تمام تلاش خودشان را دارند كه راه‌ها امن باشد، ولي حجم كارهاي لازم فراتر از امكانات است.»

او اظهار اميدواري مي كند:" در بودجه سال 1384 دو نكته توسط مجلس محترم شوراي اسلامي اصلاح شود، در برنامه‌اي كه تنظيم كرده و به مجلس محترم داده‌ام اين دو مورد ذكر شده است، يكي ايجاد رديف بودجه‌اي مستقل براي رفع نقاط حادثه‌خيز و ديگري تقويت شبكه راه‌هاي روستايي است، اتفاقا مورد اخير به رواني و راحتي حمل‌ونقل مربوط مي‌شود. به نظرم اگر همتي بشود و در سال‌هاي برنامه چهارم هر سال بودجه‌اي براي تكميل شبكه راه‌هاي روستايي داده شود ظرف پنج سال تقريبا كليه روستاهاي بالاي 20 خانوار صاحب راه قابل قبول آسفالته خواهند شد.»
وي در ادامه به اولويت‌هاي بخش راه‌آهن پرداخت و گفت:« مهمترين كار راه‌آهن اين است كه از ظرفيت ناوگان و خطوط موجود حداكثر بهره‌برداري را بنمايد. اين كار نيز نياز به حمايت خاص دولت ندارد و قابل پيگيري و حل است. راهكار آن تغيير مكانيزم تعرفه راه‌آهن است كه بدون زياد كردن تعرفه و فشار به مردم و بدون كاهش درآمدهاي راه‌آهن ميسر است و راهكار ديگر جذب سرمايه‌هاي غيردولتي در ناوگان است كه حركت خوبي شروع شده است كه بايستي سرعت بگيرد. براي زيرساخت‌ راه‌آهن يعني ساخت راه‌آهن‌هاي جديد منابع هنگفتي نياز است كه تشريح آن خارج از حوصله اين مصاحبه است.»

رحمتي در ادامه به بنادر كشور اشاره مي كند:"متولي ساخت و نگهداري و كنترل بنادر كشور، سازمان بنادر و كشتيراني است كه اخيرا در حال تغيير نام به سازمان بنادر و دريانوردي است. سازمان بنادر بايستي ضمن حفظ و نگهداري بنادر موجود نسبت به توسعه آنها نيز اقدام نمايد، سازمان بنادر نيازي به بودجه دولتي ندارد و از محل درآمدهاي خود اداره مي‌شود. اميدوارم براي سال آتي بيشتر از 300 ميليارد تومان سرمايه‌گذاري جديد در بنادر كشور صورت گيرد. بخشي از آن از محل درآمدهاي سازمان است و بخش ديگر وام‌هاي خارجي است.»




بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین