کد خبر: ۸۸۲۱۴
تاریخ انتشار : ۱۶ ارديبهشت ۱۳۸۸ - ۱۴:۵۱

مطهری: حضور محسن رضایی مثبت ولی بی‌تأثیر است

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: نماينده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: «بعيد می‌دانم جامعتين بر روی گزينه خاصی اجماع كنند».

دكترعلی مطهری، با بيان اين مطلب، افزود: «از مفاد جلسه اخير جامعتين اطلاعات كافی ندارم، اما می‌دانم كه نتوانستند در مورد فرد خاصی به اجماع برسند و در مدت باقيمانده تا انتخابات هم بعيد می‌دانم چنين اتفاقی بيفتد، البته اين گمان من است و نمی‌توانم از جانب آنها در اين خصوص اظهارنظر كنم».

وی اجرای طرح معرفی تركيبی از اصولگرايان برای رياست جمهوری را بعيد دانست و اظهار داشت: «ما اين موضوع را مطرح و در چند ماه گذشته آن را پيگيری كرديم اما اگر قرار بود چنين اتفاقی بيفتد تا كنون افتاده بود، ولی در حال حاضر به نظر می‌رسد ديگر اين مسئله عملی نباشد».

وی خاطرنشان كرد: «فكر می‌كنم الان وظيفه ديگری داريم، در واقع بايد ببينيم از ميان كانديداهای موجود كدام يک اصلح است و او را انتخاب كنيم».

مطهری همچنين با اشاره به اين‌كه كانديدای مورد نظر ما برای حضور در انتخابات رياست جمهوری دهم اعلام حضور نكرد، در پاسخ به اين سوال كه آيا اصولگرايان منتقد دولت به سكوت انتخاباتی خود ادامه خواهند داد، يا سرانجام مصداقی را مشخص خواهند كرد، گفت: «چاره‌ای جز اين نداريم؛ گزينه‌های مورد نظر ما وارد نشدند، يكی دو نفر را در نظر داشتيم كه فكر می‌كرديم اگر آنها وارد شوند فضای انتخابات عوض خواهد شد؛ به هر حال اين كار انجام نشد و حالا هم فكر كنم ديگر دير است و كاری نمی‌شود كرد».

وی با تاكيد بر اين‌كه بايد به دنبال انتخاب اصلح باشيم، افزود: «تلاش زيادی انجام داديم تا اين بار حقيقت قربانی مصلحت نشود، اما اگر ايرادی هست به كسانی است كه صلاحيت ورود را داشتند و كانديدا نشدند؛ حالا بايد ببينيم در شرايط جديد چه بايد كرد».

نماينده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ورود محسن رضايی به عرصه انتخابات را مثبت، اما در نتيجه نهايی انتخابات بی‌تاثير ارزيابی كرد و اظهار داشت: «فكر می‌كنم حضور ايشان در مجموع به عنوان يک گفتمان جديد در اصولگرايی مثبت است، ولی چون از هر دو طرف آرايی را كم می‌كند، يعنی بخشی از آرای احمدی‌نژاد و بخشی از آرای موسوی را به سوی خود جلب خواهد كرد، فكر می‌كنم در نتيجه نهايی انتخابات تاثير زيادی ندارد و ضربه‌ای هم به اصولگرايان نمی‌زند».

وی كشيده شدن انتخابات به مرحله دوم را محتمل دانست و در پاسخ به اين سوال كه آيا احمدی‌نژاد می‌تواند رای دوره گذشته خود را تكرار كند، خاطرنشان كرد: «من غيب‌گو نيستم و نمی‌توانم نتيجه انتخابات را پيشگويی كنم، اما فكر می‌كنم احمدی‌نژاد در ميان توده مردم پايگاه خوبی دارد».

عضو فراكسيون اصولگرايان مجلس شورای اسلامی تعيين مصداق انتخاباتی از سوی مجلس را به صلاح قوه مقننه ندانست و گفت: «مجلس اگر بخواهد به عنوان يک شخصيت حقوقی اعلام نظر بكند، كار درستی نيست، چرا كه اگر فرد مورد نظر مجلس پيروز شود، مجلس به طرفداری و تعصب نسبت به او متهم می‌شود و اگر رقيب او پيروز شود مجلس به دشمنی با او متهم می‌شود و در نهايت استقلال مجلس مخدوش می‌شود».

وی در ادامه با تاكيد بر اين‌كه تعيين مصداق اصلح از سوی مجلس به عنوان يک شخصيت حقوقی را مناسب نمی‌بينم، در پاسخ به اين سوال که آيا انجام سلسله مصاحبه‌هايی از سوی برخی از نمايندگان جهت سوق دادن ساير نمايندگان به سوی حمايت از يک كانديدای خاص به شأنيت مجلس ضربه نمی‌زند، تصريح كرد: «چرا همين طور است؛ هر نماينده‌ای شخصا مانعی ندارد، صحبت كند، ولی به صورت فراكسيون اصولگرايان يا گروه‌های 50 نفری و 100 نفری و امثال اينها را خيلی صلاح نمی‌دانم».

مطهری نسبت به مطرح شدن گزينه موسوی در فراكسيون اصولگرايان مجلس شورای اسلامی اظهار بي‌اطلاعی كرد و ابراز داشت: «در جلسات فراكسيون‎ها شركت نداشته و حتی در شورای مركزی هم عضويت ندارم و لذا نسبت به اين گونه اخبار اطلاعی ندارم، اما در كل حرفی كه آقای لاريجانی زده درست است كه فراكسيون تعيين مصداق نكند و اين به صلاح مجلس است».

وی در خصوص نقش نمايندگان مجلس در ارايه اطلاعات شفاف به مردم در خصوص عملكرد دولت و فراهم آوردن فضايی كه مردم بتوانند با توجه به آن دست به انتخاب درست بزنند، اظهار داشت: «نمايند‌گان مجلس در طول مدت كاری خود هر جا لازم بوده انتقاد كرده‌اند و درباره تخلفات دولت صحبت كرده‌اند و هر جا لازم بوده حمايت كنند كار خود را انجام داده‌اند؛ اگر كسانی در جريان كار مجلس باشند همه اين انتقادها و تعريف‌ها را شنيده‌اند، و لذا ديگر نيازی نيست در آستانه انتخابات دوباره از ابتدا اشتباهات دولت را بازگو كنند».

نماينده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی نقش كانديداها و ستادهای آنها را در ايجاد فضای سالم رقابتی و پرهيز از تخريب مهم دانست و افزود: «كانديداها، اطرافيان و ستاد‌های آنها بايد نسبت به حاكم كردن اخلاق بر فضای سياسی كشور در آستانه انتخابات و پرهيز از تخريب‌ها بكوشند؛ خبرنگاران نيز بايد رعايت كنند كه مطالب را همان طور كه هست انعكاس بدهند و آن را تندتر و تيزتر نكنند، ولی به هر حال هر انتخاباتی مقداری ضايعات دارد».

فرزند استاد شهيد آيت‌الله مرتضی مطهری با بيان اين‌كه آيت‌الله مطهری نسبت به مساله عدالت اجتماعی و آزادی بيان حساس بودند، در پاسخ به اين سوال كه اگر استاد مطهری امروز در جامعه حضور داشتند و اتفاقات امروز و مسير كنونی انقلاب را مشاهده مي‌كرد نسبت به چه مسايلی حساسيت نشان مي‌داد، اظهار داشت: «از جمله اهدافی كه ايشان بعد از انقلاب و در همان دو ماهی كه در قيد حيات بودند اعلام كردند، عدالت اجتماعی، آزادی بيان، استقلال فرهنگی و مساله ادامه رهبری روحانيت بود؛استاد روی اين مسايل خيلی حساس بودند و قاعدتا فكر می‌كنم اگر امروز حضور داشتند روی دو مساله عدالت و آزادی بيان، عقيده و تفكر حساسيت نشان می‌دادند».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین