کد خبر: ۸۸۲۹۵
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۳۸۸ - ۰۳:۴۹
ضمن هشدار درباره زمینه‌چینی دولت برای دیکتاتوری و استبداد تشریح شد:

ماجرای مرگ یک روحانی آبرومند در اثر مهرورزی دولت نهم

موسوی: برخی خانواده‌ها برای حفظ دین فرزندانشان اقدام به مهاجرت می‌کنند
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: میرحسین موسوی با تأکید بر اینکه «گزینش در سیستم اداری و دیگر حوزه‌ها مخالف با اهداف اولیه انقلاب است»، گفت: «در سیستم اداری ما متأسفانه امروز مسئله گزینش به صورت جدی دنبال می‌شود. من در اینکه در این گزینش‌ها حق و اسلام رعایت شود تردید جدی دارم و معتقدم که دود چنین رفتارهای تبعیض‌آمیزی به چشم روحانیت خواهد رفت».

به گزارش گروه سیاسی آفتاب، مهندس میرحسین موسوی، نخست‌وزیر دوران دفاع مقدس بعدازظهر امروز در جمع روحانیون، طلاب و اعضای مجمع روحانیون مبارز با اشاره به اینکه «رسانه ملی دیدگاه‌هایش را به درستی انعکاس نمی‌دهد»، و با بیان اینکه «در این جلسه قصد دارد در مورد نگاه دولت آینده و روحیه‌ای که باید به جامعه بدمد صحبت کند»، گفت: «دولت دهم باید روحیه‌ای در جامعه ایجاد کند که منجر به احترام به ارزشهای انقلاب و احترام بیشتر به روحانیت شود و اسلام مورد علاقه قرار گرفته و قلوب مردم و به ویژه جوانان کشور به سوی اسلام و حکومت دینی جلب و جذب شود».

وی در این جلسه که در حسینیه شماره 2 جماران و با حضور برخی روحانیون برجسته و همچنین سید یاسر خمینی، نوه حضرت امام خمینی برگزار شد، با تأکید بر اینکه «هر حرکت دولت در نظام اسلامی، واکنشی را نسبت به روحانیت و اسلام در میان مردم ایجاد می‌کند»، اظهار داشت: «رویه‌های دولت‌ها می‌تواند باعث خوش‌بینی یا بدبینی مردم نسبت به روحانیت و اسلام شود. دغدغه حضرت امام نیز همواره این بود که نظام به نحوی عمل کند که حیثیت اسلام و روحانیت حفظ شود و ایشان نسبت به هر عملی که منجر به خدشه‌دار شدن چهره اسلام و روحانیت می‌شد، حساس بودند».

میرحسین در این زمینه به بیان یک مصداق عینی پرداخت و با بیان خاطره‌ای اظهار داشت: «در اوایل مسئولیت اینجانب، جلساتی داشتیم در شورای اقتصاد، برای تصویب قوانینی 10 گانه در حوزه اقتصادی که سر و صدای زیادی هم برپا کرده بود و عده‌ای حساس شده بودند که چه گرایش و نگاهی در حوزه اقتصادی در دولت حاکم است. حضرت امام بر این اساس، 2 نماینده اختصاص دادند که در جلسات حضور داشته و بر روند تصویب این قوانین نظارت داشته باشند. این دو نفر آقای کریمی و مرحوم میانه‌جی بودند. بعدها که خدمت حضرت امام رسیدیم، امام فرمودند که من این دو نفر را مأمورد کردم که شما مشکل کمتری با شورای نگهبان داشته باشید. در اولین جلسه نیز که با نمایندگان حضرت امام برگزار شد، آقای کریمی ابتدای جلسه اعلام کردند که می‌خواهند نقل قولی از امام مطرح کنند و تأکید داشتند که لازم است این نقل قول را بیان کنند و آن این بود که شما طوری در جلسات رفتار نکنید و چیزهایی نگویید که متهم به دفاع از سرمایه‌داری شوید».

وی اضافه کرد: «استنباط من از این جملات حضرت امام این بود که ایشان به شدت نسبت به اینکه روحانیت از هر سو مورد اتهام قرار گیرند، حساس بودند». 



میرحسین موسوی در ادامه تصریح داشت: «بر این مبنا، دولتی که نظام جمهوری اسلامی روی کار می‌آید و به نام دین، حکومت اسلامی و قانون اساسی این نظام، کار می‎کند باید به گونه ای عمل کند که به اسلام و جامعه روحانیت ضربه نزدند؛ چرا که روحانیت چه بخواهد و چه نخواهد، نگاه مردم به او در اثر رفتار دولت‌ها تغییر و تحول خواهد داشت».

وی در ادامه این جلسه، با تأکید بر اینکه «هر دولتی که در آینده روی کار آید، باید موجبات حرکت جامعه به سوی نشاط و امید را فراهم کند»، گفت: «کشور فقیر یا غنی باشد، باید جوانان آن احساس کنند که منظر و تصویری روشن برای آینده، کار، مسکن، ازدواج و همچنین احترام به نظر و سلیقه‌، پیش رویشان وجود دارد و هر حرکتی غیر از این به جامعه و حتی اسلام و روحانیت ضربه خواهد زد».

وی با تأکید بر اینکه «ما جامعه پر از ترس نمی‌خواهیم»، خاطرنشان کرد: «ترس حتما، به معنای ترس از آتش و ... نیست بلکه وقتی جامعه، آینده روشن، برنامه‌ریزی و تصویر روشن نسبت به سال‌های آینده ندارد، وقتی جامعه نسبت به نتایج سیاست خارجی دولت خود نگران است که آیا آینده او را در معرض فرصت قرار خواهد داد یا تهدید، ترس در جامعه رسوخ کرده و بیش از همه در ذهن جوانان نفوذ خواهد کرد. بر این اساس است که یک عده امروز مایل‌اند بچه‌هایشان به خارج از کشور مهاجرت کنند؛ این میل صرفا به دلیل جاذبه‌های غرب نیست بلکه به دلیل روشن نبودن آینده جوانان است و حتی می‌بینیم که برخی خانواده‌ها برای حفظ دین فرزندانشان اقدام به مهاجرت می‌کنند».

موسوی تأکید کرد: «دولتی که در جهت ایجاد امید و نشاط حرکت نکند، قبل از این که به جامعه خدمتی کرده باشد، به اسلام و روحانیت ضربه زده است».

وی در ادامه با تأکید بر اینکه «دولت در نظام اسلامی باید به تلاش برای رفع تبعیض‌ها در کلانترین عرصه‌ها مشهور باشد»، گفت: «روحانیت هم باید به این شهرت داشته باشد که مخالف تبعیض‌ها در همه عرصه‌ها است. در واقع برای اینکه روحانیت سری بلند و صدایی نافذ و بلند داشته باشد، باید حس شود که حافظ منافع ملی، حافظ بهترین ارزش‌ها و حافظ همه ملت است؛ حتی حافظ یک زندانی در زمینه حقوق انسانی او است؛ در واقع کسی که به دلیل جرمی زندانی شده، در آن زمینه باید مؤاخذه شود ولی از حقوق انسانی محروم نیست و بر این اساس، باید حس شود که روحانیت حامی حقوق انسانی او نیز هست».

میرحسین موسوی در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به اینکه «گزینش در سیستم اداری و دیگر حوزه‌ها مخالف با اهداف اولیه انقلاب است»، گفت: «در سیستم اداری ما متأسفانه امروز مسئله گزینش به صورت جدی دنبال می‌شود. من در اینکه در این گزینش‌ها حق و اسلام رعایت شود تردید جدی دارم و معتقدم که دود چنین رفتارهای تبعیض‌آمیزی به چشم روحانیت خواهد رفت. ما انقلاب کرده‌ایم و نظام اسلامی تشکیل داده‌ایم که عدالت در جامعه پیاده شود و بر این اساس، اینکه ما بنابر برخی منافع حزبی، سیاسی و حتی مادی، عده‌ای را پیش بیاوریم و عده‌ای را پس بزنیم با اهداف انقلاب مغایرت جدی دارد».

به گفته مهندس موسوی، در دهه اول انقلاب این روحیه در جامعه وجود نداشت ولی متأسفانه امروز و در شرایط کنونی چنین روحیه تبعیض‌آمیزی بر جامعه ما حاکم است.

وی در این زمینه به تعویض و رفت‌وآمد پی در پی و هر روزه مدیران کشور انتقاد کرد و گفت: «مشخص نیست که این رفت‌وآمدها و تغییرها با چه ملاکی صورت می‌گیرد و چرا یک شبه یکی محبوب و یکی مغضوب می‌شود. متأسفانه در بسیاری از سازمانهای حساس تجاری، اقتصادی و فرهنگی ما در شرایط کنونی این شیوه تغییرات پی در پی و نابهنگام در حال اجراست که تنها متأثر نگاه تبعیض‌آمیز می‌باشد».

میرحسین موسوی با تأکید بر اینکه قصد ندارد دولت نهم را به دیکتاتوری و استبداد متهم کند، ضمن اشاره به اجرا نشدن قانون احیای 18 شورای عالی منحل شده به عنوان مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام، از دولت پرسید: «مگر زمینه‌های دیکتاتوری و استبداد چگونه ایجاد می‌شود»؟ 



مهندس میرحسین موسوی، در ادامه با تأکید بر اینکه «دولت نباید روحیه‌ای در جامعه بدمد که مردم حس کنند، دولت در حال دخالت در امور شخصیه آنان است»، گفت: «دولت در نظام اسلامی باید به این شهرت داشته باشد که در امور شخصی مردم تجسس نمی‌کند و البته باید تأکید داشت که این اصل تنها به دولت مربوط نمی‌شود و روحانیت نیز باید به این مشهور باشد که به مردم خوش‌بین و مخالف هرگونه تجسس دولت‌ها در زندگی مردم است».

نخست‌وزیر دوران دفاع مقدس و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: «باید دولت و روحانیت به مردم نشان دهند که نظام به آنان خوش بین است. البته اگر فسقی صورت گرفت باید در چارچوب قانون به جدی‌ترین شکل با آن برخورد شود اما اگر اساس بر این گذاشته شود که مردم در پشت پرده مسائلی دارند که دولت باید از آنها مطلع شود و مبنا بر این قرار گیرد که هر جا نهادی مدنی شکل گرفت به دید بدبینی به آن نگاه شود، مردم حس می‌کنند که نظام به آنها بدبین است و این حس نتایج خوبی در بر نخواهد داشت».

وی اضافه کرد: «دیده‌ایم که هر جا دست رحمتی به سوی جوانها دراز کرده‌ایم، آنها صدها دست به سوی ما دراز کرده‌اند و این را به خوبی می‌توان در حضور جوانان در سطح ملی در روزهای محرم و عزاداری‌ها مشاهده کرد. امروز در سطح ملی در زمینه‌های دینی استقبال گسترده‌ای از سوی جوانان صورت می‌گیرد و نباید این حس و استقبال و علاقه را دست‌کاری کرد. درست است که اختلاف سلیقه‌ها هست ولی همه ملت ما در یک اصل مشترک‌اند و آن مسلمان بودن و اعتقادشان به اسلام عزیز است. بر این اساس، دولت و نظام ما باید مجموعه همه سلیقه‌ها را در بر گیرد و هر جا تخلفی صورت گرفت با آن به جدیت مقابله کند».

مهندس موسوی در ادامه با تأکید بر لزوم رعایت همه آزادی‌های مصرح مردم در قانون اساسی، گفت: «دولت و روحانیت باید در کنار هم از این آزادی‌های قانونی حمایت کنند و این آزادی مغایرتی با اصل رعایت امنیت اجتماعی و امنیت دیگران ندارد. آنچه امروز هنرمندان و روشنفکران ما را ناراضی کرده، آن چیزهایی است که خلاف قانون اعمال شده و آزادی‌های قانونی آنان را محدود می‌سازد. کسی که دو بار کتابش به چاپ رسیده ولی در چاپ سوم مجوزش به بهانه‌های واهی لغو می‌شود و کسی که مثلا اثر هنری و سینمایی‌اش مجوز تولید گرفته و هزینه‌ها برای آن شده ولی به یکباره به دلیل استنباط و تفسیر از یک بخش، مجوز پخش پیدا نمی‌کند، به جمعیتی اضافه خواهد شد که بر اساس چنین نکته‌سنجی‌ها و خرده‌گیری‌های بی‌دلیلی در مقابل دولت قرار می‌گیرند و این به نفع نظام و اسلام نیست».

موسوی در ادامه با اشاره به دلایل حضورش در عرصه انتخابات و اعلام کاندیداتوری برای دهمین دوره ریاست‌جمهوری گفت: «از نگاه من، امروز روز دیگری است و کار دیگری باید کرد».

وی به بیان تفاوت‌های دولت نهم و شرایط کنونی با گذشته پرداخت و گفت: «قانو‌ن‌گریزی دولت، یکی از دلایلی است که موجب می‌شود شرایط را متفاوت ببینم. از ابتدای انقلاب تاکنون چنین گریز از قانونی در دولت‌ها سراغ نداشته‌ایم. اگر در ابتدای انقلاب، حتی در دولت شهید رجایی که محبوب قلوب مردم بود، اعلام می‌شد که مثلا تکلیف 10 هزار دلار از بیت‌المال معلوم نیست و مشخص نیست که در کجا هزینه شده است، پیش از آنکه قوه قضاییه اقدام کند، مردم آن دولت را ساقط می‌کردند. اما امروز به این جا رسیده‌ایم که دیوان محاسبات و مجلس شورای اسلامی که با دولت نهم نیز همسو است، به صراحت اعلام می‌کنند که تکلیف میلیاردها دلار مشخص نیست، ولی کسی اعتراضی نمی‌کند؛ در واقع باید بگوییم جامعه، ملت و نهادهای مسئول در کشور به کرختی در برابر قانون‌گریزی رسیده‌اند».

موسوی همچنین با اشاره به تعطیلی یک شبه 18 شورا در دولت نهم، به اعتراضات مجلس هشتم اصولگرا به این موضوع و اختلافاتی که منجر به کشیده شدن موضوع به مجمع تشخیص مصلحت نظام شد، اشاره کرد و تصریح کرد: «در حالی که مجمع تشخیص مصلحت نظام، تنها با سه رأی مخالف احیای مجدد این شوراها را تصویب کرده است و از این مصوبه نیز 6 ماه می‌گذرد، هنوز این قانون اجرا نشده است. من نمی‌خواهم بگویم که این دولت به دنبال دیکتاتوری و استبداد است اما باید پرسید مگر زمینه‌های دیکتاتوری چگونه به وجود می‌آید؟ کافی است ملت و دولتی نسبت به عدم اجرای قانون کرخت شود».

وی خاطرنشان کرد: «امام عظیم‌الشأن از ابتدا نسبت به این موضوع حساس بودند. در همان ابتدای انقلاب، شورای انقلاب در کنار دولت تشکیل شد تا قانونی که شورای انقلاب به تصویب می‌رساند توسط دولت به اجرا درآید و دولت نیز موظف به اجرای مصوبات شورا بود».

وی همچنین به از بین رفتن همه ساختارهای تصمیم‌گیری عقلانی در کشور در دولت نهم اشاره کرد و گفت: «این ساختارها می‌توانستند ما را از روند دوران قاجاریه جدا کرده و وارد فضای مدرن کنند. در واقع دولت‌ها در دنیای امروز هر تفکری که دارند باید از یک نظام عقلانی حاکم بر حکومت تبعیت کنند. متأسفانه این روند در کشور ما در دولت نهم از بین رفته است و نمونه‌اش نیز ویران‌سازی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی بود». 



مهندس موسوی با اشاره به اینکه «سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی بر حساب و کتاب‌های دولت‌ها نظارت می‌کند»، گفت: «امروز در دولت نهم، با هیاهوهای بسیار و تنها برای کسب چند رأی بیشتر، ریخت و پاش‌های کلان صورت می‌گیرد و کسی نیست که در مقابل آن بایستد و از دولت حساب پس بگیرد، چرا که سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی ویران شده است».

کاندیدای انتخابات دهمین دوره ریاست‌جمهوری با انتقاد از شیوه سفرهای استانی دولت نهم گفت: «متأسفانه امروز، رئیس‌جمهور به همراه بیش از 20 وزیر به روستاها می‌رود و به جای پرداختن به پروژه‌های عظیم و مهم، دامنه تعهدات دولت را تا حدی غیرعقلانی افزایش می‌دهد. نتیجه چنین روندی در درازمدت بروز خواهد کرد که علاوه بر تعطیلی پروژه‌های مهمی چون پروژه عظیم عسلویه، دولت‌های بعدی را نیز دچار تعهداتی وسیع خواهد کرد».

موسوی ادامه داد: «در واقع هر دولتی که پس از دولت نهم سکان امور اجرایی کشور را در دست بگیرد، در هر استان با 200، 300 پروژه کلنگ‌خورده و تعدادی طرح‌های آغاز شده روبه رو خواهد بود که باید پاسخ تک‌تک آنها را بدهد و همین امور بود که مرا دچار خوف نسبت به آینده کشور کرد و موجب شد وارد عرصه شوم».

وی در ادامه با اشاره به اینکه در دوران جنگ شاهد فرزندان برومندی از کشور بوده که عده‌ای از آنها شهید و عده‌ای دیگر فرماندهان بزرگ جنگ شدند، گفت: «در سطح اجرایی نیز همین افراد که از خانواده‌های متدین بودند، پس از جنگ با انگیزه و بسیار درخشان وارد عرصه سازندگی شدند و درست در هنگامی که قرار بود این درخت بار دهد و از میوه‌های آن جامعه بهره‌مند شود، با عناوینی چون گردش نخبگان، همه‌شان را قتل‌عام کردیم».

موسوی اضافه کرد: «بارها به این آقایان پیغام دادم که منهای یک لایه نازک سیاسی، با بقیه نخبگان و مدیران پرتلاش دوره‌های قبل می‌توانید کار کنید، اما متأسفانه در اثر شیوه دولت نهم در این زمینه، تعدادی از این عزیزان بسیار توانمند منزوی شده و برخی نیز لطمه آبرویی دیدند».

وی با بیان خاطره‌ای، ضمن اشاره به سیره حضرت امام در این باره گفت: «زمانی که انتقاداتی به مدیریت شورایی قوه قضاییه وارد شد و بحث‌ها را خدمت امام منتقل کردند، امام با این انتقادها موافقت کرده و 3 قوه نیز پذیرفتند که قوه قضایی شورایی بازده خوبی ندارد. پس از آن، همه منتظر بودند که امام تصمیم نهایی خود را درباره قوه قضاییه اعلام کرده و فرد مورد نظر خود را در رأس آن جایگزین کنند. اما حضرت امام مدتی حکم نمی دادند و اعلام نظر نمی‌کردند. همه آقایان مسئول در قوا، که در جلسات چهارشنبه ویژه هر ماه در منزل حاج احمدآقا شرکت می‌کردند، با هم قرار گذاشتند که در جلسه ماه جاری (وقت) این موضوع را پیش بکشند تا امام نظر خود را اعلام کنند. در آن جلسه موضوع را مطرح کردیم و از امام خواستیم که حکم خود را اعلام کنند. اما حضرت امام اشاره کردند که حکم نمی‌دهند و فرمودند من معذور هستم چرا که شش مجتهد عضو شورای قضایی، آبرو دارند و چون استعفا نداده‌اند بیم دارم آبروی آنها در معرض خطر قرار گیرد».

وی اضافه کرد: «متأسفانه اکنون با فاصله گرفتن از این سیره، با مدیران رفتاری دون شأن آنها صورت می‌گیرد. مدیری که پس از سال‌ها کار پیر شده و صدها پروژه را در طول عمر خود به ثمر رسانده و امروز کوله باری از تجربه بر دوش دارد، با دو کلمه انتقاد از دولت، یک شبه جابه جا می‌شود».

میرحسین موسوی با انتقاد از ادبیات رایج در دولت نهم میان رئیس دولت و وزرا و مدیران گفت: «در یکی از مسافرت‌های استانی دولت، آقای رئیس‌جمهور می‌گویند اگر فلان وزیر فلان کار را انجام ندهد او را در لوله می‌کنم. من از تسری این شیوه رفتاری به اخلاق عمومی جامعه هراس دارم».

وی خطاب به دولت نهم گفت: «شیوه برخورد این چنینی با مدیران، با گردش نخبگان مغایرت دارد. اگر شما یک جوان نخبه و با قابلیت و توانمند را که نسبتی هم با شما نداشت، سر کار می‌آوردید، بی‌شک گردش نخبگان صورت گرفته بود و امری مفید هم بود چرا که یک توان جدید به توان اجرایی کشور اضافه می‌شد، اما شیوه جاری، تنها به بی‌ثباتی مدیریت و سیاستگذاری‌ها منجر شده است».

مهندس میرحسین موسوی، در ادامه نشست عصر امروز خود با روحانیون و طلاب، به تمامی پرسش‌های افراد حاضر در جلسه پاسخ داد.

در این نشست که با حضور جمعی از اعضای مجمع روحانیون مبارز و روحانیان برجسته برگزار شد، در پاسخ به سؤالی درباره «دیدگاه وی درخصوص رابطه روحانیت و دولت»، گفت: «روحانیت و مرجعیت اگر استقلال خود را از دست دهد ضایعه است».

وی با اشاره به اینکه در دولت نهم متأسفانه با آبروی برخی افراد آبرومند و حتی روحانیت مستقل بازی شد، گفت: «دوستی داشتیم به نام آقای ادب که مرحوم شدند و درگذشت ایشان بیشتر به دلیل مسائلی بود که در دولت نهم علیه آبروی ایشان مطرح شد. مرحوم آقای ادب از روحانیون پاکدست و مستقلی بودند که در جریان مهرورزی به ایشان اتهام داشتن حقوق 5 میلیون تومانی زده شد و ایشان مدتها در همین مسجد سلمان فارسی در مقابل کارمندان مدارک حقوقی خود را باز می‌کردند ولی نتوانستند حقانیت خود را به اثبات برسانند».

موسوی ادامه داد: «ایشان زمانی رابط من با روحانیت در دولت دوران دفاع مقدس بودند. هر هفته به همراه ایشان جلساتی با روحانیت و طلاب داشتیم و مسائل را با آن‌‌‌ها مطرح می‌کردیم. در حواشی این جلسات مطرح شده بود که پولی در این جلسات رد و بدل می‌شود. حتی یادم هست که از قول آیت‌الله مهدوی کنی برای من پیغام آوردند که نکند بخواهید روحانیت را دولتی کنید. من در پاسخ گفتم که ما رد و بدلی نداریم و فقط شرح مسائل و تبادل نظر است. در خود آن جلسات و بارها در محافل مختلف تأکید داشته‌ام که روحانیت هرقدر از دولت مستقل‌تر باشد، نظام ما سرافرازتر است و بهترین کمک روحانیت به دولت و نظام، استقلال آنها است. در واقع به این شکل، اگر دولت کار خوبی انجام دهد، روحانیت و نظام اسلامی سرافراز است و اگر دولت هم کار اشتباهی انجام دهد، روحانیت با یک موضع انتقادی، جایگاه و شأن روحانی را در جامعه افزایش خواهد داد».

وی در بخش دیگری از این نشست، درخصوص انتقادات خود از دولت نهم گفت: «روزی در یکی از جلسات، از من سؤال شد که چرا همیشه از دولت نهم انتقاد می‌کنید و چرا محاسن آن را نمی‌گویید. من در پاسخ گفتم که محاسنی هم در دولت نهم هست که باید گفت ولی چون فرصت من اندک است و محاسن دولت نهم را نیز از صبح تا شب در 6 کانال رسانه ملی می‌گویند، ترجیح می‌دهم انتقاداتم را بگویم. بلافاصله پس از این سخنان من، بخش خبری 20:30 تنها با پخش این سخنان من، که بخش بسیار کوتاهی از سخنانم بود، درصدد نیل به اهداف خود برآمد. بنابراین ترجیح می‌دهم که دیگر هیچ صحبتی از محاسن دولت نهم نداشته باشم و تنها نقد کنم».

در ادامه یکی از حاضران از موسوی درباره استعفایش از نخست‌وزیری در گذشته و همچنین احتمال تکرار آن با توجه به اینکه حضرت امام با آن حمایت‌ها در قید حیات نیستند، سؤال کرد که وی پاسخ داد: «بنده در طول دوران نخست‌وزیری یک بار استعفا کردم چراکه با توجه به شرایط نمی‌توانستم همه وظایفم را به خوبی انجام دهم. امام آن استعفا را قبول نکردند و اگرچه این عدم پذیرش با پرخاشی همراه بود ولی آن پرخاش نیز همه‌اش لطف بود. پس از آن نیز، خدمت حضرت امام رسیدم و متوجه شدم که ایشان تصور کرده‌اند، من به دلیل پس گرفتن اختیارات تفویضی درخصوص تعزیرات مسئله گرانی، گله‌مند شده و استعفا داده‌ام. ایشان بر همین اساس، به من فرمودند که چرا به سراغ خود من نیامدید. من چون جنگ تمام شده بود لزومی نداشت که این وظیفه را به شما واگذار کنم. بنده نیز در پاسخ عرض کردم که اصلا موضوع این نبوده و بعد مشکلاتم را برایشان مطرح کردم. ایشان بعد از آن به فضایی که درباره این استعفا ایجاد شده بود، اشاره کردند و طی اعلام رسمی، از دولت حمایت کردند».

وی حمایت‌های دولت از خود را حمایت از کل دستگاه اجرایی وقت و لطف امام دانست و گفت: «در اصل باید بگویم که من اهل استعفا نیستم و اگر کاری را آغاز کنم به قوت ادامه خواهم داد. از طرفی با اصلاحاتی که در قانون اساسی صورت گرفت آن مشکلات برطرف شد. همچنین باید بگویم که اگر آن روز هم استعفا کردم تنها بر اساس وظیفه شرعی و اعتقادی بود و نه برای شانه خالی کردن از بار مسئولیت».

موسوی همچنین در پاسخ به سؤالی مبنی بر برنامه‌هایش برای تورم گرانی و حل مشکلات کشور گفت: «مشاوری در دوران نخست‌وزیری داشتم به نام مرحوم عالی‌نسب که معتقد بود مهمترین وظیفه دولت رسیدگی به مسئله تورم است و تأکید داشت تورم مالیاتی است که بدون رضایت فقرا، اغنیا بر فقرا می‌بندند».

وی اضافه کرد: «تورم باعث ایجاد ضرورت برای افزایش ماشین‌های گشت امنیتی می‌شود، چرا که هر قدر تورم بیشتر باشد، فقر بیشتر و هر قدر فقر افزون‌تر، جرم اجتماعی و بداخلاقی بالاتر خواهد رفت».

موسوی با اظهار تأسف از نهادینه شدن تورم در شرایط کنونی کشور گفت: «واردات عظیم و هزینه‌های وسیع و افزایش بی‌رویه نقدینگی، موجبات این مسئله را پدید آورده و متأسفانه 4 سال است که در آتش تورم دمیده می‌شود. بر این اساس، اولویت دولت بعدی باید پرداختن به مسئله تورم باشد».

وی افزود: «من می‌ترسم که قول بدهم چراکه سیستم آماری کشور به کلی به هم خورده و قدرت پیش‌بینی بدون دسترسی به اطلاعات دست اول برای من ممکن نیست. اما تأکید دارم که ما باید تورم را تک رقمی کنیم. در این زمینه هم باید بگویم که این کار یکی دو ساله انجام نمی‌شود اما برنامه‌هایی طراحی خواهم کرد که نیل به این هدف را ممکن ساخته و راه را هموار کنند».

موسوی در پاسخ به سؤالی درباره دیدگاهش نسبت به طرح هدفمندکردن یارانه‌ها گفت: «با هدفمند کردن یارانه‌ها مخالفتی ندارم. اما با طرحی که در این زمینه ارائه شده مخالفم چراکه تضادی جدی را میان سیاست‌های اقتصادی دولت مشاهده می‌کنم. در واقع یکی از مشکلات جدی لایحه تحول اقتصادی، متناسب نبودن آن با مجموعه سیاست‌های دولت است و در نهایت نتیجه‌ای جز به خاک نشاندن مستضعفان نخواهد داشت و از این روست که مجلس نیز در مقابل آن ایستاده است».
وی در عین حال تأکید کرد: «اصل هدفمندی یارانه‌ها اگر نظام برنامه‌ریزی ما احیا شده و دولت ذیل یک برنامه عمل کند، امری مطلوب است که نتایج خوبی دربر دارد. در واقع با شیوه کنونی، این شائبه وجود دارد که این بحث‌ها برای داشتن امکانات مالی از مسیر بودجه برای تبلیغات انتخاباتی بهتر است که خود لطمه‌ای جدی به این طرح خواهد بود».

موسوی همچنین در پاسخ به سؤالی که به کاندیدای نهایی اصلاح‌طلبان در انتخابات و همچنین حضور موازی وی و کروبی نظر داشت، اظهار کرد: «من و آقای کروبی رفقای قدیمی هستیم و باقی ماندن یا کنار کشیدن هریک از ما چیزی نیست که باعث نگرانی شود».

وی با اشاره به جلساتی برای رسیدن به نتیجه در این زمینه گفت: «ما با هم ارتباطات منظمی داریم و انشاءالله نتیجه مطلوب حاصل خواهد شد».

در ادامه نیز، یکی از حاضران از برنامه‌های ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی برای جلب آرای مردم سؤال کرد که موسوی پاسخ داد: «در ستاد ما، جناب آقای محتشمی‌پور به صورت جدی موضوع کمیته صیانت از آرا را پیگیری می‌کنند و در ستاد آقای کروبی هم این موضوع شروع شده است. باید بگویم که در ابتدای راه، سر و صداهای زیادی به پا کرده که جای سؤال جدی است. با این همه اعلام می‌کنم که ما برای احقاق حقوق ملت خواهیم ایستاد و در نهایت هم تأکید دارم که این نکته باید به مردم گوشزد شود که هجوم سراسری و حضور همگان در پای صندوق های رأی و همچنین آگاهی ملی، بهترین تضمین برای سلامت انتخابات است و برای این راه، باید دایره تبلیغات برای حضور را گسترده‌تر کنیم».

وی همچنین اظهار داشت: «از طرفی به تدریج برنامه‌هایم را مطرح می‌کنم و علاوه بر سخنرانی‌ها، جزواتی را نیز در سطح ملی توزیع می‌کنیم که به رسیدن به هدف کمک خواهد کرد».

موسوی با تأکید بر اینکه از شعار دادن پرهیز دارد، گفت: «شعار غیرقابل عملی و همچنین اصل شعار دادن جنبه غیرشرعی دارد و اگر شعارها در آینده عملی نشود، موجبات یأس را فراهم می‌کند».

وی تصریح کرد که باید بدانیم افکار عمومی ما حساس است و شعارها را هرگز فراموش نمی‌کند؛ کمااینکه شعار نفت بر سر سفره‌های مردم فراموش نشده و برای دولت نهم نیز به دردسری جدی تبدیل شده است. 



نخست‌وزیر سال های جنگ تحمیلی، در خصوص رابطه خود با مقام معظم رهبری، گفت: «من بهترین رابطه را با مقام معظم رهبری دارم و تابع قانون اساسی هستم. باید بگویم که در این سالهایی که برخی از آن به سالهای سکوت من تعبیر می‌کنند حال آنکه سال های سکوت نبوده است، همواره رابطه‌ای خوب با مقام معظم رهبری داشته‌ام و مشکلی با ایشان ندارم. البته من به دنبال استفاده از شخصیت‌ها و مقام معظم رهبری نیستم. اصول و دیدگاه‌های خود را مطرح می‌کنم و سعی دارم در چارچوب ها حرکت کنیم؛ تردیدی هم ندارم که حرکت در چارچوب بیش از هرچیز دیگر مورد قبول مقام معظم رهبری است».

وی همچنین تأکید کرد: «در اوایل انقلاب، در روزنامه جمهوری اسلامی از قانون اساسی و ولایت فقیه به صورت جدی دفاع می‌کردم. در آن دوران کسانی بودند که بنای مخالفت با این اصول داشتند و همان اختلافات و مسائل، ملاک مرزبندی‌های امروز من است».

یکی دیگر از حاضران از موسوی پرسید که آیا شما هم با رسیدن به ریاست جمهوری مسائل سیاسی را به مسائل فرهنگی ترجیح خواهید داد که موسوی در پاسخ گفت: «به نظر من حوزه سیاست، اقتصاد و فرهنگ به هم ارتباط جدی دارند و هر تصمیم اشتباهی در حوزه سیاسی، در عرصه فرهنگ و اقتصاد اثر خواهد داشت».

وی تصریح کرد: «من سالهاست که در فرهنگستان هنر با یک جمعیت میلیونی از هنرمندان کشور در ارتباط هستم. شهادت می‌دهم که این جامعه به جز عده‌ بسیار کمی که مغرض هستند، امکان کار کردن در کنار نظام و دوستی با نظام را دارند و عظمت ایران و کشور را دوست دارند. ما باید به این جمعیت با نظر مثبت به آنها نگاه کنیم».

موسوی ادامه داد: «چند روز پیش، در جمعی از کسانی که در زمینه کالاهای فرهنگی کار می‌کنند، گفتم به ایجاد یک دولت فرهنگی و یک فرهنگ غیردولتی معتقدم. همانطور که روحانیت باید غیردولتی باشد، فرهنگ نیز باید غیردولتی باشد. از طرفی هم دولت باید تلاش کند سیاست‌هایش در خدمت فرهنگ کشور باشد».

در پایان نیز، یکی از حضار از موسوی درباره برنامه‌های اقتصادی‌اش پرسید که وی گفت: «جنگ تمام شده و اقتصاد جنگی هم پایان یافته است. من قویاً از سیاست‌های دوران دفاع مقدس دفاع می‌کنم و معتقدم که این سیاست ها درست بوده و با پشتیبانی امام همراه بوده است، شاهد این مدعا هم اختیارات وسیعی بود که حضرت امام بدون درخواست دولت به آن واگذار کرد. ولی بدون شک آن سیاستها برای فضای کنونی کارایی ندارند».

موسوی در عین حال، گفت که این سخن به معنای غلتیدن ما به سمت سیاست‌های اقتصادی رایج در دنیای کنونی نیست، و افزود: «من از اقتصاد اخلاقی، دفاع از مستضعفین، دفاع از اقتصاد ملی و تولید ملی، دفاع از سرمایه‌های بخش خصوصی در تولید و تجاریت و همچنین اجرای به موقع و صحیح اصل 44 سخن گفته‌ام».

وی تأکید کرد: «اصل 44 اگر قوی و خوب و ضابطه مند اجرا شود بسیار برای کشور سودمند است؛ البته اگر مشمول زمان نشود که اگر لنگ‌لنگان به سمت آن برویم نتیجه‌ای نخواهد داشت».

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۶ - ۱۳۸۸/۰۲/۱۸
0
0
یک دفعه بگو ....... و خودتو از این همه آسمون و ریسمون خلاص کن .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۱ - ۱۳۸۸/۰۲/۱۸
0
0
خیلی کلی گویی بی محتوا و بی سندی بود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۸ - ۱۳۸۸/۰۲/۱۸
0
0
تو هم مثل بقیه.جون مادرتون باسه اینکه به قدرت برسین بقیرو قربونی نکنین.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۹ - ۱۳۸۸/۰۲/۱۸
0
1
خیلی خوب صحبت کرد، انشاالله رییس جمهور میشوند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۰۸ - ۱۳۸۸/۰۲/۱۸
0
1
با سلام
آقای موسوی بسیار سنجده و دلسوزانه صبحت کرده و بیجهت نیست که آمام ایشن را حمایت می کرد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۹ - ۱۳۸۸/۰۲/۱۸
0
0
با علی در بـدر بودن شرط نیست
ای برادر، نهروان در پیش روسـت
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۳ - ۱۳۸۸/۰۲/۱۸
0
0
بسم الله
کبوتر با کبوتر باز با باز .....
چه اطرافیان با تقوائی !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۴۸ - ۱۳۸۸/۰۲/۱۹
0
1
شهرام 0728
خیلی میخوامت برات تبلیغ میکنم میدونم که رییس جمهوری!!!!!!!!!!!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۱ - ۱۳۸۸/۰۲/۱۹
0
1
این آقایونی که از جناب آقای موسوی انتقاد می کنند لیاقتشان همین رئیس جمهور بی [...] است که کشور را به باد داده شاید هم این افراد دلشان برای یکسره شدن تکلیف نظام تنگ شده و دوست دارند زودتر آمریکا و اسرائیل جنایتکار به بهانه [...]این آدم [...] ترتیب کار کشور را بدهند و آنها به دامان ارباب آن ساعت خود پناه ببرند و درجهت باد قرار بگیرند . این هم از نتایج پوپولیسم حکومتی است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۲۰ - ۱۳۸۸/۰۲/۲۰
0
1
به امید پیروزی بلا منازعه جناب مهندس موسوی عزیز در انتخابات
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین