کد خبر: ۸۸۳۰۵
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۳۸۸ - ۱۳:۴۶
ضمن انتقاد از خشم حسودان نسبت به دانشگاه ازاد بیان شد:

هاشمی: اگر خودمان را با ژاپن یا کره جنوبی مقایسه کنیم جای شرمندگی است

مشکل اساسی کشور ضعف بهره‌وری است
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام صبح روز پنجشنبه پس از استقبال از سوی عبدالله جاسبی رییس دانشگاه آزاد اسلامی و خیر مقدم دانشجویان از واحد پرند این دانشگاه بازدید، آن را بهره‌برداری و هم‌چنین از لوح یادبود بنای این دانشگاه رونمایی کرد. وی هم‌چنین با پرده‌برداری از تندیس دانشکده فنی این دانشگاه، از کتابخانه آن و مجتمع الغدیر این دانشگاه نیز بازدید کرد.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در جمع دانشجویان دانشگاه آزاد پرند گفت: «برای من لحظه‌ بسیار شیرینی است که در میان شما دانشجویان و اساتید عزیز این دانشگاه جوان و آینده‌دار دانشگاه آزاد اسلامی سخنرانی کنم. هدف از این دیدار، زیارت شما و شنیدن حرف‌های‌تان بود. ما در دانشگاه‌هایی که می‌رویم نمایندگانی از دانشجویان و اساتید صحبت می‌کنند اما امروز تنها یک دانشجو توانست به نمایندگی از شما دانشجویان عزیز صحبت کند و می‌دانم که وقت شما کم بود. من همه‌ حرف‌های این جوان عزیز را که به نمایندگی از شما صحبت کرد قبول دارم و امیدوارم که در تامین خواسته‌های شما بتوانیم به گونه‌ای عمل کنیم که شرمنده آینده این تاریخ مشعشع نباشیم».

وی ادامه داد: «این‌که هیات علمی، اساتید و معلمان دانشگاه در سطح عالی باشند بسیار مهم و مقدس است و با هدف تاسیس دانشگاه آزاد کاملا همخوانی دارد، اما سرعت تاسیس دانشگاه و کمبود نیروهای مورد نیاز از مشکلاتی است که باید رفع شود. البته به دنبال جذب نیروهای قوی در این زمینه هستیم تا به وظیفه‌ خود عمل کنیم».

وی ادامه داد: «از کارهای مهم ما توجه ویژه به کیفیت مقاطع تکمیلی است. روزی که دانشگاه آزاد تاسیس شد، توجه به ورود به دانشگاه بود؛ چراکه این امر که ‌‌٩٠ درصد از دانشجویان از کنکور دست خالی برمی‌گشتند بسیار رنج‌آور بود اما امروز از نظر کمی، شکر خدا کمتر کسانی با دست خالی برمی‌گردند؛ لذا رسیدیم به مقطع تکمیلی که از ضرورت‌های این زمان است و امروز ظرفیت کشور در مقطع تکمیلی یک دهم است و بقیه نیروها یا باید از ادامه‌ تحصیل صرف‌نظر کنند یا به خارج از کشور بروند که حتی اگر ‌‌١٠ درصد آنان هم به خارج بروند هزینه سنگینی بر کشور تحمیل می‌شود و اگر هم بخواهیم آن‌ها را قانع کنیم که به همین مدرک کارشناسی کفایت کنند باید در آینده‌ تاریخ پاسخگو باشیم».

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه با تاکید بر این‌که " مشاهده خواهید کرد که سال به سال در جهت تقویت و توسعه‌ مقاطع تکمیلی گام برمی‌داریم" گفت: «به‌ویژه دانشگاه آزاد پرند با شرایطی که از لحاظ دسترسی دارد یعنی نزدیک به فرودگاه امام (ره) و خطوط مترو است که به زودی تاسیس می‌شود؛ لذا به نظرمان رسید که اگر پیشنهاد بین‌المللی کردن این واحد را جدی بگیریم یعنی هم استاد و هم دانشجو را می‌توان از دانشگاه‌های خارج از کشور دعوت کرد و این دانشگاه را به عنوان دانشگاه بین‌المللی در تاریخ این کشور ثبت کرد».

وی ادامه داد: «بر اساس آن‌چه در سند چشم‌انداز به عنوان افق آینده طراحی شده و مقام معظم رهبری هم آن را تایید و ابلاغ کرده‌اند، کشور باید بر محور دانایی حرکت کند. با توجه به این‌که مشکل اساسی این کشور ضعف بهره‌وری است».

وی ادامه داد: «اگر خودمان را با ژاپن یا کره جنوبی مقایسه کنیم جای شرمندگی است که ما پیرو قرآنی هستیم که اولین حرف آن علم و قلم است و وقتی از آفرینش سخن می‌گوید اشاره دارد به این‌که خداوند دلیل آفرینش انسان را به ملائکه، علم عنوان می‌کند. ما چنین مکتبی داریم. چرا باید بهره‌وری‌مان این‌قدر ضعیف باشد. ما الان از منابع کشورمان با اسراف استفاده می‌کنیم. چه آب،‌ چه نفت، ما از ماشین‌آلات بهره می‌بریم اما در استفاده از نیروی انسانی ضعیف هستیم. در برنامه‌ پنج ساله چهارم نوشته بودیم که از میزان ‌‌٨ درصد بهره‌وری، ‌‌٥ /‌٢ درصد آن را محقق کنیم اما در این چهار سال از آن‌چه بودیم پایین‌تر آمدیم».

پس از این گفته رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، دانشجویان وی را تشویق کردند اما هاشمی رفسنجانی خطاب به دانشجویان گفت: «این دست زدن ندارد باید غصه بخورید. اگر در این شرایط بهره‌وری را اصلاح نکنیم سرمایه‌گذاری در کشور اتفاق نمی‌افتد. چطور است که ما از نظر منابع طبیعی در رتبه‌های دوم و سوم هستیم و از نظر نیروی انسانی، هوشمندترین نقطه‌ دنیا هستیم و خطوط لوله‌ نفت و گاز و فیبر نوری داریم، هم‌چنین جمعیت دانشجویی عظیمی را دارا هستیم اما باید بنشینیم و غصه بخوریم که چرا بهره‌وری‌مان ضعیف است. این احتیاج به مدیران شایسته‌ای دارد که بتواند از همه چیز به نفع مردم استفاده کند».

رییس هیات موسس دانشگاه آزاد اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به آن‌چه که از سوی نماینده‌ دانشجویان درباره بالا بودن شهریه‌های دانشگاه آزاد مطرح شد نیز گفت: «انصافاً می‌بینیم جمعی از مردم ما تحصیل می‌کنند بدون آن‌که هزینه‌ای بدهند اما شما دانشجویان دانشگاه آزاد مجبور هستید بابت تحصیل خود هزینه‌هایی را بپردازید که ممکن است اغلب شما هم از خانواده‌های متمولی نباشید اما اگر دانشگاه آزاد با امکانات خود توسعه نیابد چگونه این کار را انجام دهد؟ دولت فقط می‌تواند دانشگاه‌های دولتی را توسعه دهد و البته خوب است که این کار را انجام دهد اما مجموعه‌ آن‌چه امروز به نام دانشگاه آزاد اسلامی با ‌‌٤٠٠ واحد دانشگاهی و ‌‌١٥ میلیون متر مربع زمین به وجود آمده، محصول شهریه شما دانشجویان است».

وی ادامه داد: «توسعه دانشگاه آزاد هم با شهریه شما صورت گرفته و ما مالکیت واقعی این مجموعه‌ بزرگ را از آن خانواده‌هایی می‌دانیم که هزینه‌های این دانشگاه را پرداخته‌اند و هیچ‌کس از مسوولین نیست که کوچک‌ترین سهمی از مالکیت این دانشگاه داشته باشد. ما در هیات موسس بحث می‌کنیم که این سرمایه و ثروت عظیم که در خدمت علم است به گونه‌ای تثبیت شود که صدها سال آینده نیز در خدمت نسل‌های بعدی باشد که این طرح در حال بررسی است تا چگونه این مال و حق مردم برای آیندگان باقی بماند».

وی اظهار کرد: «مطمئنا چنین ثروتی در خدمت تحصیل، تحقیق و آموزش آیندگان باید قرار بگیرد تا کشور ما پیشتاز علم آینده باشد. از سوی دیگر انتظار داریم که دولت و مجلس نیز به دانشجویان دانشگاه آزاد اگر نیاز به وام تحصیلی دارند این وام را ارایه دهد و بعداً که شغلی به دست آوردند آن را پس دهند. این امر تحقیقاً عملی می‌شود. البته ممکن است همکاری‌های لازم هم به عمل نیاید اما این توقع زیادی نیست و در عین حال گرفتن پول و بازگرداندن آن به چرخش پول در صندوق وام دانشجویان کمک می‌کند».

هاشمی رفسنجانی که مورد استقبال گسترده دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی پرند واقع شده بود، گفت: «امیدوارم در این ملاقات کوتاه چیزهای زیادی از شما دانشجویان آموخته باشم».

وی هم‌چنین در بخشی از سخنانش اظهار کرد: «از آقای جاسبی که مانند فرزندشان دانشگاه آزاد رسیدگی می‌کنند اما مورد خشم حسودان واقع می‌شود نیز تشکر می‌کنم».

کنگره بین‌المللی بزرگداشت ثقة‌الاسلام کلینی همراه با رونمایی از تصحیح الکافی نیز با حضور رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام و رییس مجلس خبرگان برگزار شد.

هاشمی رفسنجانی در این کنگره ابتدا از آیت‌الله ری‌شهری و نیز سایر کسانی که این کنگره را برگزار کردند، تشکر کرد و همچنین با تسلیت شهادت حضرت زهرا(س) و فرا رسیدن ایام فاطمیه گفت: «طبق مطالعاتم غنی‌ترین مخزن الهی را که مبنای اندیشه بشریت است در اهل بیت(ع) دیدم و به نظر نمی‌رسد که در ادیان الهی مکتبی غنی‌تر از مکتب اسلام وجود داشته باشد. اهل بیت(ع) با برخورداری از دانش لدنی و الهام گرفتن و ارتباط با منابع مطمئن دانش و آشنایی کامل با قرآن منبع دانش زمان هستند».

وی افزود: «اهل بیت(ع) متاسفانه در زمان خود به دلیل مسائل سیاسی زمانه نتوانستند آن‌چنان که خداوند طراحی کرده بود برنامه‌هایی را در جهان اسلام عملی کند. اما در مقاطعی با مجاهدت ائمه معارف ثبت شد و به عنوان یکی از اصیل‌ترین سرمایه‌های اهل بیت(ع) جاوید ماند که بخشی از آن از بین رفته اما همین مقدار هم که باقی مانده دریای بی‌کرانه‌ای است که پایه آن قرآن است».

وی خاطرنشان کرد: «از دوره تبیین و تدوین که در عصر حضور است بگذریم به عصر غیبت می‌رسیم که نقطه سرنوشت‌ساز اسلام و اهل بیت(ع) است و جمعی از بزرگان شیعه توانسته‌اند این ارتباط را محفوظ نگه دارند و خدای ناکرده اگر از دوران غیبت به ویژه غیبت صغری این استفاده‌ها نمی‌شد، معلوم نبود امروز منابع ما چه سرنوشتی داشتند. باید خدا را شکر کنیم که این افراد توانستند آن‌چه مناسب غیب صغری بوده انجام دهند».

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این‌که " دو مکتب محدثان و فقها در غیبت صغری بروز کرده است" ادامه داد: «علی‌بن ابراهیم قومی، کلینی، ابن بابویه، ابن غولویه و نهایتا مرحوم شیخ صدوق عظیم‌الشان از جمله پایه‌گذاران مکتب محدثان بودند و در مکتب فقها ابن عقیل، ابن جمیل اسکافی، شیخ مفید و شیخ طوسی که سرآمد آن‌ها بود از جمله پایه گذاران بودند که البته این دو مکتب نه تنها از هم جدا نیستند بلکه از لحاظ مناسباتی محدثان بر فقها مقدم بودند».

وی افزود: «ری از قدیمی‌ترین شهرهای دنیاست که متاسفانه تاریخ آن کاملا مشخص نیست اما آن‌قدر هست که برخی آن را به فرزندان حضرت آدم و برخی دیگر به فرزندان حضرت نوح منتسب می‌کنند».

وی عنوان کرد: «ری ده‌ها اسم داشته و از اهمیت زیادی برخوردار بوده که شاید یکی از دلایل آن موقعیت جغرافیایی آن است که از یک سو به البرز متصل است و از نظر آب منبع غنی دارد و از سویی دیگر دشت آن بهترین خاک را دارد.همچنین هوای ری به دلیل عبور باد منجیل بهترین است و از لحاظ مرکزیت هم از روزی که ایران در پهنه جغرافیا به شکل ایران درآمد مرکز حکومت بود و پس از اسلام نیز مسیر حرکت مسلمانان به سمت شرق قرار گرفت؛ لذا روی ری باید حساب کرد و کلین را باید احیا کنیم».

هاشمی رفسنجانی ادامه داد: «مرحوم کلینی از فضای ری استفاده و پایه‌های اطلاعات خود را مستحکم کرد. او همچنین برای تحقیق و مطالعه به قم، نیشابور و سمرقند سفر کرد».

وی افزود: «در طول تاریخ هرگاه به ری نگاه می‌کنیم می‌بینیم که حکومت‌های بنی‌امیه و بنی عباس توجه زیادی به این بخش داشتند و حتی جنگی که ابن سعد علیه امام حسین(ع) بر عهده گرفت به خاطر ری بود که اهمیت این شهر را نشان می‌دهد. حتی خوارج هم به ری آمدند و از طریق حکومت آن زمان، شیعیان را تحت فشار قرار دادند».

وی در ادامه با بیان این‌که " شیعیان در ری همواره با فراز و نشیب‌های زیادی مواجه بودند" اظهار کرد: «وقتی مذهب حنفی و شافعی حاکم بود وضع شیعیان خوب بود اما در زمان حنبلی‌ها، شیعه تحت فشار قرار گرفت. البته در زمان حکومت حضرت علی‌ابن ابیطالب(ع) مردم ری بهترین و آرامترین زندگی را داشتند».

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر اهمیت شهر ری، آن را پایگاه بزرگ و مستعدی دانست و اظهار کرد: «ری با حضور حضرت عبدالعظیم حسنی و مرقد مشرف حضرت امام( ره) و شهدای عزیز پایگاه بزرگی است که باید کارهای بزرگی در آن صورت بگیرد که البته آقای ری شهری کارهای خوبی را شروع کرده است و می‌تواند ری را به جایگاه بلند مرتبه‌ای برساند».

وی در بخش دیگری از سخنان خود، به بیان شرایط زندگی مرحوم کلینی در بغداد پرداخت و گفت: «در آن روزها همه‌ فرقه‌های اسلامی، در بغداد پایگاه داشتند و بخش عظیم علوم اسلامی، از آن ایرانیان مقیم بغداد بود. یعنی بغداد آن روز مانند قم امروز بود».

وی خاطرنشان کرد: «در آن دوره‌ای که ایشان آن‌جا بودند بغداد با تضعیف سیاست شرایط خوبی را برای زندگی علما فراهم کرده بود و دانشمندان زیادی را از دانشگاه جندی شاپور به بغداد می‌فرستادند و به طور کل برای شیخ کلینی مکان خوبی بود و بعید به نظر می‌رسد که ایشان ارتباط با نواب امام زمان (عج) در زمان خود نداشته باشند که البته این امر نیاز به تحقیق و مطالعه دارد».

هاشمی رفسنجانی اظهار کرد: «در آن زمان تعصبات اجازه نمی‌داد که آن‌ها به راحتی حرف بزنند مانند زمان ما که گاهی تعصبات و جاهلیت‌ها مانع از بسیاری از حرف‌ها می‌شود.در حالی که اول باید شک کرد، سوالات را پرسید و با مباحثه به نتیجه رسید. علم این‌گونه پیشرفت می‌کند. ما باید بحث‌ها و مناظره‌ها را با سعه‌ صدر برگزار کنیم و از آن بهره ببریم».

وی افزود: «در بغداد آن زمان این کارها انجام می‌شد و مرحوم کلینی با استفاده از این مسائل کتاب الکافی را که شامل بخش‌های مورد نیاز است، تالیف کرد و مجموعه‌ای که ایشان تنظیم کردند کمک کرد که در آن زمان فقها بتوانند فقه خود را تکمیل کنند به گونه‌ای که امروز می‌بینیم با وجود همه امکانات آن‌ها دست‌شان پرتر از ما بود».

وی ادامه داد: «ما امروز شباهت‌های زیادی با آن زمان داریم. کی در آن زمان شرایطی مانند امروز را داشتیم چه در زمان رضاخان؛ چه در زمان محمدرضا شاه پهلوی، امروز بر معیار حکومت اسلامی و در سایه‌ ولایت فقیه و ارتباطات و تحقیقاتی که مقدور شده و نیز ویدیو کنفرانس‌ها می‌توانیم با دانشمندان سراسر دنیا مباحثه کنیم البته با سعه‌ صدر یعنی فکر نکنیم که حرف ما حق است؛ بنابراین فکر می‌کنم آن‌چه امروز برای ایران به خصوص حوزه‌ علمیه به وجود آمده حجت الهی است و ما باید با مراعات زمان و مکان که نقش اساسی در اجتهاد دارند پیشرفت کنیم».

هاشمی رفسنجانی ادامه داد: «ما معتقدیم دین ما جهانی و ابدی است و باید بر همه ادیان غلبه کند که البته این کار با زور ممکن نیست؛ چراکه امروز زمان منطق، استدلال و علم است و البته معلوم است که زمان شیخ کلینی هم چنین فضایی بوده که ایشان کتاب علم و جهد خود را نوشتند».

وی در پایان خاطرنشان کرد: «از آن زمان که سلفی‌ها بوده‌اند تا امروز که طالبان آمدند متاسفانه بدترین نحله را در اسلام به وجود آوردند و پوشش بسیار قبیحی بر تن اسلام کردند. این وظیفه محققان و مراجع است که با تکمیل این نعمت الهی نام اسلام را بیش از پیش در جهان زنده نگه دارند».

وی پس از ایراد سخنرانی از تصحیح جدید الکافی که از آثار شیخ کلینی است رونمایی کرد.

در این مراسم آیت‌الله ری‌شهری و حجج اسلام محمدی گلپایگانی، مهریزی و شهرستانی حضور داشتند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۴ - ۱۳۸۸/۰۲/۱۸
0
0
واقعا ما در این مملکت به امثال آقای هاشمی نیازمندیم
ناشناس
|
Germany
|
۰۲:۲۲ - ۱۳۸۸/۰۲/۱۹
0
0
[...] چون هشت سالش و بلکه هشت سال بعدیش هم دست خودت بوده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۱۶ - ۱۳۸۸/۰۲/۲۰
0
0
البته ایشان خوب بود در مورد کاهش جمعیت و نسبت وسعت ارازی و منابع هم یک مقایسه ای با ژاپن میکردند
بعدا میفهمیدند کاهش جمعیت یعنی هدر دادن نیروی کار .
به چین در حال صعود هم نطری میفرمودند میدیدند جمعیت اگر صحیح مدیریت می شد ما الان از چین و ژاپن جلوتر بودیم
جمعیت زیاد چین سبب پیشرفت این کشور است
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین