کد خبر: ۸۸۳۲۷
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۳۸۸ - ۰۸:۲۷
سر انجام یک انتخابات جنجالی و شگفت‌انگیز:

رأی سرنوشت‌ساز کفاشیان به داد بن‌همام رسید

انتخابات AFC و درس‌هایی برای سیاستمداران ایرانی
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب- گروه ورزش: سرانجام پس از رقابتی بسیار داغ و جنجالی، «محمد بن‌همام» قطری توانست بار دیگر به عنوان نماینده کنفدراسیون فوتبال آسیا (AFC) در کمیته اجرایی فیفا پیروز شود و سمت خود را نگه دارد. [+]

از 46 کشور حاضر در AFC، 23 کشور رای به ریاست بن‌همام دادند و 21 کشور شیخ سلمان را برگزیدند. دو رای هم باطله اعلام شد.

بن‌همام که در روز تولدش، ریاست کنگره کنفدراسیون فوتبال آسیا را برعهده داشت بعد از انتخاب دوباره برای حضور در کمیته اجرایی فیفا گفت: «بهتر است گذشته را فراموش کنیم. گذشته گذشته است و ما باید درباره آینده فوتبال در آسیا حرف بزنیم. برای من امروز آغاز فصل تازه ای در کنفدراسیون فوتبال آسیا خواهد بود».

وی افزود: «پیروزی در این انتخابات بزرگترین هدیه تولد من بود به خصوص بعد از رقابت سختی که داشتیم».

بن همام گفت : «در سه – چهار ماه گذشته تلاش زیادی داشتم.... چند بار هم دوستانم به کمک من آمدند و روحیه از دست رفته‌ام را بالا بردند، همین دوستانی که در آسیا دارم. داوران، مربیان، بازیکنان و باشگاه‌ها از آنچه در این مدت در کنفدراسیون انجام داده‌ایم در جریان همه پیشرفت‌های گذشته بوده‌اند و فکر می‌کنم انتخاب دوباره من بهترین هدیه در مقابل همه این تلاش‌ها بود».

در ماه‌های اخیر رقابت بین بن‌همام و «شیخ سلمان» بحرینی بالا گرفته بود. بن‌همام گفته بود اگر در این انتخابات پیروز نشود، از سمت دبیر کلی AFC هم کنار خواهد گرفت، ادعایی که بعداً گفت از اعلامش پشیمان است. 

شیخ سلمان، (سمت راست) و بن‌همام، (سمت چپ)، عکس: Reuters

بیشترین بحث‌ها بر سر حمایت «چونگ مونگ‌جون» نایب‌رییس فیفا از شیخ سلمان انجام شد.

مونگ‌جون 58 ساله سهامدار عمده شرکت خودروسازی «هیوندا» کره جنوبی است. او که سابقه ریاست فدراسیون فوتبال کره را دارد و از نفوذ زیادی در فیفا برخوردار است حمایت علنی خود را از شیخ سلمان اعلام کرده بود.

مجادلاتی شگفت‌آور و نامتعارف بین بن‌همام و مونگ‌جون در گرفته بود. بن‌همام مونگ‌جون را متهم به حمایت مالی گسترده از شیخ سلمان ساخته بود و مونگ‌جون در پاسخ گفته بود بن‌همام مانند رییسان سازمان‌های تبهکاری است و چون مشکلات روانی عدیده‌ای دارد باید هر چه سریع‌تر در یک بیمارستان بستری شود.

بن‌همام همچنین یک بار گفته بود دوست دارد گردن مونگ‌جون را بزند، ادعایی که منجر به شکایت فدراسیون فوتبال کره جنوبی از او شد. البته بن‌همام بعدتر گفت این اصطلاحی در زبان عربی است و منظور او جلوگیری از کارهای مونگ‌جون بوده است.

به این ترتیب، جو روانی مسمومی بر فوتبال آسیا حاکم شده بود. اوضاع به حدی وخیم بود که «سپ بلاتر» رییس فیفا مجبور به مداخله گشت و نماینده‌های خود را برای نظارت بر انتخابات فرستاد.

رقابت سخت بن‌همام و شیخ سلمان، و الفاظی که بین بن‌همام و جونگ‌مون رد و بدل می‌شد تصویر فوتبال آسیا را مخدوش می‌ساخت، آن هم در حالی که فوتبال آسیا در سال‌های اخیر پیشرفت قابل قبولی داشته و در دنیا جایگاه مناسبی پیدا کرده بود.

بن‌همام حتی می‌خواست حق رای کویت، لائوس، تیمور شرقی، افغانستان و مغولستان را از آنها بگیرد. مرد قطری گفته بود چهار کشور آخر، چون در سه دوره مسابقات اخیر آسیایی حضور نداشتند نمی‌توانستند رای دهند.

فوتبال کویت هم توسط کمیته‌ای موقت اداره می‌شود و چون فدراسیون قبلی از سوی فیفا به حالت تعلیق درآمده، به نظر بن‌همام این کشور نباید در انتخابات حاضر می‌شد. حیرت‌انگیز آن که این پنج کشور از شیخ سلمان دفاع کرده بودند.

فیفا اعلام کرد که این کشورها مشکلی برای رای دادن ندارند و می‌توانند در رای‌گیری شرکت کنند. با این حال بن‌همام ابتدا سرسختانه مانع حضور آنها شد و در نهایت مجبور شد حق رای آنها را به رسمیت بشناسد.

بن‌همام و شیخ سلمان سفرهای بسیاری به کشورهای مختلف داشتند تا رای آنها را به دست بیاورند. هر دو نفر در تهران هم حضور یافتند و با مقامات ورزش کشورمان دیدار کردند. بن همام روز 18 اسفند 87 برای دیداری چند ساعته وارد تهران شد و شیخ سلمان هم 29 فروردین‌ماه 88 به ایران آمد. 

ضیافت ناهار فدراسیون فوتبال ایران به افتخار بن‌همام؛ عکس: IPNA

اما رئیس فدراسیون فوتبال ایران روز هفتم اردیبهشت با هواپیمای شخصی بن همام راهی سریلانکا شد تا علاوه بر دیدار با مسئولان فوتبال کشورهای جنوب شرقی آسیا اوج وفاداری خود را به بن‌همام اثبات کند. آن زمان بسیاری بر او خرده گرفتند که در صورت پیروزی شیخ سلمان جایگاه فوتبال ایران در آسیا متزلزل خواهد شد.

در این میان کشورهای عربستان سعودی، کره جنوبی، ژاپن و کویت مخالفت جدی خود را با انتخاب بن‌همام ابراز داشتند و در عین حال، «علی کفاشیان» رییس فدراسیون فوتبال ایران رای خود را به سود او به صندوق انداخت، رایی که اگر روی آن نام شیخ سلمان نوشته شده بود حالا بن‌همام برنده انتخابات لقب نمی‌گرفت.

استرالیا هم از برنده‌شدن بن‌همام دفاع می‌کرد. آنها تنها چهار سال است به AFC پیوسته‌اند و گفته می‌شد در صورتی که بن‌همام برود، از AFC اخراج خواهند شد.

استرالیا با حضور در AFC قدرت بالایی یافته و دیگر رسیدن به جام جهانی فوتبال برای آنها دغدغه بزرگی نیست. آنها پایه‌های قدرت خود را مستحکم‌تر کردند و حالا هم یک نماینده خود را نایب‌رییس بن‌همام می‌بینند. خانم «مویا داد»، کاپیتان سابق تیم ملی فوتبال زنان استرالیا به این عنوان برگزیده شده است.

بن‌همام در نهایت جایگاه خود در کمیته اجرایی فیفا و ریاست AFC را حفظ کرد؛ اما او به خوبی می‌داند که 21 رای داده شده به شیخ سلمان ناآشنا، در واقع رای عدم اعتماد تقریبا نیمی از کشورهای آسیایی به او بوده است.

بن‌همام با مخالفت‌های سرسختانه کشورهایی مثل ژاپن، کره جنوبی و عربستان کار دشواری پیش رو خواهد داشت.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین