کد خبر: ۸۸۴۱۱
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۳۸۸ - ۱۳:۱۴

گرامیداشت روز مادر در ژاپن(+عکس)

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: امروز دهمین روز از ماه پنجم سال میلادی برابر دومین یک‌شنبه ماه می ( May) در ژاپن «روز مادر» است و مردم ژاپن این روز را گرامی می‌دارند.

به گزارش خبرنگار آفتاب از ژاپن، دهمین روز از ماه پنجم سال میلادی برابر دومین یک‌شنبه ماه می ( May) در ژاپن «روز مادر» نامگذاری شده است و مراسم ویژه این روز در سراسر ژاپن برگزار می‌شود و سراسر این کشور را موجی از شادی فرا می‌گیرد. از ده روز مانده به روز مادر، در رسانه‌های ژاپنی به این موضوع می‌پردازند و با پخش میان برنامه‌ها و برنامه‌های تبلیغاتی‌، توجه مردم ژاپن را به این روز جلب می‌کنند. در این میان در فروشگاه‌ها و مغازه‌های بزرگ و نیز در اتوبوس‌ها و حتی قطارهای شهری و بین شهری مردم شاهد پوسترهای تبلیغاتی برای برگزاری هر چه با شکوه‌تر روز مادر هستند.

فروشندگان ژاپنی نیز در تلاشند با تخفیف دادن کالاهای خود در روز مادر بر گردش و رونق اقتصادی کارشان بیافزایند. بنابراین در بازارهای عمومی فریاد فروشندگان خیابانی پلاکارد به دست برای جلب مشتریان رهگذر دیدنی است. بازار فروش گل نیز در این روز از مواردی است که افزون بر رونق اقتصادی برای فروشندگان گل،‌ زیبایی ویژه‌ای را به مغازه‌ها و رهگذران گل به دست در سطح خیابان‌ها می‌افزاید.

بازار تورهای یک روزه گردشگری و نیز بازار هتل‌داری در روز مادر پُر رونق‌تر از روزهای گذشته است. در این روز برخی از خانواده‌های ژاپنی به خاطر دوری راه و نیز اشتغال مادران و فرزندانشان در طول سال، تلاش می‌کنند تا با دور هم بودن مادر و فرزندانش در یک محیط شاد و بدور از تنش کاری این روز را در خاطره‌ها به خوشی ثبت کنند و این کار را از مدتها پیش با رزرو تور گردشگری از سایت‌های اینترنتی انجام می‌دهند.

در برخی از خانواده‌ها خانم‌های خانه در این روز از انجام کار خونه معاف می‌شوند و همراه خانواده‌هایشان برای صرف غذا به رستوران دعوت می‌شوند.

اهمیت جایگاه مادر در خانواده از چنان جایگاهی برخوردار است که در بسیاری از مدارس ژاپنی نیز با بهره‌گیری از یک خانم مربی گل‌آرایی یک کلاس دو ساعتی را برای هر گروه سنی، برای ساخت گل‌هایی مقوایی با مقوا و قیچی و چسب بر پا می‌دارند. دانش‌آموزان پس از آموختن و ساخت گل، ‌آن را برای مادرانشان حین برگشتن از مدرسه به خانه هدیه می‌برند. در برخی دیگر از مدارس ژاپن نیز بین دانش‌آموزان مسابقه‌ای راه می‌اندازند و از آنان می‌خواهند که تصویر مادرشان را به زیبایی نقاشی کنند و این نقاشی‌ها را به صورت نمایشگاه در مدرسه و سپس در برخی از سالن‌های نمایشگاهی عمومی به نمایش می‌گذارند. همچنین برخی دیگر از مدارس ژاپنی هم افزون بر کارهای پیشین گروه‌های سرودی برای این روز آماده می‌کنند و جشن شادمانه‌ای در سالن مدرسه برگزار می‌کنند. 

«گل میخک» مهم‌ترین هدیه مرسوم در این روز است که به مادران می‌دهند. اما در برخی از موارد هم دیده می‌شود که گل رز قرمز رنگ، ‌ساعت مچی، هزینه تورگردشگری یک روزه و پول و نیز هر هدیه قابل‌داری که بدانند در این روز هدیه می‌دهند. از آداب هدیه دادن نیز می‌توان به هدیه دادن و سپاسگزاری حضوری نام برد. (هرآینه ژاپنی‌ها رسم بوسیدن را ندارند و مادرانشان را همانند ایرانیان نمی‌بوسند و در آغوش نمی‌کشند). دیگر این که برخی از فرزندان از مادرانشان می‌پرسند که به چه وسیله‌ای نیازمندند؟ و همان را برایش تهیه می‌کنند. نکته دیگر شیوه پسندیده فرستادن هدیه است. در ژاپن به خاطر احترام به مادر از او می‌پرسند که چه ساعتی را در خانه تشریف دارند تا همان موقع هدیه به او تحویل شود. کار تحویل هدیه می‌تواند به صورت حضوری انجام و یا با پیک فرستاده شود. در بسیاری از فروشگاههای ژاپنی به هنگام خرید روز مادر از مشتریان می‌پرسند که آیا تمایل دارید تا ما هدیه خریداری شده‌تان را به رایگان به نشانی مادر گرامی‌تان بفرستیم؟ و اگر پاسخ مثبت است در کارتی از مشتری می‌خواهند که افزون بر نام و نشانی دریافت کننده هدیه، ‌ساعت مناسب تحویل هدیه را نیز بنگارند. بدین شیوه هم فرستنده هدیه و هم گیرنده هدیه بدون دردسر و مشکل خواهند بود و این رسم پسندیده را به شادی برگزار می‌کنند.

گفتنی است ایده روز جهانی زن در اواخر سده نوزدهم میلادی و به دنبال صنعتی شدن جوامع و ظهور ناگهانی زنان در عرصه کار صنعتی مطرح شد. در روز ۸ مارس ۱۸۷۵ میلادی زنان كارگر كارخانجات نساجی در شهر نیویورک برای بهبود شرایط كار و در اعتراض به پایین بودن تراز دستمزد، دست به تظاهرات زدند. این زنان نخستین اتحادیه صنفی زنان را در ماه مارس 1895 میلادی تشکیل دادند و اعتراض‌های همانندی در همین تاریخ برای بهبود وضعیت زنان شاغل در سال‌های بعد انجام شد. از سوی دیگر آنا جارویس، زن شاعر صلح‌دوستی که روز مادر را بنیان گذاشته بود در روز 9 ماه مه سال 1905 میلادی در گذشت. دختر او که نیز نامش آنا بود، بر آن شد که کار جولیا وارد هاورد را ادامه داده و همچنین خاطره و سنت مبارزه مادرش را جاودانه سازد و از این نقطه تلاش خستگی ناپذیرش برای محقق نمودن این هدف آغاز شد. او در آغاز از كشیش منطقه‌شان خواهش کرد تا موعظه‌ای در زمینه نقش مادر در جامعه ایراد كند. سپس با نوشتن نامه‌ای به قانون‌گذاران کشور تلاش خود را برای رسمی کردن روز مادر آغاز کرد و دو سال بعد در دهم ماه مه برای نخستین بار در شهری روز مادر را جشن گرفت که مادرش در روزهای یکشنبه در مدرسه کلیسا تدریس کرده بود.

کنگره آمریکا در سال 1914 میلادی دومین یک‌شنبه ماه می(MAY ) هر سال را به پاس سپاسگزاری از تلاش مادران، «روز مادر» نامگذاری کرد و افزون بر تعطیلی این روز، پرچم‌ها را نیز نیمه برافراشته می‌دارند. 

بعدها این رسم نیز در ژاپن رواج پیدا کرد و هم‌اکنون این رسم یکی از سنت‌های ژاپنی به شمار می‌رود. این رسم گرچه یک رسم ژاپنی نیست و از آمریکا به این کشور آورده شده است، اما مسئولین ژاپنی از آن سود جستند و تلاش کردند افزون بر این که مردم‌شان را با آداب و رسوم دیگر ملل آشنا و هماهنگ کنند، یک روز شاد و خوب را برای مردمشان فراهم آورند. {$old_album_88411}
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۶ - ۱۳۸۸/۰۲/۲۰
0
0
اين كه مال روز مادر كره است بابا...
ناشناس
|
Saint Martin (French Part)
|
۰۸:۳۸ - ۱۳۸۸/۰۲/۲۱
0
0
در كشور كانادا هم چنين روزي روز مادر ميباشد
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین