کد خبر: ۸۸۴۹۳
تاریخ انتشار : ۲۱ ارديبهشت ۱۳۸۸ - ۱۴:۰۲

انتقاد لاریجانی از نحوه توزیع سهام عدالت

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: «باید برای افزایش سهم تعاونی‌ها و بخش خصوصی در اقتصاد کشور تلاش کرد».

به گزارش گروه سیاسی آفتاب، "علی لاریجانی" در نشست مشترک اعضای کمیسیون اجتماعی و اتحادیه‌های تعاونی سراسر کشور که روز دوشنبه در محل کمیسیون اصل 90 قانون اساسی مجلس شورای اسلامی برگزار شده بود، اظهار داشت: «تعاونی‌ها بخش قابل توجهی از اقتصاد ما را شکل می‌دهند و بعد از شهید بزرگوار دکتر بهشتی مسئله تعاونی‌ها را تئوری پردازی کردند».

وی افزود: «ایشان یک نگاه نقادانه‌ای نسبت به نظام سرمایه داری و نظام سوسیالیستی داشتند و جایگاه تعاونی‌ها را به عنوان یک معبری که توده مردم را بتواند پوشش دهد و آنها را برای ورود به عرصه‌های اقتصادی توانمند کند می‌دیدند».

رئیس مجلس خاطر نشان کرد: «همین محتوا تقریبا در اصول قانون اساسی بروز پیدا کرد که دولت موظف است برای توانمند سازی ملت جهت حضور در عرصه رقابت‌های قوی تر اقتصادی در کشور توانمندسازی کند».

لاریجانی گفت: «اگر ما این هویت را بپذیریم در واقع تعاونی‌ها نقش کاتالیزور خواهند داشت تا پوشش وسیعی برای ملت از نظر اقتصادی ایجاد کنند».

وی با بیان ینکه تعاونی‌ها همواره مورد توجه مقام معظم رهبری بوده است وایشان به همه دولت‌ها درباره استفاده از ظرفیت کلان اقتصادی این بخش تاکید کرده اند،اظهار داشت: «در زمان بررسی قانون اجرای اصل 44 قانون اساسی در مجمع تشخیص مصلحت نظام، برای تعاونی‌ها در اقتصاد کشور 25 درصد سهم در نظر گرفته شد».

وی افزود: «برای اینکه ببینیم چرا تعاونی‌ها به سهم خود در اقتصاد کشور نرسیده‌اند باید ببینیم کجای کار نقصان دارد. لذا ضرورت دارد که قانون فعلی ما کالبدشکافی شود».

لاریجانی با بیان اینکه واگذاری سهام عدالت باید متناسب با واگذاری‌های دولتی به بخش‌های تعاونی و خصوصی باشد خاطر نشان کرد: «وقتی اصل 44 موفق خواهد بود که بخش‌های تعاونی و خصوصی و سهام عدالت هر کدام در جای خود قرار بگیرند زیرا اگر بخش عمده واگذاری‌ها به سهام عدالت داده شود به بقیه بخش‌ها مجال کمتری داده خواهد شد».

وی افزود: «در این سال‌ها توزیع سهام عدالت از وزن بیشتری برخوردار بوده و این موضوع تعادل در توزیع سهام را به هم ریخته است».

رئیس مجلس با بیان اینکه وزارت تعاون در حال حاضر یک وزارت پرکار اقتصادی محسوب نمی‌شود، گفت: «وزارت تعاون نباید جایگزین اتحادیه‌های تعاونی شود».

وی ادامه داد: «دستگاه‌های اجرایی باید در امور اقتصادی نظارت کنند و سازوکارهای اقتصادی را به اتحادیه‌ها بسپارند چون هر قدر از ظرفیت‌های متخصصان بخش‌های غیردولتی و مردمی در تعاونی‌ها بیشتر استفاده کنیم موفق تر خواهیم بود».

لاریجانی خاطر نشان کرد: «این نشست‌ها به مجلس کمک‌ می‌کند تا به حمایت لازم از بخش تعاونی‌ها دست یابد اما این جلسات باید عالمانه باشد و تبدیل به جلسه شنیدن درد دل نشود».

رئیس مجلس اظهار داشت: «نتایج این نشست‌ها منجر به اصلاح قوانین تعاونی‌ها خواهد شد وما هم در مجلس کمک می‌کنیم تا اگر به قوانینی در این زمینه احتیاج هست، تصویب کنیم».

به گزارش خبرنگار خانه ملت، "سلیمان جعفرزاده" رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس قبل از سخنان لاریجانی یادآور شد: «ما در خصوص اجرای صحیح اصل 44 قانون اساسی به بررسی مشکلات این تعاونی‌ها پرداخته‌ایم تا برای رفع این مشکلات که عمدتاَ اجرایی هستند، تمهیداتی بیاندیشیم».

وی افزود: «کمیسیون اجتماعی پس از برآورد این مشکلات، نشست مشترکی با دولت برای حل این مسائل برگزار خواهد کرد».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین