کد خبر: ۸۸۴۹۷
تاریخ انتشار : ۲۱ ارديبهشت ۱۳۸۸ - ۱۴:۴۰
در جمع دانشجویان دانشگاه آزاد تهران مطرح شد؛

موسوی: اطلاعات درآمد نفت را در اختیار مردم می‌گذارم

تغییرات گسترده در وزارت کشور نگران‌کننده است
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: مهندس میرحسین موسوی صبح روز دوشنبه، در گردهمایی ملی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی و اجتماع چندین هزار نفری دانشجویان این دانشگاه در مجتمع آموزشی پیامبر اعظم (ص) حضور یافت.

به گزارش گروه سیاسی آفتاب، نخست‌وزیر دوران دفاع مقدس در این مراسم به همراه همسر و همکار خود، دکتر زهرا رهنورد حاضر شد که با بیان دیدگاه‌ها و نظرات خود بارها و بارها مورد تشویق و حمایت دانشجویان حاضر در سالن قرار گرفت.

وی در ابتدای سخنان خود با تسلیت به مناسبت ایام فاطمیه خطاب به دانشجویان حاضر اظهار کرد: «این اولین بار است که من در اجتماعی به این وسعت از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی قرار گرفته‌ام؛ گرچه همیشه در جریان رشد این دانشگاه و دانشجویان این نهاد عظیم و فرهنگی بوده‌ام».

موسوی اضافه کرد: «دو و نیم میلیون فارغ التحصیل و یک و نیم میلیون دانشجو، ظرفیت عظیمی را در کشور به ما نشان می‌دهد که رضایت و خلاقیت آنها می‌تواند تحول عظیمی را در کشور ایجاد کند. اندیشه‌ای که در میان این جمع وجود دارد یقینا در خانواده‌ها نیز تاثیر می‌گذارد زیرا شما یک گروه مرجع بسیار مهم و تاثیرگذار هستید. می‌توانیم حدس بزنیم که نگاه این جمع عظیم تا چه اندازه در جهت‌گیری‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی کشور موثر است».

وی خطاب به دانشجویان افزود: «نظر شما در مورد سیاست‌های اقتصادی، فرهنگی، سیاست خارجی، ‌آزادی و نوع تعامل با جهان بسیار تعیین‌کننده است و هر نوع عدم اعتماد به این نیرو به معنای در نظر نگرفتن منابع حیاتی کشور است.‌ آینده کشور متعلق به شماست و طبیعی است که هر نظام سیاسی باید به این مساله توجه داشته باشد».

موسوی در ادامه به قرار داشتن در آستانه انتخابات اشاره کرد و گفت: «انتخابات همواره شرایطی ویژه را ایجاد می‌کند و ملت به سمتی کشیده می‌شوند که نسبت به گذشته نقد و نسبت به آینده تجدیدنظر داشته باشند. فضای ایجاد شده در ایام انتخابات در سطح ملی فرصتی را فراهم می‌کند که همه اقشار یک بار دیگر به مصالح و واقعیت‌های کشور توجه کنند».

نخست وزیر دوران دفاع مقدس ادامه داد: «ممکن است در طول سال خبر یک تورم بالا یا ضربه‌ای در سیاست خارجی را ببینیم و بشنویم ولی درست در زمان انتخابات است که این اتفاقات معنای دیگری پیدا می‌کند و ملت ما درباره نتایج اقتصادی، فرهنگی و سیاسی خارجی سوال می‌پرسند و به نقد می‌کشند؛ بنابراین تصمیم گرفته‌ام که در این شرایط و در این جمع درباره نقد دولت فعلی صحبت کنم».

موسوی با بیان اینکه مهم‌ترین مشکلی که در رابطه با دولت فعلی وجود دارد، مساله قانون‌گریزی است اظهار کرد: «ملت هیچ‌گاه نمی‌تواند به سمت احراز حقوق شهروندی خود حرکت کند مگر اینکه در مسیر قانون باشد. جا دارد که دولت هم برای اینکه از یک دولت خدمت‌گذار به یک دولت انتظامی تبدیل نشود، بیشترین پایبندی را به قانون داشته باشد».

وی افزود: «عدم تکیه بر قانون در آینده به معنای آشفتگی، دیکتاتوری‌ و استبداد است. کافی است که ما چند سال به شکسته شدن مرزهای قانونی عادت کنیم، آن وقت است که مشکلات فراوانی برای ما فراهم خواهد آمد».

موسوی، انحلال شوراهای تصمیم‌گیری کشور از سوی دولت را از جمله نمونه‌های قانون‌گریزی عنوان کرد و افزود: «در کشور ما شوراها و نهادهایی وجود دارد که براساس قانون و نیازهای ملی ما ایجاد شده‌اند. حضور این شوراها تصمیمات درست و عقلانی و کارشناسی را امکان‌پذیر می‌کند. وقتی این ساختارها را ویران کنند و از بین ببرند در حقیقت هر نوع سدی را از برابر دولت برداشته‌اند و امکان تصمیم‌گیری عقلانی و درست را گرفته‌اند».

میرحسین موسوی اضافه کرد: «متاسفانه در سال های گذشته شاهد بودیم که در یک نشست و برخاست ده ها شورایی که نتیجه سال ها کار کارشناسی بود، منحل شدند و تحت مدیریت تنها هیات دولت قرار گرفته‌اند و به کمیسیون‌های فرعی دولت تبدیل شدند».

در ادامه این مراسم، تعدادی از دانشجویان منتسب به بسیج دانشجویی، فریادها و شعارهایی به نشانه اعتراض سر دادند و زمانی که با اعتراض شدید دانشجویان در سالن مواجه شد، جو سالن تا حدودی متشنج شد که موسوی در این لحظه خطاب به دانشجویان گفت: «بنشینید و آرام باشید؛ من صحبت می‌کنم. همه بگوییم زنده باید مخالف من».

دانشجویان در این لحظه با تشویق میرحسین موسوی، فریاد «موسوی موسوی حمایتت می‌کنیم» سر دادند.

نخست وزیر دوران دفاع مقدس در ادامه وظیفه سیاست‌گذاری در زمینه اقتصاد، حفظ ارزش پولی ملی و نظارت بر درست اجرا شدن سیاست‌های بانکی را از جمله وظایف شورای پول و اعتبار به عنوان یکی از مهم‌ترین شوراهای تصمیم‌گیری در کشور عنوان کرد و گفت: «در این شوراها نمایندگانی از بخش‌های مختلف کشور نظیر بخش خصوصی کشور حضور دارند. وقتی چنین شورایی را از بین می‌بریم آیا فکر نمی‌کنیم که تورم 25 درصد و مشکلات اقتصادی مختلف ناشی از حذف همین نهادهاست»؟

موسوی با بیان اینکه من هیچ نابغه‌ای را نمی‌شناسم که بتواند جای عقل و خرد جمعی را بگیرد، تصریح کرد: «حذف این شوراهای تصمیم‌گیری چیزی جز نفی تصمیم‌گیری جمعی، ‌عقلانی و حرکت به دوران قاجار نیست. برای من سوال است که در این قرن جدید و در فضای علمی چگونه می‌شود از انحلال این شوراها دفاع کنیم و آن‌ها را آمریکایی و صهیونیستی بخوانیم».

وی همچنین اظهار کرد: «آیا این درست است که در آستانه انتخابات ظرف چند روز یک مسوول دولتی عنوان کند که این دولت 16 برابر بیشتر از دولت‌های قبلی کار کرده است و دیگری هم در صدا و سیما وقتی حرف از صندوق‌ ذخیره‌ی ارزی می‌شود، این مساله را مطرح کند که امروز به اندازه هزینه‌های چند دولت ذخیره ارزی داریم؟ آیا این شیوه حرف زدن درست با یک ملت فرهیخته است؟ آیا یک مسوول در فضای امروزی باید این چنین صحبت کند یا براساس واقعیت‌ها»؟ 

موسوی در ادامه این مراسم بر لزوم وجود شفافیت اطلاعات در کشور تاکید کرد و گفت: «دانستن اطلاعات و اطلاعات داشتن از مسایل مختلف کشور جز با برخی از اطلاعات نظامی که دشمن می‌تواند از آنها سوءاستفاده کند، حق همه ملت‌ هاست و ما نباید مساله پنهانی از ملت خود داشته باشیم».

نخست‌وزیر دوران دفاع مقدس ادامه داد: «برای دولت هیچ دشواری ندارد که به مردم بگوید در چهار سال گذشته چقدر درآمد نفتی داشتیم و این‌ها را کجا هزینه کرده‌اند. من این اطلاعات را در اختیار همه مردم قرار خواهم داد. ما مساله پنهانی از مردم نخواهیم داشت. مگر ما خدمت نمی‌کنیم؟ مگر آنکه متعلق به مردم است را نباید حفظ کنیم و مگر وفادار به عهد خود با مردم نیستیم؟ نبود اطلاعات شفاف یعنی گرفتن حق مردم برای تصمیم‌گیری در سرنوشت خود، یعنی نقض حقوق شهروندی. ما با مردم برای حفظ حقوق آنها عهد بسته‌ایم».

وی در ادامه بر لزوم احترام به مدیریت‌های کشور و ثبات در مدیریت، تاکید و اظهار کرد: «در سالیان گذشته در رابطه با سازمان‌هایی که احتیاج به ثبات دارند شاهد بودیم که مدیران به شدت جابه‌جا می‌شوند. آیا فکر نمی‌کنید برای نهادی مانند بانک ملی ایران که یک بانک پرسابقه است، چهار مدیر در طول چهار سال زیاد است؟ در مورد بانک مرکزی هم شاهد بودیم که سه مدیر در چهار سال عوض شده است در حالی که این نهاد در کشورهای جهان گاهی مدیرانی با سابقه 15 سال دارد؛ آیا رکود اقتصادی، ‌تعطیلی‌ کارخانه‌ها، وقفه در تولید ملی و جذب نشدن سرمایه‌های خارجی در کشور ناشی از این مساله نیست»؟

موسوی در ادامه به تغییرات گسترده مدیران در سطح وزارت کشور و برخی سرمایه‌داران در کشور اشاره کرد و گفت: «تغییرات گسترده در وزارت کشور و فرمانداری‌ها آن هم در آستانه انتخابات برای ما نگران‌کننده است و باید برای این تغییرات به مردم توضیح داده شود. مگر چه کار می‌خواهید بکنید؟ مگر مساله پنهانی از مردم دارید»؟

وی با انتقاد از عملکرد رسانه ملی در زمینه انتخابات اظهار کرد:‌ «از یک سو تغییرات گسترده در وزارت کشور را می‌بینیم و از سوی دیگر عملکرد نامناسب رسانه ملی را شاهدیم؛ اینها برای ما نگران کننده و هشدار دهنده است و ما توصیه و نصیحت می‌کنیم که با مردم رو‌ راست باشید. انتخابات آزاد، رقابتی و منصفانه حق مردم است ولی آیا انتخابات امروز منصفانه است»؟

نخست‌وزیر دوران دفاع مقدس به پرچم‌ها، پلاکادرها و روبان‌های سبزی که جمع کثیری از دانشجویان در دست داشتند، اشاره کرد و خطاب به آنها گفت: «ما به رسانه‌ احتیاج نداریم و همین پرچم‌های سبز شما، کشور را فرا خواهد گرفت. حدود سه میلیون دانشجو یعنی همه ملت ما و شما در کنار دانش‌آموزان و دیگر جوانان و دانشجویان می‌توانید در غیبت رسانه ملی بهترین رسانه باشید».

موسوی همچنین به پلاکادری که در دست برخی دانشجویان بسیجی بود و روی آن نوشته شده بود "آیا در این بیست سال خطری وجود نداشت؟ چرا سکوت کردی؟" اشاره کرد و گفت: «کشور همیشه با مخاطراتی همراه است ولی در آن بیست سال خطری را که در این چهار سال احساس کردم، ندیدم».

وی در پایان تاکید کرد: «اگر در دوران همین دولت هم احساس می‌کردم که مخاطراتی وجود دارد اما چندان جدی نیست، به صحنه نمی‌آمدم اما الان این مخاطرات را جدی می‌بینم، پس به صحنه آمدم و تا آخر هم خواهم ایستاد».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۹ - ۱۳۸۸/۰۲/۲۱
0
0
درود بر موسوی
این مملکت رو نجات بده
زنده باد ازادی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۲ - ۱۳۸۸/۰۲/۲۱
0
0
خدا پشت و پناهت میر حسین بوی عشق میاد خدایا کمک همه عاشقان خودت کن .سبز بودن یه شعار نیست عملکرد میخواد که موسوی دارد.به امید حق ایران سبز میشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۸ - ۱۳۸۸/۰۲/۲۱
0
0
آقاي مهندس شما ماههاست كه بجاي ارائه برنامه خودتان مدام نقد ميكنيد آنهم نقدهاي تكراري.چند بار ديگر ميخواهيد بگوئيد پول نفت چه شد؟من از شما سوال ميكنم آقاي مهندس اين سي سال پول نفت چه شد؟شما نقدي بر بديهيات داريد.فكر نميكنيد اتفاقا در زمان انتخبات است كه كانديداها بجاي انتقاد بايد برنامه بدهند؟شما چهار سال فرصت انتقاد داشتيد.شما زماني كه بقول خودتان اين قانون شكنيها و تخلفها و اشتباهات در حال رخ دادن بوده ميبايستي مردم را آگاه ميكرديد تا جلوي اشتباه را بگيرند و نه حالا كه همه چيز تمام شده و ضرر و زيان وارد شده است.آقاي مهندس الان زمان ارائه برنامه است تا مردم بفهمند 1 - اگر شما رئيس جمهور شويد چه برنامه هائي براي رفع معضلات اصلي داريدو 2 - برنامه كه بدهيد آنوقت در آينده امكان مقايسه عملكرد شما با شعارهايتان وجود دارد.به قول معروف شما دم به تله نميدهيد.هيچ حرفي در اين چند ماهه نزده ايد كه فردا بشود به شما گفت كه آقاي مهندس شما در فلان ميتينگ قولي به مردم داديد مبني بر فلان چيز و چرا عمل نميكنيد.آقاي مهندس غير از اين بچه دانشجوهاي پاك و معصوم كه چيزي از سياست نميدانند و بيچاره ها تمام وقت دنبال پاس كردن درسهاي سنگين خود هستند، كس ديگري را نميتوانيد اغفال كنيد مگر طرفداران و وابستگان.به نظر من شما بايد بجاي انتقاد و يا همراه با انتقادبرنامه خود را براي رفع اين نقص ارائه بدهيد. مثلا براي من خيلي جالب است بفرمائيد غير از تمركز بر بنگاههاي زود بازده چگونه ميخواهيد آمار بيكاري را كاهش دهيد.خيلي جالبه بفهمم چگونه ميخواهيد بانكها را در كنترل بگيريد و چگونه ميخواهيد با مفاسد اقتصادي مبارزه كنيد.مثلا همين دانشگاه آزاد .براي من خيلي جالبه كه بفهمم شما چگونه ميخواهيد بدون كاهش حجم پروژه هاي عمراني تورم و نقدينگي را كنترل كنيد يا برنامه هاي اجرائي شما براي هدفمند كردن يارانه ها،اصلاح گمرك و بانكها و بهره وري و ....چيست؟وخيلي مطالب ديگر ولي دريغ از يك برنامه مدون.من مطمئن هستم در صورت انتخاب شما به رياست جمهوري ما به وضع 4 سال پيش بازگشت خواهيم كرد كه اين فاجعه اي براي ايران است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۹ - ۱۳۸۸/۰۲/۲۱
0
0
واقعا مردی!
این شجاعت ما را بیاد شجاعت امام عزیزمان در هنگام احساس خطر از استبداد رضاخانی می اندازد که ملاحظه خطراتی که ممکن بود جان ایشان را هم تهدید کند نمی کردند
البته الان استبداد مطلق نیست و رهبر معظم انقلاب سکاندار انقلابند اما ریشه های استبداد در حال جان گرفتن است
مبادا ملت مسامحه کنند و کار بجایی برسد که قابل برگشت نباشد که همگان در دادگاه الهی بایستی در برابر ازادگان عالم حساب پس دهیم
هیهات هیهات
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۰ - ۱۳۸۸/۰۲/۲۳
0
0
هنوز نتوانستم خود را قانع كنم كه با وجود اعلام حضور آقاي خاتمي در انتخابات چرا موسوي هم به صحنه آمد!!!!!!!!!
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین