کد خبر: ۸۸۵۴۸
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۳۸۸ - ۰۲:۳۲

کیهان: رای محسن رضایی از همه کمتر است

آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب: شماره روز سه‌شنبه کیهان در مطلبی که خود آن‌را گزارش خبری-تحلیلی نامیده‌، به بررسی آرايش سياسى در انتخابات دهم ریاست جمهوری در فاصله 30 روز مانده تا 22 خرداد پرداخته‌است.

به گزارش گروه مطبوعات و رسانه‌های آفتاب، در این گزارش در تحلیل وضعیت محمود احمدی‌نژاد و جریان‌های مختلفی که در ماه‌های اخیر تلاش کردند با متقاعد کردن برخی چهره‌های مطرح اصولگرا به کاندیداتوری و ایجاد انشقاق وسیع در میان اصولگرایان سبد رای وی را بشکنند؛ به محسن رضایی؛ کاندیدای اصولگرای انتخابات دهم ریاست‌حمهوری اشاره شده و آمده‌است: «به‌جز محسن رضایی- که به نظر می‌رسد رای او پایین‌تر از همه کاندیداهای حاضر در صحنه باشد - هیچ یک از چهره‌های مطرح مورد نظر جریان فوق حاضر به پذیرش و ریسک ایجاد شکاف میان اصولگرایان نشده است».

در این گزارش همچنین در ارزیابی از فضای کلی انتخابات آمده‌است: «یک ماه مانده به انتخابات ریاست جمهوری دهم، آرایش سیاسی کاندیداها و جناح‌های سیاسی حامی آنها تقریباً به طور کامل شکل گرفته و فضای سیاسی کشور در حال ورود به فاز «عملیات انتخاباتی» است».
 
این گزارش افزوده‌است: «با پایان یافتن مهلت ثبت نام و مشخص شدن «کاندیداهای قطعی» اکنون با اطمینان می‌توان گفت که داستان «آمدن و نیامدن»- که چند ماهی فوق العاده گرم بود- تمام شده و صحنه انتخابات از حیث کاندیداهایی که تصمیم به رقابت گرفته‌اند کاملاً روشن است. به دنبال واضح شدن آرایش کاندیداها، طی روزهای گذشته احزاب و گروه های سیاسی هم در حال شفاف کردن موضع خود و اتخاذ تصمیم در حمایت کاندیداهای مورد نظر خود هستند». 

گزارش‌نویس کیهان اظهار داشته‌است: «کاندیداها ظاهراً بیش از آنکه به جلب حمایت احزاب و گروه‌ها توجه داشته باشند در حال برنامه‌ریزی برای «عملیات‌های انتخاباتی» خود در یک ماه منتهی به انتخابات خصوصاً مسئله تبلیغات و حضور در برنامه‌های تلویزیونی هستند».
 
کیهان شور و حال انتخاباتی در فضای عمومی جامعه را نیز هر روز بیشتر از روز قبل دانسته و مدعی شده‌است: «تلفیق آخرین نظرسنجی‌ها توسط نهادهای مختلف همچنان از فاصله زیاد کاندیدای اصولگرایان با رقبای خود حکایت دارد، ضمناً حاکی از این واقعیت هم هست که با نزدیک شدن به ایام انتخابات به سرعت به تعداد کسانی که حضور خود در انتخابات را «قطعی» اعلام می‌کنند، افزوده می‌شود و هم اکنون جمع بندی نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که مشارکت در انتخابات 22 خرداد حداقل بالای 60 درصد خواهد بود». کیهان البته به مرجع این نظرسنجی‌ها هیچ اشاره‌ای نکرده‌است.
 

این روزنامه تند‌رو همچنین با طرح اعای عجیب دیگری ‌افزوده‌است: «نکته مهم در این میان این است که مطابق نظرسنجی‌های موجود هر چه تعداد رای دهندگان افزایش پیدا می‌کند، «سرعت رشد» رای کاندیدای اصولگرا نیز بالاتر می‌رود اما رای کاندیداهای اصلاح طلب از حدود 2 هفته پیش کاملاً ثابت مانده و نوسان آن بسیار اندک است».
 
گزارش کیهان در ادامه با اعطای لقب «مرد آرام در صحنه نا آرام» به احمدی‌نژاد آورده‌است: «محمود احمدی‌نژاد که ستاد انتخاباتی رسمی تشکیل نداده اکنون کاندیدای اجماعی بخش اعظم اصولگرایان است. اگرچه جریان‌های مختلفی در ماه های اخیر تلاش کردند با متقاعد کردن برخی چهره‌های مطرح اصولگرا به کاندیداتوری و ایجاد انشقاق وسیع در میان اصولگرایان سبد رای احمدی‌نژاد را بشکنند و شرایط را برای - حداقل- رفتن انتخابات به دور دوم مهیا کنند اما به نظر می‌رسد که این پروژه در یافتن «مصداق» مناسب دچار مشکلات جدی شده و حالا که ثبت نام کاندیداها به پایان رسیده روشن است که به جز محسن رضایی- که به نظر می‌رسد رای او پایین تر از همه کاندیداهای حاضر در صحنه باشد - هیچ یک از چهره های مطرح مورد نظر جریان فوق حاضر به پذیرش و ریسک ایجاد شکاف میان اصولگرایان نشده است». 

نویسنده مطلب ادامه داده‌است: «از سوی دیگر، با وجود اینکه احمدی‌نژاد عملاً تمرکز خود را بر ارتباط‌گیری مستقیم با مردم، پاسخ به شبهات و به قول خودش «کار تا ثانیه آخر» قرار داده تقریباً تمامی گروه‌های اصلی اصولگرا از جمله جمعیت ایثارگران و جبهه پیروان خط امام و رهبری از او حمایت کرده‌اند و او در میان نخبگان سیاسی جریان اصولگرا دارای حمایت کامل است، اگرچه ‌همواره از آنها خواسته "به تکلیف خود عمل کنند"».
 
کیهان باردیگر با تکرار ادعای پیش‌ بودن احمدی‌نژاد در نظرسنجی‌ها افزوده‌است: «او اکنون در تمامی نظرسنجی‌ها حتی نظرسنجی‌های داخلی اصلاح طلبان با فاصله‌ای جدی از رقبای خود پیش‌تر است».
بیشترین حجم این گزارش به میرحسین موسوی اختصاص یافته و وضعیت او را به یک منحنی با شیب ثابت تشبیه کرده و نوشته‌است: «میرحسین موسوی اگرچه تصور می‌کرد که به سرعت بدل به کاندیدای اجماعی اصلاح طلبان خواهد شد اما اکنون تقریباً واضح است که وی نه در «الیت سیاسی» و نه در «بدنه اجتماعی» موفق به شکل‌دهی هیچ نوعی از اجماعی نشده است. موسوی در 5/1 ماه گذشته با هجوم وسیع تندروهای اصلاح طلب به سمت خود مواجه بوده و در موارد مهمی نیز با آنها به «ائتلاف کاری» رسیده است».
 
در ادامه گزارش کیهان با طرح این ادعا که حزب مشارکت از طریق یکی از اعضای شورای مرکزی خود اکنون نقشی مهم در چینش ستادهای استانی [موسوی] دارد و سازمان مجاهدین نیز عملاً نقش لیدر فکری و جریان گفتمان ساز را در اردوگاه وی به عهده گرفته است، البته یادآور شده‌است: «پروژه تندروها برای تسخیر کامل اردوگاه موسوی دقیقاً به آن نحو که آنها می‌خواستند عملیاتی نشده اما موسوی، آزادی عمل فراوانی به حامیان خاتمی که برخی از آنها حتی با اکراه وی مواجهند، داده است». 

نویسنده مطلب این روزنامه با بیان اینکه ستاد میرحسین موسوی که تقریباً حمایت تمامی احزاب و گروه‌های حامی خاتمی را پشت سر خود دارد، تصریح کرده‌است: «[ستاد موسوی] عمده برنامه‌ریزی‌های خود بر دو دهه منتهی به انتخابات متمرکز کرده و با نام نهادن آنها به عنوان دهه‌های «تبلیغ» و «ترویج» درصدد استفاده وسیع از نهادهای مذهبی از جمله رنگ سبز در تبلیغات انتخاباتی خود است». 

کیهان در ارزیابی محتوایی فعالیت‌های انتخاباتی موسوی نوشته‌است: «به لحاظ گفتمانی نیز خود او در این مدت اگرچه سعی کرده نشان دهد که اصلاح طلب به معنای دوم خردادی کلمه نیست اما این موضوع را هم روشن ساخته که «اصولگرا» هم نیست و برای خود مدلی شبهه مستقل قائل است».
 
این روزنامه در گزارش خود با اشاره به اینکه اصلاح طلبان البته عقیده دارند موسوی عمداً در اظهار نزدیکی به آنها کم می‌گذارد و از جمله گله دارند که او «به طمع رأی اصولگرایان در حال از دست دادن رأی اصلاح طلبان است» افزوده است: «اما آنچه از مواضع علنی موسوی می‌توان فهمید این است که او قصد هیچگونه تعریض جدی به عملکرد اصلاح طلبان ندارد و دائماً تاکید می‌کند که آنها دوستان نزدیک او هستند و در دوران مسئولیت آنها هرگز برای امام و انقلاب احساس خطر نکرده است». 

کیهان همچنین با طرح این ادعا که اصلاح طلبان اکنون مهم‌ترین مشکل موسوی را «ناتوانی از ایجاد برانگیختگی اجتماعی» می‌دانند، ادامه داده‌است: «سرمایه گذاری روی سبد رأی خاتمی، از طریق نزدیک شدن بیشتر به چهره‌های تندرو آخرین پیشنهاد بخشی از جریانات دوم خردادی به موسوی برای شکستن وضع نه چندان مناسب فعلی است». 

بخش دیگری از این گزارش، وضعیت مهدی کروبی را تحلیل کرده و ضمن اینکه او را «شیخ در دام»  
خوانده‌، کروبی را جزو پدیده‌هایی در انتخابات دهم می‌داند که سرنوشت او در دو ماه پایانی به شکلی متفاوت از آنچه پیش‌تر بود در حال رقم خوردن است.
 
نویسنده مطلب این روزنامه، در ادامه آورده‌است: «تا حدود 5/1ماه پیش، کروبی عمده تلاش سیاسی خود را بر مرزبندی با جناح تندرو جبهه اصلاحات قرار داده و تلاش می‌کرد تمایز میان خود و آنها را شفاف کند. اما مدتی است که اردوگاه او وضعیتی کاملاً متفاوت پیدا کرده و بخشی از جریاناتی که در ساختارشکنی و داشتن سوابق ضدیت با نظام تابلودار و شهره هستند، توانسته‌اند اردوگاه شیخ را به تسخیر خود درآورند». 

کیهان در ادامه با بیان اینکه «از مجموعه قرائن می‌توان فهمید که این افراد با دو هدف عمده در ستاد کروبی اجتماع کرده اند: 1- بهره‌مندی از منابع مالی تقریباً وسیعی که در ستاد کروبی موجود است و 2- تعقیب هدفی که خود در برخی محافل آن را «تیراندازی به نظام از سنگر کروبی» نامیده‌اند»ادامه داده‌است: «تحلیل برخی از اطرافیان تندرو کروبی این است که کروبی سنگر امنی برای تهاجم به نظام است و می‌توان در این سنگر نشست و حملاتی سنگین علیه ارکان نظام و انقلاب تدارک دید».
 
این گزارش در ادامه البته اذعان داشته که «شیخ خود به احتمال فراوان از این قصه مطلع نیست و اطرافیانش را انسان‌هایی صدیق می‌پندارد که درصدد «جمع کردن رای» برای او هستند، اما افزوده‌است: «حقیقت قضیه این است که این عده تنها درصدد سوء استفاده از وی و مطرح کردن بحث‌هایی هستند که به قول خودشان "جای دیگر نمی‌توان به آنها پرداخت». دو بیانیه به امضای کروبی، یکی در انتقاد از اعدام کودکان(؟!) و دیگری درباره اقلیت‌ها، قومیت‌ها و دانشجویان محروم از حق تحصیل حلقه‌هایی از همین پروژه بوده و فازهای دیگری هم در راه است».
 
به نوشته این روزنامه در کنار پروژه «سوءاستفاده تندروها از کروبی» البته یک داستان موازی هم وجود دارد و آن تلاش همین عده برای کنار بردن کروبی از صحنه انتخابات «در شرایط مقتضی» است. 

گزارش‌نویس کیهان ادامه داده‌است: «برخی از اطرافیان کروبی هم‌اکنون در حال مذاکراتی با حامیان خاتمی و موسوی هستند که روشی برای «براندن»، و خلوت کردن صحنه به نفع موسوی بیابند. از جمله اخباری در دست است که نشان می‌دهد یکی از افراد مورد اعتماد کروبی که در انجام نظرسنجی‌های خاص سابقه دار است، پذیرفته نظرسنجی جدیدی «تولید» کند و در آن رای شیخ را فوق‌العاده پایین محاسبه نماید». 

بر اساس نوشته کیهان، مهدی کروبی برای اصولگرایان اکنون بیش از آنکه مایه نگرانی انتخاباتی باشد از حیث قربانی شدن او پیش پای جماعتی مایه نگرانی است که در ریختن آبروی بزرگان مهارتی بی‌بدیل و سابقه‌ای شناخته شده دارند. 

بخش پایانی گزارش به اصطلاح خبری-تحلیلی کیهان که به ارزیابی وضعیت محسن رضایی می‌پردازد، او را نامزدی «در جست وجوی ائتلاف» خوانده و افزوده است: «محسن رضایی آخرین چهره مطرحی است که در انتخابات ریاست جمهوری دهم ثبت نام کرده است. وی اگرچه خود را بخشی از جریان اصولگرا می داند اما اعلام کرده است که در دولت ائتلافی خود از همه نیروهای سیاسی حتی اصلاح طلبان استفاده خواهد کرد».
 
این روزنامه حامی دولت تئوری سیاسی پشت سر حضور رضایی «جمع کردن ریزش‌های رای احمدی‌نژاد» دانسته و البته تصریح کرده‌است که بسیاری آن را غیرمنطبق با واقعیات می‌دانند».
 
کیهان یادآور شده‌است که رضایی در مدت کوتاه حضور خود در صحنه انتخابات بیشتر به انتقاد از دولت پرداخته و کمتر متعرض اصلاح طلبان شده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین