کد خبر: ۸۸۹۴۲
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۳۸۸ - ۱۶:۴۷
در اجتماع پرشور هزاران نفر از استادان و دانشجويان استان کردستان؛

رهبر انقلاب: دنباله‌روی از آمريکا، نشانه پيشرفت نيست

روند پيشرفت کشور باید شتاب بيشتری گيرد
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: رهبر معظم انقلاب اسلامی با تبيين «مختصات و الزاماتِ مفهوم و الگوی حقيقی پيشرفت»، فرزانگان، انديشمندان و دانشگاهيان را به مطالعه، تحقيق و ترسيم مدل و الگوی ملی و بومی پيشرفت فراخواندند.

حضرت آيت‌الله خامنه‌ای صبح روز يكشنبه در اجتماع پرشور هزاران نفر از استادان و دانشجويان فهيم و آگاه دانشگاه‌های استان کردستان تاکيد کردند: «لازم است "پيشرفت و عدالت" در دهه چهارم انقلاب به گفتمانی ملی تبديل شود تا با طراحی، برنامه‌ريزی و اجرا شدن يک الگوی ملی، ايران اسلامی و ملت بزرگ آن، در پايان اين دهه، شاهد برداشته شدن گام‌های تعيين کننده‌ای در اين زمينه باشند».

ايشان مفهوم حقيقی پيشرفت را با توسعه به مفهوم رايج غربی متفاوت دانستند و افزودند: «البته اين دو مفهوم در ضمن تفاوت‌های گوناگون ممکن است اشتراکاتی نيز داشته باشند که بايد به آن‌ها توجه کرد».

ايشان، تقسيم کشورها به توسعه يافته، در حال توسعه و توسعه نيافته را، نوعی تاکتيک زيرکانه غربی‌ها برشمردند و خاطرنشان کردند: «در اين تاکتيک، مفهوم توسعه با نوعی ارزش‌گذاری غربی همراه شده به گونه‌ای که در افکار عمومی، کشور توسعه يافته، کشوری است غربی يا شبه‌غربی که فرهنگ و آداب و جهت‌گيری سياسی غرب را نيز داراست در حالی‌که ما اين برداشت را مطلقاً قبول نداريم».

رهبر انقلاب اسلامی، شرايط تاريخی، جغرافيايی، سياسی – انسانی و فرهنگی را تعيين کننده مدل و الگوی پيشرفت هرکشور دانستند و افزودند: «با توجه به تفاوت‌های فراوان در مجموعه شرايط کشورهای جهان، الگوی واحدی برای پيشرفت همه آن‌ها نمی‌تواند وجود داشته باشد».

حضرت آيت‌الله خامنه‌ای در همين زمينه خاطرنشان کردند: «ما نيز با توجه به تاريخ و فرهنگ و ديگر شرايط خاص ايران، نمی‌توانيم با پيروی از الگوهای آمريکايی – اروپای غربی، اروپای شمالی يا مدل‌های ديگر به پيشرفت دست يابيم بلکه هنر اين است که به دنبال جستجوی مدل بومی برخيزيم که نقش عمده اين مسووليت تاريخی بر عهده دانشگاهيان و انديشمندان است».

ايشان در تبيين يکی ديگر از مختصات «مفهوم حقيقی پيشرفت»، به تاثير فوق‌العاده و تعيين کننده مبانی معرفتی و اخلاقی در تعيين و انتخاب الگوی پيشرفت هر ملت پرداختند و افزودند: «هر کشوری با توجه به ديدگاه‌های فلسفی و شناختی خود، برای دسترسی به آرمان پيشرفت بايد از الگوی ويژه‌ای تبعيت کند».

رهبر انقلاب اسلامی در تشريح اين مساله مهم افزودند: «اگر در نگاه معرفتی و اخلاقی يک جامعه "اصالت پول و ثروت" و يا اصالت لذت حاکم باشد، هرچيزی که به انسان لذت دهد و ثروتی که از هر طريق حتی استعمار و استثمار و غارت به دست آمده باشد، مورد تأييد است و توسعه‌زا محسوب می‌شود در حالی‌که يک ايدئولوژی و نظام اخلاقی ديگر که "جمع آوری ثروت از هر طريق نامشروع" را مجاز نمی‌داند و "لذت" را به عنوان مجوز اقدام، به رسميت نمی‌شناسد نمی‌تواند با تبعيت از الگوی اين جوامع، به پيشرفت حقيقی دست يابد».

حضرت آيت‌الله خامنه‌ای ضمن تعميق بحث الگوی خاص پيشرفت هر ملت و کشور به برخی نقاط قوت «الگوی توسعه غربی» نيز اشاره کردند و افزودند: «ما ضمن پيروی از الگوی ملی پيشرفت، بايد نقاط قوتی همچون روح خطرپذيری و ابتکار – انضباط و شجاعت اقدام غربی‌ها را مورد غفلت قرار ندهيم».

رهبر انقلاب اسلامی پيوند عدالت با پيشرفت را يکی ديگر از مختصاتی دانستند که بايد در ترسيم نمای کلی الگوی بومی پيشرفت در ايران مورد توجه کامل قرار گيرد.

ايشان در تبيين منطق پيوند دادن پيشرفت و عدالت خاطرنشان کردند: «در الگوهای غربی، افزايش درآمد ناخالص ملی از شاخص‌های مهم محسوب می‌شود اما در نگاه اسلامی، اگر در کشوری بی‌عدالتی و فاصله فاحش طبقاتی باشد اگر درآمد ناخالص ملی ده‌ها برابر نيز شود، پيشرفت حقيقی حاصل نشده است».

حضرت آيت‌الله خامنه‌ای، در تشريح جوهره و مبنای الگوی حقيقی پيشرفت به نگاه خاص اسلام به انسان اشاره کردند و افزودند: «انسان در ديدگاه اسلام دارای دو ساحت دنيا و آخرت است و دنيا و آخرت مردم بايد توأم با يکديگر آباد شود؛ بنابراين الگوی حقيقی پيشرفت، با نگاهی که فقط به دنيا و ماديت اصالت می‌دهد و به معنويت توجهی ندارد کاملاً متفاوت است».

غفلت از دنيا و صرفاً پرداختن به آخرت - غفلت از آخرت مردم و اصالت دادن صرف به ثروت – و بی‌توجهی به مواهب و نيازهای مادی در زندگی شخصی و خانوادگی، سه انحراف عمده‌ای بود که رهبر انقلاب در ادامه بحث «الگوی حقيقی پيشرفت» به آن‌ها اشاره و تاکيد کردند: «در پيشرفت حقيقی و نگاه اسلامی، تعادل دنيا و آخرت، از شاخص‌ها و مختصات مهم است و بايد در برنامه‌ريزی و عمل شخصی و اجتماعی و اداره کشور مورد توجه کامل قرار گيرد».

ايشان بحث مهم مفهوم حقيقی پيشرفت را در جمع دانشگاهيان کردستان با پرداختن به الزامات الگوی پيشرفت ادامه دادند.

توجه کامل به استقلال کشور و پرهيز از الگوهايی که به هر طريق و از هر راه، کشور را ذليل، وابسته و دنباله روی قدرت‌های سياسی مي‌کنند، نخستين الزام الگوی پيشرفت بود که حضرت آيت‌الله خامنه‌ای مورد توجه قرار دادند.

ايشان، با اشاره به کشورهايی که در علم و فناوری و توليد ثروت پيشرفت دارند اما در مواضع مختلف به قدرت‌های جهان وابسته هستند افزودند: «دنباله‌روی از آمريکا و ديگران، نشانه پيشرفت نيست و ارزشی ندارد؛ بنابراين بايد در الگوی پيشرفت ملی، مساله استقلال کشور از اهميت کامل برخوردار باشد».

رهبر انقلاب اسلامی «جهانی شدن» را در مفهوم تبديل کشورها به پيچ و مهره‌های ماشين سرمايه‌داری غرب رد کردند و افزودند: «اگر قرار است جهانی شدن درست محقق شود کشورها بايد استقلال سياسی و اقتصادی و قدرت تصميم‌گيری خود را حفظ کنند».

حضرت آيت‌الله خامنه‌ای «توليد علم» را از ديگر الزامات الگوی صحيح پيشرفت دانستند و افزودند: «بايد در بحث علم نيز همچون مباحث اقتصادی، ميان واردات و صادرات علمی، توازن و تراز قابل قبولی وجود داشته باشد».

ايشان پيشرفت‌های علمی سه دهه اخير را خوب برشمردند و از تبديل «توليد علم» به گفتمان غالب دانشگاهی ابراز خرسندی کردند اما افزودند: «به علت عقب ماندگی‌های عميق، بايد شتاب حرکت علمی خود را در همه عرصه‌ها هرچه بيشتر افزايش دهيم و با نظريه‌پردازی در علوم مختلف از جمله علوم انسانی، به دانش بشری بيفزاييم و لازم است توجه به توليد علم در تبيين الگوی پيشرفت ملی مورد توجه کامل باشد».

حضرت آيت‌الله خامنه‌ای مبارزه و حضور در ميدان رويارويی‌های مختلف با مراکز قدرت استکباری را از ديگر الزامات الگوی پيشرفت حقيقی اعلام کردند و افزودند: «با عافيت‌نشينی و وارد نشدن در ميدان‌ها، هيچ کشور و ملتی پيشرفت نکرده و نخواهد کرد».

رهبر انقلاب اسلامی سکوت و بی‌اعتنايی مراکز استکبار و مجامع جهانی از جمله سازمان ملل را در قبال جنايات صهيونيست‌ها در نبرد 22 روزه غزه، برخورد با حقوق هسته‌‌ای ملت ايران و کشتار هر روزه غيرنظاميان به دست آمريکايی‌ها در برخی کشورهای همسايه ايران را نمونه‌ای از ظلم اسفناک موجود در جهان خواندند و افزودند: «يک ملت زنده بايد با اين مسائل مبارزه کند که خوشبختانه ملت و مسوولان، و جوانان و فرزانگان ما در همه اين سال‌ها، از اين جنايات و بی‌عدالتی‌ها اعلام نفرت کرده‌اند».

رهبر انقلاب اسلامی با انتقاد از کسانی که به روحيه ايستادگی ملت ايران اعتراض می‌کنند افزودند: «امروز يعنی در دوران سرافرازی ملت ايران و نظام اسلامی، وقتی کسی جنايات امريکا و صهيونيست‌ها را در تريبون‌های جهانی مطرح مي‌کند ملت‌های جهان از انقلاب اسلامی درس می‌گيرند و شجاع مي‌شوند اما متأسفانه در داخل عده‌ای احساس خجالت و شرمندگی می‌کنند همان‌گونه که در رژيم طاغوت هم برخی از خواندن نماز در ميان جماعت و در ملأ عام احساس شرمندگی می‌کردند».

حضرت آيت‌الله خامنه‌ای تأکيد کردند: «مواضع صريح و مستحکم ملت مقتدر ايران درباره مسائل بين‌المللی همواره بايد با افتخار مطرح شود تا جهانيان عظمت اين مردم و نظام منتخب آن‌ها را بيشتر دريابند».

رهبر انقلاب اسلامی در بخش ديگری از سخنان‌شان ديدار با دانشگاهيان و دانشجويان پرشور، پرنشاط و صميمی کردستان را بسيار پرثمر و اميدبخش دانستند و افزودند: «جوانان دانشجوی اين منطقه نيز مانند ديگر مناطق کشور، با روحيه پيشرفت طلبی و نوآوری، مشغول کار و تلاش هستند و من مطمئنم با حفظ اين روحيه پرطراوت و پرنويد، فردای نظام و کشور از امروز به مراتب پيشرفته‌تر و بهتر خواهد بود».

ايشان با انتقاد از برخی که با غفلت يا تعصب، جوانان و دانشجويان را «روی برگردانده از آرمان‌ها» معرفی می‌کنند افزودند: «اينجانب با تکيه بر واقعيات، هرگز اين حرفها را باور نکرده و نخواهم کرد چرا که با ارتباطات مختلفی که با جوانان و دانشجويان دارم تعلق خاطر و دلبستگی عميق آنان را به اسلام و انقلاب و ايران احساس و درک کرده‌ام».

ايشان مطالب مطرح شده در سخنان نمايندگان استادان و دانشجويان کردستان را بسيار مفيد دانستند و به وزيران محترم علوم – بهداشت و درمان و آموزش پزشکی و معاون علمی رياست جمهوری که در اين ديدار حضور داشتند مأموريت دادند با بررسی پيشنهادهای مطرح شده راههای اجرايی شدن آنها را در حد ممکن و معقول پيدا کنند.

حضرت آيت‌الله خامنه‌ای همه را به تعميق کارها و پرهيز از سطحی نگری توصيه کردند و افزودند: «بايد ارتباطات و جلسات رودررو، صريح و صميمی مسئولان دستگاهها با دانشجويان بيشتر شود تا به فضل الهی از دل اين جلسات پربرکت، راههای حل مسائل دانشجويی و دانشگاهی مشخص و روند پيشرفت کشور نيز شتاب بيشتری گيرد».

ايشان در بخش ديگری از سخنانشان با اشاره به شعارهای اسلامی – انقلابی که دانشجويان و دانشگاهيان کردستان در اين ديدار سر می‌دادند افزودند: «دشمن هزينه‌های زيادی صرف کرد تا جدايی قوم کرد را از ديگر اقوام ايرانی تبليغ و القا کند اما آنچه در اين اجتماع عظيم، روز سه‌شنبه هفته گذشته در ميدان آزادی سنندج و ديروز در مريوان رخ داد بار ديگر اثبات کرد که همه اقوام ملت ايران يکپارچه و متحد آرمانهای اسلامی – ملی را دنبال می‌کنند».

حضرت آيت‌الله خامنه‌ای تنوع قوميتها را فرصتی حقيقی خواندند و افزودند: «اقوام ايرانی اعم از فارس، کرد، ترک، لر، بلوچ، عرب، ترکمن و ديگر اقوام می‌توانند با تقويت وحدت موجود، در نوعی مسابقه ملی برای پيشرفت کشور، به نقش آفرينی بپردازند و منشأ خيرات و برکات فراوان شوند».

در ابتدای اين ديدار شماری از استادان و دانشجويان به اين شرح ديدگاههای خود را درباره موضوعات مختلف مطرح کردند:

- دکتر طيب قديمی: رئيس دانشگاه علوم پزشکی کردستان

- دکتر محمدرضا ستاره: استاد دانشگاه کردستان – دانشمند برتر کشورهای اسلامی در سال 1387 و عضو بسيج اساتيد و دارنده مقام اول جشنواره‌های خوارزمی در سالهای 1380 و 1383

- افسون زندی: دانشجوی برتر دانشگاه علوم پزشکی کردستان و از فعالان علمی – فرهنگی و نفر اول ممتازين بسيج کشور در سال 1387
- «علی صلاح» شهسواری: از نخبگان و دانشجويان برتر و دارنده جوايز مختلف از جشنواره‌های علمی داخلی و خارجی

- فرامرز مرادی: استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج – دارای 7 اختراع ملی و يک اختراع جهانی

- خَبات ساعدی: دانشجوی ممتاز دانشگاه پيام نور و از جوانان برگزيده استان

- نوراله نوربخش: دانشجوی دکترای شيمی و نفر اول رشته کارشناسی ارشد دانشگاه کردستان

محورهای مهمی که نمايندگان استادان و دانشجويان در اين ديدار مطرح کردند عبارتند از:

- ضرورت توجه بيشتر به نهضت توليد علم و جنبش نرم افزاری

- توجه به کيفيت دوره‌های تحصيلات تکميلی درکنار گسترش کمی

- لزوم سياستگذاری مدون در امر پژوهش برای جلوگيری از موازی کار و به هدر رفتن انرژی تحقيقاتی دانشگاهها

- تشکيل پژوهشکده‌های خود اتکا برای تعميق کيفی فعاليتهای پژوهشی و تأمين نيازهای جامعه

- برخورد توأم با عفو و اغماض با اشتباهات برخی دانشجويان

- افزايش امکانات مختلف دانشگاهها به ويژه در مناطق محروم

- حمايت جدی از شرکتهای دانش بنيان

- استفاده بيشتر از نخبگان بومی در مديريتهای مختلف

- سرمايه گذاری برروی ابدعات و طرحهای نخبگان و استعدادهای استان به عنوان راهی برای ايجاد اشتغال

- پيشنهاد ايجاد منطقه تخصصی فناوريهای نرم در استان کردستان

- بازخوانی و کيفی سازی نظام آموزش عالی

- حمايت بيشتر مادی و معنوی از مخترعان و مبتکران استان

- ايجاد نظام پژوهش محوری و دانشجو محوری بجای نظام «حفظ محوری»

- تأسيس دانشگاه بين المللی در استان

- توجه هرچه بيشتر به مباحث قرآنی در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی

- تقويت ارتباط دانشگاه و صنعت

- ايجاد کارخانه های دانشگاه محور با حضور دانشجويان و استادان در همه مراحل طراحی و ساخت کارخانه‌ها

- ايجاد شبکه ملی اطلاعات برای ارتباط نخبگان سراسر کشور

در اين اجتماع همچنين دانش آموز، خانم ريحانه حسينی – نفر اول فعاليتهای علمی استعدادهای درخشان – برگزيده المپياد کشوری رياضی و حافظ قرآن، به نمايندگی از دانش آموزان استان کردستان خواستار افزايش امکانات علمی – فرهنگی و ورزشی استان – تأسيس خانه های علوم و پيگيری طرح تحول بنيادين در نظام آموزش و پرورش شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین