کد خبر: ۸۹۰۰۶
تاریخ انتشار : ۲۹ ارديبهشت ۱۳۸۸ - ۱۳:۰۹

گزارش abc از نو‌آوری‌های تبلیغات انتخاباتی موسوی

آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب- سرویس بین‌الملل: کاندیداهای ریاست جمهوری تلاش‌ دارند با استفاده از روش‌هایی نوین مانند وبسایت‌های اینترنتی از قبیل یوتیوب و فیس‌بوک و همچنین پیام‌های کوتاه موبایل، آرای بیشتری به سود خود جذب کنند.

اما اینجا واشنگتن در نوامبر سال 2008 نیست. اینجا، ایران در سال 1388 است!

این مسئله، نشانه‌ای دال بر رقابت‌های داغ انتخاباتی در جامعه و کشوری است که به طور روز افزونی با فن آوری‌های جدید سر و کار دارد. در کمتر از یک ماه‌ آینده، ایرانیان تصمیم خواهند گرفت که آیا محمود احمدی‌نژاد، دفتر کار خود را ترک خواهد کرد و یا برای دوره چهار ساله دیگری انتخاب خواهد شد.

بیش از 400 کاندیدا در انتخابات ریاست جمهوری ایران که روز 22 خرداد برگزار می‌شود، ثبت نام کرده‌اند. اما نورافکن، فقط بر روی سه نفر از رقبای احمدی‌نژاد قرار گرفته است: میر حسین موسوی، مهدی کروبی و محسن رضایی.

در میان این سه کاندیدا، موسوی جدی‌ترین رقیب به نظر می‌رسد. موسوی، همچنین فردی است که از لحاظ استفاده از فن آوری‌های نوین، بالاترین رتبه را در میان کاندیداها به خود اختصاص داده است. کمپین انتخاباتی او در انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری، صفحاتی در وبسایت‌های فیس‌بوک و توییتر ایجاد کرده است.

فیس‌بوک به کمک مهندس موسوی آمده است [+] 



«کلی نیک‌نژاد» (Kelly Niknejad)، ناشر یک سایت خبری اینترنتی در این زمینه می‌‌گوید: «کمپین انتخاباتی موسوی، از همه کاندیداهای دیگر بیشتر در معرض دید قرار داشته است. او بیشترین استفاده از فن‌آوری را انجام داده است، چرا که هدف او جذب آرای اکثریت مردم است: نخبگان، جوانان و زنان».

در همین حال، «بهزاد مرتضوی»، مسئول کمیته تبلیغات انتخاباتی میر حسین موسوی در گفت و گو با «فایننشال‌تایمز» اظهار داشته است: «ما در حال استفاده از فن آوری‌های نوین هستیم، چرا که آن‌ها این ظرفیت را دارند که توسط خود افراد گسترش پیدا کنند. با استفاده از این فن آوری‌ها، مردم می‌توانند خودشان به ارسال بلوتوث، ایمیل و پیام‌های کوتاه بپردازند. آن‌ها همچنین می‌توانند هواداران بیشتری را به فیس‌بوک سرازیر کنند». 

«صالحی اصفهانی»، یک پروفسور اقتصاد در دانشگاه ویرجینیا بر این عقیده است که تبلیغات انتخاباتی اینترنتی نقش یک عامل برابر کننده را دارد. 

وی چنین می‌گوید: «دسترسی به اخبار از طریق اینترنت، بسیار ارزان‌تر و با صرفه‌تر از خرید روزنامه است. علاوه بر آن، تقریبآ همه می‌دانند که صدا و سیمای دولتی ایران در اختیار محافظه‌کاران قرار دارد؛ بنابراین رساندن پیام کاندیداهای اصلاح‌طلب به گوش مردم از این طریق، بسیار سخت است. در مجموع، اینترنت دموکراتیک ‌تر است».

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین