کد خبر: ۸۹۲۱۵
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۳۸۸ - ۱۶:۳۰

نماینده بندرعباس: مجلس مستعد استیضاح وزیر کشاورزی است

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: نمایندگان مجلس پس از شنیدن گزارش کمیسیون و اظهارات نماینده هرمزگان و پاسخ وزیر جهاد کشاورزی با 89 رای موافق، 93 رای مخالف و 6 رای ممتنع از میان 194 نماینده حاضر به قانع کننده بودن اظهارات وی رای ندادند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی آفتاب، نمایندگان در جلسه علنی روز چهارشنبه مجلس گزارش کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی درباره سئوال سید مصطفی ذوالقدر نماینده بندرعباس از محمدرضا اسکندری وزیر جهاد کشاورزی را بررسی کردند.

ذوالقدر، از وزیرجهاد کشاورزی این سوال را مطرح کرده‌بود که چرا با وجودی‌که درختان لیموترش باغداران بندرعباس در اثر بیماری «جاروی جادوگر» ازبین رفته است، دولت از پرداخت خسارت به کشاورزان خودداری می‌کند؟

این در حالی است که کمیسیون کشاورزی آب و منابع طبیعی ضمن بررسی این سوال پیشنهاد کرده بود تا نمایندگان وزارت جهاد کشاورزی با هماهنگی ذوالقدر به منطقه اعزام شده و ضمن برآورد خسارات باغداران، راهکارهای مقابله با این بیماری را شناسایی و درجهت تامین خسارت باغداران و رفع آلودگی و جلوگیری از انتشار بیماری، تمهیدات لازم را اتخاذ کند.

وزیرجهاد كشاورزی نیز در پاسخ به سوال نماینده بندرعباس گفت: «‌این بیماری از سال 1379 وارد کشور شده و درختان لیمو را در استان‌های هرمزگان و کرمان آلوده کرده است».

وی ضمن بیان این مطلب كه در مدت 12 سال گذشته 12درصد از باغات لیمو آلوده به این بیماری شده‌اند، گفت: «تنها راه‌حل مقابله با این بیماری، امحاء درختان و جایگزین کردن درختان جدید است که وزارت جهاد کشاورزی از اواخر سال 85 این اقدامات را آغاز کرده است».

اسکندری گفت: «شما باید ازکسانی این سوال را بپرسید که هیچ اقدامی برای مقابله با این بیماری نکردند و فقط تا سال 85 پیشروی این بیماری را درکشور ردیابی می‌کردند».

وی افزود: «وزارت جهاد کشاورزی ضمن تشکیل یک تیم تخصصی برای پیگیری موضوع از طریق ستاد حوادث غیر مترقبه اعتباراتی برای آنان در نظر گرفت».

ذوالقدر؛ نماینده بندرعباس توضیحات وزیر را قانع کننده ندانست و خطاب به اسکندری خاطر نشان کرد: «در حال حاضر مجلس مستعد استیضاح شماست و اگر فرصتی برای دولت باقی مانده بود حتماً شما را استیضاح می‌کردیم نمره شما در مهار این بیماری صفر است نه بیست».

نماینده بندرعباس با یادآوری این نکته که استان هرمزگان روزگاری بزرگترین صادر کننده لیموترش در منطقه بوده است، گفت: «با این حال و با بی توجهی وزارت جهاد کشاورزی امسال دهها تن لیموی خشک به کشور وارد شده است».

وی خواستار کمک نقدی دولت به باغداران شد و گفت: «آیا راضی می‌شوید کسانی که روزگاری صادر کننده لیمو بودند امروز از کمیته امداد کمک مالی بگیرند؟ آئین نامه حفظ نباتات، پرداخت خسارت به باغداران را مجاز دانسته است و در ردیف‌های بودجه نیز پیش بینی شده که اگر یک بیماری برای محصولات کشاورزی به‌وجود آید، دولت به کشاورزان و باغداران کمک کند اما تا کنون ریالی به کشاورزان پرداخت نشده است».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین