کد خبر: ۸۹۵۶۹
تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۹:۴۰
مرعشی: ورود آقای زاکانی به جمع اصلاح‌طلبان را تبریک می‌گویم

زاکانی: قالیباف پیش خاتمی رفت و گفت تا ظهر ابطحی را می‌گیریم

هاله نور این دستمال سبزی است که گردن مرعشی افتاده است
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: مناظره علیرضا زاکانی نماینده‌ دوره هفتم و هشتم مجلس شورای اسلامی و حسین مرعشی سخنگوی حزب کارگزاران با عنوان "گفتمان اصلاح طلبی و اصولگرایی و انطباق آنها با گفتمان امام (ره)" از سوی بسیج دانشجویی دانشگاه شریف در آمفی‌تئاتر مرکزی این دانشگاه برگزار شد.

زاکانی در این مناظره گفت: «به نظر من گفتمان اصلاحات به معنایی که بیان می‌شود تعریف درستی ندارد و پایه استدلال من گفته آقای تاجیک در سال 82 می‌باشد که گفت اگر یک نفر توانست از اصلاحات تعریف درستی دهد و دو نفر دیگر آن را تایید کنند من قبول دارم. پس در گفتمان اصلاح‌طلبی به این گونه بوده است که هر کسی از ظن خود شد یار من و تعریف درستی از اصلاحات ارایه نشده است».

زاکانی تصریح کرد: «در مولفه‌هایی که طی 8 ساله دوم خرداد مطرح شد بحث‌هایی وجود دارد. به طور مثال عده‌ای در بین اندیشه اصلاح‌طلبان وجود دارند که اندیشه امام(ره) را قبول ندارند و می‌توان گفت 180 درجه مقابل اندیشه امام(ره) هستند پس می‌شود شعار امام(ره) را داد و هیچ نسبتی با امام (ره) نداشت».

وی افزود: «عناصری که در دوم خرداد فعال بودند طیف ناهمگونی را تشکیل می‌دادند و در حقیقت در این ناهمگونی بخشی از عناصر و نیروهای انقلاب هستند که معتقد به مبانی فکری امام(ره) نیز می‌باشد. گرچه ممکن است در برداشت‌ها تفاوت نظرهایی وجود داشته باشد اما در بخشی دیگر هیچ اعتقادی به اندیشه امام(ره) وجود ندارد و نمونه عینی آن گفته امام(ره) در مورد نهضت آزادی است و این ناهمگونی باعث شده که فعالیت‌های دوم خرداد در مقام شعار باقی بماند، اما در حاصل آنچه که باید نصیب ملت نگردد».

دبیر کل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی تصریح کرد: «معتقدم در مقام برنامه نیز اصلاح‌طلبان برنامه درستی برای اداره کشور نداشتند چون با شعارهای سیاسی شروع کردند اما در مقام عمل کار به جایی رسید که آقای خاتمی در آن مصاحبه خود گفت آرزو داشتم در حوزه مسایل اقتصادی هدفمند کردن یارانه‌ها را می‌توانستیم دنبال کنیم».

وی هم چنین در رابطه با شعارهای سیاسی اصلاح طلبان گفت: «شاهدیم که در این زمینه یک شکست سیاسی به جامعه تحمیل شد و مشارکت عمومی در عرصه برخی از انتخابات افت یافت. مثلا در انتخابات شورای دوم که معتقدند نظارت استصوابی مانع از مشارکت می‌شود و در آن دوره دولت خاتمی مسوولیت اجرا و مجلس ششم مسوولیت نظارت را داشت در تهران با عدد پایین حضور مردم مواجه شدیم و ملت یک نه بزرگ به آنها گفت. پس هم در حوزه سیاسی و هم در حوزه اقتصادی امیدها و آرزوهایی بیان شد که ساز و کار آنها دیده نشده بود».

زاکانی با بیان این عقیده که اصلاح‌طلبان برنامه درستی نداشتند، افزود: «البته نگاه من صفر یا صدی نمی‌باشد و معتقدم در مسیر انقلاب دنبال حق هستیم و در این 30 سال حرکت رو به جلو بوده است. اما باید بدانیم وقتی کسی برنامه ارایه می‌کند لوازم آن را می‌باید مدنظر قرار دهد».

وی هم‌چنین تصریح کرد: «خصوصیات دیگر دوستان در دوره دوم خرداد این بود که جسارت انجام کارهای بزرگ را از دست داده بودند و وقتی بحث سهمیه بندی بنزین مطرح شد خانم ابتکار گفت ما می‌خواستیم این کار را بکنیم اما جسارت نداشتیم، پس تاکید می‌کنم که امروز جامعه نیاز به جسارت دارد».

نماینده دوره هفتم و هشتم مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: «در مواجهه با شرایط جهانی، ما یک عدم تعادل در مسیر می‌دیدیم چرا که روزی توصیه می‌شد با طالبان هم می‌شود مذاکره کرد و روزی همان‌ها می‌گفتند ما از آمریکایی که تا دم دندان مسلح است می‌ترسیم و باید بگویم در جامعه جهانی که نظام سلطه در طبقه‌بندی خود همه را به عنوان عناصر همراه خود می‌خواند مرعوب کردن ملت‌ها بهترین شیوه برای بدست آوردن امکانات آنهاست و این معادله در این دولت عوض شده، چون دولت احمدی‌نژاد جز حرف‌های امام(ره) هیچ چیزی را بیان نکرده است و اگر سودی برای دولت ایجاد شده به خاطر تکرار حرف‌های امام بوده است».

وی افزود: «معتقدم عزیزانی که امروز افتخارشان این است که می‌گویند ذیل گفتمان امام(ره) و رهبری هستند به این نکته دقت کنند که اصولگرایی نیز معتقد به این گفتمان است و می‌گوید همه مجبورند ذیل این گفتمان حرکت کنند وگرنه چیزی گیرشان نمی‌آید و آنچه برای اصولگرایی مهم است این است که انتظاراتی که از این عزیزان داریم را بیان کنیم».

در ادامه مرعشی ، نماینده مجلس ششم شورای اسلامی ضمن تشکر از مسوولین بسیج و زاکانی جهت تشکیل این جلسه مناظره گفت: «مشکل ما این است که معمولا مناظره‌ها به دلیل این که از دوستان حامی دولت کسی شرکت نمی‌کند، لغو می‌شود اما آقای زاکانی جزو معدود افرادی هستند که بعد از آقای کوچک زاده در این جلسات شرکت می‌کنند»، که در این هنگام مجری برنامه به نمایندگی از بسیج دانشجویی گفت: «پارسال در مناظره بسیج شما دعوت بودید که نیامدید هم چنین از آقای ستاری فرد و صفدر حسینی برای مناظره دعوت کردیم که رد کردند».

در ادامه مرعشی ضمن این که حضور خود در این جلسه را یک توفیق دانست گفت: «در بحث اصلاح‌طلبی یک بحث جریانی وجود دارد که ما در مقابل آنچه که دوستان اصرار دارند بگویند اصلاح‌طلبی خارج از چارچوب اسلام و افکار امام (ره) است ، اصرار نداریم که بگوییم اصولگرایی خارج از گفتمان انقلاب است».

وی افزود: «اصولگرایی را بخشی از سیاست در ایران می‌دانیم و معتقدیم رقابت سالم میان جریانات اصلاح‌طلب و اصولگرا می‌تواند منافع ملی را حداکثر کند».

سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی تصریح کرد: «ما برای جریان اصولگرا احترام خاصی قائل هستیم و نیز معتقدیم که وقتی که رقیب ما در شرایط سیاسی نیرومند باشد ما نیز می‌توانیم نیرومند باشیم چون در غیر این صورت دچار غرور می‌شویم و میان ما و مردم فاصله ایجاد می‌شود و همین بحث است که تفاوت اصولگرا و اصلاح‌طلب می‌باشد؛ چرا که اصولگرایان غیر از خود را غیر خودی ، خارج از انقلاب و وابسته به آمریکا معرفی می‌کنند که این موضوع با واقعیت فاصله دارد.»

مرعشی گفت: «ما می‌گوییم که اصولگرایی یک جریان اصیل است و هر چند که معتقدیم برخی دوستان اصولگرا اصولگرایی را به نفع خود مصادره کرده‌اند».

نماینده دوره ششم مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: «هم میرحسین موسوی و هم جریان اصلاح‌طلب حامی ایشان توهین به احمدی نژاد و اطرافیان او را به هیچ وجه صحیح نمی‌دانند؛ چراکه به هر حال احمدی نژاد 4 سال از تاریخ مدیریت کشور را در اختیار داشته و هر نوع تخریب ایشان به کل کشور ضربه می‌زند ولی انتقاد را برای بهتر شدن به عنوان وظیفه خود می‌دانیم و می‌گوییم نمی شود چشم را بر واقعیت‌ها بست و مردم را در ابهام به پای صندوق‌های رای آورد».

وی افزود: «آنچه که ما به عنوان اصلاح‌طلبی می‌شناسیم زدودن همه پیرایه‌هایی است که به شعارهای اصیل انقلاب وارد شده است و به نظر ما چهار رکن آزادی مردم ، استقلال کشور ، جمهوری بودن و اسلامی بودن نظام از اصولی است که اگر از آنها فاصله گرفته باشیم زدودن این ناخالصی‌ها را باید در مشی خود قرار دهیم که منجر به پایداری کشور و نظام جمهوری اسلامی می‌شود».

وی ضمن این که بر این که نظام جمهوری اسلامی ساده به دست نیامده و نمی‌شود در مورد آن ریسک کرد تاکید می‌کرد، گفت: «در این نظام اصول روشنی وجود دارد که باید مورد توجه باشد و مساله آزادی دغدغه 120 سال اخیر ملت بوده که هیچ قانونی نمی‌تواند اصل آزادی مردم را زیر سوال ببرد و با قانون نمی‌شود آزادی مردم را محدود کرد».

وی افزود: «در بحث حق مردم برای انتخاب سرنوشت خودشان اختلاف جدی با اصولگرایی داریم و می‌گوییم مردم بسیار به اسلام اعتقاد دارند و به امام(ره) پایبند هستند و اگر دستشان در انتخابات باز باشد عواملی را روی کار نمی آورند که با اسلام همراه نیستند. پس معتقدیم محدود کردن انتخاب مردم در مبارزات سیاسی شایسته نیست و جفا به جمهوری اسلامی و خط امام(ره) است».

وی بیان کرد: «هم چنین معتقدیم که دور کردن چهره‌های مفید و شخصیت‌های مثمرثمر کشور و به کنجی راندن آنها درست نیست و نباید هر کسی را با چوبی از صحنه خارج کرد و مردم باید قضاوت کنند که مهمترین ابزار اصلاح، کنترل حاکمیت است که انتخاب مردم می‌باشد وحاکمیت قطعا انتخاب خداوند نیست».

وی ادامه داد: «پس نظام اگر اصلاحی است یعنی مقررات اسلام در آن رعایت شود و بدین معنا نیست که نظام اسلامی نظام آسمانی است؛ بلکه این طور معنی می‌دهد که مامسلمانان تصمیم به ایجاد این نظام را گرفته ایم و مسوولانی را انتخاب کرده ایم که باید پاسخگوی ما باشند و هر کسی از این واقعیت فاصله گیرد نه به اسلام ،‌ نه جمهوری اسلامی و نه مردم کمک کرده است».

مرعشی در ادامه خاطرنشان کرد: «در مورد سیاست خارجی باید بگویم که وضع اصلاح‌طلبی روشن است. به طور مثال وقتی که عده‌ای سفارت آمریکا را اشغال کردند عده دیگر خواستند که سفارت شوروی را هم بگیرند اما امام (ره) گفت مگر قرار است که ما با دنیا درگیر شویم که اتفاقا این‌ها از تیم دانشگاه علم و صنعت بوده‌اند و می‌گفتند چون امام (ره) گفته آمریکا از انگلیس، انگلیس از آمریکا و شوروی از هر دوی آنها بدتر است پس باید سفارت شوروی را هم بگیریم».

وی افزود: «در مورد سیاست خارجی ما و اسرائیل باید بدانیم که شورای عالی امنیت ملی مصوبه دارد که به تایید مقام معظم رهبری نیز رسیده است و سیاست جمهوری اسلامی این است که رفراندوم برای تصمیم گیری ساکنان سرزمین فلسطین مهم است و این سیاست جمهوری اسلامی است و هر سیاستی غیر از این سیاست در عرصه بین‌الملل را در نظر داشته باشیم خودخواهانه و در جهت تضعیف منافع ملی و بالا بردن هزینه ملت مظلومی است که برای حاکمیت خود ده‌ها سال مبارزه کرده است».

وی اضافه کرد: «هیچ کس از جغرافیای جمهوری اسلامی حق ندارد تندتر از رهبری حرکت کند که این موضوع نقطه مشترک همه ماست و هر جناحی خواست برای خود و سوت زدن جهان اسلام به نفع خود پیشتر از رهبری حرکت کند به هیچ وجه خط امامی نیست؛ چرا که خط امام کسی است که حرمت رهبری را نگه داشته و جلوتر از آن حرکت نکند».

در ادامه این جلسه زاکانی ضمن تاکید بر این مطلب که غیر خودی، دشمنان این ملت هستند گفت: «همه عزیزان و دوستان ما و هم چنین ملت ایران خودی هستند و بحث ما این است که می‌گوییم نهضت آزادی غیر خودی است و معتقدیم که باید فاصله اصلاح طلبان با آنها مشخص شود».

وی در ادامه به بخشی از صحبت‌های خاتمی در مورد نهضت آزادی اشاره کرد و گفت: «چه‌طور در حال حاضر پیوستگی با نهضت آزادی اینقدر زیاد شده است».

وی افزود: «ما می‌گوییم نهضت آزادی غیر خودی است پس به ما بگویید که این نهضت چه تغییری کرده که در کنار دوستان شما فعالیت می‌کنند و معتقدیم که باید برای زدودن این افراد از کنار خود حرکتی کنند».

نماینده هفتم و هشتم مجلس شورای اسلامی در رابطه با موضوع نقد درون گفتمانی نیز گفت: «ما مماشات نکردیم و با 4 وزیر یک شبه و پشت پرده معامله نکردیم و ما در مجلس هفتم و هشتم تحقیق و تفحص از قوه قضاییه را گذاشتیم در حالی که دوستان اصلاح طلب از آن به عنوان یک مانع یاد می‌کردند».

وی در رابطه با موضوع کردان گفت: «من از مخالفان کردان بودم که البته فرصت صحبت کردن در مجلس در این رابطه به من داده نشد، اما شاهدیم که بالاخره کردان را استیضاح کردند و باید بگویم که کسانی به کردان رای دادند اصولگرا بودند و کسانی که او را استیضاح کردند نیز اصولگرا بودند و به شما دانشجویان می‌گویم که این‌ها واقعیت‌های جامعه شما است که باید به آنها دقت کنیم و ما هیچ وقت جمع کل عزیزان دوم خردادی را محکوم نکردیم و به آنهایی که معتقد به انقلاب و امام هستند احترام می‌گذاریم و انتظار داریم که صف خود را جدا کنند».

زاکانی در رابطه با موضوع حق انتخاب مردم اظهار کرد: «مبنای اصولگرایان تکیه به ارزش‌های انقلاب است و آن را تکرار می‌کنند که البته این موضوع از عملکردها جداست و ما نیز نقدها را قبول داریم و باید بگویم که به حق انتخاب مردم احترام می‌گذاریم و هیچ گاه مردم را دلفین و یا غیره خطاب نکرده‌ایم در حالی که دوستان ما وقتی مردم به آنها رای می‌دهند آنها را عاقل و باهوش و وقتی که به آنها رای نمی‌دهند همراه با حرکت‌های پوپولیستی می‌دانند و مورد اهانت قرارمی‌دهند، پس به نظر من حق مردم محفوظ است و اعتقاد داریم انقلاب اسلامی استقلال و آزادی را به معنای واقعی به مردم هدیه کرد».

در ادامه مرعشی با اشاره به صحبت‌های زاکانی مبنی بر این که غیر خودی ، فقط دشمن است گفت: «ورود آقای زاکانی را به دایره اصلاح‌طلبان تبریک می‌گویم».

وی افزود: «اگر دشمنان بزرگ ملت ایران غیرخودی‌ها هستند پس به ما بگویید رد صلاحیت‌های وسیع در انتخابات‌ها به خصوص انتخابات مجلس گذشته برای چه بود و اگر معتقدید که مردم به ما رای نمی‌دهند و ما خودی هستیم پس چرا این همه رد صلاحیت وجود دارد. اگر موضوع مورد نظرتان نهضت آزادی است باید بگویم آنها در انتخابات ثبت نام نکرده‌اند و از شما می‌پرسند چرا عیسی کلانتری ، نوروززاده و امیری رد صلاحیت می‌شوند».

وی گفت: «باید بگویم که گفتمان من کاملا در چارچوب انقلاب اسلامی است، اما باید بپرسم چرا نمی‌توانم جرات کنم که در انتخابات ثبت نام کنم و آقای زاکانی اگر شما اصولگرا هستید کمی منصف باشید و بپذیرید که در بعضی از جاها از ابزار نظارتی برای حذف رقیب استفاده می‌شود و اسم آن را اسلام می‌گذارند که به نظر من واقعا محدود کردن کشور است».

وی افزود: «اگر شما به نهضت آزادی اشاره می‌کنید من نیز از شما می‌پرسم که رابطه‌تان با انجمن حجتیه را مشخص کنید و باید بگویم که شما اصولگرایان یک طیف هستید و ما هم همین طور و این روزها شاهد برخی اعتقادات خرافی و مسخره‌بازی‌هایی درمورد امام زمان(عج) هستیم، اما هیچ گاه نگفته‌ایم اصولگرایی یعنی حجتیه».

مرعشی ادامه داد: «سیاست امری پویا است و ما امروز بحث می‌کنیم و بحث سیاست روز روشن است و اعتقاد داریم اگر کسی جاسوس است باید به تایید وزارت اطلاعات و اگر مفسد اقتصادی است به تایید قوه قضاییه برسد. پس معتقدیم که ارکان چهارگانه نظام باید به طور قانونی در مورد سوابق افراد نظر دهند و اگر کسی در هیچ یک از چهار مرجع قانونی مدرکی ندارد چرا باید تا شب انتخابات تنش بلرزد که آیا می‌تواند اعتماد مردم را جلب کند یا خیر»؟

وی در ادامه گفت: «نباید برخی افراد بشوند مقدسات کشور چرا که مقدسات کشور معلوم است و نباید از مقدسات برای حاکمیت گروهی محدود استفاده کنیم».

نماینده مجلس ششم ابراز عقیده کرد: «از نظر من شما در مورد تحقیق و تفحص قوه قضاییه به دنبال حل مساله نبودید بلکه به دنبال امتیاز گرفتن از آیت الله شاهرودی بودید که ایشان موافقت نکردند و شما می‌خواستید قوه قضاییه استقلال خود را از دست بدهد. در حالی که آیت الله شاهرودی رییس قوه قضاییه و منصوب رهبری‌اند و هم چنین باید بگویم که آقای شاهرودی منصوب جریان اصلاح طلب نیست و ته تحقیق و تفحص مجلس، موضوع پالیزدار شد و شاهد فشارها به قوه قضاییه بودیم».

مرعشی تصریح کرد: «در موضوع کردان ملت ایران حق دارند هر چه می‌خواهند از احمدی‌نژاد سوال کنند که چرا او را برای وزارت معرفی کرد اما باید بگویم که تمامی اصولگرایان مجلس همراه با موضوع کردان نبوده‌اند».

وی ضمن این که موضوع کردان را در تاریخ سیاسی ایران مساله‌ای عمیق دانست، گفت: «نمی‌شود رییس دولتی تمام آدم‌های قبل از خود را فاسد معرفی کند و پرونده‌ای مثل کردان در کاسه‌اش گذاشته شود».

در ادامه‌ِ مناظره در دانشگاه شریف، زاکانی درباره‌ بحث استفاده‌ ابزاری از مقدسات و همچنین انجمن حجتیه گفت: «ما خودمان را از انجمن حجتیه تعریف نکرده‌ایم. باید بگویم مانع اولیه شکل‌گیری انقلاب همین انجمن حجتیه بودند و درواقع برخی عناصر این انجمن یک پیوستگی‌هایی با برخی رگه‌های دوم خرداد پیدا کرده‌اند».

زاکانی با بیان اینکه ما همه خرافات را محکوم می‌کنیم، گفت: «در واقع هاله نور این دستمال سبزی است که گردن شما افتاده است. یک روزی ما را به طالبان متهم می‌کردند اما بعدا معلوم شد نایب رییس مجلس ششم در مورد ساخت و پاخت با طالبان صحبت‌هایی کرده است و باید بگویم سیاست پویا است، ولی اصولش ثابت است».

زاکانی با بیان اینکه در زمان آقای خاتمی و بعد از حوادث 11 سپتامبر ایران ازجمله سه کشوری بود که محور شرارت شد، ادامه داد: «همین سال 81 بود که بحث گفت‌وگوی تمدن‌ها نیز مطرح شد و باید بگویم الان ادبیاتی حاکم است که آنها به ما التماس می‌کنند».

زاکانی همچنین در مورد بحث قوه قضاییه گفت: «در دو و سه جا مقام معظم رهبری توصیه کردند که تحقیق و تفحص شود و به قضات گفتند که یک نظارت در قوه قضاییه لازم است و در همه‌جا راه‌ را مقام معظم رهبری باز کردند. ابتدا رهبری و بعد هم دفترشان مقدمات این کار را فراهم کردند و ما نیز طبق ماده‌ 198 آیین‌نامه عمل کردیم؛ در واقع مقام معظم رهبری راه را باز کردند».

زاکانی همچنین درباره بحث پالیزدار گفت: «پالیزدار یکی از عناصر جزو‌ کمیته‌های تحقیق و تفحص بود و برخی از مواردی که مطرح کرد تخلف و برخی دیگر هم سیاه‌نمایی بود».

زاکانی در اعتراض به دانشجویان در رابطه با دادگاه پالیزدار گفت: «این حرف ما هم هست که دادگاه پالیزدار علنی برگزار شود و درواقع مشکل این است که آنچه واقعیت است برای جامعه گفته نمی‌شود».

در ادامه مرعشی گفت: «هنوز فراکسیون اصولگرایان در مجلس در حمایت از کاندیدایی تصمیم نگرفته است و زاکانی پاسخ داد: «به احمدی نژاد رای می‌دهیم و هر کسی به موسوی رای دهد ما هو نمی‌کنیم که مرعشی گفت ولی آقای خاتمی را طاقت نمی‌آوردید».

در ادامه‌ مرعشی درباره سیاست خارجی گفت: «در سیاست خارجی یک لایه‌ از سیاست‌های هر کشور فراتر از دولت مورد تصویب قرار می‌گیرد و اساسا سیاست خارجی دولت نقش تعیین‌کننده بازی می‌کند و در آن تایید رهبری نیز وجود دارد . خاتمی، بحران‌های بسیاری را حل و فصل کرد در صورتی که سیاست‌های جدید سیاست نیست».

وی با بیان این عقیده که ایران یک کشور قوی است و این قدرت را از احمدی‌نژاد نگرفته است بلکه از انقلاب گرفته است و گفت: «‌کدام رییس‌جمهور در ایران به رییس‌جمهور منتخب آمریکا پیام داده و او جواب نداده است؟ ایران دارای عزتی است که پای این عزت خون‌ها ریخته شده است و این عزت تنها به رییس دولت ربط ندارد».

مرعشی با انتقاد از نحوه رفتار با کشورهای منطقه گفت: «عزت ایران و جمهوری اسلامی سرجایش است و احمدی‌نژاد باید در موضوع قطر و ده‌ها موضوع دیگر پاسخ دهد».

در ادامه‌ این مناظره مرعشی در پرسش و پاسخ با دانشجویان در پاسخ به دانشجویی درباره‌ی لیبرال بودن حزب کارگزاران و اینکه مرعشی گفته است اسلام نظام اقتصادی ندارد پاسخ داد: «نظام اقتصادی، سیاسی و قضایی یعنی این نهادها و روابط بین این نهادها را نظام می‌گویند و بانک مرکزی، ‌سازمان مالیاتی و قانون تجارت یک نهاد است و اسلام درباره مفاسد مباحث مهمی دارد و این نظام‌ها ساخته‌ دست بشر است و این به این معنی نیست که اسلام اقتصاد ندارد و من نگفتم که اسلام اقتصاد ندارد».

وی افزود: «جمهوری اسلامی به معنی نظام مردمی است و حاکمیت رای مردم و نظام اسلامی است و گرایش نظام سیاسی و اقتصادی در دنیا یا جمع‌گرایانه و یا سردمحور است یعنی منافع سرد را پایه‌ی منافع می‌دانند».

در ادامه زاکانی در پاسخ به سوال دیگری درباره صفر شدن حساب ذخیره ارزی و افزایش تورم گفت: «افزایش تورم دو عامل داخلی و خارجی دارد. ما سال گذشته 49 میلیارد دلار واردات داشتیم که 16 درصد نیز قیمت‌های جهانی افزایش یافته است و این امر به طور مستقیم وارد زندگی مردم شد که این امر در بحث تورم اثر می‌گذارد».

زاکانی با خواندن قسمتی از بیانات امام اظهار کرد: «برعکس کسانی که قبلا متصدی بودند الان سیاست ما فعال است که در اینجا دانشجویان پرسیدند چه به دست آوردید و زاکانی پاسخ داد شش و هفت هزار سانتریفیوژ در این کشور می‌چرخد و اگر این سیاست شما سیاست خط امام است منافات دارد با اینکه در بحث هسته‌ای کسانی چون محسن میردامادی، الهه کولایی، شیرزاد و افراد دیگر صحبت‌هایی کردند.

وی درباره بخش داخلی افزایش تورم گفت: «این امر سه و چهار جز دارد که دو جزء آن به دولت برمی‌گردد و یک جزء به دولت برنمی‌گردد و از آن دو جزء که به دولت برمی‌گردد یکی حسن است و یکی حسن نیست و آنچه حسن است این است که در سال 85 بودجه عمرانی کشور را دو برابر کردیم که باید بگویم به ازای این بودجه دو برابر در جامعه نقدینگی و تورم ایجاد می‌شود اما باید بگویم این در صورتی است که 11.9 نرخ بیکاری بوده که دولت تحویل گرفته و این رقم اخیرا به 9.8 رسیده است».

در ادامه دانشجویی از زاکانی درباره بحث خزر و مساله هسته‌ای پرسید که زاکانی گفت: «در زمان گذشته ارتباط با حماس و حزب‌الله را نفی می‌کردند، ولی اگر حزب‌الله و حماس نبودند امروز همان بلایی بر سرمان می‌آمد که در افغانستان آمد و درباره بحث خزر باید بگویم در این امر قرارداد سال 1991 مورد بحث است و این امر قبل از انقلاب در ایران معلوم بوده است و فکر می‌کنید روسیه می‌گذاشت در عمق دریایی که در کشور خودش است ایران 50 درصد ظرفیت داشته باشد و الان هم قرارداد سال 1991 برای رودخانه‌ها برقرار است».

زاکانی در پاسخ به این سوال که در زمان آقای خاتمی اگر حرفی زده می‌شد کفن‌پوشان بیرون می‌آمدند، گفت: «الان یکی از اشکالاتی که وجود دارد این است که شخص اول دولت را می‌شورند و می‌گذارند کنار و کسی هم صدایش در نمی‌آید».

همچنین دانشجویی دیگری از مرعشی درباره طرح مادام‌العمر شدن ریاست جمهوری که گفته شد عبدالله نوری به مجلس داده بود و همچنین حمایت از حماس و ماجرای دادگاه میکونوس پرسید که مرعشی پاسخ داد: «درباره طرح مادام‌العمر شدن ریاست‌جمهوری باید بگویم که این امر دروغ است و آقای زاکانی تمام سوابق طرح‌ها در اختیارشان است و می‌توانند از اداره کل قوانین بپرسند. درواقع طرح قانونی به مجلس برده نشده است و باید بگویم بر اساس پیش نویس اولیه‌ قانون اساسی رییس‌جمهور بالاترین نهاد تشریفاتی بوده است و نخست وزیر وجود داشته است که در مجلس خبرگان هم ولایت فقیه تعیین می‌شود که این دو امر با هم ترکیب شدند و اصلاحات آن در سال 67 صورت گرفت که نخست وزیری حذف شد و رییس‌جمهور بالاترین مقام اجرایی شد و در واقع این طرح می‌گفت که وزرا محدودیتی ندارند و می‌توانند چند سال باشند و نمایندگان مجلس هم محدودیت ندارند. دلیلی ندارد که رییس‌جمهور مثل آن‌ها نباشد، البته به این معنا که رییس‌جمهور هم بتواند برای بار سوم کاندیدا شود و رای بگیرد نه اینکه مادام‌العمر باشد مثل آقای احمدی‌نژاد که رییس‌جمهور است و در دور دوم کاندیدا می‌شود و ممکن است رای نیاورد».

مرعشی همچنین درباره اینکه آن دانشجو گفت خاتمی درباره بحث حمایت از حماس به کلینتون نامه نوشت،‌ گفت: «این امر دروغ است و از دروغ‌هایی است که نه با تدبیر و نه با عقل سازگار است».

مرعشی همچنین درباره دادگاه میکونوس گفت: «ما برای دفاع از منافع ملی خود باید برگه‌های متنوعی در سیاست خارجی داشته باشیم و در سیاست خارجی راه‌هایی که پیشنهاد می‌کنیم باید همه‌ برگ‌های سیاست خارجی را داشته باشیم و در موضوع کار با آمریکایی‌ها زمانی که آقای ولایتی وزیر خارجه بودند سیاست اصلی ما کار با اروپا بود و اگر اروپایی‌ها می‌فهمیدند که با آمریکایی‌ها به بن‌بست رسیدیم دیگر به ما کاری نداشتند و اگر اروپایی‌ها می‌خواستند به ما گران بفروشند ما به آن‌ها می‌گفتیم که به آمریکایی‌ها می‌گوییم حجم مبادلات را افزایش دهند و با چنین بازی اروپا را نگه می‌داشتیم و در مورد دادگاه میکونوس هم باید بگویم زمانی که برگه ما درباره آمریکایی‌ها سوخت همان آلمان که با فلاحیان قراردادهای همکاری امنیتی امضاء کرده بود فلاحیان را به عنوان متهم به دادگاه میکونوس برد و باید بگویم موضوع سیاست خارجی موضوع حساسی است که ما باید بتوانیم در آن بازی کنیم و از هر قدرتی استفاده کنیم و اگر روسیه ناز کرد چین را وسط بکشیم، اگر اروپایی‌ها خواستند گران بفروشند آمریکا را وسط بکشیم و این‌ها برای منافع ملی است و در سیاست خارجی در برخورد با قدرت‌های خارجی اصل منافع ملی و منافع جمهوری اسلامی ایران اولین و بالاترین ارزش و امری است که باید به آن بپردازیم و با کمترین هزینه بیشترین منافع را ببریم».

مرعشی همچنین در پاسخ به سوال دیگری گفت: «برای اثبات نزدیکی و ارتباط هاشمی و میرحسین موسوی با امام (ره) نیازی به استدلال من نیست و صحیفه نور گویا است و میرحسین جوان را امام، میرحسین نخست وزیر کرد و سرمایه‌ میرحسین موسوی سرمایه امام (ره) و عزت میرحسین موسوی عزت امام (ره) است و درباره هاشمی رفسنجانی هم موضوع مفصل‌تر از این‌هاست و اگر کسی قرار است رابطه‌ خود را با امام (ره) تعریف کند دیگرانند و منظورم تازه از راه‌ رسید‌ه‌هاست».

وی افزود: «در نظام بین‌الملل ما افرادی چون شهید رجایی یا مقام معظم رهبری در سازمان ملل سخنرانی کردند. در دوربان یک وزیر خارجه خاتمی به اجلاس دوربان رفت و توانست بدون جنجال یک مصوبه بگیرد که در آن صهیونیزم را معادل نژادپرستی خواندند».

مرعشی افزود: «در کنفرانس دوربان یک، درآفریقای جنوبی صهیونیزم معادل نژادپرستی شد که در آنجا آمریکا و اسرائیل جلسه را ترک کردند و در کنفرانس بعدی اسرائیلی‌ها و آمریکایی‌ها دنبال این بودند که این بند لغو شود تا حضور یابند که نتیجه هم بد شد و رییس‌جمهور هیچ کشور دیگری در آن کنفرانس حضور نداشت و اینکه از طرف ما رییس‌جمهور کشورمان در این کنفرانس حضور یابد و آن سخنرانی سنگین را داشته باشیم و بعد هم آن بند قبل لغو شود، این خوب است».

درادامه دانشجویی خطاب به زاکانی گفت: «آیا رنگ اهل بیت خرافات است ولی اینکه کسی خود را در مقابل معصوم بگذارد و بگوید هاله‌ نور، این خرافات نیست و احمدی‌نژاد در جنگ کجا بوده، مشایی در جنگ کجا بوده و کردان را چه کسی آورد»؟

زاکانی در پاسخ به سوال این دانشجو گفت: «مدرک کردان را کسی داد که الان حامی جدی کسی است که شال سبز می‌اندازد و باید بگویم آوردن کردان غلط بود و کسی نمی‌تواند از کردان دفاع کند. در زمان آقای خاتمی هم رییس نیروی انتظامی [آقای قالیباف] پیش آقای خاتمی رفت و گفت فردی را تا ظهر می‌گیریم که این خیلی زشت است».

زاکانی در پی اصرار دانشجویان که می‌گفتند نام این فرد را بگو گفت: «آقای ابطحی بود و اگر جرات دارند بگویند دروغ است. ما از کسی حمایت می‌کنیم که در قالب گفتمان امام کار کند و این حرف‌ها تلخ است ولی باید گفت».

در اینجا دانشجویانی شعار دادند دروغ دروغ که زاکانی گفت من به هیچ احدی اهانت نمی‌کنم و همچنین زاکانی گفت مدعیان امروز سیاه‌نمایی می‌کنند و فکر نمی‌کنم بخشی از آن‌ها تا شاه عبدالعظیم هم به سمت جبهه رفته باشند.

در ادامه مرعشی اظهار کرد: «اینکه آقای زاکانی پذیرفت معرفی کردان صحیح نبوده از او تشکر می‌کنیم که زاکانی گفت چرا دوم خردادی‌ها به او رای دادند»؟

مرعشی افزود: «اگر رییس نیروی انتظامی چنین حکمی را پیش خاتمی آورده چرا رییس‌جمهور او را برکنار نکرد و چهار سال است که احمدی‌نژاد وعده می‌دهد مفسدان اقتصادی،‌ رانت‌خواران و مافیا را معرفی می‌کند بالاخره چی شد؟ این پرونده‌ها باید به قوه قضائیه تحویل داده می‌شد و باید بگویم این حرف‌ها یا دروغ است یا کسانی که ادعا می‌کنند بی‌عرضه هستند».

در پایان زاکانی اظهار کرد: «من از همه تشکر می‌کنم و این عرایضی که گفتم هر کسی که می‌تواند تکذیب کند و اگر کسانی ضد انقلابند آنها را کنار بزنند. همه عزیزان خوب هستند و شما قبول‌شان دارید و هر چهار کاندیدایی که آمدند در قالب گفتمان امام آمدند».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین