کد خبر: ۸۹۶۰۷
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۲:۴۷

خرم: دولت نهم نتوانسته یک اتوبان جدید عملیاتی کند

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: وزیر راه و ترابری دولت هشتم گفت: «در بخش جاده‌ای هنوز دولت نتوانسته یک اتوبان جدید طراحی، تامین اعتبار و عملیاتی کند؛ چرا که تمامی اتوبان‌های دردست ساخت به زمان دولت اصلاحات برمی‌گردد».

احمد خرم در گفتگو با ایلنا در نقد عملکرد وزارت راه در بخش ساخت راه‌آهن و جاده گفت: «در بخش جاده‌ای هنوز دولت نتوانسته یک اتوبان جدید طراحی و تامین اعتبار کرده و عملیات اجرایی آن را آغاز کند؛ چراکه تمامی اتوبان‌های در دست ساخت به زمان دولت اصلاحات برمی‌گردد که با سرعت کمتر از آن زمان در حال انجام است. همچنین در خصوص راه‌آهن نیز باید بگویم راه‌آهن اصفهان– شیراز که با عجله و بدون رعایت استانداردها و مشخصات فنی می‌خواهند افتتاح کنند، عملیات اجرایی آن از سال 81 شروع شده است».

هزینه 1.5 برابری پروژه
وی افزود: «طراحی و شروع عملیات زیرسازی از سمت شیراز به مرودشت و اصفهان به شهرضا در زمان دولت اصلاحات انجام شد که قرار بود در سال 83 قراردادی با مبلغ 570 میلیون دلار با یک شرکت چینی منعقد شود تا سریعاً این پروژه به بهره‌برداری برسد. اما در آن زمان مجلس هفتم مانع از انعقاد این قرار داد شد و گرانی قرارداد را بهانه کرد».

خرم تصریح کرد: «این درحالی است که مطالعات نشان داده بود این پروژه تا پایان کار و اجرای سیگنالینگ بیش از 800 میلیارد تومان هزینه نیاز داشت ولی ما در تلاش بودیم آن را 570 میلیون دلار معادل 520 میلیارد تومان اجرایی کنیم».

وی ادامه داد: «متاسفانه به بهانه‌ گران بودن با این قرارداد مخالفت شد اما امروز 5/1 برابر خرج کرده‌اند و زمان آن نیز دو تا سه سال طولانی‌تر شد و می‌خواهند این راه‌آهن را به نام دولت نهم افتتاح کنند».

162 کیلومتر راه‌آهن در 3.5 سال به جای 3500 کیلومتر
وزیر راه و ترابری دولت هشتم درباره روند ساخت راه‌آهن نیز خاطر نشان کرد: «دولت طی 5/3 سال گذشته تنها 162کیلومتر راه‌آهن را به بهره‌برداری رسانده است که تمام آنها پروژه‌هایی است که در دولت اصلاحات آغاز شده بودند و بخش عمده آنها در آن زمان پیشرفت داشته‌اند، در حالی که بر اساس برنامه چهارم در این مدت باید 3500 کیلومتر راه‌آهن ساخته می‌شد».

وی ادامه داد: «این در حالی است از اول انقلاب تا سال 80 سالانه حدود 100 کیلومتر راه‌آهن به بهره‌برداری می‌رسید. همچنین گام اول توسعه راه‌آهن از سال 80 برداشته شد و مقرر گردید سالانه 500 کیلومتر راه‌آهن تا پایان برنامه سوم ساخته شود که تحقق پیدا کرد و از سال 80 نیز تا 83 سالانه 450 تا 500 کیلومتر به بهره‌برداری رسید که در واقع به گام اول دست یافتیم».

وزیر راه و ترابری دولت اصلاحات تصریح کرد: «در گام دوم تصمیم وزارت راه بر این بود که از ابتدای برنامه چهارم تا پایان آن، یک هزار کیلومتر راه‌آهن در سال بسازد اما در شرایط فعلی اینگونه نیست و حتی اگر 520 کیلومتر راه‌آهن اصفهان–شیراز که با سیگنالینگ آن تا پایان سال 89 قابل بهره‌برداری است و 250 کیلومتر راه‌آهن بم به زاهدان را که بخش عمده زیرسازی آن در دولت اصلاحات انجام گرفت، جزو کارهای دولت نهم بدانیم، در مجموع 932 کیلومتر راه‌آهن طی این چهار سال تحویل داده‌اند».

به گفته وی، با این حساب سالانه 233 کیلومتر راه‌آهن احداث شده و این درحالی است که طبق برنامه چهارم باید سالی یک هزار کیلومتر راه‌آهن احداث می‌شد».

اگر همت دولت اصلاحات نبود، هنوز درگیر افتتاح فرودگاه امام بودیم
خرم در ادامه درباره عملکرد دولت دربخش هوایی تصریح کرد: «در این بخش نیز پروژه‌ها با کندی در حال انجام هستند و مهمترین فرودگاه کشور که فرودگاه امام خمینی(ره) است، در زمان دولت اصلاحات فاز یک آن تکمیل و افتتاح شد و اگر همت نمی‌کردیم امروز هنوز درگیر افتتاح این فاز بودیم».

وی ادامه داد: «در سال 83 نیز فرودگاه عملیاتی شد اما درهمان زمان متوقف شد؛ از طرفی قرارداد سرمایه‌گذاری فاز دوم با شرکت تاو ترکیه که یکی از 5 شرکت فرودگاه‌ساز دنیاست به مبلغ 200 میلیون دلار منعقد شد. این شرکت تا اردیبهشت 83 در حدود 17میلیون دلار تجهیزات به فرودگاه امام(ره) آورد اما مجلس هفتم با تصویب قانونی این قرارداد را لغو کرد».

خرم تصریح کرد: «این در حالی است که این قرار داد سبب می‌شد روند سرمایه‌گذاری در دیگر پروژه‌ها تسریع شود اما مجلس نگذاشت این افتخار بزرگ نصیب دولت اصلاحات شود. در حال حاضر نیز دولت نهم در این زمینه اقدامی نکرده است و تنها یک تفاهم‌نامه با نیروی انتظامی منعقد کرد که در خوشبینانه‌ترین حالت این پروژه علاوه دو سال زمان برای انجام مطالعات، 6 سال برای عملیات اجرایی زمان خواهد برد».

عقب‌ماندگی درآمدی بنادر
خرم درباره عملکرد بخش دریایی نیز خاطر نشان کرد: «در سال 80 درآمد و بودجه سازمان بنادر و دریانوردی که در آن زمان سازمان «بنادر و کشتیرانی» نام داشت، در حدود 46میلیارد تومان بود اما با یک اصلاح در ساختارعوارض که توسط مدیران آن زمان سازمان پیشنهاد شد و مورد تصویب قرار گرفت، در سال 83 این رقم به 528 میلیارد دلار افزایش یافت».

وی ادامه داد: «اما این عدد که در سال 87 بنا به ادعاهای مطرح باید 3 برابر شده باشد اما درحال حاضر به 450 میلیارد تومان رسیده است».از سوی دیگر، اکثرطرح‌ها و پروژه‌های مهم بنادر نیز با کندی درحال انجام است».

دولت نهم در عرصه پروژه‌ها و کارنامه کاری خود به مردم کم آورده است
خرم با اشاره به پروژه‌هایی که دولت در حال افتتاح آنهاست، اظهار داشت: «افتتاح پروژه‌های ناتمام و نیمه تمام و حتی افتتاح یک قطعه از یک طرح در دولت نهم نشان می‌دهد این دولت در عرصه پروژه‌ها و کارنامه کاری خود به مردم کم آورده است. مثلاً برای پروژه تونل البرز که تونل سرویس برای احداث تونل‌های اصلی است، فقط چهار مترعرض دارد و نه کف‌سازی شده، نه لاینیگ دارد و در آینده هم قرار نیست ماشینی از آن عبور کند و تنها برای دسترسی به تونل‌های اصلی احداث شده است، مراسم افتتاحیه می‌گذارند».

وی تصریح کرد: «ازطرفی پل دریاچه ارومیه که یک سال نیم دیگر کار دارد تا قابل افتتاح کامل شود، با شتاب و عجله نیمه کاره افتتاح شد؛ درحالی که عمده کار آن در دولت‌های قبل انجام شده است و یا در سفر دولت به استان فارس به دلیل نبود پروژه‌ای برای افتتاح، تنها 5 کیلومتر از یک محور بزرگراهی60 کیومتری را افتتاح کردند».

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین