کد خبر: ۸۹۷۸۶
تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۹:۳۱
منتظر علایم مثبت‌تری از امریکا هستیم

موسوی: احتمالاً تکلیف انتخابات در مرحله اول روشن می‌شود

نظرسنجی‌ها شیب‌ تندی به سمت بالا به نفع من دارد
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: نخست‌وزیر دوران دفاع مقدس پیش از ظهر جمعه در یک نشست خبری با نمایندگان رسانه‌های خارجی، در پاسخ به سوال خبرنگار العربیه درباره رقیب اصلی خود گفت: «نظرسنجی‌ها شیب‌ تندی به سمت بالا دارد و به نظر می‌آید اگر این شیب حفظ شود، احتمال این‌که تکلیف انتخابات در مرحله اول روشن شود وجود دارد. رقیب اصلی من روشن است و طبیعتا نفر بعدی در نظرسنجی‌ها رقیب اصلی من خواهد بود».

در این نشست خبرنگار روزنامه الموندو اسپانیا به برخی اظهارات اخیر رییس‌جمهور و حامیان وی درباره میرحسین موسوی و استفاده از عباراتی نظیر فاسد و دزد اشاره کرد و نظر موسوی را در این رابطه جویا شد که وی پاسخ داد: «ما از اول سعی کردیم فضای انتخاباتی را اخلاقی نگه داریم و احتمال می‌دهیم با توجه به نتایج نظرسنجی‌ها، بداخلاقی‌هایی از سوی برخی افراد صورت گیرد. از ابتدا به ستادهای خود اعلام کرده‌ایم که در این نوع موارد خونسردی خود را حفظ کنند و تنها به توضیح مواضع و برنامه‌ها بپردازند».

در ادامه خبرنگار وال‌استریت ژورنال درباره برنامه‌های اقتصادی مهندس موسوی و نظر وی درباره نقش دولت در اقتصاد، پرسشی را مطرح کرد که موسوی در پاسخ گفت: «ما سیاست بازار را دنبال می‌کنیم ولی با مدیریتی که در مورد جهت این بازار اعمال خواهیم کرد».

نخست‌وزیر دوران دفاع مقدس خاطرنشان کرد: «اقتصاد جنگ مربوط به دوره جنگ بوده و تمام شده است. امروز احتیاج به استفاده فراوان از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی داریم و باید وضعیتی را در کشور ایجاد کنیم که امکان حضور قدرتمندانه بخش خصوصی فراهم شود».

خبرنگار خبرگزاری آسوشیتدپرس (AP) این سوال را مطرح کرد که میزان ریزش آرای آقای احمدی‌نژاد به سمت کدام کاندیدا است؟ که مهندس موسوی پاسخ داد: «با توجه به مواضع من درباره اصلاح‌طلبی و رجوع دائم به اصول، فکر می‌کنم بخش قابل توجهی از این ریزش آرا به سمت من خواهد بود».

در ادامه این نشست خبرنگار شبکه خبری پرس‌.تی.وی درباره اظهارات میرحسین موسوی راجع به گسترش روابط منطقه‌ای و نیز نوع رابطه با اروپا و غرب و به ویژه رابطه ایران و آمریکا سوال کرد.

موسوی پاسخ داد: «اگر بخواهیم رابطه نیرومند با کشورهای بزرگ برگزار کنیم ابتدا باید با همسایگان خود و کشورهای منطقه ارتباط خوبی داشته باشیم تا اینکه تبدیل به کشوری قوی برای تعامل مناسب با کشورهای بزرگ شویم؛ البته در این تعامل به مزیت‌های نسبی خود تکیه خواهیم کرد».

وی با تاکید بر اینکه ما کشوری بزرگ هستیم که می‌توانیم بازیگر نیرومندی در منطقه باشیم، ‌درباره مزیت‌های نسبی ایران در رابطه با کشورهای دیگر گفت: «ما سابقه تاریخی، ‌بازار نیرومند و منابع وسیع نفت و گاز داریم و همچنین در تنگه هرمز حضور فعال داریم و کشورهای زیادی با ما همسایه هستند که اینها از جمله مزیت‌های نسبی ما است. یک کشور نمی‌تواند بدون داشتن دوستان زیاد در سیاست‌خارجی موفق باشد. از سوی دیگر اروپا به نوعی با خاورمیانه همسایه است و مسایل این منطقه بر روی امنیت اروپا نیز تاثیر می‌گذارد؛ ضمن اینکه ما با یک بازار یک میلیارد نفری و با گردش مالی بسیار گسترده در اروپا روبه‌رو هستیم و همه اینها ایجاب می‌کند که بتوانیم با اروپا رابطه خوبی داشته باشیم».

نخست‌وزیر دوران دفاع مقدس با تاکید بر لزوم وجود تعادل در سیاست خارجی و نحوه تعامل با کشورهای دیگر، به تعامل با شرق اشاره کرد و افزود: «ما به شرق هم نگاه داریم و در آنجا با یک بازار وسیع روبه‌رو هستیم و جای پای ما در شرق دیده می‌شود؛ به طوری که در خلیج بنگال هم می‌توانید زبان یا آثار فارسی را ببینید، بنابراین باید این ظرفیت‌ها را احیا کنیم. ما بسیار فعال با دنیا برخورد خواهیم کرد و گسترش روابط منطقه‌ای را پشتوانه تعامل با قدرت‌های بزرگ قرار خواهیم داد».

موسوی درباره رابطه ایران و آمریکا نیز اظهار کرد: «رابطه‌ با آمریکا از حالت تابو خارج شده است ولی باید زمینه‌های مساعدتری را در این زمینه شاهد باشیم. اگراین مساله به صورت مساعدی پیش برود طبیعی است که این روابط به سمت بهتر شدن پیش خواهد رفت».

در ادامه این نشست، خبرنگار خبرگزاری آلمان این پرسش را مطرح کرد که آقای احمدی‌نژاد اعلام کرده است مذاکرات هسته‌‌ای با گروه 1+5 را ادامه نخواهد داد، نظر شما در رابطه با این مذاکرات چیست؟

میرحسین موسوی در پاسخ به این سوال گفت: «ما مذاکرات را در چارچوب آژانس انرژی اتمی با همه کشورهایی که تمایل به مذاکره داشته باشند می‌توانیم انجام دهیم. ما به تمام تعهدات آژانس متعهد هستیم و انتظار داریم قواعد درباره ما نیز رعایت شود. من در رابطه با این مساله تابویی نمی‌بینم».

خبرنگار خبرگزاری اسپانیا در این نشست با بیان این اظهارات که دادگاه رسیدگی، از دولت احمدی‌نژاد انتقاد کرده که یک میلیارد دلار از سود نفتی ناپدید شده است، نظر میرحسین موسوی را در این رابطه جویا شد که وی پاسخ داد: «این گزارش مبتنی بر نهادی است که در مجلس به نام دیوان محاسبات عمومی شناخته می‌شود و به طور قانونی هر سال یک بار گزارشی می‌دهد و اگر تخلفاتی صورت گرفته باشد یا موارد مبهمی وجود داشته باشد، در مجلس اعلام می‌شود و اگر جواب مستدلی داده نشود به قوه قضاییه ارجاع داده می‌شود. تا جایی که من اطلاع دارم این مساله از طرف دیوان محاسبات عمومی به قوه قضاییه ارجاع شده است».

در ادامه این نشست خبرنگار خبرگزاری فرانسه، پرسشی را درباره سیاست خارجی دولت آینده مهندس موسوی و نحوه تعامل با جهان به ویژه آمریکا مطرح کرد که موسوی در پاسخ اظهار کرد: «سیاست‌هایی که در سال‌های گذشته داشته‌ایم هزینه‌های زیادی بر کشور ما تحمیل کرده است. ما به سمت تعامل بیشتر با جهان و کم کردن تنش پیش خواهیم رفت. اگر صدقی از سوی آمریکا در لحنی که رییس‌جمهور جدید آن کشور ابراز کرده وجود داشته باشد، می‌تواند زمینه‌هایی برای پیشرفت کار فراهم کند».

وی ادامه داد: «رابطه ما با آمریکا یک مساله پیچیده است و قابل حل در یک شب و یک روز نیست بلکه راه‌حلی مداوم همراه با حوصله و راهبردهای درست می‌طلبد».

موسوی با تاکید بر اینکه دگرگون کردن لحن آمریکا می‌تواند بسیار موثر باشد یادآور شد: «قبل از روی کار آمدن اوباما فضا به گونه‌ای بود که هر روز آشکارا درباره حمله به ایران صحبت می‌شد و این مساله قبح خود را از دست داده بود و تنها ترس از ملت ایران موجب شده که این حمله صورت نگیرد؛ اما در زمان اوباما این لحن عوض شده است ولی با توجه به سابقه‌ای که داریم، منتظریم ببنیم باز هم علائمی به دنبال آن هست یا خیر. من روند را روند خوبی می‌بینم که اگر ادامه پیدا کند به بهتر شدن وضع کمک خواهد کرد».

خبرنگار خبرگزاری شینهوآ از چین به سیاست‌های اصلاحی چین طی سی سال گذشته و پیشرفت این کشور با پیگیری این سیاست‌ها اشاره و این سوال را مطرح کرد که آیا ممکن است این اتفاق در ایران نیز رخ دهد؟

میرحسین موسوی در پاسخ به این سوال گفت: «چین از سال 1979 سیاست‌های جدید خود را آغاز کرده و موفق هم بوده است؛ من بعد از اتمام دوران نخست‌وزیری‌ دو بار به چین سفر کردم و هر بار شاهد پیشرفت‌ها و برنامه‌های اصلاح‌طلبانه چینی‌ها بوده‌ام».

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اضافه کرد: «ما کشوری بزرگ با امکانات وسیع و نیروی انسانی عظیم هستیم و متوسط سطح تحصیلی نیروهایی که در دستگاه‌های اجرایی ما جذب شده‌اند بالاتر رفته است و این یک سرمایه محسوب می‌شود. مشکل ما کمبود کارآمدی است که باید این مساله را اصلاح کنیم. ما باید بتوانیم بر شکاف‌های خود با دنیای در حال پیشرفت غلبه کنیم و من نسبت به این مساله بسیار امیدوار هستم به شرط آنکه سیاست‌های اصلاحی در این رابطه صورت بگیرد چرا که با ادامه سیاست‌های فعلی شکاف‌ها بیشتر خواهد شد و موفقیت را به دست نخواهیم آورد».

در ادامه نشست خبری مهندس میرحسین موسوی با نمایندگان رسانه‌های خارجی خبرنگار روزنامه نیویورک‌تایمز این پرسش را مطرح کرد که آیا نسبت به احتمال تقلب درانتخابات نگرانی دارید؟

مهندس موسوی پاسخ داد: «همیشه نگرانی در مورد انتخابات وجود دارد و به همین دلیل مساله نظارت مطرح شده است. ستاد من در این رابطه کار می‌کند و سعی کرده‌ایم با ستادهای دیگری مانند ستاد آقای کروبی هماهنگی‌هایی داشته باشیم و نیروهای قوی و قابل اعتمادی در این رابطه در حال کار هستند و سعی می‌کنند با تکیه بر نیروهای مردمی نظارت را به گونه‌ای پیش ببرند که احتمال تقلب پایین بیاید، دولت امانتداری کند و نظارت‌ها دقیق صورت بگیرد تا احتمال تقلب کمتر شود».

نخست‌وزیر دوران دفاع مقدس در پاسخ به سوال خبرنگار رویترز مبنی بر اینکه آیا شما حاضر به ادامه مذاکرات هسته‌ای با گروه 1+5 هستید یا نه؟ تاکید کرد: «بله؛ من موافق این مساله هستم».

میرحسین موسوی با بیان اینکه حضور زهرا رهنورد در کنار وی به باز شدن فضا کمک کرده، گفت که حضور رهنورد موجب شده که رابطه بهتری با زنان، جوانان، هنرمندان و فضای روشنفکری برقرار کند.

در ادامه این نشست خبرنگار واشنگتن‌پست، درباره حضور دکتر زهرا رهنورد در کنار مهندس موسوی در برنامه‌های مختلف انتخاباتی، پرسشی را مطرح کرد که میرحسین موسوی در پاسخ گفت: «خانم رهنورد یک خانم فعال سیاسی و هنری از قبل از انقلاب و یک فرد شناخته شده در کشور ماست. ما در طول فعالیت‌های اجتماعی، فرهنگی و هنری با هم آشنا شدیم و ازدواج کردیم و طبیعی است در شرایط حساس کنونی در کنار یکدیگر باشیم».

وی ادامه داد: «ایشان ‌همیشه سعی کردند استقلال شخصیت و مواضع مستقل خود را حفظ کنند و از قدیم هم همین‌طور عمل می‌کردیم. آنچه امروز شاهدیم نشان دهنده نزدیکی دیدگاه‌های ایشان و من در رابطه با مساله انتخابات است».

موسوی اضافه کرد: «معمولا در ایران رایج نیست که فردی از همسر خود در سطح علنی تشکر کند اما من واقعا از وجود ایشان تشکر می‌کنم که خیلی به باز شدن فضا کمک کردند و نتایج بسیار خوبی گرفتیم. ایشان توانسته‌اند با حضور خود موجب شوند که رابطه بهتری با زنان، جوانان، هنرمندان و فضای روشنفکری برقرار کنیم».

وی در ادامه این نشست در پاسخ به این پرسش خبرنگار الجزیره که اگر شرایط فراهم شود حاضر به مصاحبه مستقیم با باراک اوباما هستید اظهار کرد: «اگر شرایط و امکانات مهیا شود و علایم بیشتری را شاهد باشیم که نشان‌دهنده پیشرفت کار باشد، من هیچ تابویی در مورد مذاکرات و مناظره ندارم».

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: «آنچه الان مهم است، فرصت تعیین کردن برای این مساله نیست بلکه ما منتظریم علایمی مثبت‌تر را مشاهده کنیم تا امیدی برای حل مشکلات ایجاد کند. مشکلات ما با آمریکا گسترده است و اگر این طور فکر شود که کارها یک دفعه حل خواهد شد، این غیرواقع‌بینانه است. رویکرد واقع‌بینانه این است که به سمت حل تدریجی مشکلات خود با آمریکا پیش برویم».

در ادامه این نشست خبرنگار بی‌بی‌سی خطاب به مهندس موسوی این پرسش را مطرح کرد که شما انتظار دیدن چه نشانه‌هایی از سوی آمریکا را دارید و خود شما چه تغییراتی را به ویژه در مساله هسته‌ای پی خواهید گرفت؟ که موسوی پاسخ داد: «در رابطه با انرژی هسته‌ای باید گفت یکی از راه‌هایی که می‌تواند کمک کند تا مشکل ما حل شود، این است که بخش فنی انرژی هسته‌ای را از بحث داشتن این تکنولوژی جدا کنیم. در رابطه با داشتن این تکنولوژی، ایران هیچ امتیازی نمی‌دهد و ما این تکنولوژی را از دست نخواهیم داد ولی آنچه می‌تواند مورد بحث و گفت‌وگو قرار بگیرد، این است که ما به چه نحوی کارها را تنظیم کنیم برای اینکه اعتمادی به وجود بیاید مبنی بر اینکه داشتن این تکنولوژی از سوی ایران به سمت اهداف تسلیحاتی منحرف نخواهد شد. این مساله هم می‌تواند منافع ملی ما را تامین و هم فشارها را رفع کند».

نخست‌وزیر دوران دفاع مقدس در ادامه‌ اظهار کرد: «اثرات تفاهم در این زمینه تنها به اینجا ختم نمی‌شود بلکه تمام مسایل منطقه‌ای را می‌تواند تحت تاثیر قرار دهد. ما باید تدبیر روشنی داشته باشیم و آمریکا نیز باید خط قرمزهای ما را درست تخمین بزند و اگر بر این اساس حرکت شود، نسبت به آینده خوشبین‌تر از قبل هستم».

وی با اشاره به اینکه بحث امروز دادن یا گرفتن امتیازات نیست و ما مطالباتی از آمریکا داریم افزود: «اقدام در مورد تامین این مطالبات می‌تواند یک گام مثبت تلقی شود. به‌طور مثال درباره خرید هواپیما یا قطعات مربوط به آن که یک مساله انسانی هم محسوب می‌شود با مشکلات فراوان مواجهیم و آمریکا جلوی این مساله را گرفته است و با وضع ناراحت‌کننده‌ای مواجهه‌ایم البته ما همیشه راه‌حل‌هایی را پیدا کرده و می‌کنیم و هیچ گاه با بن بست مواجه نمی‌شویم».

موسوی اضافه کرد: «به عنوان نمونه‌ای دیگر می‌توانیم به محدودیت‌هایی که هر سال در آمریکا درباره ادامه فشارهای اقتصادی نسبت به ایران تثبیت می‌شود، اشاره کنیم؛ ما عادت کرده‌ایم خود را با این فشارها منطبق کنیم ولی به هر حال ضررهایی را متوجه ما می‌کند. اصلاح این موارد می‌تواند علامت مثبتی تلقی شود».

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه این نشست در برابر پرسش خبرنگار تلویزیون ملی ژاپن درباره ادامه رابطه با کشوری نظیر کره شمالی پاسخ داد: «ما سیاست‌خارجی خود را مشروط به هیچ مساله‌ای نمی‌کنیم و بحث منافع ملی ما در بین است. ما در دوران جنگ رابطه دوستانه‌ای با کره شمالی داشتیم و الان هم رابطه عادی با آن کشور داریم و در رابطه با مسایل تسلیحاتی هیچ ارتباطی بین ما نیست».

وی افزود: «از اول انقلاب ما با این کشور ارتباط داشته‌ایم و هنوز هم این ارتباط را حفظ کرده‌ایم و امیدواریم مثل بسیاری از کشورها در آینده هم این ارتباط را داشته باشیم».

در ادامه این جلسه، خبرنگار روزنامه گاردین درباره اظهارات اخیر دکتر سروش، عضویت مهندس موسوی در شورای عالی انقلاب فرهنگی و نگرانی درباره فضای باز مطبوعاتی در آینده با توجه به عضویت وی در این شورا، پرسش‌هایی را مطرح کرد.

موسوی پاسخ داد: «زمانی که آقای دکتر خاتمی، رییس‌جمهور بودند، رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی، آقای دکتر خاتمی بود. زمانی که آقای هاشمی رفسنجانی رییس‌جمهور بودند، رییس این شورا آقای هاشمی رفسنجانی بود و حالا که آقای احمدی‌نژاد، رییس‌جهمور است، خود وی رییس‌ شورای عالی انقلاب فرهنگی است. بودن یا نبودن در شورای عالی انقلاب فرهنگی بستگی به این دارد که این شورا چگونه هدایت شود و چه برنامه‌هایی داشته باشد».

وی ادامه داد: «من بعد از دوره دوم دولت آقای خاتمی، با وجود آنکه عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بودم، در آن شرکت نکردم که البته این به مخالفت یا مسایلی نظیر اینها مربوط نمی‌شود. بحث در این رابطه که کار این شورا به روزنامه‌ها و مطبوعات نیز مربوط می‌شود و حالا روزنامه‌ها را بسته‌اند، به این مربوط می‌شود که ببینیم درباره چه مقطعی از شورای عالی انقلاب فرهنگی بحث می‌کنیم. مساله دیگر بحث ستاد انقلاب فرهنگی است که با شورای انقلاب فرهنگی مغلطه شده است».

موسوی بیان کرد: «بعد از اینکه انقلاب فرهنگی توسط دانشجویان انجام شد، ستاد انقلاب فرهنگی تشکیل شد و آن زمان من مسوول نبودم. در آن زمان رییس آن ستاد شهید بزرگوار آقای دکتر باهنر بود که در انفجار ساختمان نخست‌وزیری توسط منافقین به شهادت رسید. افراد تشکیل‌دهنده این ستاد آقای سروش، جلال‌الدین فارسی، شمس آل‌احمد‌، آقای شریعتمداری و برخی دیگر از افراد بودند».

نخست‌وزیر دوران دفاع مقدس با یادآوری اینکه وقتی نخست‌وزیر شدم، براساس مصوبه‌ای که وجود داشت همزمان رییس ستاد انقلاب فرهنگی نیز شدم افزود: «آن موقع یکی از دوستانی که با ما کار می‌کرد، آقای سروش بود. بعد که این ستاد به شورای انقلاب فرهنگی تبدیل شد و ریاست آن به رییس‌جمهور وقت محول شد، دیگر مسوول آن ستاد نبودم و تا آن جایی که یادم هست دیگر آقای سروش جزو آن نبود. نمی‌دانم این مساله چطور امروز دستاویز برخی بحث‌های عجیب و غریب بعضی از روزنامه‌ها قرار گرفته است».

موسوی همچنین با اشاره به برخی انتقادهای مطرح شده از شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: «دغدغه‌های موجود، به نوعی به اداره شورای عالی انقلاب فرهنگی برمی‌گردد. در شرایط فعلی مشکلی که به وجود آمده به دلیل فکری است که حاکم بر جامعه و این شوراست. به‌طور مثال ما مشکلات فراوانی در زمینه انتشار کتاب داریم و مثلا یک کتاب 19 بار مجوز چاپ می‌گیرد اما به یک‌باره دیگر مجوز چاپ آن را تمدید نمی‌کنند. بعضی از اینها ممکن است به مجموعه تصمیمات شورای عالی انقلاب فرهنگی برگردد ولی بیشتر از آن به نحوه برخورد دولت با این نوع مسایل بر می‌گردد».

در ادامه این جلسه، خبرنگار روزنامه ایتالیایی سوله گفت: «آقای مصباحی مقدم عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفته است که بدهی ایران به بانک جهانی 400 تریلیون تومان نیست بلکه 230 تریلیون تومان است، نظر شما چیست»؟ موسوی در پاسخ گفت: «متاسفانه در این زمینه اعداد روشنی در دسترسم نیست و اظهارنظر نمی‌کنم».

خبرنگار روزنامه ایتالیایی مساجر درباره نحوه رابطه ایران با ایتالیا و نقش ویژه این کشور در حل بحران سیاسی ایران و غرب پرسشی را مطرح کرد که نخست‌وزیر دوران دفاع مقدس در پاسخ به این پرسش یادآور شد: «در مسافرت به ایتالیا نتایج بسیار خوبی گرفتیم و قراردادهایی داشتیم. طرح فولاد مبارکه را ایتالیایی‌ها در ایران دنبال می‌کردند. البته زمان پیش از انقلاب قراردادی با کارخانه‌ای در ایتالیا داشتیم و قرار بود هلی‌کوپترهایی به ما تحویل دهند که به دلیل اینکه اینها مجوز آمریکا را داشتند و آمریکا در آن مساله سهیم بود ،امکان تحویل این مطالبات برای ایتالیا به وجود نیامد. ما همواره با ایتالیا روابط بسیار خوبی داشته‌ایم و ایتالیا از نظر فرهنگی هم در ایران فعال بوده و بسیار کمک کرده است. افراد بسیار برجسته‌ای در ایتالیا وجود داشته و دارند که در تلطیف روابط دو کشور می‌تواند بسیار موثر باشد و در آینده هم یکی از کشورهایی که رابطه بسیار خوبی با آن خواهیم داشت ایتالیا خواهد بود».

در ادامه این نشست خبری خبرنگار روزنامه سوییسی تارگس به انتقادات مهندس موسوی از سیاست‌های اقتصادی دولت نهم اشاره کرد و درباره تغییرات مدنظر وی در این زمینه پرسشی را مطرح کرد که موسوی پاسخ به این سوال، نداشتن سیاست‌های موزون و عدم کارآمدی دولت را از جمله ی مشکلات اساسی کشور عنوان کرد و به عنوان مثال گفت: «ما در تبریز کارخانه‌ای بزرگی به نام تراکتورسازی داریم که امروز تمام انبارها و دشت متصل به این کارخانه مملو از 5 هزار تراکتور است، این در حالی است که دست زارعین به این تراکتور نمی‌رسد و از سوی دیگر کارخانه به دلیل پر شدن ظرفیت و مشکلات نقدینگی نمی‌تواند به کار خود ادامه دهد. این نشان‌دهنده نوعی عدم تدبیر در کارها است».

وی با بیان اینکه می‌شود کارآمدی را به نظام اجرایی کشور برگرداند اظهار کرد: «غیر از درست کردن مسیرهایی که به تصمیمات عقلانی در کشور می‌انجامد، سیاست‌های اقتصادی روشنی که با یکدیگر تناقض نداشته باشند می‌تواند به ما کمک زیادی بکند. علائمی که ما به اقتصاد خود می‌دهیم بسیار مغشوش است، گاهی دولتی، گاهی نئو لیبرال و گاهی نیز اقتصاد هدایت‌شده، نظیر لایحه تحول اقتصادی است. از سوی دیگر در رابطه با اجرای همان سیاست‌های اعلام شده نیز عدم تدبیر و کارآمدی را شاهد هستیم. در مثالی دیگر می‌توان به کارخانه ماشین‌سازی تبریز اشاره کنیم که متاسفانه به دلیل مشکلات موجود در حال خوابیدن است چرا که کشورهای دیگر با روش‌های گوناگون بازار ما را اشغال کردند و در داخل حمایت از محصولات داخلی و صنایع ملی دیده نمی‌شود».

میرحسین موسوی در پاسخ به پرسش خبرنگار نیوزویک درباره برنامه‌های خود برای مهار تورم و در عین حال تحقق توقع مردم گفت: «این مساله به انضباط در اقتصاد ملی بر می‌گردد. وقتی ریخت‌وپاش زیادی داشته باشیم و نقدینگی را بیش از دو برابر بالا ببریم و سیاست‌های روشن پولی نداشته باشیم طبیعی است که آثار و عواقب امروز را شاهد باشیم، تنها راه این است که تولید را در کشور تکان دهیم، ‌انضباط مالی و ثبات را در مدیریت‌ها ایجاد کنیم و در مسیرهایی که به ما کمک می‌کند تصمیمات عقلانی داشته باشیم و سیاست های نامناسب را ترمیم کنیم چرا که به اقتصاد به شدت لطمه خورده است».

وی با تاکید بر اینکه از شاخه‌ای به شاخه‌ای دیگر پریدن در سیاست‌ها بسیار مضر است تصریح کرد: «تغییرات وسیع در مدیریت‌ها از جمله تغییرات گسترده در روسای بانک مرکزی، چهار تغییر در روسای بانک ملی و روی کار آمدن سه وزیر اقتصاد در کشور در طول زمانی کوتاه منجر به وضعیت فعلی شده است. پایین آمدن درآمد نفتی نیز مشکلات زیادی را برای ما به وجود آورده است چرا که هزینه‌های جاری ما به درآمدهای نفتی بستگی فراوان دارد و این مساله در سال‌های اخیر تشدید شده است».

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر لزوم کاهش وابستگی کشور به درآمدهای نفتی اظهار کرد: «یکی از مشکلات آتی دولت کنترل این مساله خواهد بود که به نوعی درآمدهای نفتی را به سمت سرمایه‌گذاری‌ها سوق دهد و وابستگی بودجه کشور را به درآمدهای نفتی کم کند. کار دشواری در این زمینه در پیش روست که اگر انجام شود امیدوار هستم مشکلات کشور حل شود».

در ادامه این نشست خبرنگار شبکه سحر درباره مساله حمایت از فلسطین و نیز وجود نیروهای بیگانه در کشورهای افغانستان و عراق پرسش‌هایی را مطرح کرد که میرحسین موسوی در پاسخ به این پرسش‌ها، درباره مساله فلسطین گفت: «آنچه در نظام ما در 20 سال اخیر تاکید شده این است که از مبارزات مردم فلسطین حمایت می‌کنیم، در عین حال اعتقاد داریم که اگر در سطح بین‌المللی مطابق هنجارهای مورد قبول در سطح بین‌الملل یک همه پرسی در آن منطقه صورت بگیرد و مردم خود فلسطین اعم از مسیحی، مسلمان یا کلیمی سرنوشت خود را تعیین کنند مشکلات آن منطقه به تدریج حل خواهد شد، ولی این مساله با مخالفت‌هایی مواجه شده است، گمان می‌کنم به دلیل آنکه چند بار این مساله در سطح بین‌المللی اتفاق افتاده است چندان هم دور از ذهن نباشد و می‌توانیم در این زمینه استدلالی قوی‌ای داشته باشیم».

وی با اشاره به حضور نیروهای بیگانه در منطقه نیز اظهار کرد: «هرچه حضور نیروهای بیگانه در منطقه کمتر باشد و امنیت منطقه به دست مردم آن سپرده شود، این رویکرد بیشتر به ایجاد صلح پایدار کمک خواهد کرد. حضور این نیروها تحریک‌کننده افراطی‌گری در منطقه است و هر چقدر ادامه داشته باشد با افراطی‌گری‌های شدیدتری مواجه خواهیم شد و نمی‌توانین چشم خود را بر روی افراط‌گرایی‌ها در منطقه ببندیم».

نخست‌وزیر دوران دفاع مقدس در ادامه به انفجار روز گذشته در مسجد امیرالمومنین(ع) در شهر زاهدان اشاره کرد و گفت: «روز گذشته انفجاری در یک مسجد در زاهدان صورت گرفت که قطعا از طریق نیروهای افراط‌گری که یا متاثر از نیروهای بیگانه هستند و یا ممکن است حمایت‌شده از سوی آنها باشند صورت گرفته است. بدین ترتیب در تمام حرکت‌های بین‌المللی باید به سمتی برویم که هرچه زودتر نیروهای بیگانه منطقه را ترک کنند و با تاکید بر نیروهای محلی از طریق مذاکره، گفت‌وگو و دیپلماسی فعال مسائل این منطقه رو به حل شدن برود و الا راه‌حل مشکلات، حضور نیروی ناتو و آمریکا در منطقه نیست».

در ادامه این نشست نماینده یکی از شبکه‌های تلویزیونی چین درباره شباهت‌ها و تفاوت‌های برنامه‌های مهندس موسوی با مهدی کروبی سوال کرد که مهندس موسوی پاسخ داد: «ما با آقای کروبی از قدیم دوست بوده و هستیم. ایشان سیاست‌های خود را توضیح می‌دهند و احتمال اینکه ما برنامه‌های خود را در یک مناظره به بحث بگذاریم وجود دارد. آنچه در مورد خودم می‌توانم بگویم این است که من فردی هستم که ضمن پایبندی به ارزش‌ها و آرمان ها بسیار عمل‌گرا هستم و سعی می‌کنم از نیروهای متخصص و مراکزی که تصمیمات را عقلانی می‌کند استفاده کنم و همیشه از این مساله سود برده‌ام. بزرگترین خطر برای کشوری نظیر ما این است که افراد رانده شوند و برخی افراد تصمیماتی که باید جمعی گرفته شود را فردی اتخاذ کنند».

موسوی در ادامه این نشست در پاسخ به پرسش خبرنگار روزنامه لس‌آنجلس تایمز مبنی بر نظر وی راجع به پیوستن یا نپیوستن به سازمان تجارت جهانی (wto) اظهار کرد: «در کشور ما این تصمیم گرفته شده است که به سازمان تجارت جهانی ملحق شویم ولی این مساله مستلزم یک اجماع جهانی است، چرا که تمام کشورهایی که عضو آن سازمان هستند باید این مساله را تایید کنند. دلیل عدم ورود فعلی ما به این سازمان به دلیل مخالفت آمریکا و برخی از کشورها با این مساله است و من به زودی زود دورنمایی در این زمینه نمی‌بینم که در این باره اتفاقی بیفتد».

وی اضافه کرد: «من ضمن اینکه معتقدم باید به این سازمان بپیوندیم اعتقاد دارم در این فاصله که هنوز به سازمان تجارت جهانی ملحق نشده‌ایم باید از بیرون بودن از این سازمان با قدرت استفاده کنیم. وقتی می‌گویم دولت ناکارآمد است به همین دلیل است که از این مساله استفاده نکرده است. من مخالف پیوستن به این سازمان نیستم ولی در عین حال طرحی برای استفاده از فرصت‌هایی بیرون بودن از این سازمان ارائه خواهم داد. اگر به این سازمان ورود پیدا کنیم برای ما فواید بسیاری خواهد داشت ولی تا زمانی که به آن نپیوستیم دلیلی ندارد که امتیازات مربوط به آن را رعایت کنیم و البته این مساله باید از طریق قانونی صورت بگیرد».

خبرنگار لس‌آنجلس تایمز در بخشی دیگری از پرسش خود به مساله افزایش حقوق و پرداخت حقوق‌های معوقه کارمندان طی روزهای اخیر از سوی دولت اشاره کرد که مهندس موسوی در این رابطه گفت: «افزایش حقوق‌ها و پرداخت حقوق‌های معوقه جزو وظایف دولت است ولی ایراد ما به این مساله این است که نباید چنین کاری شب انتخابات انجام شود. به عنوان نمونه‌ای دیگر هزینه‌هایی را برای پروژه‌هایی که دولت در مسافرت‌های خود تعهد می‌کند اختصاص می‌دهند. حرف من این است که اگر این طرح‌ها مصوبه مجلس است باید حداکثر تا اردیبهشت ابلاغ شود و نمی‌شود مثلا در ماه بهمن مسائلی را دوباره تصویب و شروع کنیم. برای ما مبهم است که منابع این مساله از کجا تامین می شود و آیا مجلس با این مساله موافق است یا خیر. تصور من این است که تعهدات دولت به دلیل اینچنین مصوباتی بسیار بالا رفته است و مشکلاتی را برای دولت آینده ایجاد می‌کند. هر دولتی که در آینده بر سر کار می‌آید باید به تعهدات دولت احترام بگذارد و آنها را دنبال کند و اگر لازم است دست به تغییر آنها بزند».

خبرنگار روزنامه کیودو در این جلسه از مهندس موسوی سوال کرد که چقدر از پیروزی خودتان در انتخابات اطمینان دارید و درصد مقبولیت خود را چقدر می‌دانید؟ که موسوی پاسخ داد: «من مثل همه مسلمانان و مومنین انسان همیشه امیدواری هستم و امیدوارم که انشاءالله پیروز شوم. درباره میزان مقبولیت هم باید بگویم که یکی از مشکلات ما نبود آمارهای دقیق و درست در کشور است البته دستگاه‌های مختلف نظرسنجی‌هایی صورت داده‌اند و این نظرسنجی‌ها شیب خوبی را به سمت من نشان می‌دهد».

در ادامه این نشست خبرنگار روزنامه فاینشنال تایمز درباره برنامه‌های مهندس موسوی و وجود این شائبه که وی برنامه‌های مشخصی ندارد پرسشی را مطرح کرد که موسوی پاسخ داد: «در هفته‌های اخیر برنامه‌های خود را به مقدار زیادی در بخش‌های مختلف مطرح کرده‌ایم. دلیل اهمیت نقد وضع موجود نیز این است که متوجه شویم در چه فضایی به سر می‌بریم و ناکارآمدی سیاست‌های موجود را بتوانیم مطرح کنیم».

وی با تاکید بر اینکه هر نقدی که صورت می گیرد راه‌حلی را نیز به دنبال دارد، در این رابطه توضیح داد: «به طور مثال یکی از نقدهایی که از دولت فعلی داریم، عدم حمایت دولت از تولید داخلی است و معنای این نقد این است که من از تولید داخلی حمایت می‌کنم. در جای دیگری نیز گفته‌ایم که ما چاره‌ای جز اینکه برای بخش خصوصی ایجاد امنیت کنیم و آن را درگیر سرمایه‌گذاری کنیم نخواهیم داشت. حال پرسش می شود که چگونه این کار صورت می‌گیرد که باز گفته شده است که با ثبات در سیاست‌ها و مدیریت‌ها این کار امکان‌پذیر است. مجموعه اینها می‌تواند سیاست‌های دولت آینده را روشن کند. جزییات برنامه‌ها در سه سطح اهداف، استراتژی‌ها و برنامه‌های عملیاتی در قالب جزواتی و یا در سایت‌های قلم و کلمه منتشر شده و در ادامه نیز خواهد شد».

در پایان این جلسه خبرنگار خبرگزاری کویت این پرسش را از مهندس موسوی مطرح کرد که آیا با وجود آقای کروبی از پراکندگی آرای اصلاح ‌طلبان نگران نیستید؟ که مهندس موسوی در پاسخ گفت: «آقای کروبی دوست عزیز ماست و ما همواره به ایشان احترام می‌گذاریم. شیب آرا به سمت نیروهای مترقی است، به نظر من روند این مساله به سمتی است که نمی‌توان آن را خطر نامید و شاید بتوان از اصطلاح مشکل‌زا بودن استفاده کرد».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۷ - ۱۳۸۸/۰۳/۱۰
0
0
مرد اعتدال و صداقت میرحسین موسوی
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین