کد خبر: ۹۰۱۰۶
تاریخ انتشار : ۱۳ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۲:۳۷

متن كامل نخستین مناظره انتخاباتی كانديداها

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: حجت‌الاسلام والمسلمين مهدی كروبی و دكتر محسن رضايی كانديداهای دهمين دوره انتخابات رياست جمهوری شامگاه سه‌شنبه شب در مناظره‌ تلويزيونی شبكه 3 سيما كه نخستين مناظره دو به دوی نامزدهای انتخابات دهم بود به تشريح ديدگاه‌های خود پرداختند.

به گزارش جام جم آنلاين، مهدی كروبی در ابتدا در پاسخ به اين سؤال كه نظرسنجی‌ و مشاهدات ميدانی نشان از دغدغه‌‌های مردم در خصوص بيكاری و تورم دارد و آيا اولويت كاری شما بعد از انتخاب شدن در حول اين مسائل می‌چرخد يا خير، گفت: كسانی كه از سوی شورای نگهبان برای نامزدی در انتخابات تأييد شده‌اند شايستگی اداره كشور را دارند و بنده فكر می‌‌كنم در بين اين نامزدها خصوصياتی در بنده موجود است كه برای اداره كشور نسبت به ديگران تقدم دارم.

وی با اشاره به سوابق كاری خود گفت: مدير اجرايی كشور بايد خصوصياتی در وی موجود باشد از جمله عقبه و سوابق كاری و بنده در اين راستا سوابق طولانی غير از مسائل مبارزاتی داشته‌ام و از ابتدای پيروزی انقلاب اسلامی مسئوليت‌های سنگينی بر دوش بنده بوده و همواره به شكلی عمل كردم كه مورد تحسين قرار گرفته‌ام.

كروبی با بيان اينكه در ابتدای پيروزی انقلاب وضع نهادهای كشور نابسامان بود، افزود: در برهه‌ای كميته امداد، جهاد سازندگي، سپاه پاسداران و غيره با حكم امام خمينی تأسيس شده بودند و در اسفندماه 1357 با حكم امام خمينی كميته امداد به بنده واگذار شد منتهی در اين حكم عسگراولادی و يكی از دوستانی كه بنده تعيين مي‌كردم بايد همراه ما در كميته امداد بودند وليكن خطاب نامه امام به بنده بود.

وی اضافه كرد:‌ اكبر استاد از نيروهای مؤتلفه اسلامی را بنده به عنوان نفر سوم در نظر داشتم كه عسگراولادی پيشنهاد كردند كه به جای وی حبيب‌الله شفيق حضور داشته باشند كه بنده نيز برای شروع كار اين پيشنهاد را پذيرفتم و اگر در اين جهت پافشاری مي‌كردم حرف بنده مورد قبول واقع مي‌شد اما چون بنابر كار جمعی بود پيشنهاد عسگراولادی را قبول كردم.

مسئوليت بايد همراه با سعه‌صدر باشد

اين كانديدای انتخابات رياست جمهوری دهم با اشاره به اينكه پس از گذشت يكسال امام خمينی از بين ما سه نفر حكم جداگانه‌ای برای اداره بنياد شهيد به بنده دادند، تصريح كرد: امام اين نظر را داشتند كه خانواده شهدا بايد از كميته امداد جدا شود لذا حكمی برای بنده صادر كردند و در اين حكم 10 بند برای اجرای كار تعيين كرده بودند كه يكی از آن بندها به اينجانب اجازه مي‌داد كه به طور مستقيم با امام در ارتباط باشم.

كروبی با تأكيد براينكه بنده خيلی مقيد به ارتباط با مردم هستم خاطرنشان كرد: مسئوليت بايد همراه با سعه‌صدر باشد و مسئول بايد با حفظ ارتباط خود با مردم حرمت آنان را نگه‌ دارد و خود را صاحب انقلاب نداند.

وی با اشاره به اينكه يک مسئول كشوری جدای از اينكه نبايد مردم را تحقير كند، بايد ارتباطش را با اقوام مختلف حفظ كند، اظهار داشت: بنده با وجود مسئوليـ‌ت‌های ديگر وارد مجلس شدم و توانستم با اقوام ديگر به شكلی ارتباط برقرار كنم هنوز با برخی از برادران اهل سنت كه در مجلس اول و دوم بودند ارتباط تنگاتنگ دارم.

رضايی در پاسخ به اين سؤال كه قبل از بيان ديدگاههای خود آيا نسبت به سخنان كروبی نظری داريد يا خير، گفت: بنده نيز مباحث مربوط به ارتباط با مردم را كه كروبی بيان كردند قبول دارم ولی آن را كافی نمي‌دانم زيرا اولين كسی هستم كه به مردمی‌ترين شكل كار كرده‌ام و در دوران جنگ ناچار به استفاده از مردم بوديم و در بين آنان جوانانی همچون شهدايی چون باكری، دقايقی، همت، متوسليان و باقری بودند و در آنجا انسان می‌توانست به نيروی نهفته در دل مردم پی ببرد.

كل كاركردهای اقتصادی از مسير دولتی خارج شود

كانديدای دهمين دوره انتخابات رياست جمهوری دهم با تأكيد براينكه اولويت اول بنده اقتصاد است افزود: ايران در طی 100 سال گذشته گام‌ افتخارآميزی برداشته و همواره برای استقلال و آزادی مردم مبارزه كرده است و امام خمينی با انقلاب اسلامی همه فعاليت‌های آزاديخواهانه را در چارچوب انقلاب تثبيت كرد وليكن اگر بخواهيم روی اين بحث ايستادگی كنيم و فقط افراد را تغيير بدهيم صحيح نيست و ما اعتقاد داريم بايد صندلی ديگری در كنار دولت به معنای اقتصاد ايجاد شود كه در آن زندگی مردم بهبود يابد و تمدنی تأثيرگذار در روابط بين‌الملل ايجاد شود.

رضايی با اشاره به اينكه يک سری از مسائل اوليه هنوز روی زمين مانده است، گفت: در مباحث اقتصادی خود 2 محور را مدنظر دارم، اول مديريت اقتصادی و در وهله دوم تأثير بر روی كيفيت زندگی مردم به نحو شايسته دارم.

وی در پاسخ به اين سؤال كه مؤلفه‌های انقلاب اقتصادی شما حول چه مسائلی است، افزود: از نظر بنده بايد كل كاركردهای اقتصادی را از مسير دولتی و رانتی خود خارج و به سمت ساختارهای جديد كه بهره‌وري‌اش بالا است سوق داد و همانطور كه تحول در سياست رخ داده است تحول در بُعد اقتصاد نيز بايد محقق شود.

مديريت در كارها بايد همراه با درک خواسته‌های مردم باشد

كروبی در پاسخ به اين سؤال كه رضايی تعريضی به مباحث جنابعالی داشتند و خود را شروع كننده مردمی‌ترين دولت دانستند و اعتقاد داشتند كه صندلی جديدی بايد در كنار هيئت دولت گذاشت نظرتان چيست، گفت: رضايی نقاط خوبی فرمودند اما بنده در مقدمه خواستم بيان كنم كه حاكم بايد با داشتن روحيه مردمی دردهای مردم را احساس كند و خود را در جايگاه ولی‌نعمت مردم تصور نكند و منظور بنده به اين شكل نبود كه حكومت بايد مانند بولدوزر كار كند.

وی افزود: مديريت و نگاه مديريت در كارها بايد همراه با عواطف و درک خواسته‌های مردم باشد ضمن اينكه با برنامه‌ريزی بايد كارهای كشور را به سامان رساند.

كروبی با اشاره به سوابق عملياتی خود گفت: بنده 16 سال در مجلس بوده و 16 بودجه را تصويب كرده و برای برنامه‌های خود يک تيم قوی به همراه دارم.

در حال حاضر تورم به 26 درصد رسيده است

كانديدای دهمين دوره انتخابات رياست جمهوری دهم با تأكيد براينكه تكميل نهضت ملی شدن نفت را با واگذاری سهام نفتی كه 50 سال قبل به دست آمده دولت تا به حال به مردم نمی‌داده است در اختيار مردم خواهم گذاشت، تصريح كرد: در اين راستا آنچه از درآمد صادرات نفت به دست آيد در بخش‌های زيربنايی مورد استفاده قرار خواهم داد و قسمتی را نيز در اختيار مردم خواهم گذاشت و پول آن را به قيمت روز به حساب مردم واريز خواهم كرد.

وی خاطرنشان كرد: با احتساب قيمت فعلی نفت به حساب 6 دلار پايين‌تر از اين قيمت به افراد بالای 18 سال ماهانه 70 هزار تومان می‌رسد و در اين راستا مجموعه خوبی تشكيل داده‌ايم.

كروبی تأكيد كرد:‌ دولت فعلی با تورم 11.5 درصد دولت را تحويل گرفته و در حال حاضر تورم به 26 درصد رسيده است.

كروبی با اشاره به اينكه حقوق شهروندی را دولت رعايت نمي‌كند، افزود: قوميت‌های مختلف از كرد و عرب هر كدام ادعای اين را دارند كه به آنان اعتنا نمی‌شود و ادعا دارند كه حقوق شهروندی در كشور رعايت نمی‌شود.

كروبی با اشاره به مشكلات آموزشی در كشور گفت: ما چرا حقوق معلمان را بايد به اين شكل پرداخت كنيم و حتی با تصويب نظام هماهنگ نيز آن را به اجرا درنياوريم؟

وی در پاسخ به اين سؤال كه آيا در بحث اقتصاد اعتقاد به انقلاب اقتصادی داريد يا خير؟ تصريح كرد: بنده شيوه فعلی را قبول ندارم ولی برای ايجاد تحول در كشور برنامه دارم و در اين جهت می‌توانم دگرگونی بزرگی را ايجاد كنم.

رضايی با تأكيد براينكه معتقد به انقلاب اقتصادی در كشور است، افزود: تفاوت نظر بنده با كروبی در اين است كه بهره چگونه به دست مردم برسد و در اين جهت ديدگاه من توليد و اشتغال است لذا در اين راستا طرح ايجاد صندوق توسعه ملی را داده‌ام.

رئيس جمهور بايد رئيس جمهور باشد و دولت كارآفرين

وی اضافه كرد: سهام نفت را با سرمايه‌گذاری اثر خود را در بخش توليد مي‌گذارد و سپس سود آن را از صندوق توسعه ملی به مردم می‌دهد و آن پولی مازاد است كه در صندوق انباشت شده و اگر اين كار از ابتدای انقلاب صورت می‌گرفت در حال حاضر 200 ميليارد دلار پول ذخيره شده داشتيم و از طرفی نيز ماهانه 100 هزار تومان می‌توانستيم به مردم بدهيم و كارخانجات زيادی نيز در كنار آن احداث می‌شد.

رضايی با تأكيد براينكه سهامی كه بنده به مردم خواهم داد پايدار و روبه‌رشد خواهد بود، افزود: 70 هزار تومان الان 35 هزار تومان 4 سال پيش است و 70 هزار تومان 4 سال ديگر 15 هزار تومان الان خواهد بود و وقتی ما می‌گوييم انقلاب اقتصادی منظورمان اين است كه همه شيوه‌ها را تغيير خواهيم داد.

وی با تأكيد براينكه بايد الگوی را تغيير داد و اين كار بايد از سطح بالا به پايين شروع شود، افزود: بنده در دولت ائتلافی خود از تمام ظرفيت‌ها استفاده و با همه جناح‌ها كار می‌كنم البته نه با افراد تندرو، روحيه ما كار با نيروهای ارزشی است و دولت ما جمعی است وليكن رئيس جمهور خودم خواهم بود.

وی ادامه داد: نمی‌خواهم تيمی درست شود كه بخواهند رئيس جمهور را اداره كنند بنده اعتقاد دارم رئيس جمهور بايد رئيس جمهور باشد و دولت كارآفرين.

رضايی با اشاره به اينكه بايد به درآمد تجارت اهميت بيشتری داده شود، گفت: به ايرانگردی و جهانگردی بايد اهميت بيشتری داده شود و بنده ايرانگردی سلامت را با تأسيس بيمارستان‌های مدرن در چند نقطه كشور احيا خواهم كرد.

كانديدای دهمين دوره انتخابات رياست جمهور دهم تصريح كرد: بنده با 8 تا 9 مزيت نسبی كه در كنار نفت و گاز خلق خواهم كرد مديريت كشور را سامان می‌دهم و اگر امام خمينی انقلاب اسلامی را با يک تيم پيش‌رو كه پشت‌سرش بود به پيروزی رساند بنده نيز انقلاب اقتصادی را با تيمی پيش‌رو كه در كنار خود دارم ايجاد خواهم كرد.

كروبی در پاسخ به اين سؤال كه رضايی از صندوق توسعه ملی سخن گفتند و آيا اعتقاد داريد كه با روش شما تطابقی دارد يا خير، افزود: احساس می‌كنم نظرات بنده با رضايی در الفاظ متفاوت است و تنها ما می‌گوييم نفت در اختيار دولت نباشد زيرا ما پول‌های در اختيار دولت سبب شده چنين اتفاقی رخ دهد و معتقديم كه نفت بايد در اختيار مردم باشد و حتماً‌ نيز برای اين موضوع راهكارهای قانونی مدنظرمان است.

وی با اشاره به اينكه اگر سياست‌های خود را تغيير دهيم و روابط خود را با دنيا بهبود بخشيم قيمت نفت بالا خواهد رفت، افزود: كسانی كه مبالغی كه از پول نفت پرداخت می‌شود را احتياج ندارند در صندوقی برايشان ذخيره می‌كنيم و بيمه تحصيلی را نيز احيا خواهيم كرد.

كروبی با تأكيد براينكه در صورت رئيس جمهور شدن با مجلس اصولگرای هشتم نيز تعامل خواهم داشت، افزود: مشكلات سهميه‌بندی جنسی خانم‌ها را برطرف خواهم كرد.

آزادی‌های مدنی را تبديل به قانون خواهم كرد

رضايی با اشاره به اينكه صندوق توسعه ملی را در سياست‌های كلی با بردن به مجلس تصويب خواهد كرد‌، افزود: با تصويب مجلس ايجاد تغييرات در آن دشوار خواهد بود و بنده و كروبی نيت‌مان يكی است و آن مردم است و در اينكه مردم صاحب نفت باشند با كروبی مشترك هستم.

وی افزود: «در بحث حقوق شهروندی يک فرايند سه مرحله‌ای را تبيين كرده و در وهله اول آزادی‌های مدنی را تبديل به قانون خواهم كرد و در مرتبه بعدی با آموزش آن به صورت عمومی حقوق شهروندی را نهادينه و سپس با نظارت اين قانون را جامعه‌پذير خواهم كرد و از بانوان تحصيل‌كرده به عنوان پتانسيلی برای توسعه ملی بهره خواهم جست».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین