کد خبر: ۹۰۴۵۱
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۶:۵۳
آخرین نشست خبری کروبی برگزار شد؛

کروبی: در مورد دخالت بسیج، فیروزآبادی باید پاسخ دهد

تا انتها در صحنه حضور دارم
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب:‌ حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی کروبی گفت که تا پایان رقابت‌های انتخاباتی حضور دارد.

دبیر کل حزب اعتماد ملی، در آخرین نشست خبری خود پیش از برگزاری انتخابات، افزود: «شاهد هستیم شایعه‌ای منتشر شده، مبنی بر این که کروبی به احتمال زیاد از انتخابات کنار می‌رود. من به شما می‌گویم وقت‌تان را صرف این مسائل نکنید؛ چرا که واقعا بی‌ارزش است و شیوه‌ی زشتی است که برخی افراد و منابع به کار گرفته‌اند. من معتقدم از بین ما چهار کاندیدا هیچ‌کدام نباید کنار برود؛ چرا که هر کدام که حذف شود معلوم نیست حامیان او رایشان را به چه کسی خواهند داد».

وی در ادامه با تاکید بر نظارت دقیق بر انتخابات است، اظهار کرد: «ما لحظه به لحظه انتخابات را رصد می‌کنیم و این انتخابات باید سالم برگزار شود. این انتخابات آزمایش بزرگی برای اجرا و نظارت است و آنها می‌توانند بهترین نام و نشان و یادگار را از خود باقی بگذارند».

وی افزود: «من به شورای نگهبان و وزارت کشور هم یادآوری کرده‌ام که این انتخابات بهترین میدان برای آن‌هاست. در ادوار گذشته این‌چنین نبوده که در دوره‌ی دوم روسای جمهور چنین رقابتی وجود داشته باشد، اما این بار این رقابت جدی‌تر است؛ پس لازم است شورای نگهبان و وزارت کشور نیز دقت کافی و لازم را داشته باشند تا نام نیکی از آنها بماند. نهایتا هم همه‌ی ما باید تسلیم آن کسی شویم که مردم می‌خواهند و به او رای می‌دهند. اگر دفعه‌ی قبل انتخابات من بعد از نماز صبح خوابیدم اما این بار پس از نماز صبح ذکر خدا می‌گویم و خبرها را رصد می‌کنم. اگر هم احساس کنم مساله از جایی هدایت می‌شود به موقع اقدامات لازم را انجام خواهم داد».

کروبی با پیش‌بینی از استقبال بسیار خوب مردم از انتخابات دهم ریاست‌جمهوری اظهار کرد: «نشانه‌های نشاط مردم و علاقه‌ی آنها برای حضور در انتخابات کاملا مشهود است و اصل شرکت در انتخابات بسیار مهم است. سرنوشت انتخابات هر چه باشد با مردم است و آنچه مهم است حضور مردم و سلامت انتخابات است. من مانند سه کاندیدای دیگر برای پیروزی آمده‌ام و همه هم تلاش می‌کنیم اما پس از پایان انتخابات چه رای بیاورم و چه نیاورم بیانیه‌ای درباره‌ی کار حزبی خواهم داد».

این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری، یادآور شد: «من معتقدم اگر بخواهیم دموکراسی، آزادی افکار و تضارب آرا داشته باشیم باید تلاش کنیم احزاب را نهادینه کنیم. من چهار سال پیش به این نتیجه رسیدم و به سیاسیون هم توصیه می‌کنم کار حزبی انجام دهند و یا کار حزبی را ترویج کنند. این را هم بدانید که اگر کار تشکیلاتی می‌کنید به این معنا نیست که کسی غیر از تشکیلات و حزب شما از شما حمایت نخواهد کرد؛ چه بسا کسانی که عضو احزاب دیگری هستند و یا در تشکلی نیستند اما از بنده اعلام حمایت کرده‌اند. شما اهل فکر هم باید کمک کنید این کار حزبی در کشور نهادینه شود و جا بیفتد».

دبیر کل حزب اعتماد ملی، گفت: «عقیده من این است که همه باید در انتخابات شرکت کنند، حتی ممکن است کسانی خدا را قبول نداشته باشند اما برای عزت کشورشان باید پای صندوق رای بیایند و هیچ‌کس نسبت به سرنوشت خود بی‌تفاوت نباشد. این انتخابات موقعیت حساسی است و به شما می‌گویم که نه من و نه کس دیگری کنار نخواهد رفت. سرنوشت انتخابات هم به رای مردم بستگی دارد. من حتی معتقد بودم اگر نفرات‌مان بیشتر هم می‌بود مفید بود. اگر می‌خواهیم در این کشور دیدگاه‌های مختلف، مجموعه‌ای از آرا را کسب کنند این اتفاق باید بیفتد».

کروبی هم‌چنین با اشاره به برنامه‌های ارائه‌شده از سوی خود تاکید کرد: «اگر رای آوردم قطعا گریبانم را بگیرید و برنامه‌ها را از من بخواهید و این برنامه‌ها برایتان محک باشد. تغییری که من از آن نام برده‌ام تغییر در قوه‌ی مجریه است، من می‌خواهم رییس‌جمهور شوم و این تغییر یکی مربوط به نفرات است؛ یعنی بخش عظیمی عوض خواهند شد و چهره‌های کاردان، ورزیده و مجرب جایگزین می‌شوند و بخش دیگر هم مربوط به شیوه‌های اداره‌ی کشور در مدیریت داخلی، خارجی، اقتصاد و سیاست خارجی است. هر جا هم که نیازی باشد از رهبری که در راس است کمک خواهم گرفت و حتی به دنبال اصلاح قوانین عادی و بخشی از قوانین اساسی نیز خواهیم رفت».

دبیر کل حزب اعتماد ملی، درباره‌ی حضور زنان در عرصه‌ی سیاست نیز، گفت: «یکی از اهداف من عادی کردن این مسئله است. ما باید این را بقبولانیم که زنان ما ظرفیت و توان لازم را دارند. باید طوری کار کنیم که حضور زنان در کارهای اجرایی در سطوح مختلف نهادینه شود. حتی تلاش خواهم کرد از طریق حزب حضور خانم‌ها را در مجلس پررنگ‌تر شاهد باشیم و پس از آن خانم‌ها وارد مجمع تشخیص و حتی مجلس خبرگان هم بشوند. همین سرکار خانم رهنورد وقتی امام (ره) حکمی برای طرح شاهد دادند احساس کردند خانم‌ها هم باید حضور داشته باشند و من مخصوصا فکر کردم ایشان خانم شایسته‌ای هستند که دانشگاهی هم هستند و ایشان وارد این هیات شدند».

کروبی در پاسخ به پرسش دیگری درباره‌ یکی از مناظره‌های خود اظهار کرد: «من خیلی به دنبال آمار و ارقام نبودم؛ چرا که می‌دانستم هر لحظه طرف مقابلم می‌تواند هر گونه که می‌خواهد سخن بگوید. من به سراغ مسائل اصلی رفتم که در یک دوران به وجود آمده و باعث نگرانی شده است، درحالی که اعتماد مهمترین سرمایه‌ی حکومت است. من حرمت قائل شدم، اما نباید چیزهایی گفته شود که وجود خارجی ندارد».

وی در پاسخ به پرسش دیگری درباره سخنان اوباما خطاب به جهان اسلام، یادآور شد: «لازم است همانطور که آقای اوباما حرف‌های مثبتی زده عملا حرکت‌های ایشان هم طوری باشد که در جهان اسلام اعتمادسازی کند. قطعا تحرک‌های مثبتی در این زمینه باید وجود داشته باشد تا اعتماد جلب شود».

این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری، درباره‌ مسئله‌ی حجاب نیز، گفت: «در اینجا سخن از یک بحث فقهی و دینی محض نیست. من می‌خواهم رییس‌جمهور شوم و حقیقت این است که اولویت من تلاش برای رفاه، امنیت و آسایش مردم است. در رابطه با مسائل این‌چنینی باید گفت‌وگو و صحبت کرد تا شرایط جدیدی به وجود بیاید. نباید از هر قانونی سوءاستفاده شود. من این مسئله را به این صورت در اولویت تغییر قرار می‌دهم که گشت ارشاد یقه‌ی دختر و پسر مردم را نگیرد. وزیر کشوری خواهم گذاشت که بتواند با واگذاری اختیارات نیروی انتظامی از سوی فرماندهی کل قوا این مسئله را به خوبی مدیریت کند. معتقدم در این زمینه هم باید مصلحت کشور رعایت شود و هم تعرضی صورت نگیرد. بسیاری از این تعرض‌ها در رابطه با حجاب نیست بلکه بحث رنگ لباس، پوتین و ناخن افراد است»!

وی در ادامه درباره فضای دانشگاه‌ها نیز، اظهار کرد: «من فضای دانشگاه‌ها را فضای آرامی خواهم کرد. اگر درگیری درست شود مسئله حل نخواهد شد؛ چرا که در این صورت قوه‌ی قضاییه گریبان دانشجو را می‌گیرد و قاعدتا این مسئله به من در پست اجرایی ربطی ندارد. اما ما باید فضا را به گونه‌ای بسترسازی کنیم که دانشجو شعار و حرفش را بزند و از سویی توهین نکند. من مراقب خواهم بود که کسی از موقعیت من برای اهداف خاص خود استفاده نکند و از سویی هم با قدرت عمل خواهم کرد و نمی‌گویم که فلان چیز به من مربوط نبوده، بلکه هر چه شد مربوط به من خواهد بود».

مهدی کروبی در پاسخ به سوال دیگری درباره ارائه‌ی لیست اموال خود گفت: «من به شما عرض می‌کنم که خوشایندم نیست و دوست ندارم وارد زندگی شخصی خودم شوم و خود را ستایش کنم اما من آنقدر سالم و درست زندگی کرده‌ام که بیم و خوفی از این مسئله ندارم. همسر من خودش کار و حاصل تلاشش را وقف می‌کند. من هم دوران ریاست مجلس چندین بار اموالم را اعلام کرده‌ام. خانه‌ای داریم که آدرس آن را بسیاری افراد می‌دانند و غیر از آن یک وجب در هیچ کجا نداریم. اکنون هم جایی مستاجر هستیم و خانه را بازسازی می‌کنیم».

دبیر کل حزب اعتماد ملی، در ادامه با تاکید بر قانونی بودن حضور نمایندگان کاندیداها در حوزه‌های اخذ رای، یادآور شد: «ما برنامه‌ریزی کرده‌ایم که نماینده‌مان در هر صندوق به مرکز خود گزارش کند و ستادی هم این گزارش‌ها را جمع‌آوری خواهد کرد. مردم هم با شور و نشاطی که به وجود آمده هوشیار هستند. به مجریان و ناظران انتخابات هم توصیه می‌کنم با مراکز قانونی همکاری کنند و این طور نشود که بگویند بازرسان ما را راه ندادند، بلکه فضایی به وجود بیاید که شفاف باشد چگونه است. اگر این افراد نگرانی ندارند اجازه دهند همه جا دیده شود، ما باید اکنون این حرف‌ها را بزنیم که بعدا نگوییم انتخابات سالم برگزار نشده است».

این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری، در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره آنچه ائتلاف علیه دولت عنوان می‌شد، گفت: «توجه داشته باشید که این ائتلاف علیه ایشان نیست. آقای احمدی‌نژاد اکنون مسوول است و هر کس با دیدگاه خود اعتراضاتی نسبت به عملکرد ایشان و مدیریت کشور دارد. هر کدام از ما حرف خود را می‌زنیم و ائتلافی در کار نیست. من که نمی‌توانم اشکال زیادی به آقای رضایی بگیرم، بلکه من به نحوه‌ی مدیریت فعلی معترضم».

وی درباره‌ی مساله‌ی هسته‌یی ایران نیز، تاکید کرد: «در رابطه با مساله‌ی هسته‌یی، مذاکرات، گفت‌وگوها، دانش و فن هسته‌یی را ادامه خواهیم داد اما جلب اعتماد و اعتمادسازی خواهیم کرد و به دنبال اسلحه‌ی کشتار جمعی نیستیم. ما سعی داریم تنش‌زدایی کنیم، البته رهبری هم در این سیاست‌گذاری‌ها نقش دارند اما آنچه مسلم است این است که آنچه ما را دچار مشکلات جدی کرده حرف‌های حاشیه‌ای رییس‌جمهور بوده که ما را دچار تنش و دردسر کرده و ما سعی داریم از آنها پرهیز کنیم».

دبیر کل حزب اعتماد ملی، در پاسخ به پرسش دیگری درباره توضیح سردار جزایری درباره‌ی عدم دخالت بسیج در انتخابات، یادآور شد: «من هنوز تعبیر به بسیج نکرده‌ام بلکه حضور نیروهای خودسر را هشدار داده‌ام. اگر هر گاه اسم بسیج را بردم مدرک هم ارائه خواهم داد و بالاتر از سردار جزایری، آقای فیروزآبادی باید پاسخ بدهد».

وی درباره‌ی تعیین جمیله کدیور به عنوان وزیر زن کابینه‌ی خود نیز، توضیح داد: «من خودم این پیشنهاد را داشتم و از ایشان خواستم وزارت در کابینه‌ی من را بپذیرند، اما در مورد وزارتخانه، وزارت فرهنگ و ارشاد، آموزش عالی و برخی وزارتخانه‌های دیگر مد نظرم هست که هنوز تصمیم نهایی گرفته نشده است».

کروبی در پاسخ به پرسش دیگری درباره سیاست‌های کلان نظام و رهبری، تصریح کرد: «رهبری با مجموعه تجربه‌ای که دارند؛ 20 سال رهبری و پیش از آن ریاست‌جمهوری، نشیب و فرازها را می‌دانند و با مسائل جهان آشنا هستند. ایشان دیدگاههایشان را با بحث‌، گفت‌وگو و مشاوره ارائه می‌دهند. متاسفانه کار به جایی رسیده که ایشان در برخی موارد ناچار شده وارد شود و مشکل را حل کند. نمونه‌هایی هست که من نمی‌خواهم به آنها اشاره کنم».

وی درباره‌ی اینکه گفته می‌شود مردم بیش از اینکه رای به فردی بدهند رای منفی به فرد دیگر می‌دهند گفت: «مردم ما روی انتخابات حساس هستند و ما حضور گسترده‌ی مردم را می‌خواهیم. حالا اینکه آنها چقدر قصد قربت دارند به ما مربوط نیست. مهم این است که مردم شرکت کنند و دولتی که انتخاب می‌شود وعده‌هایش را عملی کند. بنای من هم این است که کارم را از روز اول شروع کنم؛ چرا که در بخش‌های مختلف مشکلات جدی داریم».

این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری دهم، در ادامه‌ نشست خبری خود در پاسخ به پرسشی درباره اینکه اگر آقای موسوی به مرحله‌ی دوم رفت از او حمایت می‌کنید یا نه؟ اظهار کرد: «مرد میدان قدم به قدم جلو می‌رود و شرایط را می‌بیند و جلو جلو حرف نمی‌زند. من هیچگاه کنار نخواهم رفت و با تحریم مخالفم، اما این سوالات هم که برخی مطرح می‌کنند همان سوالاتی است که نتیجه‌اش ریاست‌جمهوری آقای احمدی‌نژاد شد. اگر آقای احمدی‌نژاد با کسی غیر از خود به مرحله‌ی دوم رفت حتما من به فرد غیر از آقای احمدی‌نژاد رای می‌دهم، اما این خیالاتی است که برخی برای خود می‌بافند. آیا تا به حال از آقای موسوی یا دیگران سوال شده که اگر کروبی آمد مرحله‌ی دوم شما چه می‌کنید؟ زمانی که بحث کاندیداتوری آقای عبدالله نوری مطرح بود من از آن استقبال کردم. آن وقت جمعی به من گفتند اگر ایشان بیاید شما کنار می‌روید؟! ایشان هم این‌طوری راضی نشد و گفت آقای کروبی را منصرف کنید( یعنی در صورتی که کروبی نیاید من می‌آیم.)».

دبیر کل حزب اعتماد ملی، در پاسخ به پرسش دیگری درباره‌ نحوه‌ی تعامل دولتش با زنان، گفت: «خانم‌ها بسیاری کارها را می‌توانند در دست بگیرند. این قانون جدیدی نمی‌خواهد. اگر در استفاده از خانم‌ها در پست وزارت هم در مجلس مشکلی به وجود آمد از آن دفاع می‌کنیم و با مجلس تعامل خواهیم کرد. قانون اساسی ما قانونی است که کل افراد مجلس می‌توانند خانم باشند اما فضایی باید ایجاد شود که خانم‌ها رای به خانم‌ها بدهند و آقایان هم تعصب بی‌جا به خرج ندهند. در مورد مساله‌ی حجاب هم قوانین باید رعایت شود و آن‌چه مهم است برخورد منطقی و حساب شده با این مساله است».

وی در پایان در پاسخ به پرسشی درباره این‌که آیا با ریاست‌جمهوری شما تغییر آشکاری در سیاست خارجی رخ می‌دهد یا نه؟ پاسخ داد: «مطمئنا این چنین است. ما از انزوا و وضعی که داریم چه در سطح بین‌المللی و چه در کشورهای همسایه بیرون خواهیم آمد و همین انتخاب شدن ما تحرکی ایجاد می‌کند، اما همان‌طور که گفته‌ایم این تعامل‌ها باید عزتمندانه با سربلندی، حکمت و تعامل باشد و نه تقابل».

در این مراسم، جمیله کدیور، محمدعلی ابطحی، غلامحسین کرباسچی و الویری نیز حضور داشتند و به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ دادند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین