کد خبر: ۹۱۱۵۴۹
تاریخ انتشار : ۱۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۵۵

نقش حکمرانی فرهنگی در آموزش و پرورش

حکمرانی فرهنگی می‌تواند توسط نهادهای دولتی، سازمان‌های غیردولتی، بخش خصوصی و یا ترکیبی از اینها انجام شود.
نقش حکمرانی فرهنگی در آموزش و پرورش
آفتاب‌‌نیوز :

حسین معافی- حکمرانی فرهنگی مفهومی پیچیده و چندوجهی است که تعاریف مختلفی از آن ارائه شده است. به طور کلی، حکمرانی فرهنگی به فرآیند هدایت و تنظیم فعالیت‌های فرهنگی در یک جامعه اطلاق می‌شود. این فرآیند شامل سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی، اجرا، نظارت و ارزیابی فعالیت‌های فرهنگی می‌شود و هدف آن ارتقای سطح فرهنگی جامعه و ایجاد شرایطی برای شکوفایی فرهنگ و هنر است. حکمرانی فرهنگی می‌تواند توسط نهادهای دولتی، سازمان‌های غیردولتی، بخش خصوصی و یا ترکیبی از اینها انجام شود.

نقش هر یک از این بازیگران در حکمرانی فرهنگی به زمینه‌ها و شرایط خاص هر جامعه بستگی دارد.

عناصر کلیدی حکمرانی فرهنگی:

  • سیاست‌گذاری فرهنگی: تعیین اهداف و اولویت‌های فرهنگی در یک جامعه و تدوین سیاست‌هایی برای تحقق این اهداف.
  • برنامه‌ریزی فرهنگی: ترجمه سیاست‌های فرهنگی به برنامه‌های عملیاتی
  • اجرای برنامه‌های فرهنگی: تخصیص منابع و انجام اقدامات لازم برای اجرای برنامه‌های فرهنگی.
  • نظارت و ارزیابی: رصد و پایش عملکرد برنامه‌های فرهنگی و ارزیابی اثربخشی آنها.

ملاحظات مهم در حکمرانی فرهنگی:

  • مشارکت: حکمرانی فرهنگی باید با مشارکت فعال همه ذینفعان، از جمله هنرمندان، نویسندگان، مخاطبان، سازمان‌های جامعه مدنی و بخش خصوصی انجام شود.
  • تنوع: حکمرانی فرهنگی باید تنوع فرهنگی جامعه را به رسمیت بشناسد و از همه فرهنگ‌ها و اقلیت‌ها حمایت کند.
  • دسترسی: همه افراد در جامعه باید به فرصت‌ها و امکانات فرهنگی برابر دسترسی داشته باشند.
  • مسئولیت‌پذیری: نهادها و افراد مسئول حکمرانی فرهنگی باید در قبال عملکرد خود به ذینفعان پاسخگو باشند.

چالش‌های حکمرانی فرهنگی:

  • کمبود منابع: نهادهای فرهنگی غالباً با کمبود منابع مالی و انسانی مواجه هستند.
  • فشارهای سیاسی: حکمرانی فرهنگی ممکن است تحت فشارهای سیاسی برای ترویج دیدگاه‌های خاص قرار گیرد.
  • جهانی شدن: جهانی شدن می‌تواند منجر به همسان‌سازی فرهنگی و از بین رفتن تنوع فرهنگی شود.

نقش حکمرانی فرهنگی در توسعه پایدار:

حکمرانی فرهنگی نقش مهمی در توسعه پایدار ایفا می‌کند. فرهنگ می‌تواند به تقویت صلح، عدالت، انسجام اجتماعی و رفاه کمک کند.

همچنین، فرهنگ می‌تواند به توسعه اقتصادی پایدار از طریق ترویج خلاقیت، نوآوری و کارآفرینی کمک کند.

در نهایت، حکمرانی فرهنگی فرآیندی پیچیده و چالش‌برانگیز است که نیازمند تعهد و تلاش مستمر از سوی همه ذینفعان است.

با اتخاذ رویکردی جامع و چندوجهی به حکمرانی فرهنگی، می‌توانیم به ایجاد جوامعی پویا، خلاق و متنوع کمک کنیم.

اجرای حکمرانی فرهنگی در آموزش و پرورش

حکمرانی فرهنگی در آموزش و پرورش به معنای اداره و مدیریت نظام آموزشی به گونه‌ای است که منجر به ترویج و ارتقای فرهنگ در بین دانش‌آموزان و جامعه شود.

این امر مستلزم وجود برنامه‌ها، سیاست‌ها و اقداماتی است که بر اساس ارزش‌ها، باورها و سنت‌های فرهنگی جامعه باشد و به توسعه هویت فرهنگی دانش‌آموزان کمک کند.

برخی از راهکارهای اجرایی کردن حکمرانی فرهنگی در آموزش و پرورش عبارتند از:

  • تدوین برنامه درسی ملی: برنامه درسی ملی باید حامل ارزش‌ها، باورها و سنت‌های فرهنگی جامعه باشد و به توسعه هویت فرهنگی دانش‌آموزان کمک کند.
  • آموزش معلمان: معلمان باید آموزش‌های لازم در زمینه فرهنگ و هنر را ببینند و از مهارت‌های لازم برای تدریس دروس فرهنگی برخوردار باشند.
  • استفاده از منابع و امکانات فرهنگی: مدارس باید از منابع و امکانات فرهنگی مانند کتابخانه، موزه، سینما و تئاتر به طور فعال استفاده کنند.
  • برگزاری فعالیت‌های فرهنگی: مدارس باید فعالیت‌های فرهنگی متنوعی مانند اردوهای فرهنگی، جشنواره‌های فرهنگی و مسابقات فرهنگی برگزار کنند.
  • جذب مشارکت ذینفعان: در اجرای برنامه‌های حکمرانی فرهنگی در آموزش و پرورش باید از مشارکت فعال ذینفعان مانند اولیا، معلمان، دانش‌آموزان، هنرمندان و سازمان‌های فرهنگی استفاده شود.
  • ارزیابی و نظارت: برنامه‌های حکمرانی فرهنگی در آموزش و پرورش باید به طور منظم ارزیابی و نظارت شوند تا اثربخشی آنها مورد بررسی قرار گیرد.

در اینجا چند نمونه از اقدامات ضروری برای اجرای حکمرانی فرهنگی در آموزش و پرورش ارائه می‌شود:

  • تدریس دروس فرهنگی: دروس فرهنگی مانند ادبیات، تاریخ، جغرافیا، هنر و موسیقی باید به طور جذاب و پویا تدریس شوند تا دانش‌آموزان با فرهنگ و هنر جامعه خود آشنا شوند.
  • برگزاری اردوهای فرهنگی: اردوهای فرهنگی می‌توانند به دانش‌آموزان فرصت دهند تا از اماکن تاریخی، فرهنگی و مذهبی بازدید کنند و با فرهنگ و هنر جوامع مختلف آشنا شوند.
  • برگزاری جشنواره‌های فرهنگی: جشنواره‌های فرهنگی می‌توانند فرصتی برای به نمایش گذاشتن استعدادهای فرهنگی دانش‌آموزان و تقویت روحیه همبستگی و تعلق خاطر به فرهنگ ملی باشند.
  • ایجاد انجمن‌های فرهنگی: انجمن‌های فرهنگی می‌توانند فضایی برای فعالیت‌های فرهنگی دانش‌آموزان مانند بحث و گفتگو، نقد و بررسی کتاب و فیلم، و تولید آثار هنری فراهم کنند.
  • دعوت از هنرمندان و نویسندگان: مدارس می‌توانند از هنرمندان و نویسندگان برای حضور در کلاس‌ها و گفتگو با دانش‌آموزان دعوت کنند تا دانش‌آموزان با خلق آثار هنری و ادبی آشنا شوند.

حکمرانی فرهنگی در آموزش و پرورش نقشی اساسی در تربیت نسل‌های آینده و آماده کردن آنها برای زندگی در دنیای پیچیده و متنوع امروز دارد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین