کد خبر: ۹۱۲۸۹۹
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۱۳

محققان سازوکار تصمیم‌گیری مغز را کشف کردند

محققان علوم اعصاب موفق شدند سازوکاری را کشف کنند که مغز طی آن برنامه‌ریزی می‌کند و تصمیم می‌گیرد. این یافته جدید برای درمان اختلالات مغزی موثر بر تصمیم‌گیری به‌کار گرفته خواهد شد.
محققان سازوکار تصمیم‌گیری مغز را کشف کردند
آفتاب‌‌نیوز :

براساس گزارش نوروساینس‌نیوز، محققان در مطالعه‌ای جدید با نشان‌دادن فعل‌وانفعال قشر پیشین مغز و هیپوکامپ مکانیزم عصبی مربوط به «برنامه‌ریزی» را کشف کردند. این مطالعه نشان می‌دهد چگونه مغز برای هدایت تصمیمات، نتایج آتی را تصور می‌کند.

جزئیات تحقیق و یافته‌ها

هنگامی که قبل از گرفتن یک تصمیم مهم مکث می‌کنیم، ممکن است نتایج بالقوه انتخاب‌های مختلفی را که می‌توانیم انجام دهیم، تصور کنیم. در حالی که این «شبیه‌سازی ذهنی» برای برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری در زندگی روزمره بسیار مهم است، تا پیش از این نحوه عملکرد مغز برای انجام این کار به خوبی درک نشده بود.

اکنون یک تیم بین‌المللی از دانشمندان، مکانیزم‌های عصبی به کار رفته در این فرایند را کشف کرده‌اند.

نتایج این مطالعه که در مجله‌ی Nature Neuroscience منتشر شده است، نشان می‌دهد که برهم‌کنش بین قشر پیشین مخ و هیپوکامپ مغز به ما امکان می‌دهد تا برای هدایت تصمیمات خود، نتایج آینده را تصور کنیم.

«قشر پیشین مخ به‌عنوان یک «شبیه‌ساز» عمل می‌کند و با استفاده از نقشه شناختی ذخیره‌شده در هیپوکامپ، به‌طور ذهنی اقدامات احتمالی را آزمایش می‌کند.»؛ این توضیحاتی است که مارسلو ماتار، استادیار دانشکده‌ی روانشناسی دانشگاه نیویورک و یکی از نویسندگان مقاله، ارائه می‌دهد.

وی می‌افزاید: «این تحقیق مکانیزم‌های عصبی و شناختیِ برنامه‌ریزی -که جزء اصلیِ هوش انسان و حیوان است- را روشن می‌سازد. درک عمیق‌تر این مکانیزم‌های مغزی در نهایت می‌تواند به بهبود درمان اختلالاتی که بر توانایی تصمیم‌گیری تأثیر می‌گذارند، منجر شود.»

نقش هر دو قشر پیشین مخ، که در برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری به کار می‌رود و هیپوکامپ، که در شکل‌گیری و ذخیره‌حافظه نقش دارد، مدت‌هاست که شناخته شده‌اند؛ با این حال، وظایف خاص آن‌ها در تصمیم‌گیری با تأمل، که همان نوع تصمیم‌گیری است که نیازمند تفکر قبل از عمل می‌باشد، هنوز به خوبی روشن نشده بود.

این تحقیق با کشف فرآیند‌های شناختی دخیل در برنامه‌ریزی، برای درمان اختلالات مؤثر بر تصمیم‌گیری بسیار موثر خواهد بود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین