کد خبر: ۹۱۳۴۶۹
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۳۸

سیگنال انتخابات بر بازار طلا

محمدولی گفت: کاهش قیمت ها در بازار طلا و سکه خیلی سنگین نبود و همان طور که مشاهده کردیم تغییرات قیمت در بازار طلا و سکه التهاب زا نیز نبوده است؛ اما براساس نگاه کارشناسان وضیعت سیاسی کشور در همین نوسان ناچیز نقش داشته است.
سیگنال انتخابات بر بازار طلا
آفتاب‌‌نیوز :

در طول ۲ هفته اخیر، بازار طلا و سکه در کشور شاهد نوسانات محدود کاهش و افزایش قیمت بود. اما در مقایسه با یک ماه گذشته، کاهش قابل توجهی را تجربه کرده است. از ابتدای هفته جاری، قیمت انس جهانی طلا حدود ۶۸ دلار کاهش داشته است. این کاهش قیمت در بازار‌های جهانی، منجر به افت قیمت‌ها در بازار داخلی ایران نیز شده است.

بر اساس گزارش‌ها، تقاضا در صنعت طلا به شدت پایین است و این وضعیت از ابتدای سال جاری نیز بدتر شده است. در واقع، در ۳ ماه گذشته، تولید طلای ساخته شده در کشور حدود ۸۵ درصد کاهش داشته است. این افت شدید در تقاضا برای طلا، بیانگر وضعیت نامناسب این صنعت در کشور است. علل مختلفی می‌تواند در این زمینه نقش داشته باشد. از جمله می‌توان به کاهش قدرت خرید مردم، افت اعتماد مصرف کنندگان به بازار طلا و همچنین رکود اقتصادی و کاهش میل به سرمایه گذاری در این حوزه اشاره کرد. این شرایط می‌تواند چالش‌های جدی را برای فعالان صنعت طلا ایجاد کند و آن‌ها را مجبور به تجدید نظر در تصمیم‌های خود نماید.

به همین بهانه خبرنگار گسترش نیوز در گفتگو با آیت محمدولی، کارشناس بازار طلا و سکه و رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر، به بررسی وضعیت بازار طلا و سکه و اتفاقات تاثیرگذار بر آن پرداخته است که در ادامه می‌خوانیم.

تاثیر انتخابات بر نوسانات قیمت طلا

با آیت محمدولی، کارشناس بازار طلا و سکه به خبرنگار گسترش نیوز گفت: کاهش قیمت‌ها در بازار طلا و سکه خیلی سنگین نبود و همان طور که مشاهده کردیم تغییرات قیمت در بازار طلا و سکه التهاب زا نیز نبوده است. اما براساس نگاه کارشناسان وضیعت سیاسی کشور در همین نوسان ناچیز اثر خود را داشته است. نزدیک شدن به روز‌های انتخابات ریاست جمهوری در تمام این کره خاکی و در همه کشور‌ها جزء اتفاقات تاثیر گذار بر بازار‌ها است و ایران هم از این قاعده مستثنی نیست، اما به دلیل اینکه بازار ارز آنچنان که باید نوسانات کاهشی را نداشته است، طبیعتا نوسانات موجود در طلا هم به صورت محدود خواهد بود. احتمال دارد در روز‌های نزدیک به انتخابات قیمت‌ها حدود ۱۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان نوسان قیمت داشته باشند، اما وقوع این احتمال در صورتی خواهد بود که در بازار‌های جهانی انس جهانی طلا با تغییرات سنگینی روبرو نشود. از طرفی اگر تغییرات در بازار ارز در همین شرایط پیش برود، پیش بینی می‌شود که بازار طلا و سکه هم تغییرات محدودی را تجربه کند.

وضعیت معاملات در بازار طلا و سکه

وی افزود: در ۳ ماه اول سال جاری نسبت به شرایط مشابه آن در ۳ ماه اول سال ۱۴۰۲ داد و ستد چشمگیری نداشتیم. در ۳ ماه سال گذشته اگر داد و ستد ۵۰ درصد بوده است در ۳ ماه اول سال جاری ۵۰ درصد کاهش مبادلات را در بازار طلا و سکه شاهد بودیم. دلایل متعددی هم در مورد این آمار وجود دارد و مهم‌ترین آن گرانی طلا و اتفاقات اخیر در زمینه وضعیت سیاسی کشور بوده است.

این کارشناس بازار طلا و سکه خاطرنشان کرد: امیدواریم در آینده‌ای نزدیک رکودی که در صنعت طلا حاکم است، از بین برود و در دولت بعدی به دست رئیس جمهور جدید و کابینه‌ای که روی کار خواهد آمد، اهداف مقام معظم رهبری دنبال شود و تولید در اولویت امور قرار گیرد. اگر تولید در مسیر درست خود قرار بگیرد، در ادامه اشتغال به وجود خواهد آمد و حتی در زمینه صادرات هم مثمر ثمر خواهد بود؛ بنابراین دولت جدید باید تولید را در راس اهداف خود قرار دهد.

ایرادات سامانه جامع تجارت به کجا رسید؟

محمدولی در پایان درباره سامانه جامع تجارت به گسترش نیوز گفت: همه ایرادات سامانه جامع تجارت برطرف نشده است و براساس جلسه‌های متعددی که در این زمینه برگزار شده است، تمام راهکار‌های گفته شده در این جلسات عملیاتی نشده است و در حد حرف باقی مانده است. امیدواریم سامانه جامع تجارت را عجولانه اجرا نکنند و باعث نشوند صنعت طلا از این وضعیت رکودی که در آن قرار دارد به وضعیت وخیم تری برسد. سامانه مودیان در حال فعالیت است و تا امروز مشکلی را در مورد کار کردن با این سامانه شاهد نبوده ایم، سازمان امور مالیاتی هم نظارت کافی را بر این سامانه دارد. اما در مورد سامانه جامع تجارت به اعتقاد ما منجر به شدیدتر شدن رکود در صنعت طلا خواهد شد و شاید در مورد طلا این اتفاق بیشتر خود را نشان دهد.

منبع: گسترش نیوز 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین