کد خبر: ۹۱۴۷۵
تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۰:۵۴

سرمقاله جمهوری اسلامی؛ غفلتی که جایز نیست

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: روزنامه جمهوری اسلامی‌در سرمقاله امروز دهم مرداد 88 آورده است:

سرگرم بودن مردم و مسئولان به مسائل سیاسی داخلی و حوادث بعد از انتخابات ریاست جمهوری دهم موجب شده است به بعضی رویدادهای سیاسی دیگر کمتر توجه شود. از جمله‌این رویدادها تسلط نظامیان عراقی بر اردوگاه اشرف و فراهم شدن مقدمات اخراج منافقین از‌این اردوگاه و از عراق است .

هفته گذشته در میان خبرهای خارجی خبر وقایع اردوگاه اشرف از اهمیت و حساسیت بیشتری برخوردار بود هر چند توجه چندانی به آن نشد. مواردی از آنچه موجب می‌شود‌این واقعه از اهمیت و حساسیت زیادی برخوردار باشد‌اینها هستند :

1 ـ گروهک تروریستی منافقین در عین حال که از نظر سیاسی و عملی مرده است ولی غربی‌ها به ویژه دولت آمریکا همچنان مایل هستند از‌این گروهک به عنوان یک ابزار عملیاتی علیه جمهوری اسلامی‌ایران استفاده کند . در طول 6 سال اشغال عراق تاکنون نیز آمریکا از منافقین در جهت منافع و اهداف خود استفاده کرد و علت اصلی ممانعت از برخورد دولت عراق با‌این گروهک تروریستی همین بود. برچیده شدن بساط گروهک منافقین در عراق‌این امکان را از غربی‌ها می‌گیرد.

2 ـ علاوه بر استفاده عملی غربی‌ها به ویژه دولت‌های اروپائی از گروهک تروریستی منافقین علیه جمهوری اسلامی‌ایران استفاده سیاسی نیز می‌کنند. خودداری از حذف کردن نام‌این گروهک از فهرست گروه‌های تروریستی تبلیغاتی کردن بعضی تحرکات منافقین در مقاطع گوناگون و امتیازخواهی‌های دولت‌های اروپائی در مذاکراتشان با جمهوری اسلامی‌ایران از جمله‌این نوع استفاده از گروهک تروریستی توسط غرب است. 

حضور منافقین در عراق می‌توانست زمینه را برای‌این استفاده فراهم تر نماید و برچیده شدن بساط‌این گروهک در عراق قدرت چانه زنی غربی‌ها را کاهش می‌دهد و اگر طرف‌ایرانی با مهارت لازم وارد صحنه شود می‌تواند آنرا به صفر برساند.

3 ـ گروهک تروریستی منافقین بازوی نظامی‌خارجی حزب بعث عراق بود . بقایای بعثی‌ها هنوز در عراق حضور دارند و حتی احتمال قدرت گرفتن آنها نیز وجود دارد. محروم شدن بعثی‌هااز‌این بازوی نظامی‌بی مهار ضربه قابل توجهی به آنهاست. علاوه بر‌این منافقین در سرکوب مخالفین داخلی بعثی‌ها در زمان حکومت صدام نقش تعیین کننده‌ای داشتند و ریشه کن شدن آنها در عراق به معنای محروم شدن بعثی‌ها از‌این ابزار نظامی‌سرکوبگر است . با توجه به خطری که بعثی‌ها هم برای عراق و هم برای‌ایران دارند اخراج آنها از عراق از‌این نظر اهمیت زیادی دارد.

4 ـ روابط سیاسی گروهک تروریستی منافقین با تعدادی از کشورهای عربی نشان می‌دهد‌این گروهک به مثابه ابزاری برای آنها عمل می‌کند. حضور منافقین در عراق‌این گروهک را برای اجرای اهداف‌این دسته از کشورهای عربی توانمندتر می‌نمود و اخراج آنها از‌این کشور‌این توانمندی را از آنها می‌گیرد و کشورهای حامی‌منافقین را در دنبال نمودن اهدافشان که بخشی از آنها به‌ایران مربوط می‌شود ناکام می‌گذارد.

5 ـ فروپاشی اردوگاه اشرف و موجودیت منافقین در عراق زمینه را برای لو رفتن بسیاری از اطلاعات محرمانه‌این گروهک تروریستی فراهم می‌سازد. اولین خبر محرمانه‌ای که همزمان با تصرف اردوگاه اشرف به دست عراقی‌ها افتاده‌اینست که مسعود رجوی سرکرده منافقین در منطقه‌ای واقع در حومه پاریس و تحت حفاظت شدید پلیس فرانسه بسر می‌برد و دولت فرانسه در نگهداری و حفاظت او سرمایه گذاری قابل ملاحظه‌ای می‌کند.‌این قبیل اطلاعات برای مسئولان سیاست خارجی جمهوری اسلامی‌ایران حائز اهمیت زیادی هستند و می‌توانند در تعامل با دولت فرانسه از‌این اطلاعات به نفع کشورمان استفاده کنند. بدین ترتیب باید منتظر اطلاعات جدیدتری باشیم که چه بسا اهمیت و ارزش سیاسی بیشتری داشته باشند.

نکته مهمی‌که اکنون باید مورد توجه قرار گیرد نوع برخورد دولت آمریکا با تصرف اردوگاه اشرف توسط دولت عراق و نوع رفتاری است که از‌این پس عراق‌ها با منافقین خواهند داشت . ظرف دو سه روز گذشته مسئولان آمریکائی برخوردی دوگانه با‌این واقعه داشتند. از یکطرف اقدام دولت عراق در اردوگاه اشرف را قانونی دانستند و از طرف دیگر از‌این واقعه ابراز نگرانی کرده‌اند.‌این دوگانگی نشان میدهد دولتمردان آمریکا به عنوان اشغالگران عراق مایل هستند درباره سرنوشت منافقین موجود در عراق اعمال نظر کنند و چه بسا اجازه ندهند دولتمردان عراقی تصمیم دلخواه خود را در‌این زمینه بگیرند.

خود منافقین هم ماهیت تروریستی خود را در ماجرای ورود نیروهای عراقی به اردوگاه اشرف نشان داده‌اند. ابتدا یک افسر عراقی بدون سلاح وارد اردوگاه می‌شود و از تصمیم دولت برای تاسیس یک پاسگاه پلیس در اردوگاه سخن می‌گوید ولی مورد حمله منافقین قرار می‌گیرد و بشدت کتک میخورد. همین واقعه موجب ورود نیروهای نظامی‌عراقی به اردوگاه می‌شود و درگیری‌های بعدی صورت می‌گیرد که طی آن حداقل 4 نفر از منافقین به هلاکت می‌رسند و 300 نفر زخمی‌می‌شوند .

بدین ترتیب برای دولت عراق راهی جز ادامه برخورد قاطع با گروهک تروریستی منافقین باقی نمیماند و اگر در‌این زمینه کوتاهی شود منافقین مزاحمت‌های جدی تری برای دولت عراق‌ایجاد خواهند کرد.

مسئولان‌ایرانی نیز باید از موقعیت پیش آمده حداکثر بهره برداری را بعمل آورند و با پیگیری‌های جدی زمینه را برای پایان دادن به حضور منافقین در عراق فراهم سازند. غفلت از‌این وظیفه بهیچوجه جایز نیست و نباید اجازه داده شود مسامحه‌ای که در گذشته در‌این زمینه صورت گرفته تکرار شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین