کد خبر: ۹۱۶۱۹۸
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۵

قرعه‌ای که به نام علیرضا قربانی درآمد / همه چیز درباره کنسرت تخت جمشید

اجرای زنده موسیقی در تخت جمشید، اتفاقی است که سال‌های سال و به دلیل عدم صدور مجوز‌های لازم عملی نشده بود؛ حالا، اما دفتر موسیقی مجوز این اجرا را صادر کرده است.
قرعه‌ای که به نام علیرضا قربانی درآمد / همه چیز درباره کنسرت تخت جمشید
آفتاب‌‌نیوز :

خبر بسیار جذاب و غافلگیر کننده بود؛ برگزاری کنسرت در تخت جمشید! این درست همان چیزی است که سال‌های سال، رویایِ بسیاری از اهل موسیقی و هنر بود؛ و آن‌ها که همیشه مخالفند!

چنین اتفاقاتی همیشه مخالفانی هم دارد. برخی کاملا با کلِ داستان مخالفند و برخی هم می‌گردند و دلایلِ دهان‌پرکنی برای مخالفت پیدا می‌کنند. برخی هم البته نگرانی‌های به جا و درستی دارند. دسته‌ی اول و دوم همیشه معترض و همیشه مخالفند و خیلی نباید آن‌ها را جدی گرفت.

در این میان عده‌ای که باید حرف‌شان را جدی گرفت و نگرانی‌شان درست است، همان‌هایی هستند که نگرانی‌شان از بابتِ آسیب‌رسیدن به بنا‌های تاریخی است؛ که البته نگرانیِ بجایی است و باید تمهیدات ویژه‌ای برای این ماجرا اندیشید.

فراموش نکنیم که ما نخستین کشوری نیستیم که می‌خواهیم در بنایی با قدمتِ چند هزار سال، یک رویدادِ هنری برگزار کنیم. پیش از ما «سیرکوس ماکسیموس» و «کولوسئوم» در رم، «ایفل» در پاریس، «اودئون هرودس آتیکوس» در یونان، «هرم گیزا» در قاهره، «تاج محل» در هند، «کارتاژ» در تونس و ده‌ها بنای تاریخی دیگر در سرتاسر دنیا میزبانِ رویداد‌های هنری و به خصوص کنسرت‌های موسیقی بوده‌اند. رویداد‌هایی که بدون هیچ آسیبی به بنا برگزار شده‌اند.

حسرتی که بالاخره تمام می‌شود
اکنون سال‌های بسیاری از اجرای یانی در آکروپولیس می‌گذرد. اجرایی که برای بسیاری از مخاطبان موسیقی ایرانی، یک حسرت است. حسرتی از این قرار که؛ ما هم بنایی به همان قدمت و به همان عظمت و به همان اهمیت را داریم و‌ای کاش میشد چنین رویدادِ هنریِ بزرگی در اماکن تاریخی مختلف از جمله در کنار تخت جمشید شکل بگیرد.

این رویا در چند دهه گذشته هرگز عملی نشد. هر بار البته صحبت‌هایی مطرح بود که در نهایت هرگز روی واقعیت به خود نگرفت. یانی، کیتارو، محمدرضا شجریان، شهرام ناظری و همایون شجریان؛ نام‌هایی بودند که در سال‌های گذشته خبر‌هایی از احتمال اجرایشان در تخت جمشید منتشر شده بود.

این بار، اما ماجرا جدی است و به واقعیت بسیار نزدیک... مجوزهایش هم صادر شده و در جایگاهِ نام خواننده، علیرضا قربانی به چشم می‌خورد.

قرعه‌ای که به نام علیرضا قربانی درآمد

از میان تمام نام‌هایی که در سال‌های گذشته برای اجرا در تخت جمشید مطرح شده، بالاخره قرعه به نام علیرضا قربانی افتاد. خواننده‌ای که با درایت در موسیقی ایران پیش آمد و اکنون در قله‌ی محبوبیت و شهرت ایستاده است. قربانی بیش از هر چیز به خاطر کار‌هایی که نکرده، به این جایگاه رسیده است. او سلیقه مخاطب را به خوبی تشخصی داده و توانسته است با ارائه‌ی آثاری با کیفیت و با محتوا، دلِ مخاطبانِ بسیاری را به دست بیاورد.

قربانی از معدود خوانندگان موسیقی ایران است که تقریبا در میان تمام اقشار، طرفدارانی دارد.

مدیرانی که راه را باز می‌کنند

بیایید تعارف را کنار بگذاریم؛ این کار تنها از دستِ این مدیر برمی‌آمد. مدیرانی که سُکانِ هدایت دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را در سال‌های گذشته در دست داشتند؛ چندان تمایلی به صدور مجوزِ اجرا در چنین اماکنِ تاریخی نبودند که اگر بودند، حتما آن را انجام می‌دادند.

این بار، اما مدیری در دفتر موسیقی، سُکانِ هدایتِ کار را در دست دارد که خودش موزیسین است و موسیقی را به صورت تخصصی می‌شناسد، سابقه‌ی مدیریتیِ دور و درازی دارد و از نیرو‌های انقلابی و متعهد به شمار می‌رود. چنین ویژگی‌هایی شاید باعث شده که او جسارت لازم برای اتخاذِ تصمیم‌های مهم را داشته باشد.

امیرحسین سمیعی مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اینکه تنها چند ماه است که در این جایگاه مشغول فعالیت است، اما در همین زمان کوتاه تاثیرات بسیاری از خود به جا گذاشته است.

او سال گذشته هم برای نخستین بار و برای تحقق عدالت فرهنگی، سالن فرهنگسرای بهمن را به عنوان یکی از سالن‌های اصلیِ سی و نهمین جشنواره موسیقی فجر انتخاب کرد تا مهمترین و معروف‌ترین خوانندگان موسیقی پاپ کشورمان، به جنوب شهر تهران بروند و برای مردمانِ پایین‌شهر اجرا داشته باشند.

حالا هم با صدور مجوزِ اجرای موسیقی در تخت جمشید، گام بلند دیگری در راستای اعتلای هنر در کشورمان برداشته است. البته در این میان نباید از تاثیرِ حضورِ عزت‌الله ضرغامی در وزارت میراث فرهنگی غافل شویم. ضرغامی در سال‌های گذشته، در‌های بنا‌های تاریخی را به روی اهالی هنر گشوده است.

سمیعی درباره چگونگی صدور مجوز کنسرت علیرضا قربانی در تخت جمشید به خبرگزاری برنا گفته است: «حدود دو ماه پیش دفتر موسیقی ارشاد با درخواست اجرای کنسرت علیرضا قربانی در تخت جمشید مواجه شده که پس از پیگیری و جلسه با گروه این هنرمند موسیقی، شرایط اجرای کنسرت فراهم شده است.»

مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرده است: «به زودی تمام مجموعه‌های فضای بازی که ظرفیت میزبانی رویداد‌های هنری در این فصل (بهار و تابستان) از سال را دارا هستند، به ظرفیت موسیقی کشور اضافه خواهند شد.»

علیرضا قربانی از ۹ تیر ۱۴۰۳ کنسرت بزرگ خود را در بنای تاریخی تخت جمشید به صحنه خواهد برد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین