آفتابنیوز : آفتاب: عضو هیأت علمی دانشگاه تهران با اشاره به نقش بارز صدا و سیما در جلب مشارکت انتخاباتی مردم گفت: «صدا و سیما در رقابتهای انتخاباتی بیش از ظرفیتهایش عمل کرد و مثل ققنوس فدا شد».
به گزارش آفتاب به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاعرسانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها(مأوا)، دکتر مسعود کوثری به تلاشهای صداوسیما برای ارتباط با نخبگان در یک دهه گذشته پرداخت و گفت: «گزینش عناوین یا موضوعات»، «انتخاب واقعیتها برای عرضه و گزارش»، «دقت در توضیح و تشریح» و «اعتماد به ارزیابی» چهار بعد اعتماد به رسانههای خبری است که صدا و سیما در هر چهار بعد دچار آسیب شد».
وی تأکید کرد: «البته انصاف نیست در اتفاقات اخیر همه تقصیرات را گردن صدا و سیما بیندازیم، چرا که صداوسیما هم جزیی از شرایط و سیستم سیاسی است، بنابراین از تلاطمهای نظام سیاسی نمیتواند به دور باشد».
استادیار دانشگاه تهران در ادامه عملکرد صدا و سیما را در سه بازه زمانی «پیش از انتخابات»، «زمان انتخابات» و «بعد از انتخابات» مورد توجه قرار داد و گفت: «در فاصله یکی دو ماه مانده به انتخابات سیاست چراغ خاموش و برخورد سرد با انتخابات که مناسب دموکراسی حداقلی بود در رسانهها از جمله صدا و سیما دنبال میشد که به یک باره به فضای داغ زمان انتخابات و مناظره ها تغییر کرد، مثل ظرف شیشهیی سرد که ناگهان با مایع داغ پر میشود».
دکتر کوثری در ادامه برگزاری مناظرههای انتخاباتی خارج از اسلوب معمول آن در صدا و سیما را مورد توجه قرار داد و گفت: «مناظرهها در صدا و سیما حالت کنترل شده و پینگ پنگی دارد، مجری مناظرهها نقش تور را بازی میکند اما ما در بخشی از این مناظرهها دیدیم قالب آن از شیوه مرسوم خارج و به شکل «گفت و گوی داغ» (HOT TALK) درآمد. البته تهییج مردم برای حضور در انتخابات، اطلاعرسانی از مواضع و دیدگاهها و کسب اعتماد با نشان دادن بیطرفی از نقاط مثبت مناظرهها بود».
دکتر کوثری با اشاره به این که مناظرهها به شکل «گفت و گوی داغ» قواعد حقوقی و عرفی دارد که باید از سوی طرفین مراعات شود، گفت: «در این مناظرهها مجری حق دارد هر کجا که تخلفی صورت میگیرد مداخله کند و به واقع نقش او بسیار مهمتر از مناظرهکنندگان است».
وی گفت: «اولین علامت سوال جدی مناظرهها در ذهن مردم زمانی شکل گرفت که بعد از اتمام مناظرهها، 20 دقیقه زمان برای یک نامزد منظور شد که حتی اگر این زمان به درستی در نظر گرفته شده باشد اما ابعاد موضوع برای افکار عمومی تشریح نشد».
عضو هیأت علمی دانشگاه تهران در بخش دیگری از این نشست به عقب ماندن صدا و سیما از جریانهای روز پس از انتخابات پرداخت و گفت: «انعکاس تظاهرات خیابانی در برنامههای صدا و سیما همراه با اعوجاج بود و گزینشها و برشهایی که از این تظاهرات پخش میشد برای بخشی از جامعه، معترضان و نخبگان قانعکننده نبود چرا که آنها حداقل در تهران و شهرهای بزرگ از نزدیک مسایل را دنبال میکردند و میدیدند آن چه بازتاب داده میشود منصفانه و منطبق با واقعیت نیست».
وی با تأکید بر حرکت برق آسای رسانههای خارجی به ویژه بیبیسی در استفاده از خلأهای اطلاعاتی صداوسیما اظهار کرد: «در دو روز اول پس از انتخابات بیبیسی به شکل حرفهیی خلأهای اطلاعرسانی صداوسیما را پوشش داد، ضمن این که مردم از تکنولوژیهای رقیب از جمله اینترنت و تلفن همراه برای غلبه بر این خلأ استفاده میکردند، به طوری که هر چقدر صداوسیما در انعکاس اخبار و رویدادها خاموش بود کلیپهای تلفن همراه از بیبیسی و یوتیوپ پخش میشد».
دکتر کوثری در پایان گفت: «صدا و سیما در جریان وقایع پس از انتخابات از استراتژی مختلفی از جمله سکوت و سناریونویسی کیهانی، (پیوند مسأله با منافقان، مشابهت به بنیصدر و انقلابهای رنگی) استفاده کرد که متأسفانه نتوانست ابعاد بحران روی داده در جامعه را کاهش دهد».