کد خبر: ۹۱۹۱۸
تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۱:۱۵

قوانین جدید مجلس برای مشمولان معتاد

مدت ترک اعتیاد جزو خدمت سربازی محسوب می‌شود
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: با تصویب نمایندگان مجلس واحدهای وظیفه عمومی موظف شدند با شناسایی کسانی که به مواد مخدر اعتیاد دارند آنها را برای ترک اعتیاد به مدت 6 ماه به مراجع ذیربط معرفی کنند. 

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز سه شنبه مجلس در ادامه بررسی جزئیات طرح اصلاح موادی از قانون خدمت وظیفه عمومی نحوه معافیت پزشکی مشمولان را معین کردند.

براساس تصویب نمایندگان، نیروهای مسلح مکلف شدند در حین خدمت، کارکنان وظیفه‌ای را که به مواد مخدر اعتیاد دارند، شناسایی و از سایر سربازان جدا نموده، در واحدهای مستقل و مخصوص به‌کارگیری و به مراجع ذیرط جهت ترک اعتیاد در مدت یک ماه توسط پزشک معالج معرفی کنند و در طول خدمت تحت نظر و مراقبت‌های لازم قرار گیرند.

براساس این مصوبه مدت ترک اعتیاد برای یک بار جزو خدمت دوره ضرورت محاسبه می‌شود و این افراد پس از پایان خدمت قانونی از خدمت ترخیص می‌شوند، لیکن در هر حال صدور کارت پایان خدمت منوط به ارایه گواهی ترک اعتیاد می‌باشد.

مجلس تا تعیین ترکیب شورای پزشکی سه نفره برای اظهار نظر در مورد معافیت مشمولین، نیروهای مسلح را موظف کرد که پزشکان مورد نیاز شوراهای پزشکی را به نیروی انتظامی معرفی نمایند و در صورتی که تامین پزشکان مورد نیاز از نیروهای مسلح از نیروهای مسلح امکان پذیر نباشد، نیروی انتظامی از پزشکان غیرنظامی مورد تایید در شورای پزشکی استفاده می‌نماید.

دولت نیز مکلف شد همه ساله هزینه تجهیز و تشکیل شورای پزشکی و شورای عالی پزشکی فوق‌العاده پزشکان عضو شوراهای مذکور و همچنین هزینه معافیت تخصصی مشمولینی که از پرداخت هزینه معافیت معاف هستند و نیز ترک اعتیاد مشمولین معتاد را در اعتبارات نیروی انتظامی و بیمارستان های ذیربط پیش‌بینی کند.

نمایندگان مقرر کردند که مشمولینی که در شورای پزشکی شهرستان مربوطه با معاینه بالینی معاف از خدمت تشخیص داده شد، به تشخیص این شورا یا اعتراض مشمول یا رئیس واحد وظیفه عمومی مربوطه، نیاز به معاینه تخصصی داشته باشد، رئیس حوزه موظف است آنان را به نزدیک‌ترین مرکز مجهز وزارت بهداشت یا بیمارستان‌های نیروهای مسلح معرفی کنند تا مورد معاینه قرار گرفته و نتیجه معاینه تخصصی برای تصمیم‌گیری به شورای عالی پزشکی متشکل از پزشکان متخصص استان ارسال گردد.

باتصویب مجلس، مشمولینی که متقاضی معاینه تخصصی باشند، قبلاً باید هزینه‌های پیش‌بینی شده را به حساب دولت پرداخت نموده، پس از معاینه طبق این قانون با آن رفتار می‌شود.

مشمولینی که به تشخیص شورای پزشکی نیاز به معاینه تخصصی دارند، همچنین مددجویان مشمول تحت پوشش سازمان بهزیستی کشور افرادی که به تایید کمیته امداد امام خمینی (ره) محل فاقد تمکن مالی هستند از پرداخت وجوه مزبور معاف می‌باشند.

مراکز مجهز وزارت بهداشت یا بیمارستان‌های نیروهای مسلح موظفند به وضعیت مشمولین معرفی شده واحد مربوطه خارج از نوبت رسیدگی نموده آنان را حداکثر ظرف مدت یک ماه مورد معاینه تخصصی قرار دهند.

با تصویب نمایندگان چنانچه مشمولینی که برای معاینات تخصصی به مراکز مجهز وزارت بهداشت یا بیمارستان‌های نیروهای مسلح معرفی می‌شوند، ظرف مدت یک ماه به این مرکز مراجعه نکنند، پس از تعیین تکلیف به خدمت اعزام خواهند شد.

مجلس همچنین واحد وظیفه عمومی را موظف کرد در صورتی که اطمینان حاصل کند که رای شورای پزشکی مطابق مقررات صادر نشده است، پرونده را برای بررسی به شورای عالی پزشکی که از سه پزشک متخصص نیروهای مسلح تشکیل می‌شود، ارجاع می‌دهد که نظر این شورا قطعی و لازم‌‌الاجرا است.

نمایندگان همچنین در معافیت‌های تحصیلی مقرر کردند ایرانیان مقیم خارج از کشور، فرزندان مأمورین ثابت دولت جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور و همچنین کسانی که قانوناً تحت کفالت یا ولایت قانونی آنها هستند، چنانچه در حین تحصیل در مدارس ایرانی مستقر در خارج از کشور و یا موسسات آموزشی کشورهای خارج مورد تایید آموزش و پرورش به سن مشمولیت برسند از معافیت تحصیلی بهره‌مند می‌شوند و ادامه تحصیل آنان تا سقف یک سال پس از فراغت از تحصیل در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی خارج از کشور که مورد تایید وزارتخانه‌های علوم و بهداشت هستند، بلامانع است.

نمایندگان تدوین آیین نامه اجرایی مربوط به معافیت تحصیلی مشمولین را به تایید ستاد کل و تصویب هیئت وزیران منوط کردند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین