آفتابنیوز : آفتاب: وزیر راه و ترابری گفت: «به رسانهها هشدار میدهم که بر روی سوانح مانور ندهید و به جای آن اعتمادسازی کنیم».
حمید بهبهانی در مراسم افتتاح دومین پایانه ILS باند 11 فرودگاه امام خمینی(ره) با بیان این مطلب در جمع خبرنگاران افزود: «حرف رسانهها بر روی مردم تاثیر میگذارد. در حال حاضر مردم دودل شدهاند و وظیفه شما رسانههاست که اعتمادسازی کنید، ما نیز در جهت نوسازی ناوگان حرکت میکنیم».
بهبهانی با بیان اینکه رسانهها باعث شدهاند مردم نسبت به صنعت هوایی بیاعتماد شوند، گفت: «شما میخواستید سانحه سقوط توپولوف را مثل بمب بترکانید که این کار را انجام دادید».
وی افزود: «خاطرم است که سال 64 مهندس شیرازیان، مسؤول سنگزنی این فرودگاه شد و قرار بود پس از متروی تهران این فرودگاه نیز اجرایی شود و در آن زمان بر روی تمام موارد مدنظر در فرودگاه حتی در مورد لامپها و نقشه پنجرهها نیز مطالعات جامعی شده بود».
وزیر راه و ترابری اظهار داشت: «مدل طراحیشده برای این فرودگاه در ابتدا به صورت هشت ضلعی بود که پنج مرتبه این هشت ضلعیها تکرار میشدند و هر کدام از این هشتضعلیها مخصوص یکی از پروازهای خارجی، داخلی، حجاج و غیره بود».
وی با بیان اینکه در طرح اولیه قرار بود در زیر این فرودگاه سه طبقه پارکینگ و مترو ساخته شود، اظهار داشت: «این طرح اولیهای بود که پس از مطالعات گسترده چند شرکت ایرانی با جوینت فرانسوی به صورت دیگر این طرح تغییر داده شد، به گونهای که هماکنون این فرودگاه قرار است در چهار فاز به بهرهبرداری برسد».
بهبهانی ادامه داد: «فاز اول که در حال حاضر در حال بهرهبرداری است برای 6 میلیون نفر، فاز دوم برای 20 میلیون نفر و فاز سوم برای 50 میلیون نفر و در نهایت در فاز چهارم پاسخگوی 90 میلیون نفر خواهد بود».
وزیر راه و ترابری ساخت نمازخانه، WALKWAY (راه متحرک)، ساخت ساختمان فرودگاه و افزایش تعداد سرویسهای بهداشتی را از جمله دغدغههای اصلی برطرف شده فرودگاه امام خواند و گفت: «قبلا تعداد سرویسهای بهداشتی در فرودگاه معدود بود که قرار شد 60 سرویس جدید دیده شود که از این تعداد نیز 30 سرویس بهداشتی ایجاد شده است».
وزیر راه و ترابری با بیان جزئیات سختی اجرای سرویسهای بهداشتی در فرودگاه گفت: «احداث دستشویی در ساختمانی که ساخته شده بسیار سخت است، ولی با این حال این کار را انجام میدهیم».
وزیر راه و ترابری درباره سیستم ILS گفت: «این دستگاه پیشرفتهای است که تا پیش از این در باند 29 داشتیم و هماکنون در باند 11 نیز مستقر شده است و حضور من در مراسم افتتاح این سیستم بیشتر به این جهت است که برای ایمنی مردم ارزش زیادی قائلم».
وی با بیان اینکه خودم آمدم تا حدود ایمنی این سیستم مورد آزمایش قرار گیرد، ادعا کرد: «در حال حاضر تمام دستگاههای ناوبری و ایمنی در فرودگاه امام خمینی(ره) وجود دارد».
بهبهانی تصریح کرد: «در دهه 60 آسمان ایران جولانگاه هواپیماهای خارجی بود که بدون پرداخت هزینه تردد، از مرز هوایی ایران استفاده میکردند اما هماکنون با پیشرفتهایی که در این سیستم انجام شده درآمدزایی خوبی برای شرکت فرودگاههای کشور انجام شده است».
بهبهانی آرزو کرد که روزی برسد تا فرودگاه بینالمللی امام خمینی به یکی از پنج فرودگاه معروف دنیا تبدیل شود.
وی حتی به به ارائه طرحی به شرکت هواپیمایی اشاره کرد که طی آن سیستم خاصی شبیه به مونوریل برای تردد مسافران به این فرودگاه ارائه کند.
همچنین احمد مومنیرخ مدیرعامل شرکت فرودگاههای کشور با بیان اینکه 80 درصد سوانح هوایی ناشی از خطای انسانی است که شامل عوامل کرو پروازی و زمینی میشود، گفت: «طبق آخرین آمار آنالیز شده کارشناسان طی ده سال گذشته 45 درصد سوانح در زمانی اتفاق افتاده که هواپیما در حال فرود بوده است».
وی افزود: «یکی از عوامل موثر در سانحه هواپیما در زمان فرود تجهیزات کمک ناوبری است که در حال حاضر در فرودگاه امام خمینی یکی از مجهزترین این سیستمها در حال نصب است و عملا از پنجم شهریور اجرا خواهد شد».
بر اساس مطالعات اولیه فرودگاه امام خمینی(ره) قرار بود این فرودگاه به هاب منطقه تبدیل شود.
مردم را با این غرازه هایشان می کشند سپس روزنامه ها را مسول بی اعتماد کردن مردم می نامند