کد خبر: ۹۲۱۱۳۶
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۴۰۳ - ۲۱:۴۰
مدیر عامل تجارت انرژی فردا:

16000 مگاوات کسری داریم و سالی 5000 به آن اضافه می شود/ سال قبل صنایع 1 روز در هفته خاموشی داشتند امسال 2 روز!

آفتاب‌‌نیوز :

 

آفتاب نیوز: سندیکای تولید کنندگان فولاد اعلام کرد به دلیل قطع برق بسیاری از واحدهای آن تولید خود را متوقف کرده اند، برخی شرکت های دارویی هم  مدعی شدند که به دلیل قطع برق 2 روز در هفته خط تولید خود را متوقف می کنند. در روزهای گذشته حداقل 15 استان با خاموشی گسترده برق مواجه بوده اند.

مدیر عامل توانیر در یک مصاحبه تنها به  لزوم همکاری بیشتر مردم و اصلاح الگوی مصرف اشاره نمود.

 

وزارت نیرو ثبات سرمایه گذاری ندارد

سید صادق نیکو سپهر مدیر عامل شرکت تجارت انرژی فردا و از فعالین صنعت نیروگاهی کشور در اینباره به آفتاب نیوز گفت: روی بحث خاموشی ها یک اسم جامع گذاشته اند و آن «ناترازی» است. ناترازی یعنی ظرفیت سازی  در بخش تولید به اندازه کافی انجام نشده است. برای عبور از ناترازی باید الگوی مصرف را اصلاح کرد و در کنار آن ظرفیت تولید را نیز اصلاح نمود. البته رشد ظرفیت تولید بسیار سرمایه بر است و برای رشد تولید باید ثبات در قانونگذاری حاکم باشد،  وزارت نیرو باید مشخص نمایید که در آینده نزدیک نرخ خرید بهای برق از نیروگاه چه میزان است و ثبات در قانونگذاری داشته باشد که ما در این وزارت خانه نداریم. این وزارت خانه برای آنکه همیشه در حال مدیریت هزینه است حاضر به تعیین افق های نرخ گذاری نیست، فعال این حوزه نرخ فروردین سال بعد را هم نمی داند و قادر به برنامه ریزی حتی برای این چند ماه نیز نیست.

 

*مصرف ما 76 هزار مگاوات است و تولید 64 هزار مگاوات

باید بگوییم سرمایه گذار هم چون از وزارت نیرو باهوش تر است علاقه ای ندارد که سرمایه اش را درگیر صنعتی نمایید که شاخص های سرمایه گذاری در آن قابل پیش بینی نیست و بعد از سرمایه گذاری هیچ راه برگشتی ندارد. برای مثال وزارت نیرو طبق برنامه ششم برای نیروگاه بزرگی مانند محمود آباد مناقصه برگزار می نمایید و بعد از آنکه برنده مشخص شد، نرخ به او ابلاغ نمی شود، این نشان دهنده فقدان برنامه ریزی مشخص است. مشکل بزرگ دیگر نیروگاه ها، عدم دسترسی به منابع خارجی است.، سرمایه داخلی هم چندان تمایلی به شیفت کردن به سمت این صنعت هزینه بر ندارد.در حال حاضر تولید هر مگاوات در نیروگاه سیکل ترکیبی  قریب 350 هزار دلار هزینه دارد( فارغ از هزینه های جانبی). در حال حاضر نیز قریب 16000 مگاوات کسری داریم که جبران آن نیاز به سرمایه بسیار زیادی دارد. هم اکنون نزدیک 76 هزار مگاوات پیک مصرف ما است، اما قدرت تولید ما در لحظه بیشتر از 63_64 هزار مگاوات نیست، خیلی از تجهیزات ما فرسوده شده اند و توان تولید اسمی را ندارند. ما نیروگاه های داریم که به ازای هر متر مکعب 2 کیلو وات برق تولید می کنند، در حالی که این میزان باید 5 یا 6 کیلو وات به ازای هر متر مکعب باشد.

 

 

*امسال 2 روز در هفته با خاموشی برق صنایع مواجه هستیم سال قبل این عدد یک روز  بود

 

در سال 1400 سندیکای فولاد اعلام کرد که 3 میلیارد دلار عدم النفع و ضرر خاموشی و قطع برق این صنعت بود، در سال جاری ما دو روز در صنایع خاموشی برق داریم این عدد در سال قبل1 روز در هفته بود. هر سال ما 4 تا 5000 مگاوات رشد عادی مصرف برق را داریم. وقتی افزایش ظرفیت سالانه کمتر از 5000 مگاوات باشد، شکاف بین تولید و مصرف از کسری 16000 مگاواتی فعلی بیشتر خواهد شد. در حال حاضر  تقریباً می توان گفت که با 500 میلیون دلار می توان 1000 مگاوات نیروگاه احداث کرد.

سوال: آیا امید دارید مبلغ قرارداد 7.5 میلیارد دلاری صندوق توسعه ملی و وزارت نیرو به نیروگاه ها تزریق شود

پ: خیر! صندوق توسعه به نظر من پشت دستش را داغ می کند و به نیروگاه های که متعلق به وزارت نیرو هستند چنین تسهیلات پر فشاری نخواهد داد، همین الان حداقل 4 نیروگاه هستند که حداقل 200 تا 300 میلیون یورو به صندوق بدهکارند و وزارت نیرو تعهداتش را در قبال این نیروگاه ها انجام نداده و این نیروگاه ها شرایط بسیار بدی دارند، نیروگاه های هم هستند که هنوز یا موعد سر رسیدشان نرسیده است، صندوق مطالبه بسیار زیادی از شبکه نیروگاهی کشور دارند، که البته نیروگاه ها چندان تقصیری ندارند و این وزارت نیرو است که با سیاستگذاری نیروگاه ها را در باز پس دهی اعتبارات ناتوان کرده است. به نظر من این تفاهم نامه صرفاً یک جنبه نمایشی داشته است.

وزارت نیرو حاضر به تثبیت شرایط بازار نیست و سال به سال با توجه به دخل خودش قیمت ها را تعیین می کند و این شرایط را بسیار مه آلود کرده، علاوه بر این وزارت نیرو بسیار بد قول است و بدهی های خود را تسویه نمی کند

 

 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین