آفتابنیوز : آفتاب: شورای شهر تهران در دویستودوازدهمین جلسه خود موضوع یك فوریت طرح ساماندهی و ارتقای كیفیت محصولات قابل عرضه از طریق سازمان میادین میوه و ترهبار و فرآوردههای كشاورزی را بررسی كرد.
در جلسه امروز شورای شهر تهران نظرات موافق و مخالف بسیاری درباره این طرح ارائه شد. معصومه ابتكار رییس كمیته محیط زیست شورای شهر گفت: «متاسفانه كشور به دلیل رعایت نشدن استانداردها، زبالهدانی بسیاری از میوهها و فراوردههای كشاورزی خارج از رده كشورهای دیگر شده است. ضمن این که بررسیها و كنترلهای كیفی در واردات میوه از كشورهای همجوار وجود ندارد».
مهدی چمران رییس شورا نیز در مورد گرانفروشی اجناس در فروشگاههای شهروند اعتراض و عنوان کرد:«اگر میخواستیم درآمدزایی كنیم، شهروند را به دریانیها میسپردیم تا ادارهاش کنند. در آستانه ماه مبارک رمضان متاسفانه به جای رحم كردن به یكدیگر، قیمتها و رفتارها در مورد كالاها تغییر كرده است».
او با طرح این پیشنهاد كه «برای ارزان شدن خود به خودی قیمت برخی كالاهای اصلی، مردم آنها را كمتر مصرف كنند» خطاب به مدیرعامل فروشگاههای شهروند متذکر شد: «اگر بخواهید، كد كالاهایی كه میگویم و مطمئن هستم گران بوده را هم میدهم چرا كه شخصا آنها را چك كردهام و با وجود كیفیت یكسان، تفاوت قیمت قابل توجهی دارند. حالا این كه اجناس بیكیفیت چینی را در فروشگاه شهروند شهرداری میفروشند، حرفی نزدیم».
خسرو دانشجو سخنگوی شورای شهر تهران هم با تاكید بر این كه سلامت محصولات عرضه شده در میادین میوه و ترهبار قابل دفاع نیست، تصریح کرد:«متاسفانه نمیتوانیم هیچ اطمینانی در مورد میوهها و ترهبار به مردم بدهیم و در عین حال روند ورود و خروج كالا به میادین به هیچ وجه قابل دفاع نیست».
او گفت:« متاسفانه میادین میوه و ترهبار، میادین بارانداز شده كه محصولات مختلف را توزیع میكند. شورا در مقابل سلامت مردم وظیفه دارد و باید حساس باشد. وجود نیترات در برخی میوهها و صیفیجات نظیر سیبزمینی باید حتما مورد بررسی و مداخله سازمان میادین قرار گیرد و كنار كشیدن از این وظیفه قابل قبول نیست و باید اندازهگیری، اخطار و مداخله داشته باشید».
صفایی مدیرعامل سازمان میادین میوه و ترهبار و سردخانههای شهر تهران هم با اعلام این مطلب كه 50 درصد سبزی و 30 درصد میوه تهران در 12 بازار ترهبار عرضه میشود، توضیح داد:« نظام مدیریت اطلاعات در سطح 120 میدان ترهبار اجرا شده و نرمافزار اطلاعات عمدهفروشی و میادین اصلی نیز تا پایان تابستان عملیاتی میشود».
او با بیان این كه 15 تا 20 درصد میوه ارائه شده از مبادی اصلی سوپر و 15 تا 20 درصد نیز درجه سه است، عنوان کرد:« میوه سوپر در میادین میوه و تره بار عرضه نمیشود، چرا كه مخاطبی ندارد و در عین حال 15 تا 20 درصد میوه درجه سه قبل از ورود به میادین جدا میشود و عمده میوه عرضه شده در میادین از 60 تا 70 درصد میوه باقی مانده است».
وی با اشاره به این که قیمت میوه در میادین 10 درصد بالاتر از نرخ تعیین شده متوسط وزارت بازرگانی است افزود:« 12 تا 15 هزار تن میوه روزانه به میادین وارد و تنها 15 تا 20 درصد آن بستهبندی میشود، لذا به میادین تاكید كردهایم كه كالای بستهبندی شده را در كنار فروش فلهای به مردم عرضه كند».
مدیرعامل سازمان میادین میوه و ترهبار خاطرنشان كرد:« رفتار مردم و مناطق مختلف با محصولات پروتئینی و میوه و ترهبار بستهبندی شده متفاوت است. شهروندان در منطقه 20 تنها سه درصد و مردم در منطقه یك، 30 درصد استقبال داشتهاند و به عبارتی 100 تا 150 تومان افزایش قیمت ناشی از بستهبندی برای مردم جنوب تهران قابل قبول نیست».
صفایی با اعلام این كه در روزهای ماه مبارك رمضان گوشت قرمز، مرغ، فرآوردههای لبنی و خرما در میادین عرضه میشود، یادآور شد که 100 تا 120 تن مرغ ارزان منجمد با قیمت هر كیلو 1900 تا 2050 تومان و مرغ تازه با قیمت 2500 تومان عرضه میكنیم. همچنین گوشت گوساله برزیلی وارداتی نیز به قیمت پنج هزار تومان عرضه میشود».
در این جلسه پروین احمدینژاد عضو كمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران با بیان این كه تفكیك میوه را در میادین میوه و ترهبار نمیبینیم، تذکر داد که باید راهكاری برای درجهبندی میوه طراحی شود.
او گفت:« نمیگوییم یكباره جلوی ورود یك نوع میوه یا ترهبار را بگیرید ولی باید به مرور این پیگیری انجام شود».
رسول خادم رییس كمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران هم با بیان این كه مشكلات موجود در میادین میوه و ترهبار به دلیل نبود ساماندهی در حلقههای قبلی یعنی وزارت بازرگانی و بهداشت است، خاطرنشان کرد:« در عین حال وجود دلالی در میادین و در روند توزیع جدی است، چرا كه اثر آن در خروجی میادین به چشم مردم میآید».
احمد مسجد جامعی رییس كمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر نیز گفت: «معلوم نیست، فروشنده در كیفیت و قیمت تصرف میكند، ایراد از مبادی ورودی میادین است و یا كنترلی وجود ندارد».
خادم مجددا در ادامه صحبتهای خود از صفایی در مورد واگذاری غرفههای میادین میوه و ترهبار با یارانه شهرداری و سازمان میادین سوال كرد كه صفایی ضمن رد استفاده از یارانه شهرداری در واگذاری غرفهها تصریح کرد:« تا چهار سال گذشته توسعه میادین شهرداری متوقف بوده و از سال 84 به بعد جهشی قابل توجه داشتیم. به طوری كه در سال86، 13 میدان، در سال 87، 19 میدان و در سال جهاری40 مورد در دستور كار داریم و متاسفانه 5/6 میلیارد تومان ضرر در سال گذشته داشتیم كه عمده آن مربوط به مالیات و بیمه معوق بوده كه پرداخته شده است».
صفایی همچنین بر دو مورد عدمالنفع در جریان امور اجرایی اشاره و تاکید کرد که تعرفه ورودی میدان مركزی با رقم اندكی افزایش یافت كه تاثیری در درآمد ما ندارد و در عین حال مبلغ پایه غرفه در میادین از سال 84 تغییری نداشته و عدمالنفع زیادی دارد.
خسرو دانشجو در واكنش به این اظهارات صفایی گفت:« مبلغ اجاره غرفهها زیاد نشده، وضعیت قیمتها این است، اگر مبلغ را زیاد كنیم دیگر چه میشود».
صفایی هم در توضیحی به اعضای شورای شهر اظهار کرد که متاسفانه قیمت میوه در یك سال اخیر تغییرات قابل توجهی و تا 300 درصد افزایش هم داشته است. اگر قیمت یك نوع خربزه در مغازهها با بازار اصلی 50 درصد تفاوت دارد، این تفاوت در میادین میوه و تره بار 15 درصد است.
دانشجو مجددا در پاسخ صفایی جواب داد:« حرف شما را قبول ندارم، چرا كه بیش از 95 درصد میوه و ترهبار و مواد پروتئینی توسط شما منتقل یا عرضه میشود. در عین حال تمام مناطق به قیمتهای میادین نگاه میكنند و همه حرف من این است كه شما امور مربوط به نظارت و قیمت گذاری را رها كردهاید و در این میان تنها دلالان و غرفهداران نفع میبرند».
صفایی هم در پاسخ به دانشجو تذکر داد که قیمتها را اتحادیه صنفی میوه و ترهبار كه زیر نظر وزارت بازرگانی است، تعیین و بر اعمال آن نظارت میكند.
پس از بحث و بررسیها، یك فوریت طرح ساماندهی و ارتقای كیفیت محصولات قابل عرضه از طریق سازمان میادین میوه و ترهبار و فرآوردههای كشاورزی تصویب و مقرر شد طی 10 تا 15 روز آینده بررسیهای تكمیلی با توجه به برنامههای جامع و بالا دستی و سایر مصوبات مرتبط صورت گیرد و به شورا ارائه شود.