کد خبر: ۹۲۲۴۳۷
تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۰

۶۳ درصد تهرانی‌ها از کجا معاینه فنی دریافت می‌کنند؟

در حالی که آلودگی هوا سالانه جان تعدادی از پایتخت‌نشینان را می‌گیرد، مدیر عامل ستاد معاینه فنی خودرو‌های تهران می‌گوید که در سال گذشته «فقط ۳۷ درصد تهرانی از مراکز تهران معاینه فنی گرفته‌اند.»
۶۳ درصد تهرانی‌ها از کجا معاینه فنی دریافت می‌کنند؟
آفتاب‌‌نیوز :

«مراکز معاینه فنی اقماری در اطراف تهران وجود دارد که ظاهراً با استاندارد‌های ضعیف‌تر معاینه فنی می‌دهند» این را عضو کمیسیون عمران و حمل‌و‌نقل شورای شهر تهران علی‌اصغر قائمی می‌گوید.

بیشتر تهرانی‌ها ترجیح می‌دهند که برای دریافت معاینه فنی به سایر شهر‌ها مراجعه کنند. مدیر عامل ستاد معاینه فنی خودرو‌های تهران محمدمهدی میرزایی قمی می‌گوید که «در سال گذشته فقط ۳۷ درصد تهرانی از مراکز تهران معاینه فنی گرفته‌اند.»

براساس آمار ارائه شده از سوی پلیس، در سال ۱۴۰۲، حدود ۴۰ درصد از مشمولین پلاک تهران به مراکز معاینه فنی خارج از شهر مراجعه کرده‌اند، این در حالی است که تهرانی‌ها در سال گذشته فقط ۱۰ روز هوای پاک داشتند.

در پایتخت روزانه حدود ۳.۵ میلیون خودرو تردد می‌کند این در حالی است که ظرفیت مراکز معاینه فنی ۳.۷ میلیون خودرو در طول سال است، اما به گفته مدیران شهری «سهم مراکز معاینه فنی پایتخت از خودرو‌های تهران حدود یک سوم است.»

علی که زندگیش از راه مسافرکشی می‌چرخد، می‌گوید که اگر معاینه فنی نداشته باشیم «روزی ۵۰ هزار تومان جریمه می‌شویم» ماشین من هم از رده خارج است و در تهران نمی‌توانم معاینه فنی بگیریم، اما با کمک یکی از دوستانم «در شهرستان، مثل آب خوردن معاینه می‌گیرم.»

آلودگی هوا گریبانگیر تهرانی‌هاست. براساس آخرین مطالعه سیاهه انتشار، ۸۳ درصد آلاینده‌های گازی مربوط به وسایل نقلیه و ۶۱ درصد انتشار ذرات معلق ناشی از فعالیت و تردد وسایل نقلیه است.

کارشناس مسایل شهری سعید ناظریان می‌گوید که مراکز معاینه فنی سراسر کشور به سامانه سیمفا متصل هستند و «اخذ معاینه فنی در دیگر شهر‌ها از اتلاف وقت شهروندان جلوگیری می‌کند.»

کارشناس مسایل شهری دیگر، یاسر قربانی، با بیان اینکه سالانه حدود ۴۰۰۰ تهرانی بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند، می‌گوید که باید شرایط دریافت معاینه فنی سختگیرانه شود چرا که «یکی از متهمین اصلی آلودگی هوا خودرو‌ها هستند.»

به گفته کارشناسان، باید سیستم یکپارچه مدیریت شهری ایجاد شود تا بتوان معضل آلودگی هوا را بخش به بخش برطرف کرد. همچنین باید شورای شهر و نهاد‌های بالادستی ورود کنند تا خودرو‌های پلاک هر شهر صرفاً به مراکز معاینه فنی همان شهر مراجعه کنند و حتی خودرو‌هایی که از خارج شهر به شهر دیگری آمده و در آنجا تردد می‌کنند هم از مراکز معاینه فنی شهر مقصد گواهی دریافت کنند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین