کد خبر: ۹۲۳۷۹۴
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۲:۵۷

مسکو و متحدانش از جنگ اوکراین یاد می‌گیرند

رسانه آمریکایی گزارش داد: جنگ اوکراین به مسکو و متحدان آن که در مقابل غرب می‌ایستند، این فرصت را می‌دهد که از اطلاعات نظامی و تسلیحات به دست آمده در جریان این درگیری به نفع خود استفاده کنند.
مسکو و متحدانش از جنگ اوکراین یاد می‌گیرند
آفتاب‌‌نیوز :

پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در جریان جنگ اوکراین از نزدیک نحوه عملکرد ارتش روسیه در اوکراین را زیر نظر گرفته و اطلاعات ارزشمندی در مورد طیف وسیعی از موارد، از تاکتیک‌ها و رویه‌های میدان نبرد مسکو گرفته تا برخی از سیستم‌های تسلیحاتی پیشرفته‌تر را جمع‌آوری کرده است.

بیزینس اینسایدر با این مقدمه نوشت:، اما ناتو تنها طرفی نیست که از اطلاعات به دست آمده از جنگ اوکراین سود می‌برد. یک کارشناس ارشد حوزه روسیه در اوایل این ماه هشدار داد حامیان مسکو که اغلب آن‌ها دشمنان سرسخت ایالات متحده هستند نیز از این جنگ درس می‌گیرند و درک خود را از سلاح‌های غربی بیشتر می‌کنند.

دارا ماسیکو، یکی از اعضای ارشد بنیاد کارنگی برای صلح بین‌المللی در حاشیه نشست اخیر سران ناتو در واشنگتن درباره بازسازی نیرو‌های روسیه و ارزیابی اینکه کدام طرف از درگیری بیشتر آموخته است، گفت: من فکر می‌کنم که از نظر اطلاعات استراتژیک، اوکراین و ناتو برتری دارند. این مزیت، درست مانند همه کار‌های اطلاعاتی تضمین شده نیست و شما باید برای حفظ آن بجنگید. باید برای این دسترسی جنگید.

او توضیح داد: از منظر تاکتیکی، اوکراین و روسیه در مورد یکدیگر چیز‌های زیادی یاد می‌گیرند و در پاسخ، چرخه‌های سازگاری و اقدامات متقابل به سرعت در حال ایجاد شدن هستند. مقامات ایالات متحده نیز اظهارات مشابهی را به‌ویژه در مورد توانایی‌های جنگ الکترونیک در هر دو طرف بیان کرده‌اند.

ماسیکو افزود:، اما همان‌طور که ما به‌عنوان ناتو از آنچه جنگ اوکراین به ما نشان می‌دهد و به ما یاد می‌دهد، سود می‌بریم، باید طرف مقابل را نیز مد نظر داشته باشیم. متحدان روسیه و شرکای آن‌ها از ما یاد می‌گیرند و این، اکنون چیزی است که روسیه باید به ایران، چین و کره شمالی بدهد که همان کسب اطلاعات درباره تجهیزات ما است.

این رسانه با تاکید بر اینکه «کمک‌های خارجی به جنگ دامن می‌زند» به بررسی حمایت‌های مالی و نظامی غرب و واشنگتن از کی‌یف در جریان جنگ پرداخت و نوشت: از زمان آغاز جنگ در فوریه ۲۰۲۲، کشور‌های ناتو ده‌ها میلیارد دلار کمک امنیتی به اوکراین ارائه کرده‌اند که ایالات متحده به تنهایی بیش از ۵۳ میلیارد دلار را به خود اختصاص داده است. این مجموعه از کمک‌های نظامی شامل همه چیز، از اقلام کوچک‌تر مانند فشنگ و گلوله‌های توپخانه تا قطعات بزرگ‌تر، تجهیزاتی مانند خودرو‌های زرهی و سیستم‌های دفاع هوایی است.

اما اوکراین تنها طرف درگیری نیست که از خارج از کشور حمایت شده است. چین و کره شمالی درجات مختلفی از کمک‌های نظامی و اقتصادی به روسیه در طول جنگ ارائه کرده‌اند و روابط روزافزون بین این کشور‌ها و مسکو زنگ خطر را در ایالات متحده و در میان متحدانش در ناتو ایجاد کرده است.

بیزینس اینسایدر با اشاره دریافت موشک، پهپاد، راکت و گلوله‌های توپخانه از سوی مسکو افزود: حمایت چین از روسیه در آغاز جنگ اوکراین محتاطانه‌تر بوده است. پکن به جای ارائه مستقیم کمک‌های نظامی، فناوری و سخت‌افزار را برای کمک به مسکو برای گسترش پایگاه دفاعی-صنعتی خود و ساخت تسلیحات فراهم کرده است.

کارشناسان خاطرنشان می‌کنند که این حمایت‌ها زرادخانه مسکو را در شرایطی که اوکراین با بلاتکلیفی مواجه شده است، حفظ کرده و به ارتش مسکو کمک کرده تا سرعت خود را در میدان نبرد حفظ کند.

رسانه آمریکایی همچنین به همکاری امنیتی تهران و مسکو اشاره و خاطرنشان کرد: رابطه چین، ایران و کره شمالی و روسیه یک خیابان یک طرفه نیست. مسکو از طریق همکاری و کمک‌های دفاعی به‌طور فزاینده‌ای از تهران، پیونگ‌یانگ و پکن حمایت می‌کند.

روابط قوی‌تر بین روسیه و کشور‌هایی مانند ایران، چین و کره شمالی که اغلب در مقابل غرب هستند، این خطر را افزایش می‌دهد که مسکو بتواند با کمک این کشور‌ها دسترسی بی‌سابقه‌ای به تسلیحات غربی ارسال شده به اوکراین داشته باشد. نشانه‌هایی نیز وجود دارد که این اتفاق در حال حاضر رخ داده است.

به‌عنوان مثال، شبکه سی‌ان‌ان سال گذشته گزارش داد روسیه سلاح‌های ارائه شده توسط غرب را که در میدان نبرد در اوکراین به دست آورده است به ایران ارسال می‌کند. سپس تهران می‌تواند این تسلیحات را مهندسی معکوس کند که این امر برای ایالات متحده و متحدان منطقه‌ای‌اش که از این تسلیحات استفاده می‌کنند، بسیار نگران‌کننده خواهد بود.

روسیه همچنین گفته است که موشک‌های دست نخورده ساخت اروپا و همچنین اجزای سامانه موشکی تاکتیکی ارتش آمریکا (ATACMS) را بازیابی کرده است. این کشور به خودرو‌های زرهی غربی نیز دست یافته است.

علاوه‌براین، روسیه در جنگ با اوکراین، اطلاعات مفیدی در مورد راه‌های دفع مهمات هدایت‌شونده دقیقی که غرب به شدت به آن‌ها وابسته است، آموخته و انواع مختلفی از سلاح‌ها را با جنگ الکترونیک شکست می‌دهد. این دانش که با دشمنان غرب به اشتراک گذاشته می‌شود، می‌تواند دردسر‌های جدیدی برای کشور‌های غربی در نبرد احتمالی آینده ایجاد کند.

بیزینس اینسایدر تاکید کرد: متحدان مسکو همچنین قادر به کسب اطلاعات در مورد نحوه عملکرد سلاح‌های خود در میدان جنگ هستند. یکی از نمونه‌های آن در ماه آوریل رخ داد، زمانی که ایران با استفاده از موشک‌ها و پهپاد‌های خود یک حمله هوایی گسترده علیه اسرائیل انجام داد.

لوک کافی، یکی از همکاران ارشد موسسه هادسون، در ماه آوریل به هیل گفت شکی ندارم که به همان ترتیبی که ما در حال یادگیری نحوه عملکرد سلاح‌های خود در میدان نبرد امروزی هستیم -، زیرا آن‌ها را در اختیار اوکراین قرار می‌دهیم - طرف مقابل نیز در حال یادگیری این است که چه چیزی کار می‌کند و چه چیزی کار نمی‌کند.

کارشناسان و مقامات همچنین می‌گویند کره شمالی نیز احتمالاً از نحوه عملکرد تسلیحاتش در شرایط واقعی جنگی اطلاعاتی به دست می‌آورد.

در رابطه با ایران، کارشناسان معتقدند حمله اواسط آوریل شباهت زیادی به برخی از حملات روسیه در اوکراین دارد. یادگیری از این تجربه می‌تواند راه را برای بهبود عملکرد در آینده هموار کند.

به گفته آنها، ایرانی‌ها از این حمله درس خواهند گرفت و تلاش خواهند کرد تا توانایی‌های خود را برای نفوذ به دفاع اسرائیل در طول زمان بهبود بخشند، همان‌طور که روس‌ها در مجموعه حملات خود علیه اوکراین همین کار را انجام داده‌اند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین