آفتابنیوز : آفتاب: محمدرضا باهنر گفت: «در بحث رای اعتماد به وزرا، ما سعی داشتیم به نظر رییسجمهور اعتماد کنیم، اما بعضی جاها احساس میشد که عدم کارآمدی محرز است و این را دیگر خیلی نمایندگان نمیتوانستند اعتماد کنند».
محمدرضا باهنر، نایب رییس مجلس شورای اسلامی در حاشیه مراسم افطاری جامعه اسلامی مهندسین در گفتوگو با خبرنگاران گفت: «همان طور که مردم در جریان هستند ظرف هفته گذشته بحثهایی بر سر صلاحیتهای وزرای معرفی شده وجود داشت که دوستانه و در عین حال جدی بود و مجلس ضمن این که بسیار علاقهمند بود که ریاست محترم جمهور را کمک کند و تلاش کند که چرخ دولت زودتر راه بیفتد اما به دلیل خطیر بودن وظایفی که وزرا دارند قاعدتا وسواس جدی در رای اعتماد به افراد معرفی شده داشت».
وی افزود: «بررسی صلاحیتها به دو سه بخش تقسیم میشد؛ صلاحیت شخصی و سابقه تدین و انقلابی بودن و پاکدستی و خدای نکرده مسایل منفی نداشتن که نمایندگان روی اینها حساس بودند. روی کارآمدی هم نظرها متفاوت بود، اما بیشتر اختلافها راجع به کارآمدی بود البته نظرها بر این شد آن دسته از افرادی که در کارآمدیشان شبهه وجود دارد کار را به رییسجمهور واگذار کنند و این که لابد بررسی و تحقیق کرده است و از بین افراد وسیعی توانسته این افراد را پیدا کند. ما سعی داشتیم به نظر رییسجمهور اعتماد کنیم، اما بعضی جاها احساس میشد که عدم کارآمدی محرز است و این را دیگر خیلی نمایندگان نمیتوانستند اعتماد کنند. این بحث بالا گرفت و ارزیابیها از نظرات نمایندگان این بود که 4 تا 6 نفر موفق نشوند رای بیاورند اما ملاقاتهایی که با رهبری بود که ایشان توصیه داشتند دولت به خاطر بحرانها و مسایلی که در داخل و خارج داریم هرچه کاملتر و سریعتر کارش را شروع کند. البته این کاملا مشخص بود و اعلام شده بود که این مساله اصلا دستوری و مولوی نیست و بیشتر نظر مشورتی و دوستانه بود تا نمایندگان با تسامح و مماشات بیشتر با دولت کنار آمدند نتیجه اعلام شد و از طریق رسانهها مردم متوجه شدند».
نایب رییس مجلس خاطرنشان کرد: «در راس مطالبات نمایندگان از افراد معرفی شده حرکت در جهت قانونمداری و نیز حرکت دولت در چارچوب اسناد بالادستی مثل سند چشم انداز قرار داشت. مطالبه سوم هم این که به مجموعه سیاستهایی که میخواهد بر اقتصاد و فرهنگ حاکم شود پروژهای نگاه نشود و به اصطلاح همه را در یک سبد ببینند تورم را منهای رشد اقتصادی، رشد اقتصادی را منهای نرخ بیکاری و نرخ بیکاری را منهای نرخ تعرفهها و دفاع از تولید داخلی را منهای صادرات و واردات نمی توان دید. این که تصمیم بگیریم تورم را پایین بیاوریم آنقدر که خون در شریانهای اقتصادی کشور ساری و جاری نشود یا آنقدر رونق اقتصادی ایجاد شود که تورم غیرقابل کنترل شود».
وی درباره سه وزارتخانهای که رای نیاورده نیز گفت: «من معتقدم اولا انشاءالله رییس جمهور این سه وزارتخانه را با توجه به این که نیروهای زیادی را بررسی کرده بودند و آدمهای جانشین دارند، سریعتر به مجلس معرفی کنند تا این سه وزارتخانه هم بیوزیر نماند و رییس جمهور از فرصت سه ماه دیگر نخواهند استفاده کنند».
باهنر در پاسخ به این سوال که آیا شما کسی را برای این سه وزارتخانه به دولت معرفی کردهاید؟ گفت: «ما هیچ فردی را به ریاست محترم جمهور معرفی نکردهایم و معرفی نخواهیم کرد. ما معتقدیم رییسجمهور باید خود، همکاران خود را انتخاب کند اما باید کسانی را معرفی کند که مجلس هم اعتمادش نسبت به آنها جلب شود. بر این اساس توصیه میکنیم ریاست محترم جمهور زودتر افراد جدید را معرفی کنند. آنها که رایشان کمی از حد نصاب بیشتر بود اصلا نباید احساس کنند که متزلزل هستند و خدای نکرده قرار است با آنها برخورد شود. اگر در چارچوب قانونمداری و انضباط قانونی تلاش کنند مجلس هم آنقدر ملاحظه و تعهد را دارد که از وزرای انتخاب شده با تمام توان حمایت کند و کمک کند که اراده دولت با تمام توان حرکت کند».
وی با راهگشا خواندن پیام رهبری گفت: «اگر قرار بود که مجلس با آن نظر خود عمل کند شاید تعداد وزرای بیشتری نمیتوانستند رای اعتماد بیاورند و ما خوشحالیم که نظر ارشادی مقام معظم رهبری کمک کرد و دولت با تعداد بالایی شکل بگیرد و کارش را شروع کند. از نظر حقوقی وزیری که نصف به علاوه یک رای بیاورد در هر صورت وزیر است و تمام اختیارات وزارت را دارد و از آن می تواند استفاده کند. من این تلقی را ندارم که پایشان روی خربزه باشد البته طبیعی است که باید بیشتر مواظبت کنند. آنها که رای آوردهاند در صورت انجام وظایف و رعایت اصول و قوانین مشکلی نخواهند داشت».
باهنر در پاسخ به این سوال که آیا شما به جنسیت هم در رای اعتماد توجه داشتید؟ گفت: «در مورد آن دو خانمی که رای نیاوردند بحث مسایل جنسیتی نبود؛ بلکه مجلس در وزارت آموزش و پرورش با این همه مشکلات و گستردگی به کارآمدی خانم کشاورز اعتماد نکرد. سرکار خانم آجرلو هم که در مجلس نمایندهای فعال بودند اما مجلس این اعتماد را نکرد که وزارت رفاه را به او بدهد. مجلس وارد موضوع جنسیتی نشد و اگر با همین وضعیت افراد مرد هم معرفی شده بودند و کارآمد نبودند رای نمیآوردند».
وی در پایان گفت: «نگاه ما مثبت است و علاقه داریم که هر چه زودتر تکلیف این وزارتخانه ها معرفی شود. برای مجلس هم فرقی ندارد که فرد معرفی شده مرد باشد یا زن».
محمدرضا باهنر در جلسه افطاری پنجشنبه شب جامعه اسلامی مهندسین در مسجد دانشگاه امام صادق(ع) نیز دربارهی روند رسیدگی به رای اعتماد وزرای پیشنهادی توسط نمایندگان گفت: «پشت سر مذاکرات رسمی که توسط صدا و سیما و در صحن علنی مجلس مشاهده کردید دهها برابر مذاکرات غیر رسمی وجود داشت، مذاکراتی که گاهی به بحثهای تندی می کشید؛ البته تمام تلاش ما این بود که اینها به صحن علنی کشیده نشود».
دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین افزود: «با این حال میتوانم بگویم که در این دو هفته پرتلاش برای مجلس و دولت بحثها هم دوستانه بود وهم جدی. تلاش نمایندگان این بود که به دولت کمک کنند تا فعالیتش را هر چه سریعتر آغاز کند و البته احساس تکلیف میکردند که در مورد وزرای پیشنهادی به اعتماد قلبی برسند».
باهنر افزود: «راهنمایی مقام معظم رهبری مبنی بر این که به نظر رییسجمهور در کارآمدی افراد پیشنهادی اعتماد کنیم بسیار به ادامه بحث ها کمک کرد و البته نظر رهبری این بود که در حوزه سلامتهای شخصی و پاک دستی افراد و درعین حال التزام آنها به قانون اساسی و ولایت فقیه نمایندگان صلاحیت افراد پیشنهادی را احراز کنند».
وی درادامه به پیش بینی اخیر خود مبنی بر رای نیاوردن 4 الی 5 فرد پیشنهادی برای وزارتخانهها گفت: «برخی از طرفداران دولت این پیش بینی را این طور برداشت کردند که گویی اراده ما این است که این تعداد افراد رای نیاورند در حالی که چنین نیست. ما با توجه به فضایی که در مجلس میدیدیم این پیش بینی را کرده بودیم و احساس می کردیم که چنین اتفاقی بیفتد و البته با توصیه رهبری به خیر گذشت».
باهنر درباره زنانی که برای وزارت خانه ها پیشنهاد شده بودند و تاثیر جنسیت در رای نمایندگان گفت: «با توجه به این که برخی مراجع درباره وزارت زنان اعلام مخالفت کرده بودند و فشارهایی که برخی علمای دیگر و حتی برخی از امامان جمعه در این زمینه وارد می کردند، ما بیشتر به دنبال نظر رهبری بودیم. البته رهبری به دولت توصیه کرده بودند که نظر مراجع را لحاظ کنند اما با این وجود میتوانم بگویم که خانمهایی که در مجلس رای نیاوردند به خاطر جنسیتشان نبود بلکه مجلس درباره توان اداره وزارت خانه توسط آنها قانع نشده بود، به عنوان مثال وزارت آموزش و پرورش، وزارت خانهای بسیار حساس و بزرگ است که با مشکلات زیادی مواجه است. مجلس در فرد پیشنهادی این توانایی را نتوانست احراز کند».
باهنر در بخش دیگری از سخنان خود برخی شایعات و اخبار مبنی بر معامله دولت با نمایندگان را رد کرد و گفت: «من این چنین شایعاتی را رد میکنم. به کار بردن واژههایی شبیه بده و بستان نمایندگان با دولت و یا معامله نمایندگان بر سر رایشان را نادرست می دانم، چنین مسایلی از ساحت نمایندگان و دولت به دور است».
نایب رییس مجلس افزود: «به هر حال همه چیز به خیر گذشت و پیام رهبری بود که نقش مهمی در این زمینه ایفا کرد. در زمان شمارش آرا فضا را این طور میشد دید که اگر توصیه رهبری نبود احتمال داشت که 8 الی 9 نفر از وزرا رای نیاورند و این آغاز خوبی برای دولت نبود. تیزبینی رهبری باعث شد که چنین اتفاقی نیفتد و در مجلس تغییر تحلیل ایجاد شود».
وی افزود: «وقتی پیام رهبری رسید نمایندگان نظرشان این بود که اگر عدم صلاحیت احراز شد رای ندهند. علاوه بر سه نفری هم که رای نیاوردند اگر پیام رهبری نبود احتمال میدهیم که وزرای نفت، صنایع، بازرگانی، تعاون، راه و ترابری و حتی وزارت خارجه رای نمیآوردند. در سه وزارتخانهای هم که افراد معرفی شده رای نیاوردند با توجه به این که رییسجمهور میگوید مطالعات بسیار و بررسیهای فراوانی انجام دادهاند به نظر من میتوانند افراد جدیدی را زودتر از موعد مقرر معرفی کنند».